Možná si ještě vzpomínáte na LG 25UM65 – jeden z prvních 25palcových monitorů, který nabídl na šířku 2560 obrazových bodů. To bylo sice pěkné, ale je přece jen velký rozdíl mít na výšku pixelů 1080 a 1440. Rozlišení 2560 × 1440 px zvané také QHD (nebo WQHD) má přece jen už zažitější poměr stran 16:9 a osvědčilo se na 27palcových monitorech. Ceny těchto LCD s obrazovkami IPS/PLS/AHVA však ustrnuly někde na 10 000 Kč, resp. 12 až 13 000 Kč za modely vybavené polohováním a USB hubem.
Stejné rozlišení na 25 palcích přináší dvě výhody – panely jsou levnější a prostorově úspornější. Je s nimi spjata také vyšší hustota pixelů na čtvereční jednotku, což je při většině scénářů už plusem. Nevnímáte tolik jednotlivé body a scény (typicky v 3D hrách) netrpí tak viditelně aliasem. Problémem jsou operační systémy a aplikace, které zkostnatěle počítají jen s nějakým typickým dpi hluboko pod 100. Zvláště pak v kombinaci se slabším zrakem.
Dell si pro svůj UltraSharp 25 vybral panel LG.Display LM250WQ1-SSA1. Pokud byste nevěřili nálepce na mnou testovaném vzorku, tak jej může v celé kráse uvnitř rozmontovaného monitoru vidět v článku na TFTcentral. Jedná se o nativně 8bitový AH-IPS s řekněme polomatnou antireflení vrstvou a podsvícením W-LED. Jak správně očekáváte, soustředí se na pokrytí standardního gamutu (sRGB) a Dell podobně jako u dalších UltraSharpů slibuje tovární kalibraci barev s odchylkou dE
Další předností je bezpochyby tříletá záruka se skvělým servisem on-site NBD (na místě u zákazníka do druhého pracovního dne). Dell u UltraSharpů myslí také na ergonomii, takže od stojanu můžete očekávat plnou polohovatelnost včetně funkce otočení na výšku. Zapomenuto nebylo ani na USB hub, jeden z portů USB 3.0 umí také rychlé nabíjení. Za ceny začínající pod 9000 Kč (i při současném kurzu dolaru) to zní hodně dobře, co říkáte?
Parametry U2515H a dalších monitorů ve srovnání
Dell U2515H
|
LG 25UM65
|
Acer K272HU
|
Dell U2713HM
|
Philips 298P4
|
|
viditelná úhlopříčka | 24" | 25" | 27" | 27" | 29" |
typ panelu (matrice, podsvícení) | AH-IPS, LED | AH-IPS, LED | AHVA, LED | H-IPS, LED | AH-IPS, LED |
poměr stran | 16:9 | 21:9 | 16:9 | 16:9 | 21:9 |
maximální rozlišení | 2560 × 1440 | 2560 × 1080 | 2560 × 1440 | 2560 × 1440 | 2560 × 1080 |
bodová rozteč [mm] | 0,138 | 0,2285 | 0,233 | 0,233 | 0,265 |
hustota pixelů [ppi] | 118 | 111 | 109 | 109,000 | 96 |
barevné provedení | černá + stříbrná | černá | černá | černá | černá |
úhel pohledu horizontální/vertikální | 178°/178° | 178°/178° | 178°/178° | 178°/178° | 178°/178° |
horizontální frekvence [kHz] | 30–113 | 30–90 | 15–99 | 30–113 | 30–90 |
vertikální frekvence [Hz] | 56–86 | 56–75 | 23–76 | 56–86 | 56–75 |
barevná hloubka | 8-bit, 16,7 mil. | 8-bit, 16,7 mil. | 8+2 bit, 1,07 mld. | 8-bit, 16,7 mil. | 8-bit, 16,7 mil. |
barevný prostor (gamut) | sRGB | sRGB | sRGB | sRGB | sRGB |
jas [cd/m²] | 350 | 250 | 350 | 350 | 300 |
kontrast – typický | 1000:1 | 1000:1 | 1000:1 | 1000:1 | 1000:1 |
