Podpultové nabídky operátorů využívá pětina Čechů. Slevy jsou až 79 %

Sdílet


Nářky virtuálů nejspíš budou vyslyšeny. Český telekomunikační úřad loni na základě testu tří kritérií prokázal, že na velkoobchodním trhu s mobilními službami není dostatečná konkurence, a je proto vhodné daný tržní segment regulovat. Na základě testu pak úřad provedl analýzu mobilního trhu a dnes zveřejnil její předběžné výsledky. Operátoři mají měsíc na to, aby se k nim vyjádřili.

Kartel neexistuje, ale…

Dlouhý 81stránkový dokument obsahuje spoustu detailů, byť velká část nejzajímavějších údajů je střežena obchodním tajemstvím. Obecným výsledkem je ovšem zjištění, že trh s tarify pro rezidentní (nefiremní) zákazníky není dostatečně konkurenční a analýza indikuje existenci tzv. tacitní koluze. To je stav, kdy podniky s významnou tržní silou mezi sebou nemají kartelovou dohodu, ale společně postupují tak, aby to bylo výhodně pro ně, nikoliv pro zákazníky.

ČTÚ tak soudí na základě několika důkazů o tom, jak operátoři v posledních pěti letech postupují ve vzájemné shodě a navzájem si kopírují veřejné ceníky nebo dlouho dopředu oznamují novinky, aby na ně soupeři mohli včas reagovat.

Nefunkční trh se projevuje v tom, že operátoři neriskují a neodváží se dělat něco jinak než konkurence. Úřad přímo zmiňuje, že když O2 v roce 2013 nečekaně představilo revoluční neomezené tarify Free, T-Mobile s Vodafonem je prakticky 1:1 okopírovali do několika dní. O2 tím nic nezískalo, všichni tři se ale připravili o část zisků.

Úřad ale také připouští, že v posledních dvou letech došlo k několika změnám a operátoři se již dokážou přizpůsobovat i jinak než dokonalým okopírováním ceníků. Ukazuje to na příkladu různých rodinných tarifů, odlišném množství dat u současných tarifů nebo zvláštními „neomezenými“ datovými balíčky, jako jsou StreamOn, Pass nebo Nekonečná data.

Perličky z analýzy

ČTÚ si všiml velkého rozdílu v cenových úrovních u firemních a rezidentních zákazníků, ze kterého je patrná rozdílná intenzita hospodářské soutěže. To odpovídá i faktu, že zatímco u rezidentů se tržní podíly operátorů příliš nemění, u těch firemních je tomu naopak. U jednoho operátora v posledních třech letech vzrostl podíl ve firmách o 11,2 procentního bodu, na úkor poklesu u dalších dvou o 6,7 a 4,1 bodu. U rezidentů se podíly přelévaly o ±2 body.

Mimochodem, velká část rezidentních zákazníků neplatí za tarify tolik, kolik definuje běžný ceník. Konkrétní operátory neznáme, ale poměr podpultových nabídek u nich činí 22 až 39 %! Slevy oproti ceníkům činí 21 až 79 %, v průměru o 31 %, medián slev je 37 %. ČTÚ také zjistil, že přes 13 % zákazníků využívá výhodnější rodinné tarify, 6 % má studentské tarify a jen 1 % zákazníků si platí zvláštní datové balíčky jako StreamOn či Pass.

Srovnání zvláštních tarifů
Neveřejné nabídky Rodinné tarify Studentské tarify Speciální datové balíčky
Operátor 1 39,17 % 21,89 % 5 % ?
Operátor 2 33,00 % 9,96 % 7 % ?
Operátor 3 21,54 % 11,74 % 5 % ?
Celkem ?
13,49 % 6 % 1,12 %

Tarify s daty využívají čtyři miliony Čechů. Na jednu rezidentní SIM kartu vychází průměrné měsíční výnosy 262 Kč. Každá z oněch SIM měsíčně provolá průměrně 169 minut, pošle 75 SMS a prosurfuje 678 MB dat. U firemních karet je průměrná útrata jen nepatrně vyšší (269 Kč), spotřebuje se ale 241 minut, 77 SMS a 930 MB. Jde o údaje za rok 2017.

ČTÚ také ověřil, co jsme již věděli. Virtuálové nedokážou nabízet tarify s větším množství dat za stejné ceny jako síťoví operátoři. Mají ale výhodnější předplacenky nebo v některých případech menší paušální tarify s omezenými minutami, SMS a megabajty. Žádný z virtuálů neposkytuje nic jako StreamOn či Pass.

TIP: Češi mají nejhorší mobilní tarify v EU, říká Evropská komise

Z analýzy také vyplývá, že virtuální operátoři dokážou oslovit pouze rezidenty, u firem je jejich podíl mizivý. Zatímco v domácnostech je 10 % SIM od virtuálů, u firem jen 0,8 %. V průměru virtuálové spravují 6,7 % českých SIM karet. A jaké jsou průměrné ceny za jednotky? Za minutu hovoru virtuálové platí 0,57 Kč, za SMS 0,43 Kč a za megabajt 0,16 Kč.

Konkurenceschopnosti virtuálů brání také fakt, že nemohou jednoduše změnit poskytovatele velkobchodních služeb. V Česku na to zřejmě nejsou připraveny systémy a žádný ze 153 virtuálů, kteří zde ke konci roku 2017 působili, se o to nepokusili. Problém tkví hlavně v tom, že virtuálové by se změnou poskytovatele museli hromadně vyměnit i všechny SIM karty. To by neplatilo u tzv. Full MVNO. Takovým byl jen Vectone, který ovšem loni skončil. Virtuálové jsou tak uzavření v pasti. Nemají podmínky, aby dokázali zreplikovat tarify síťových operátorů (aniž by služby sami dotovali) a zároveň nefunguje konkurence na velkobchodní trhu, protože změnit poskytovatele je prakticky nemožné.

Jak na oligopol?

Vyhodnocení jednotlivých dílčích kritérií, jmenovitě způsobilost trhu k tacitní koluzi, možnost monitorování odklonu od podmínek společné strategie, účinné odvetné mechanismy a reakce subjektů stojících mimo společnou strategii, indikuje existenci společné významné tržní síly mobilních síťových operátorů T-Mobile Czech Republic a.s., O2 Czech Republic a.s. a Vodafone Czech Republic a.s.,“ uzavírá analýzu ČTÚ.

bitcoin školení listopad 24

Dokument úřadu pouze popisuje aktuální (resp. loňský) stav mobilního trhu, ale nijak nepředjímá, co bude dál. Jakým způsobem bude probíhat případná regulace a jestli se jí operátoři sami nezaleknou a neupraví podmínky a ceníky tak, aby úřad nemusel zasahovat. ČTÚ připomíná, že po analýze trhu v roce 2012 O2 i konkurenti přinesli neomezené tarify. Po tříkriteriálním testu (předchází analýze) v roce 2017 operátoři po letech tarify opět upravili a u těch hlavních v cenách okolo 700 a 800 Kč zvýšili datový objem na trojnásobek. Jak zareagují tentokrát?