Čína má vlastní procesory, ale vypadá to, že brzo dostane také vlastní GPU. Už jsme slyšeli o více projektech čínských firem, které pracují na vlastním samostatném GPU, teď se zdá, že jedna taková grafická karta je hotové. Firma Innosilicon oznámila GPU pojmenované Fenghua No.1, jež je určené hlavně pro servery, ale umí i herní grafiku v OpenGL, Vulkanu a DirectX ve Windows, takže možná bude použitelná i v klasickém počítači.
Innosilicon není úplně nové jméno v křemíkovém průmyslu. Sice jsme o něm zatím neslyšeli v kontextu grafik (na rozdíl od zpráv o GPU chystaných firmami Jingjia Micro a GlenFly/Zhaoxin), ale Innosilicon byl jmenován jako partner vyvíjející první čip na 7nm procesu čínské továrny SMIC. Zda jde o toto nyní oznámené GPU, to nevíme, je možné, že pro první pokus bylo zvoleno něco méně náročného, jako například ASIC pro kryptoměn (i tomuto druhu byznysu se firma věnovala nebo věnuje).
Ono GPU Innosilicon Fenghua No.1 (poznámka: není úplně jisté, jestli je toto správný překlad/transkripce názvu, u čínských zdrojů toto bývá trochu problém) není ještě úplně připravené k uvedení. Nyní byl oznámen jeho tape-out, po němž vydání produktu typicky následuje asi v 9–15měšíčním odstupu. Typicky lze počítat s jedním rokem.
Parametry tohoto GPU nejsou nijak upřesněné, takže nevíme, jaká výkonnostní třída by to asi mohla být. Firma ale uvádí, že Fenghua No.1 se do systému připojuje přes PCI Express 4.0 a podporuje výstup HDMI 2.1 a DisplayPort nebo eDP 1.4, vedle toho také kryptografický identifikátor tzv. „PUF“ (Physical unclonable function), který by měl umožňovat jednoznačně identifikovat konkrétní kus hardwaru pro potřeby bezpečnosti. Zmíněné je, že GPGU používá paměti GDDR6X, což by bylo dost překvapení, protože bychom tak trochu očekávali, že ty zůstanou exkluzivitou Nvidie. Nelze ale asi vyloučit, že jde o chybu v tiskovce.
Zajímavé je, že toto GPU je snad čipletové, v tiskové zprávě se hovoří o technologii „Innolink chiplet“ (a je to anglicky a latinkou, takže toto chyba překladače asi není). Aplikace čipletového skládání by implikovala, že by mohl být použitý poměrně moderní výrobní proces a zároveň výsledná čipletová kombinace může být relativně velká (aby mělo smysl čiplety používat). Jinými slovy by Fenghua No.1 mohlo mít poměrně hodně výpočetních jednotek a tím i netriviální výpočetní potenciál, i když vzhledem k rozdílu ve zkušenostech asi nenastane nějaké překvapení, kdy by toto GPU nejednou rozsekalo konkurenční GPU od Nvidie a AMD.
Podpora DirectX a her
Innosilicon uvádí, že jde (mimo jiné) o GPU pro servery a datacentra, ale nebude to výhradně výpočetní akcelerátor, jak už naznačuje podpora obrazových výstupů. Prý je podporována 3D grafika v Linuxu, Androidu i Windows a to v rámci API OpenGL, OpenGL ES, OpenCL, Vulkan a také DirectX, takže na této kartě má jít hrát. Explicitně je zmíněná také možnost VR a AR aplikací a akcelerace AI.
Aktualizováno (19. 11. 2021): jde o desktopové GPU založené na architektuře PowerVR
Nakonec má tento příběh překvapivé, ale současně také hodně smysl dávající vysvětlení. Podle nových zpráv je toto GPU založené na licenční architektuře PowerVR od Imagination Technologies. Tato firma byla před časem prodaná do Číny, byť asi má nadále vývojová centra i na západě. Její GPU architektury jsou běžně používané v mobilních procesorech ARM (a v trošku předělané formě její technologii nadále používají také GPU od Applu, respektive se z ní dál vyvíjí). V minulosti se vícekrát objevovala myšlenka, že by se architektura PowerVR dala licencovat i pro samostatná GPU, teď se jí tedy konečně někdo chopil. Zdá se, že dříve to již bylo ohlášeno pod jiným označením (Innosilicon Fantasy), nová Fenghua No.1 by tedy možná mohlo být totéž pod novým jménem.
Imagination Technologies již toto potvrdila, podle její zprávy je ve Fenghua No.1 použitá architektura IMG B-Series BXT, která podporuje skládání GPU z více čipletů. Při loňském uvedení bylo uváděno, že design dovoluje teoretický matematický výkon až 6 TFLOPS s přesností FP32 (a výkon 24 TOPS v AI výpočtech s INT8 daty).
Díky používání v mobilech PowerVR nezačíná na zelené louce a i ty ovladače pro Windows budou již vycházet z nějaké hotové práce, byť v PC hrách logicky teď nemají přímou podporu.
Tato GPU zdá se nebudou mít ještě podporu pro ray tracingovou grafiku. Imagination Technologies sice takové architektury již má v portfoliu dlouho, ale byly to samostatné specializované akcelerátory (PowerVR GR6500), v běžné linii GPU zatím DXR není. Ray tracing by měl ale být v další generaci či řadě GPU, které Imagination říká IMG C-Series. Innosilicon by takovou architekturu mohl použít v budoucnu a také díky tomu přinést podporu raytracingových efektů ve hrách.
Karty s tímto GPU proto mají být použitelné pro cloudové hraní, kdy na nich v serveru poběží hry streamované jako video na koncová zařízení, ale asi by aspoň teoreticky mohlo být možné tato GPU použít i přímo v lokálním desktopovém PC. Ale nevíme, jestli je pro tuto klientelu firma plánuje volně prodávat. Je možné, že ze začátku se omezí jen na datacentrové klienty a pro běžný trh bude hardware dostupný až v některé z dalších generací, pokud se firmě povede uchytit a vyladit softwarový ekosystém na dostatečnou úroveň. Ovladače a s nimi spojené herní funkce jsou poměrně obtížná a komplexní věc. Proto také na trh samostatných herních GPU nějakých 15 až 20 let nepronikla žádná další značka kromě Nvidie a AMD/ATi, nejlepší šanci má Intel díky dlouhodobému vývoji svých integrovaných GPU.
Jak tedy tento počin dopadne, je ještě nejisté, uvidíme, zda vyvinutý hardware bude mít konkurenceschopný výkon a jak se vyvrbí ona softwarová stránka a podpora ve hrách. V Číně ale rozhodně existuje poptávka (je jedno, že může být hlavně politicky motivovaný) po lokálním vlastním řešení. To je pro Innosilicon a podobné firmy bonus navíc, který může umožnit úspěch i horšímu řešení, které by jinak v konkurenci neobstálo.
Zdroje: Innosilicon Technology, VideoCardz