kontrast – dynamický | 2 000 000:1 | 5 000 000:1 | 100 000 000:1 | 2 000 000:1 | 20 000 000:1 |
odezva [ms] | 8, resp. 6 – GTG | 5 (G2G) | 6 – G2G | 8 – GTG | 14 (typ.), 5 (GTG) |
spotřeba běžná/úsporný režim [W] | 35 (typ.)/87 (max.)/0,5> | 36 (max.)/31 (typ.)/0,5> | 33,6/0,5 | 100 (max.), 42 (typ.)/0,5> | 38,5/0,3 |
videovstupy | 1× DisplayPort 1.2, 2× HDMI (MHL), 1× MiniDisplayPort | 2× HDMI, 1× DVI, 1× DisplayPort | 1× DisplayPort 1.2, 1× DVI-D s HDCP, 2× HDMI | 1× DualLink DVI-D s HDCP, 1× DisplayPort , 1× HDMI, 1× D-Sub | 1× DisplayPort, 1× DualLink DVI s HDCP, 2× HDMI |
kabely | 1× DisplayPort na MiniDisplayPort, 1× USB 3.0, napájecí | 1× HDMI | 1× DVI, 1× DisplayPort, 1× audio, napájecí adaptér | 1× DualLink DVI, 1× D-Sub, USB, napájecí | 1× DualLink DVI, 1× DisplayPort, 1× audio, napájecí |
rozbočovač USB/doplňkové porty | ano, 4× USB 3.0 | ne | 1× DisplayPort Out | ano, 2 + 2 USB 3.0 | ano, 4× USB 3.0 |
reproduktory | ne | ano, 2× 3 W | ano, 2× 2 W | ne | ano, 2× 2 W |
výstup na sluchátka | ano | ne | ne | ne | ano |
kamera | ne | ne | ne | ne | ne |
mikrofon | ne | ne | ne | ne | ne |
příslušenství | instalační CD, manuál | instalační CD, manuál | instalační CD, manuál | instalační CD, příručka rychlé instalace, kabelový pásek | instalační CD, manuál |
nastavení | 5 tlačítek, přímé pro vstup do OSD a zapnutí/vypnutí, dvě konfigurovatelná | čtyřsměrný joystick s jedním potvrzovacím tlačítkem, rychlý přístup k hlasitosti, režimům Reader a PBP | 6 tlačítek, přímé pro profily, PIP, přepnutí vstupu, hlasitost, vstup do menu a vypnutí/zapnutí | 4 tlačítka, dvě pro regulaci jasu, jedno pro zapnutí/vypnutí a jedno pro přepnutí vstupu | 5 tlačítek, přímé pro vstup do OSD, uživatelské, režimy obrazu, PBP/PIP |
ovládání | jednoduché | jednoduché | mírně složitější | jednoduché | složitější |
barevné profily v OSD | Standard, Multimedia, Movie, Game, Paper, Color Temp., Custom Color | Custom, Photo, Cinema, Game | User, Eco, Standard, Graphics, Movie (sRGB pak v podmenu) | – | Office, Photo, Movie, Game, Economy, sRGB |
pokročilé nastavení barev | RGB | RGBCMY | RGBCMY | RGB | RGB |
odnímatelný stojan | ano | ano | ano | ano | ano |
úhel náklonu | -5° až 21° | -5° až 20° | -5° až 20° | -4° až 21° | -5° až 20° |
otočení na výšku | ano | ne | ne | ano | ano |
otočení kolem osy | 90° | ne | ne | 90° | 130° |
výšková nastavitelnost [mm] | 130 | ne | ne | 115 | 150 |
software | Display Manager | Screen Split | – | PowerNap | SmartControl Premium |
rozměry s podstavcem (v × š × h) [mm] | 398–513 × 569 × 205 | 383 × 609 × 188 | 470 × 640 × 240 | 424–539 × 639 × 200 | 538 × 700 × 273 |
hmotnost s podstavcem [kg] | 4,4 bez podstavce | 4,1 | 9,0 | 10,2 | 8,46 |
záruka [roky] | 3 (NBD) | 2 | 2 | 3 (NBD) | 2 |
cena [Kč] | 8 800 | 5270 | 8 700 | 13 100 | 10 390 |
Ceny byly zjištěny v e-shopech Anacomp, Alza.cz, CZC.cz, Mironet, Softcom.cz a T.S.Bohemia (nejnižší cena monitoru skladem, resp. u dražších monitorů alespoň se stavem na cestě či do několika dnů, včetně DPH).
