Hlavní navigace

Crysis 2: Srovnání výkonu 21 grafických karet

31. 3. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

Přes Crysis 2 na dvaceti mapách

Tomu, jaký vliv má nastavení detailů na kvalitu obrazu jsme se velmi komplexně věnovali v minulém speciálu Crysis 2 a CryEngine 3: nový etalon herní grafiky. Teď už se zaměříme čistě na to, jaký vliv mají tato nastavení na výkon.

Při výběru lokací pro testování jsem postupoval podobně, jako u některých nových her, které najdete metodice testování karet (Call of Duty: Black Ops, Medal of Honor). V prvním kole jsem vzal jednu z nejvýkonnějších karet – GeForce GTX 570 a projel jsem úvodní animované sekvence a část hry u všech map, které jsou k nalezení v adresáři Crysis 2\gamecrysis2\levels.

Nepotřebujete kvůli tomu procházet celou hru, z konzole (aktivuje se tildou ~) stačí zadat příkaz „map“ a název adresáře s příslušným levelem – např. „map terminal“. V některých grafech je průběh kratší, měřit jsem většinou přestával v okamžiku, kdy by nešlo zajistit rozumnou opakovatelnost.

A ještě jedna drobnost, některé úvody jsou prošpikované videosekvencemi, které měření za běžných okolnosti hatí (karty u nich mají mnohonásobně vyšší snímkové frekvence) a nelze je přeskočit. Zbavil jsem se jich triviálním způsobem – po přejmenování souboru videos.pak z adresáře Crysis 2\gamecrysis2 se přestanou přehrávat a hra je přeskočí.

Názvy v grafech tedy odpovídají příslušným adresářům, na většině screenshotů nad grafem pak najdete i český název dané úrovně.

Podle naměřených průběhů jsem z výsledků, které vidíte níže, jsem pak vybral nejnáročnější lokace, ve kterých karta dosahuje nejnižší průměrné snímkové frekvence a kde dochází k největším propadům výkonu. Pořád ale nemusí jít o nejnáročnější pasáž, na kterou ve hře narazíte.

Testoval jsem na rozlišení 2560 × 1600 bodů a při maximální úrovni detailů na sestavě, kterou používáme pro testy grafik. Na následujících dvaceti snímcích a se tedy můžete podívat na průřez skrz celou hru.

Crysis 2: GeForce GTX 570 a vliv nastavení detailů na výkon

 

Crysis nabízí pouze tři základní nastavení úrovně detailů, které mění komplexně řadu položek. Není v něm možné podobně jako u předchůdce nastavovat úrovně u jednotlivých položek, jako je kvalita objektů, textur, stínů či fyziky. Tato nastavení však lze měnit pomocí parametrů v příkazovém řádku, přes konzoli nebo pomocí editace konfiguračních souborů. Ke snazšímu nastavení vzniká aplikace Crysis 2 Advanced Graphics Options, která je jakýmsi grafickým rozhraním pro editaci konfiguračního souboru autoexec.cfg.

S touto utilitkou jsem si hrál jen velmi lehce, řekl
bych, že na testování s její pomocí ještě neuzrál čas. Přestože se od uvedení Crysis dostala už na verzi 1.7, slušelo by jí spíše označení alfaverze. Stále prochází velmi
bouřlivým vývojem, při kterém její autor teprve postupně zjišťuje, které z parametrů
pro příkazový řádek a funkcí z konfiguračních souborů v ostré verzi
fungují a jak (není výjimkou, že se nějaká funkce objeví a v další verzi
zmizí s tím, že to nemělo na nastavení hry žádný vliv) a mění se i samotné
možnosti nastavení základních parametrů. Příkladem budiž to, že před pár dny
byly ve verzi 1.6 u všech dílčích možností nastavení čtyři základní volby –
low, medium, high a extreme, v novější verzi už najdete jen volby, které
se drží označení ve hře – high, very high a extreme. Co hůř, i kdybychom
pominuli tyto kosmetické vady, při nastavení pomocí této utilitky třeba v kombinaci
s dvouprocesorovou GTX 590 se v obraze se objevovaly nežádoucí
artefakty a poblikávání obrazu. 

Pro porovnání výkonu jsem nakonec vybral úvod z mapy Alien Vessel a City Hall. Na nich jsem nejprve srovnal vliv nastavení na výkon a nakonec porovnával i výkon všech grafických karet.

