Odpovídáte na názor k článku Cnews FM: Platit za software jednorázově, nebo průběžně? [podcast]. Názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Představte si manažera softwarové společnosti, která má jeden komerčně úspěšný produkt (standardně prodávaný jako licence k užívání) a poslušnou bandu zkušených programátorů. Ti na produktu pracují a vylepšují ho. Co se však postupem času stane? Produkt se obohatí o drtivou většinu uživateli požadovaných funkcí a odladí se. Ideální stav říkáte si. Opak je pravdou, nyní nastává pro manažera velký problém, protože nedokáže vymyslet už žádné další podstatné funkce, které zákazníci požadují. Úkoluje proto vývojový tým aby implementoval alespoň jiné méně žádané funkce.
Současní zákazníci, kteří vlastní některou z předchozích verzí produktu, si situaci brzy uvědomí a přestanou kupovat nové verze produktu, protože jim za další vynaložené prostředky nepřináší očekávaný přírůstek užitku. Nové verze produktu si proto kupují už jen zákazníci bez předchozích verzí a těch je postupem času čím dál méně. Programátoři se stávají nepotřebnými, alespoň v rozsahu původní velikosti vývojového týmu.
Co těď? Expanze na nové trhy? A co když už se produkt prodává ve všech myslitelných koutech světa?
Pokud se snižují příjmy, musí se snižovat i výdaje. Model SaaS bývá společnostmi prosazován, protože slibuje poměrně stabilní příjmy bez toho aby bylo nutné přicházet s novými verzemi produktu, které by v užitku významně překonávaly předchozí. SaaS tedy do jisté míry chápu jako manévr zoufalých společností (pokud mají ekvivalentní produkt prodávaný po licencích) nebo jako příležitost pro nové hráče v odvětví.