Monitor Asset Manager detekujte nepodporu režimu 24p i obvyklou řídící elektroniku od Realteku:
Provedení, vstupy, OSD
Provedení, vstupy, příslušenství
Dell jakoby pomalu nacházel designový ideál a UltraSharpy se začínají podobat modelům řady Professional (nebo naopak). Každopádně decentní design s „neviditelným“ rámečkem a kombinace černé se stříbřitou asi málokoho urazí.
Polohování se dá snad vytknout jen absence nějaké aretace ve vodorovné poloze.
Dell nám k testu poslal zřejmě dost raný vzorek. Dnes už navíc můžete koupit revizi A01.
Videovstupy už nečítají žádný analogový, oba HDMI mají umět MHL. Jeden z DisplayPortů je výstupem pro řetězení monitorů v rámci funkce DP MST (1.2).
OSD a ovládání
Ovládání senzorovými tlačítky je naštěstí citlivé tak akorát, ale stejně vám bude vadit menší pevnost konstrukce a budete monitor bezděky přidržovat druhou rukou.
I ve struktuře OSD se Dell hodně ustálil a myslím, že jej mám logicky členěné a snadno pochopitelné. Potěší konfigurovatelnost dvou ze čtyř tlačítek i kontrola nad RGB.
Software
Display Manager umožní snadno rozdělit plochu a pomocí myši můžete ovládat jas a kontrast. Zatímco sahat na „kontrast“ je zbytečné, přepínání předdefinovaných barevných režimů nebo kontrola nad RGB či režimy interpolace by této aplikaci slušely více. Ale zase lepší než nemít ovládací software vůbec žádný.
Testovací metodika, návod k použití interaktivních grafů
Metodika testování
Před tím, než začnu jakýkoli panel testovat, tak na něm alespoň týden běžně pracuji. Tím se čerstvě vybalený panel alespoň částečně zahoří a ustálí. Hlavně u monitorů s podsvícením CCFL je důležité začít měřit až po době záběhu a v den měření pak alespoň po hodině od zapnutí.
Většina měření je prováděna kolorimetrickou sondou i1 Display 3 Pro (v retailu přímo od X-Rite je označena jen jako i1 Display Pro), kterou změřím barevné podání a jeho odchylky v továrním nastavení. Používám metriku CIE94 a není-li řečeno jinak, srovnání je prováděno oproti standardnímu gamutu s D65 (sRGB, gamut je stejný také jako Rec. 709 či HDTV). Softwarem, který zpracovává výsledky ze sondy a také slouží jako generátor signálu, je ChromaPure.
Následuje zjišťování pozorovacích úhlů, barevného podání na testovacím obrazci, regulace jasu a hodnot kontrastu. K těmto účelům používám kromě zmíněného ChromaPure speciální aplikaci, kterou jako svou diplomovou práci na VUT vytvořil náš dlouholetý kamarád Jirka Švec (díky Jirko). Díky ní jsem schopen zjistit rozsah zobrazení jednotlivých barevných kanálů RGBCMYK, zejména v jejich kritických krajních rozsazích. To samé platí o podání jasu s kontrastem na stupních šedi.
Na barevném obrazci vidíte zastoupení jednotlivých barev RGBCMYK ve dvou řadách. Spodní pruh zobrazuje celé spektrum odstupňované po deseti krocích v rozmezí 0–255, horní pruh pak jemné detaily v rozmezích 0–25 a 230–254 pro každou barvu. Díky tomu jsem schopen s celkem velkou přesností určit, jaké barevné odstíny jednotlivých barev již panel není schopen ani po kalibraci zobrazit. Výsledkem jsou pak dva grafy, které zobrazují, od jaké hodnoty bylo možné na monitoru rozeznat odstupňování nejtmavších a nejsvětlejších jemných odstínů.
To samé platí pro testovací obrazec se stupni šedi. V horní polovině můžete vidět rozmezí 1–24 na černém pozadí (0), v dolní polovině pak světlé odstíny v rozmezí 231–254 na bílém pozadí (255). Na tomto obrazci se velmi pěkně pozorují např. problémy některých monitorů IPS s nejtmavšími odstíny.
Se zkalibrovaným panelem se pak podívám, jak si poradí s barevnými přechody a případným ditheringem. Ten je nejvíc patrný v černo-bílém přechodu, kde je velmi často vidět alespoň jemné pruhování.
Následuje měření homogenity podsvícení, ke kterému si díky této aplikaci zobrazím síť 5 × 3, v níž probíhá měření. Jas je v tomto případě nastaven na hodnotu kolem 120 cd/m2 pro střed. Výsledky měření jsou pro lepší grafickou přehlednost převedeny do grafického obrazce s příslušnou legendou.
