Co peklo schvátí, to už nenavrátí. Tak by se dala shrnout reakce ČTÚ na množící se stížnosti vůči operátorům, kteří mění smluvní podmínky k horšímu. Úřad nemá páky na to, aby změnu zarazil, a klienti si přes stížnost nemohou zachovat původní podmínky. ČTÚ přitom reaguje na nedávno provedenou změnu u Vodafonu, který u svých tarifů nasadil minutovou tarifikaci hovorů.
„S jednostrannou změnou smlouvy klienti nemusí souhlasit a ke dni účinnosti změny mohou smlouvu bez sankcí ukončit. Nemohou však docílit toho, aby jim služba byla dál poskytována za původních podmínek,“ píše úřad v aktuální monitorovací zprávě.
Pokud tedy operátor (nebo obecně kterýkoliv poskytovatel služeb elektronických komunikací) změní smluvní podmínky, musí o tom klienty informovat minimálně měsíc dopředu. Klient se změnami nemusí souhlasit a smlouvu může ukončit bez pokuty i v případě, že ji má uzavřenou na dobu určitou. Takto to již dva roky platí u všech jednostranných změn, nejen těch, které jsou pro klienty nevýhodné.
Od dubna příštího roku by se navíc postavení klientů mělo opět zvýšit. Novela zákona, která už míří do senátu, upravuje mj. právě smluvní pokuty. Nově se bude platit jen 5 % (místo 20 %) ze zbývajících plateb do konce úvazku, a to navíc jen u smluv, které trvají kratší dobu než tři měsíce. U delších půjde smlouvu zrušit bez pokuty.