Množství počítačů a internetových připojení
Počítač u nás vlastní 65 % domácností (2,7 milionu) a internet 62 % (2,5 milionu). Oproti loňskému roku je to v obou kategoriích skok o šest procent. Ještě v roce 2006 to bylo jen 36 a 27 %.
Polovina domácností má stolní počítač, třetina notebook a necelá čtvrtina dva a více počítačů. To se to krásně stupňuje.
Kolik procent jednotlivců používá mobil, počítač a internet, zdroj: ČSÚ
Co do penetrace internetem jsme v Evropě v té slabší polovině. Podle loňského průzkumu Eurostatu používá internet 70 % euroobčanů. Nejvíce připojených bylo v Nizozemsku a Švédsku (přes 90 %).
Počet k internetu připojených domácností v EU, zdroj: Eurostat
Nejčastějším typem připojení je u nás stále Wi-Fi (případně WiMAX a jiné bezdráty), které využívání více než polovina domácností. ADSL a kabel (zřejmě i optika) mají jen okolo 20 %, zbytek (3,9 %) ještě stále visí na vytáčeném připojení nebo IDSN. Ale v roce 2006 se takto pomalu připojovalo přes 40 % domácností. Mobilní sítě využívá 2,7 % domovů.
Čím se připojujeme nejčastěji, zdroj: ČSÚ
Co se týče jednotlivců nad 16 let, 67 % z nich má přístup k počítači (5,9 milionu) a 65 % i k internetu (5,8 milionu). Mobilní telefon má přitom 8,3 milionu jednotlivců v kategorii 16+.
Více je připojených mužů (69 %) než žen (62 %). Internet je nejrozšířenější ve skupině 16–24 let (95 %), přičemž až do 54 let používají celosvětovou síť bezmála tři čtvrtiny Čechů. A jen každý 25. senior starší 75 let je online.
Jednotlivci používající internet, zdroj: ČSÚ
A zatímco využívání internetu klesá zároveň s věkem, roste ruku v ruku s dosaženým vzděláním. Jen každý pátý člověk se základním vzdělání používá internet, přitom se středním vzděláním bez maturity je to už polovina lidí. Nejvíce připojených je mezi absolventy vysokých škol, celkem 91 %.
K čemu internet používáme
Skoro 80 % uživatelů internetu nejčastěji vyhledává informace o zboží a službách, 76 % zase čte online zprávy. Třetina Čechů na webu stahuje nebo poslouchá hudbu, více než čtvrtina sleduje televizi (zde se nejspíš řadí i YouTube, Stream apod.). Sociální sítě používá 38 % lidí a překvapivě silný je internet banking – online styk s bankou praktikuje 42 % lidí.
K čemu internet používáme, zdroj: ČSÚ
Každý čtvrtý člověk nakupuje na webu, mezi muži ani ženami prakticky není rozdíl. Nejčastěji utrácejí v e-shopech lidí ve věku od 25 do 34 let (48 %), ale silné jsou i skupiny 16–24 a 35–44 let (obojí okolo 40 %). Mezi seniory nad 75 let je to pouze jeden ze sta. Zkušenosti s online nákupy jsou větší, čím vyšší vzdělání člověk dosáhne. Každý druhý vysokoškolák utrácí na webu, u lidí se základním vzděláním je to jen každý dvacátý.
A co že se nejvíce nakupuje? Pokud byste čekali elektroniku, tak jste vedle. Skoro polovině lidí končí v košících oblečení a obuv, dále je populární kosmetika a zdravotnické potřeby nebo věci pro sport. Mobil si v posledním roce koupilo online 12 % jednotlivců. U služeb vedou vstupenky na kulturní akce (28 %).
Co se nejvíce nakupuje online, zdroj: ČSÚ
Kde a jak často se připojujeme
Naprostá většina (94 %) Čechů brouzdá doma, 35 % práci, 14 % ve škole a 15 % u známých. Ještě roce 2006 doma surfovalo pouze 70 % lidí, zato měla silnější zastoupení ostatní místa. A jak často používáme internet? Většina denně.
Jak často se připojujeme, zdroj: ČSÚ
A proč 38 % domácností internet dosud nepoužívá?
Důvod | Počet domácností |
Podíl domácností |
nepotřebuje jej používat | 1 090 700 | 69,4 % |
neumí s internetem pracovat | 482 300 | 30,7 % |
cena vybavení je příliš vysoká | 401 700 | 25,6 % |
cena připojení je příliš vysoká | 271 700 | 17,3 % |
k internetu mají přístup odjinud | 154 400 | 9,8 % |
z obavy o soukromí a bezpečnost | 60 800 | 3,9 % |
kvůli zdravotním problémům | 66 700 | 4,2 % |
protože nemají možnost vysokorychlostního připojení | 7 300 | 0,5 % |
Důvod s ohledem na nedostupnost broadbandu vypadá optimisticky, resp. to číslo není tak vysoké, jak bychom čekali. Ale obava půl milionu domácností, že s internetem neumí pracovat, je hodně smutná. ČTÚ ale měl v dotazníku na výběr z více možností, takže se ty důvody různě kombinovaly.
Další informace najdete na webu ČTÚ: Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci 2011.
Jak tedy vypadá typický český surfař
Je to obvykle muž ve věku 16–24 let s maturitou nebo absolvent VŠ. Má vlastní počítač i mobil, připojuje se doma přes Wi-Fi. Web nejčastěji používá pro čtení zpráv a vyhledávání informací. Ze zboží nejvíce nakupuje oblečení/obuv, případně lístky za kulturou.
Kdo z vás se v tom popisu poznal?