Při stejném nastavení pak probíhá i měření odezvy. Tomuto účelu je věnována také jedna záložka aplikace LCD Tester. Kromě standardního průběhu odezvy měřené v rozsahu 0–x mě zajímá i jak si panel poradí s odezvami pro běžný provoz podstatně typičtějšími a to 127–255 (šedá–bílá) a 75–180 (šedá–šedá, někdy označována jako GTG – gray-to-gray). Tyto hodnoty jsou pro každý panel TN nejhorší, protože se krystal musí ustálit na dvou ne krajních hodnotách, při nichž není možné v takové míře použít OverDrive.
Za zapůjčení digitálního osciloskopu M525 děkujeme společnosti ETC.
X-Rite i1 Display 3 Pro byla zakoupena v OEM verzi u ChromaPure (USA)
Jak na interaktivní grafy 2.0
- Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace.
- V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
- Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
- Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
- Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
- Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
- Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
- Interaktivní grafy 2.0 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox, Opera, Internet Explorer (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome.
- V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.
Rovnoměrnost podsvícení
Rovnoměrnost podsvícení
Nevím, jestli jsem v případě U2515H měl štěstí na mimořádně dobrý kus co se homogenity podsvitu týče, nebo je na tom LG.Display i u levných IPS v současnosti tak dobře, ale každopádně takovéto odchylky nemusí děsit ani kdejakého grafika.
Monitor je sondou i1 Display 3 Pro přezkoumán v patnácti kontrolních bodech a hodnotíme jak průměrnou odchylku od průměrné naměřené hodnoty podsvícení (cd/m2), tak odchylku maximální. To je kritérium snad ještě podstatnější, protože pokud vám na v průměru docela rovnoměrně podsvíceném monitoru jeden roh či jedna strana třeba oproti středu skoro svítí velmi málo, může to být rušivé při sledování filmů či her a práci znesnadňující při editaci fotek, videa či obecně práci s grafikou.
Pro lepší ilustraci rovnoměrnosti podsvícení jsme pomocí interpolace z hodnot v měřících bodech vytvořili také jakési mapy podsvícení. Pokaždé platí stejná legenda, kterou lze ve stručnosti vysvětlit takto: obrazovka pokrytá z drtivé většiny bílou či velmi světle žlutou barvou se dá označit za rovnoměrně podsvícenou, nádechy světle zelené už jsou odchylky, které mohou být pro profesionální grafiky neakceptovatelné, tmavě zelené či dokonce zelenomodré plochy už jsou tak velké odchylky podsvícení, že je velmi snadno zpozorujete i necvičeným okem. Stačí jakákoli jednolitá barevná plocha a tmavý roh (typicky) působí, jakoby byl vyveden jinou, o několik odstínů tmavší, barvou.
Dell UltraSharp U2515H, 120 cd/m2
BenQ BL3201PT, 120 cd/m2
Acer S277HK, 120 cd/m2
Asus PB279Q, 120 cd/m2
AOC p2370Sh, 120 cd/m2
Samsung S23C650D, 120 cd/m2
LG 25UM65, 120 cd/m2
Eizo Foris FS2434, 120 cd/m2
LG 24MP76HM, 120 cd/m2
Dell UltraSharp UP2414Q, 120 cd/m2, Uniformity On
Dell UltraSharp UP2414Q, 120 cd/m2, Uniformity Off
Asus PQ321QE,120 cd/m2
BenQ BL2710PT, 120 cd/m2
Acer K272HU, 120 cd/m2
NEC MultiSync EA274WMi, 120 cd/m2
Dell UltraSharp U2713HM, 120 cd/m2
Eizo EcoView EV2736WFS, 120 cd/m2
Fujitsu P27T-7 LED, 120 cd/m2
HP ZR2740w 2012, 120 cd/m2
Samsung S27B970D, 120 cd/m2
HP ZR2740w 2011, 120 cd/m2
Samsung SyncMaster S27A850D, 120 cd/m2
