Další informace o HD 7970: srovnání s GTX 580 a revoluční architektura

20. 12. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

První karty řady 7000 by měly být představené už 22. prosince (oficiálně tento termín stále není potvrzený), novou řadu odstartují HD 7970. Už jsme viděli fotografie karet a víceméně potvrzená je z různých zdrojů i řada klíčových parametrů.

Další sada zatím „tajných“ snímků z prezentace AMD k připravovaným Radeonům HD 7970, které zveřejnil Donanimhaber, popisuje klíčové technologie a vlastnosti, které se s novými Radeony objeví.

AMD je rozdělilo do tří základních tematických kategorií: Graphics CoreNext, AMD Eyefinity 2.0 a AMD APP Acceleration.

Revoluční architektura

Graphic CoreNext má být „revoluční“ architektura, a první opravdu velká změna v architektuře od uvedení Radeonů HD 2000. Pět předchozích generací karet totiž stavělo na VLIW (very-long instruction word), která se u jediného z čipů řady 6000 (Cayman) změnila z VLIW5 na VLIW4. Tradovalo se, že HD 6900 je jen narychlo spíchnutý čip, který vzniknul ořezáním nové generace čipů připravovaných pro menší (zrušený) 32nm proces a protože by byl při 40nm procesu příliš velký, má horší parametry, než by měly 32nm čipy. Na základě toho se taky předpokládalo, že právě VLIW4 u 40nm Caymanů je předzvěstí toho, co nás po příchodu 28nm procesu s Radeony 7000 čeká.

Prezentace AMD jsou v tomto ohledu velkým překvapením. U architektury CoreNext by totiž mělo k opuštění VLIW dojít úplně – VLIW mají nahradit superskalární jádra „Graphic Compute“. Mohlo by to znamenat vyšší výkon na plochu, menší čipy při stejném výkonu a větší prostor pro snižování nákladů.

AMD se chlubí i tím, že nové karty budou jako první podporovat třetí generaci PCI Express, která má oproti stávající PCIe 2.0 přinést téměř dvojnásobnou propustnost.

Technologie AMD PowerTune by se měla nově postarat o úpravu taktovacích frekvencí jádra oběma směry. Oproti PowerTune u Radeonů HD 6900, jehož hlavní výhodou mělo být to, že v případě vysoké zátěže podtaktovalo jádro, by bylo navyšování frekvence při menší zátěži (tedy skutečná obdoba Turba z procesorů) příjemná změna.

Pod 3 W v úsporném režimu

Další vítanou novinkou je nový režim pro řízení spotřeby, ve kterém by měla karta zcela vypnout grafický čip v okamžiku, kdy operační systém při nečinnosti uspí monitory. Spotřeba karty by díky tomu měla v úsporném režimu klesnout pod 3 W, což by oproti stávajícím hodnotám, které se karet z vyšší střední a vyšší třídy běžně pohybují kolem 25-30 W, byla obrovská úspora a revoluční změna.

A fungovat by to mělo i u konfigurace s CrossFire, kde by do hlubšího úsporného režimu měly upadat všechny neaktivní karty (s výjimkou té primární používané pro práci v nenáročném desktopu).

Eyefinity 2.0 a zvuk pro každý monitor

Eyefinity „druhé generace“ nám už AMD vlastně pomalu servíruje s ovladači, a i nadále má postupně přicházet s řadou zajímavých vylepšení (např. uspořádání monitorů 5×1 už známe). AMD dále přidává alternativu „Eyefinity 3D“ coby alternativu k Nvidia 3D Surround (což jsou tři monitory se stereoskopickým 3D zobrazením). Vylepšené mají být i možnosti nastavení kompenzace rámečků monitorů nebo možnosti úpravy rozlišení a nastavení desktopu.

Změny u Eyefinity se kupodivu netýkají jen obrazu, ale i zvuku. DDM audio (Discrete Digital Multipoint Audio) má znamenat, že se přes každý z konektorů HDMI nebo DisplayPort může přenášet 7.1kanálový zvuk nezávislý na ostatních výstupech. Zatímco v současnosti se přes výstupy přenáší směsice všech zvuků ze všech zdrojů, v případě DDM už může jít přes každý výstupní konektor HDMI nebo DisplayPort jiný zvukový výstup. A pokud budete při přehrávání přetahovat přehrávač z jednoho displeje na druhý, spolu s tím by se měl automaticky na příslušný výstup přesouvat i zvuk.

Současně s podporou akcelerace přehrávání dvou HD videostreamů by to mělo znamenat, že na počítači můžete v klidu pracovat a zároveň z něj ještě do dvou připojených televizorů přehrávat dvě různá HD videa, každé s vlastním zvukem – třeba jedno do televizoru v obýváku a jiné do pokojíčku dětem.

Ve znamení GPGPU

Za AMD APP Acceleration se ukrývá akcelerace aplikací pomocí GPGPU. AMD v této souvislosti zmiňuje v prezentaci třeba SteadyVideo 2.0 pro stabilizaci roztřeseného videozáznamu nebo vylepšený UVD Engine.

Kromě informací o nových vlastnostech se objevil i další graf, který vypadá obdobně jako grafy, které se obvykle objevují v dokumentaci pro testování od AMD. A pochází právě odtud tvrdí i jeho původce. V grafu je srovnání s GeForce GTX 580 údajně v rozlišení 2560 × 1600 bodů. Platí obvyklá upozornění – pomineme-li možnost, že jde o podvrh a to, že graf nezačíná v nule, nevíme nic o nastavení ani testovací sestavě a z grafu nevyčteme dokonce ani konkrétní výsledky. Jde pouze o relativní srovnání výkonu.

ICTS24

Počítejte s tím, že může jít i o zvláštní a nereálná nastavení a výběr her, které se v grafu ocitly kvůli tomu, že se v nich při srovnání daří kartám AMD nejlépe. V praxi na tom Radeony při běžných nastaveních a v širším balíku her s velkou pravděpodobností nebudou tak dobře.

Zdroj: Donanimhaber, TechPowerUp, TweakTown, VR-Zone