ČSÚ: jak vypadá typický český surfař?

29. 11. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

Český statistický úřad vydal před pár hodinami novou ročenku popisují stav informační společnosti u nás. Dozvěděli jsme se, jak si aktuálně vedou české domácnosti ve využívání informačních a komunikačních technologií. Nového měření se zůčastnilo 4742 domácností a 9262 jednotlivců, což by měl být dostatečný vzorek pro zobecnění celého Česka.

Množství počítačů a internetových připojení

Počítač u nás vlastní 65 % domácností (2,7 milionu) a internet 62 % (2,5 milionu). Oproti loňskému roku je to v obou kategoriích skok o šest procent. Ještě v roce 2006 to bylo jen 36 a 27 %.

Polovina domácností má stolní počítač, třetina notebook a necelá čtvrtina dva a více počítačů. To se to krásně stupňuje.

ČSÚ
Kolik procent jednotlivců používá mobil, počítač a internet, zdroj: ČSÚ

Co do penetrace internetem jsme v Evropě v té slabší polovině. Podle loňského průzkumu Eurostatu používá internet 70 % euroobčanů. Nejvíce připojených bylo v Nizozemsku a Švédsku (přes 90 %).

ČSÚ
Počet k internetu připojených domácností v EU, zdroj: Eurostat

Nejčastějším typem připojení je u nás stále Wi-Fi (případně WiMAX a jiné bezdráty), které využívání více než polovina domácností. ADSL a kabel (zřejmě i optika) mají jen okolo 20 %, zbytek (3,9 %) ještě stále visí na vytáčeném připojení nebo IDSN. Ale v roce 2006 se takto pomalu připojovalo přes 40 % domácností. Mobilní sítě využívá 2,7 % domovů.

ČSÚ
Čím se připojujeme nejčastěji, zdroj: ČSÚ

Co se týče jednotlivců nad 16 let, 67 % z nich má přístup k počítači (5,9 milionu) a 65 % i k internetu (5,8 milionu). Mobilní telefon má přitom 8,3 milionu jednotlivců v kategorii 16+.

Více je připojených mužů (69 %) než žen (62 %). Internet je nejrozšířenější ve skupině 16–24 let (95 %), přičemž až do 54 let používají celosvětovou síť bezmála tři čtvrtiny Čechů. A jen každý 25. senior starší 75 let je online.

ČSÚ
Jednotlivci používající internet, zdroj: ČSÚ

A zatímco využívání internetu klesá zároveň s věkem, roste ruku v ruku s dosaženým vzděláním. Jen každý pátý člověk se základním vzdělání používá internet, přitom se středním vzděláním bez maturity je to už polovina lidí. Nejvíce připojených je mezi absolventy vysokých škol, celkem 91 %.

K čemu internet používáme

Skoro 80 % uživatelů internetu nejčastěji vyhledává informace o zboží a službách, 76 % zase čte online zprávy. Třetina Čechů na webu stahuje nebo poslouchá hudbu, více než čtvrtina sleduje televizi (zde se nejspíš řadí i YouTube, Stream apod.). Sociální sítě používá 38 % lidí a překvapivě silný je internet banking – online styk s bankou praktikuje 42 % lidí.

ČSÚ
K čemu internet používáme, zdroj: ČSÚ

Každý čtvrtý člověk nakupuje na webu, mezi muži ani ženami prakticky není rozdíl. Nejčastěji utrácejí v e-shopech lidí ve věku od 25 do 34 let (48 %), ale silné jsou i skupiny 16–24 a 35–44 let (obojí okolo 40 %). Mezi seniory nad 75 let je to pouze jeden ze sta. Zkušenosti s online nákupy jsou větší, čím vyšší vzdělání člověk dosáhne. Každý druhý vysokoškolák utrácí na webu, u lidí se základním vzděláním je to jen každý dvacátý.

A co že se nejvíce nakupuje? Pokud byste čekali elektroniku, tak jste vedle. Skoro polovině lidí končí v košících oblečení a obuv, dále je populární kosmetika a zdravotnické potřeby nebo věci pro sport. Mobil si v posledním roce koupilo online 12 % jednotlivců. U služeb vedou vstupenky na kulturní akce (28 %).

ČSÚ
Co se nejvíce nakupuje online, zdroj: ČSÚ

Kde a jak často se připojujeme

Naprostá většina (94 %) Čechů brouzdá doma, 35 % práci, 14 % ve škole a 15 % u známých. Ještě roce 2006 doma surfovalo pouze 70 % lidí, zato měla silnější zastoupení ostatní místa. A jak často používáme internet? Většina denně.

ČSÚ
Jak často se připojujeme, zdroj: ČSÚ

A proč 38 % domácností internet dosud nepoužívá?

Důvod Počet domácností
Podíl domácností
nepotřebuje jej používat 1 090 700 69,4 %
neumí s internetem pracovat 482 300 30,7 %
cena vybavení je příliš vysoká 401 700 25,6 %
cena připojení je příliš vysoká 271 700 17,3 %
k internetu mají přístup odjinud 154 400 9,8 %
z obavy o soukromí a bezpečnost 60 800 3,9 %
kvůli zdravotním problémům 66 700 4,2 %
protože nemají možnost vysokorychlostního připojení 7 300 0,5 %

Důvod s ohledem na nedostupnost broadbandu vypadá optimisticky, resp. to číslo není tak vysoké, jak bychom čekali. Ale obava půl milionu domácností, že s internetem neumí pracovat, je hodně smutná. ČTÚ ale měl v dotazníku na výběr z více možností, takže se ty důvody různě kombinovaly.

Další informace najdete na webu ČTÚ: Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci 2011.

bitcoin_skoleni

Jak tedy vypadá typický český surfař

Je to obvykle muž ve věku 16–24 let s maturitou nebo absolvent VŠ. Má vlastní počítač i mobil, připojuje se doma přes Wi-Fi. Web nejčastěji používá pro čtení zpráv a vyhledávání informací. Ze zboží nejvíce nakupuje oblečení/obuv, případně lístky za kulturou.

Kdo z vás se v tom popisu poznal?