BenQ GW2320, 120 cd/m2
Dell UltraSharp P2414H, 120 cd/m2
BenQ PG2401PT, 120 cd/m2, Uniformity On
NEC MultiSync P241W, 120 cd/m2, Uniformity=5
NEC MultiSync P232W, 120 cd/m2, Uniformity=5
NEC MultiSync P232W, 120 cd/m2, Uniformity Off
HP Z24i, 120 cd/m2
Asus PB248Q, 120 cd/m2
BenQ BL2411PT, 120 cd/m2
NEC MultiSync EA244WMi, 120 cd/m2
Dell U2412M A04, 120 cd/m2
Eizo Foris FG2421, 120 cd/m2
NEC EA294WMi, 120 cd/m2
Philips 298P4, 120 cd/m2
Asus PA249Q, 120 cd/m2
Acer H226HQL, 120 cd/m2
NEC MultiSync EA224WMi, 120 cd/m2
Philips 227E3QPH, 120 cd/m2
Dell UltraSharp U2412M, 120 cd/m2
HP ZR2440w, 120 cd/m2
Samsung SyncMaster S24A850DW, 120 cd/m2
iiyama ProLite X2485WS, 120 cd/m2
Asus PA248Q, 120 cd/m2
Philips Gioco 3D 278G4DHSD, 120 cd/m2
AOC i2757Fm, 120 cd/m2
BenQ GW2460HM, 120 cd/m2
Philips 241P4QPYK, 120 cd/m2
LG IPS237L, 120 cd/m2
Eizo Foris FS2333, 120 cd/m2
Samsung T27B550, 120 cd/m2
LG Flatron IPS235V, 120 cd/m2
Asus PA238Q, 120 cd/m2
Eizo FlexScan EV2335W, 120 cd/m2
HP ZR24w, 120 cd/m2
Asus PA246Q, 120 cd/m2
BenQ XL2420T, 120 cd/m2
Samsung UE32D5500, 120 cd/m2
Barevné odchylky (dE, CIE94)
Barevné odchylky
Barevné odchylky zjišťujeme pomocí kolorimetrické sondy i1 Display 3 Pro a softwaru ChromaPure. V grafu je zastoupena nejlepší hodnota (nejnižší odchylka) zaznamenaná v některém z předvolených režimů (někdy sRGB, někdy 6500K apod.) a případně s pomocí přiloženého barevného profilu od výrobce (pomůže-li).
Podrobněji o barevných odchylkách v další kapitole. Zde jsou jen nejlepší výsledky v jednom z režimů předpřipravených od výrobce. Obecně platí, že barevná odchylka dE (CIE94) pod hodnotu 5 se dá považovat za dobrou (běžný uživatel monitoru – kancelář, hry), hodnoty okolo 2 a nižší pak za velmi dobré (grafika). Odchylky kolem čísla 8 už znamenají viditelně odlišné barvy a nad 10 jsou již velmi nevyhuvující (obsah vidíte barevně jinak, než jak zamýšleli jeho tvůrci a naopak – na takovém monitoru upravená fotka nemusí být na přesnějších (vůči standardu) zařízeních zobrazena tak, jak jste chtěli).
Barevné odchylky, gama a škála šedé detailně
Tovární nastavení (Standard)
Výchozí nastavení monitoru by bylo super, nebýt převažující modré ve škále šedé a bílé.
Vysvětlení reportu gamutu a barevných odchylek: v horní tabulce vidíte barevné odchylky (dE) pro tři primární barvy, tři sekundární a bílou. Hodnota dE by měla být co nejnižší, dE > 5 už znamená většinou znamená pouhým okem odlišitelnou odchylky od standardu. Pod tabulkou se nachází klasický barevný diagram CIE 1931. Zatímco pozice čtverců patří optimálnímu umístění barev v diagramu, kolečka patří naměřeným hodnotám a graficky máte znázorněnu odchylku. Pokud na obrázek klepnete, uvidíte i graf odchylek luminance jednotlivých barev – tento rozměr není v klasickém diagramu CIE 1931 (xy) zobrazen. U monitorů s podsvitem bývá zpravidla luminance modré přehnaná a naopak u červené nedostatečná.
Mírná výtka směřuje také ke křivce gama v tmavších tónech.
Režim 6500K
Režim 6500K do velké míry přílíš studenou škálu šedé napraví. Cenou je trochu sytější červená.
Režim Custom
Pokud v Custom nesaháte na R, G, B, je tento režim v podstatě identický jako tovární Standard.
Jiný kus (série A01) – tovární nastavení
Kolega Adam Kahánek změřil nedávno zakoupený U2515H a ten byl nejen už revize A01, ale také splňoval zkalibrovanost barev současně s vysokým kontrastním poměrem.
