Perfektní odezva a HDR
Monitor Alienware 55 (momentálně jako „Technology Preview“) je pravděpodobně založen na OLED panelu LG Display používaném v televizorech, žádný tuner ale neobsahuje a bude určen čistě pro hraní na PC. Má rozlišení 3840 × 2160 bodů a také 120 Hz frekvenci, takže pořádně zatíží GPU a bude v herních zobrazovadlech představovat asi to nejlepší vůbec možné. Tedy samozřejmě za předpokladu, že se u něj podaří vyhnout se problémům s vypalováním obrazu a stárnutím, které OLED trápí. Pro hráče by ale měla být velmi přínosná minimální odezva této obrazové technologie, takže obraz bude reagovat rychleji než u LCD a bez artefaktů z overdrive nebo počátečního rozmazání.
Alienware 55 také bude připraven pro HDR obraz. Víme, že má pokrývat 95 % barevného prostoru DCI-P3 (podle jiných zdrojů 98 %), ale zatím není znám jas ani to, jaké z HDR standardů (které byly konsorciem VESA nedávno představeny speciálně pro OLED obrazovky) případně bude mít certifikovány. Proti LCD monitorům bude ale i s nižším jasem mít podstatně lepší reálný kontrast díky reálné černé.
Adaptivní obnovování bude, ale jaké?
Čím se bude Alienware 55 lišit od televizí, které někdy také 120Hz frekvenci nabízejí, bude adaptivní obnovování, jež je pro hry velmi žádoucí. Zvlášť pokud je rozlišení tak vysoké, že nikdy nebude spolehnutí na to, že GPU frekvenci 120 Hz udrží. Alienware potvrdil, že tento monitor bude adaptivní obnovování umět, ale zatím je ještě stále ve vývoji a není definitivně jasné, v jaké podobě. Údajně ale zatím nemá podporu G-Sync a pokud by nebyl použitý Variable Refresh skrze technologii HDMI 2.1 (což je ale technologie, která v reálném světě zatím neoperuje), zbývá jako nejpravděpodobnější možnost, že by bylo použité FreeSync/VESA Adaptive Sync. Podle některých zdroj má skutečně adaptivní obnovování běžet přes rozhraní DisplayPort 1.4, potvrzeno to ale není (prototyp ale tento port každopádně má).
Zástupci Alienware sice uvádějí, že možnost G-Sync je otevřená, to by ale mohlo referovat o podpoře pomocí kompatibility s FreeSync, kterou nyní Nvidia oznámila, ovšem trošku ji maskuje pod označení „G-Sync Compatible“. Pokud by se uvažovalo o instalaci modulu G-Sync (respektive zde G-Sync HDR), asi by se s ní počítalo od začátku a nebyly by o ní pochyby. Ale uvidíme, možná že je zatím monitor ve stádiu, kdy o finální elektronice ještě není rozhodnuto.
Kdy se tento monitor dostane na trh, nevíme. Jak už bylo řečeno, momentálně se jedná o demo či preview verzi, takže ještě zbývá nějaká práce, než se konečná podoba (možná mírně odlišná) začne prodávat. S čím se ale asi dá počítat, je vysoká cena. U té by se asi daly dejme tomu tři tisíce dolarů (s DPH 80 tisíc korun) považovat za konzervativní odhad. Vzhledem k tomu, že jen 27" LCD s G-Sync HDR také stoji dva tisíce amerických chechtáků, není se co divit. Zde sice nebude potřeba komplikované zónové podsvícení a možná ani FPGA modul, ale technologie OLED má svoje vyšší náklady sama o sobě. A k tomu samozřejmě přichází také příplatek za exkluzivitu a highendový herní luxus. Protože televizní monitory BFGD od Nvidie oznámené před rokem vyjdou eventuálně na rovných 5000 $/135 000 Kč (první z nich, HP Omen X 65, se nyní mimochodem už dá předobjednat), je možná rozumnější čekat, že tolik bude stát i tento OLED.