GeForce GTX 570 je taková zlatá střední cesta u výkonnějších grafických karet. Jak můžete vidět na následujících průbězích, při nejnáročnějším nastavení extreme a nastavení 2560 × 1600 bodů je to tak minimum k tomu, aby se dalo mluvit o plynulém hraní.

Naopak se ale také dá říci, že ani s tak výkonnou kartou, jako je GeForce GTX 570, se nemusíte bát, že by i při nižším rozlišení 1920 × 1200 nebo populárním plném HD rozlišení karta zahálela a uměla v této lokaci renderovat víc, než stíhá zobrazit monitor na 60 Hz.

V následujících dvou grafech je pohromadě průběh obou testovaných rozlišení 1920×1200 bodů a 2560×1600 bodů a všechna tři základní nastavení – vysoké detaily, velmi vysoké a extrémní detaily.

Můžete si všimnout i toho, že náročnost při rozlišení 1920 × 1200 bodů při extrémních detailech zhruba odpovídá rozlišení 2560 × 1600 na základních „vysokých“ detailech.

 

Crysis 2: srovnání výkonu na 21 grafikách

Karty v grafu jsou seřazené podle celkového průměru. Z grafů s dílčími výsledky je díky tomu patrné, že první lokace prospívá o malinko víc GeForce, druhá zase o něco víc Radeonům. Rozdíly nejsou ale určitě tak dramatické, aby to mělo nějak výrazně hýbalo s pořadím karet v při obvyklých metodikách s patnáctkou her.

Rozlišení 1920×1200 bodů při extrémních detailech je takovým zlatým středem, u kterého se dá říci, že příliš nekřivdí nejslabším kartám (nedochází k extrémnímu zadrhávání a propadům na jednotky fps, které zkreslují měření) a příliš nebrzdí ani nejrychlejší karty.

Ani při vyšším rozlišením 2560 × 1600 bodů, které někdy svědčí více Radeonům, se toho na pořadí karet moc nezmění, jen občas některý Radeon předběhne podobně výkonnou GeForce. Pro něj snad jen pro jistotu dodávám, abyste výsledky slabších karet brali v tomto rozlišení a logicky i v celkovém hodnocení s rezervou. 

Z výsledků nejslabších grafik je patrné, že i nejvýkonnější karty se při Crysis 2 v plném HD rozlišení nebudou flákat. V tomto ohledu je Crysis na míle daleko běžným hrám, které vznikají souběžně pro konzole i PC a ve kterých se snímkové frekvence při maxímálním nastavení u nejvýkonnějších karet pohybují kolem stovky snímků za sekundu. Určitě s ním tedy počítáme do metodiky pro testování grafických karet a určitě s námi nějaký čas vydrží, obzvláště pokud se ještě bude něco dít kolem DX11 patche a dojde k nějakým vizuálním zlepšením (například jestli Crytek nezareaguje na kritiku kvality textur).

Průběh snímkovým frekvencí je poměrně vyrovnaný, k výraznějším výkyvům dochází především u předskriptovaných animací, kde tolik nevadí, že framerate spadne na 15 snímků za sekundu (to je případ většího propadu v první scéně).

K tomu, aby byla hra plynulá i na slabších kartách jako je GeForce GTS 250 nebo Radeon HD 5770 je zapotřebí stáhnout detaily nebo rozlišení – při rozlišení 1680 × 1050 bodů je Crysis 2 na testovací sestavě hratelný na velmi vysoké detaily. Nastavení detailů umožňuje, aby si hru vychutnali i majitelé slabších karet, u kterých je i na horším nastavení vizuální stránka hry výborná.

ICTS24

Ještě jednu věc můžeme říct – z výsledků je patrné, že ani nejvýkonnější karty nejsou limitované výkonem šestijádra taktovaného na 3,8 GHz.

Trochu mě mrzí, že v jinak celkem komplexním srovnání karet schází Radeon HD 6990. Budete-li mít trochu trpělivosti, dokážu naměřit alespoň výsledky dvojice Radeonů HD 6970 v CrossFire, právě nám k testům totiž dorazila MSI R6970 Lightning. Celkový rozdíl oproti HD 6990 by měl být v řádu procent.