Gamut (barevný rozsah), srovnání se standardem
Gamut
Gamut si ukážeme opět ještě formou diagramu, o němž jsme debatovali. Na diagramech s barevným rozsahem jsme s Adamem Vágnerem notně zapracovali a nejenže máme (doufejme) přesnější diagram pro CIE 1931, ale nově je tu také modernější CIE 1976 (CIE LUV). Hodnoty jsme zanášeli do bitmap z japonských stránek ColorAC.
Dell UltraSharp U2515H (Standard):
BenQ BL3201PT (Standard):
Acer S277HK v továrním nastavení:
Asus PB279Q v režimu sRGB:
LG 25UM65 v továrním nastavení (režim Custom):
Eizo Foris FS2434 v režimu Web/sRGB:
LG 24MP76HM ve výchozím režimu:
Dell UltraSharp UP2414Q v režimu AdobeRGB:
Asus PQ321QE v režimu sRGB:
Dell UltraSharp U2713HM v režimu sRGB:
BenQ PG2401PT v režimu Standard:
BenQ PG2401PT v režimu sRGB:
BenQ BL2411PT v režimu sRGB vs. sRGB:
NEC MultiSync EA244WMi (Native + Standard) vs. sRGB:
Acer H226HQL vs. sRGB, CIE 1976:
Asus PA249Q (sRGB) vs. sRGB a AdobeRGB:
Asus PA249Q (Standard) vs. sRGB a AdobeRGB:
Asus PA249Q (AdobeRGB) vs. sRGB a AdobeRGB:
Kontrast, úroveň černé, slévání barev
Kontrast
V jediném grafu kontrastního poměru najdete maximální naměřenou hodnotu tzv. statického kontrastu. Nepočítáme tedy poměry mezi různými obrazovkami, jako to dělá marketing výrobců pro nesmysl zvaný dynamický kontrast. O tom, jak je kontrast stabilní, pak hovoří srovnání kontrastního poměru při jasu 120 cd/m2 a pak při minimálním nastavitelném jasu. Druhé srovnání samozřejmě neberte jako přímé: zatímco u některých monitorů pod 120 cd/m2 jas už nesnížíte, jinde jde i s CCFL pod 40 cd/m2 (NEC P241W) a jinde dokonce pod sondou měřitelné hodnoty (např. Eizo EV2335W, bílá kolem 2 cd/m2, černá měřitelná až při jasu od 2 %).
Raný vzorek revize A00 nedosahoval v žádném režimu kontrastního poměru ani 950:1, u taktéž vyzkoušeného A01 se kontrast pohyboval kolem 1200:1.
Úroveň černé
Úroveň černé měříme jak při jasu 120 cd/m2, tak při minimálním jasu. Důležitý aspekt pro milovníky nočních filmů podobně jako kontrast favorizuje VA nad IPS. U EcoView EV2736W lze jas regulovat tak nízko, že jas černé není sonda i1 Display Pro schopna změřit.
Slévání barev
Slévání barev taktéž zkoušíme na testovacích obrazcích LCD testeru od Jirky Švece, tam také počítáme počet nerozlišených (slitých) čtverečků odstínů černé/šedé (K), červené (R), žluté (Y), zelené (G), zelenomodré (C), modré (B) a fialové (M). Ideálně by monitory měl ve svém sloupečku mít na střídačku 0 (= rozliším i nejtmavší odstíny) a 255 (= rozliším i nejsvětlejší odstíny).
