Chytrým hodinkám a náramkům vládne Fitbit s Applem. Android Wear je minorita

7. 12. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Segment nositelností už není ani zdaleka tak novým a přehlíženým segmentem jako v loňském roce. Podle agentury IDC meziročně vzrostl o téměř 200 procent a analytici ani nenaznačují, že by měl snad trh s chytrými hodinkami nebo fitness náramky začít stagnovat.

Za tak masivní růst vděčíme především miliardové Číně. Výrobci z toho regionu sice nositelnostem zatím nevládnou, dva z nich se ale usadili v pětici nejúspěšnějších firem vyrábějící chytré hodinky a náramky a dokonce se jim podařilo z tohoto seznamu vytlačit jinde všudypřítomný Samsung.

Agentura ale přichází i s dalšími vcelku překvapujícími fakty. Chytré hodinky podle statistik nijak neohrožují prodeje již několik let existujících chytrých náramků. Jak se mohlo po představení Apple Watch nebo Androidu Wear zdát, že Fitbit to má spočítané, ani zdaleka se tento scénář nenaplnil.

Výrobce Dodávky 3Q15
Podíl 3Q15 Dodávky 3Q14 Podíl 3Q14 Meziroční změna
Fitbit 4 700 000 22,2 % 2 300 000 32,8 % 101,7 %
Apple 3 900 000 18,6 % - - -
Xiaomi 3 700 000 17,4 % 400 000 5,7 % 815,4 %
Garmin 900 000 4,1 % 500 000 7,0 % 72,5 %
BBK 700 000 3,1 % - - -
Ostatní 7 300 000 34,6 % 3 900 000 54,6 % 88,8 %
Celkem 21 000 000 100,0 % 7 100 000 100,0 % 197,6 %

Ostatně Fitbit i nadále jasně celému segmentu vládne. K tomu mu pomohly i dva nové modely Surge a Charge, které nechybí ani v nabídce tuzemských obchodů s elektronikou.

Druhou pozici s náskokem zhruba dvou set tisíc modelů drží Apple, který do odvětví chytrých hodinek vstoupil teprve začátkem tohoto roku, i to mu ale bohatě stačilo k prodání téměř čtyř milionů kusů. Mnohem důležitější jsou ale pro Apple čísla, ze kterých vyplývá, že jeho prodeje rostou i mezikvartálně, byť jde jen o několik málo procent.

IDC také upozorňuje, že nejčastěji zákazníci sahají po nejlevnějších Apple Watch Sport a tím i potvrzují trend, podle kterého se chytré hodinky průměrně prodávají za částku okolo 400 amerických dolarů (necelých 10 tisíc korun), hloupé hodinky přitom většina zákazníků pořizuje za 94 amerických dolarů (necelých 2 a půl tisíce korun českých).

Xiaomi Mi Band 1S
Xiaomi Mi Band 1S

Pro Evropany však bude pravděpodobně největším překvapením Xiaomi na třetím místě. To zatím prodává jen jeden model, který můžeme do segmentu nositelností zařadit. Pro změnu je ale k mání za směšně nízkou cenu a chytrý náramek MiBand seženete konkrétně v Česku za necelých šest stovek. Většina MiBandů se ale stejně prodá v miliardové Číně a do zbytku světa míří jen necelé 3 % všech prodaných MiBandů.

To by se ale aspoň částečně mělo změnit v příštím roce, kdy se na globální trh dostane upgradovaná verze MiBand Pulse, jež umí kontinuálně měřit srdeční tep. Navíc nechybí ani úzké propojení se zdravotní platformou Google Fit a díky tomu máte své data bezpečně zálohována na serverech Googlu.

Na čtvrté a páté příčce najdeme sportovní značku Garmin a taky druhého čínského zástupce, který je pro zbytek světa prakticky úplně neznámý. Společnost XTC (ve vlastnictví BBK) vyrábí zařízení exkluzivně jen pro čínský trh a na žádný jiný zatím nepronikla. Každopádně i s tímto regionálním omezením dokázala předběhnout jihokorejský Samsung, který v přehledu zcela chybí a jeho prodeje jsou zahrnuty do kolonky Ostatní.

bitcoin_skoleni

Velkým překvapením a pro někoho pravděpodobně i zklamáním je však fakt, že v přehledu zcela chybí jakýkoliv výrobce, jenž pracuje na chytrých hodinkách s platformou Android Wear. Mezi ty patří krom Samsungu i LG nebo Sony. Jejich prodeje jsou však pravděpodobně tak minoritní, že nepředčily ani sedm set tisíc prodaných chytrých hodinek od XTC.

Zdroj: IDC