Česká obchodní inspekce během druhého čtvrtletí provedla 232 kontrol v internetových obchodech, z toho ve 195 případech (84 %) zjistila, že e-shopy porušují zákon. Kvůli tomu rozdala 245 pokut v celkové hodnotě 1 683 000 Kč. ČOI se cíleně zaměřila na „podezřelé“ obchody, které sleduje dlouhodobě nebo na které dostala tip od spotřebitelů. „Nedostatky v oblasti ochrany spotřebitele stále přetrvávají zejména u poskytování kompletních a komplexních informací o prodávaných výrobcích a službách, kdy se prodávající uchylují i k nekalým obchodním praktikám vůči spotřebitelům. Provozovatelé elektronických obchodů stále také chybují v informování spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Závady se vyskytují i v případě seznámení spotřebitele s cenou, v obecných informačních povinnostech nebo při procesu vyřizování uplatněných reklamací,“ uvádí ředitel ČOI Mojmír Bezecný. TIP: ČOI zkontrolovala nabíječky pro mobily. Dvě třetiny z nich měly problémy Nejvíce se porušoval zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Například:
- 113× bylo prodávajícímu prokázáno, že žádným vhodným způsobem neposkytl spotřebiteli informaci o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů (ADR),
- 100× prodávající neinformovali spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva zboží reklamovat, a to společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit,
- 81× bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli, kdy nebyly poskytnuty pravdivé informace nebo byly uvedeny informace uvádějící spotřebitele v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím nebo právech spotřebitele,
- 51× bylo prodávajícímu prokázáno klamavé opomenutí vůči spotřebiteli, kdy nebyly poskytnuty podstatné informace o výrobku či službě, případně došlo k zatajení podstatných informací, poskytnutí nejasných či nesrozumitelných informací o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele,
- 18× prodávající neseznámil spotřebitele s cenou výrobku nebo služby platnou v okamžiku nabídky, a to v souladu s platnými cenovými předpisy,
- 14× nedodržel postup při uplatnění a řešení reklamací; prodávající zejména nesplnil povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě.
TIP: Spotřebitelské organizace si stěžují na AliExpress. Porušuje prý evropská práva
Zdroj: ČOI