Dell UltraSharp U2515H | LG 25UM65 | HP Z24i | BenQ GW2320 | LG Flatron IPS235V | Acer H226HQLbmid | |
slévání barev – K | 3 | 4 | 2 | 2 | 5 | 2 |
slévání barev – K | 254 | 254 | 254 | 254 | 253 | 255 |
slévání barev – R | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
slévání barev – R | 255 | 254 | 254 | 254 | 253 | 255 |
slévání barev – Y | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
slévání barev – Y | 255 | 254 | 255 | 254 | 254 | 255 |
slévání barev – G | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
slévání barev – G | 255 | 252 | 254 | 255 | 254 | 255 |
slévání barev – C | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
slévání barev – C | 255 | 254 | 254 | 255 | 254 | 255 |
slévání barev – B | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 |
slévání barev – B | 255 | 252 | 253 | 253 | 254 | 254 |
slévání barev – M | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 |
slévání barev – M | 255 | 249 | 254 | 254 | 254 | 254 |
BenQ BL3201PT | Acer S277HK | Asus PB279Q | Asus PQ321QE | BenQ PG2401PT | Samsung S27A850D | |
slévání barev – K | 2 | 2 | 4 | 3 | 5 | 5 |
slévání barev – K | 254 | 254 | 254 | 253 | 253 | 253 |
slévání barev – R | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 |
slévání barev – R | 254 | 254 | 254 | 254 | 255 | 253 |
slévání barev – Y | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
slévání barev – Y | 254 | 254 | 254 | 254 | 255 | 253 |
slévání barev – G | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 2 |
slévání barev – G | 254 | 254 | 254 | 254 | 255 | 253 |
slévání barev – C | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
slévání barev – C | 254 | 254 | 254 | 254 | 255 | 253 |
slévání barev – B | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 |
slévání barev – B | 254 | 253 | 253 | 253 | 253 | 252 |
slévání barev – M | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 |
slévání barev – M | 254 | 254 | 254 | 254 | 255 | 253 |
Acer K272HU | Eizo EcoView EV2736W | Fujitsu P27T-7 LED | Dell UltraSharp U2713HM | NEC MultiSync EA274WMi | HP DreamColor Z27x | |
slévání barev – K | 2 | 3 | 5 | 3 | 4 | 3 |
slévání barev – K | 254 | 254 | 254 | 254 | 254 | 254 |
slévání barev – R | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 |
slévání barev – R | 254 | 255 | 254 | 254 | 255 | 254 |
slévání barev – Y | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 |
slévání barev – Y | 255 | 255 | 255 | 255 | 255 | 254 |
slévání barev – G | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 |
slévání barev – G | 254 | 255 | 254 | 255 | 254 | 254 |
slévání barev – C | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 |
slévání barev – C | 255 | 254 | 254 | 254 | 254 | 255 |
slévání barev – B | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
slévání barev – B | 253 | 253 | 254 | 253 | 255 | 253 |
slévání barev – M | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 |
slévání barev – M | 254 | 254 | 254 | 254 | 254 | 254 |
Odezva
Odezva
Odezvu měříme pomocí osciloskopu a software od ETC a vždy při maximálním jasu. Jen tak jde alespoň většina hodnot odečíst, v některých případech ale nepomáhá ani změna měřítka. Pár dříve testovaných monitorů je v některých případech trochu poškozeno (nebo naopak vylepšeno) odečtením hodnoty přímo z měření programu od ETC. Je třeba ručně nastavit hodnoty podle standardu VESA (ukázka je na přechodu bílá-černá-bílá) a počítat s naznačenými 10 %. Dále se naše výsledky mohou odlišovat také tím, že pokud monitor vykazuje použití OverDrive, bereme hodnotu odezvy až na sestupu (či naopak vzestupu na opačné hraně) křivky vychýlené OverDrive (a nikoliv už před ní).
Níže můžete vidět už rovnou sečtené hodnoty rise + fall, tabulka zájemcům ukáže distribuci času mezi náběžnou a sestupnou hranu signálu. Přechod 0–255–0 znamená černá–bílá–černá, 0–50–0 potom černá–šedá–černá, 75–180–75 šedá–šedá–šedá a 127–255–127 pak šedá–bílá–šedá. Měli bychom tak mít políčeno jak na pomalé monitory s matricí TN, tak VA či IPS.
Odpůrce OverDrive a s nimi spojených negativních efektů jako inverse ghosting Dell v případě U2515H opět nepotěší. Dává vám sice v OSD kontrolu a možnost přepnutí mezi Normal a Fast, jenže to je pouze OverDrive a silnější OverDrive. Nechat odezvu bez OD vám prostě Dell nenabízí. Nutno říct, že jsem při nastavení Normal problémy v obraze neviděl, to ale samozřejmě neznamená, že nemohou nastat nebo je někdo s bystřejším okem nezahlédne a nebudou ho rušit.
0-255-0, Response Time Normal:
0-150-0, Response Time Normal:
127-255-127, Response Time Normal:
75-180-75, Response Time Normal:
75-180-75, Response Time Fast:
Tabulkové srovnání odezvy s už otestovanými monitory:
Dell UltraSharp U2515H | LG 25UM65 | Asus PB279Q TF=60 | Dell UltraSharp U2713HM | NEC MultiSync EA274WMi | BenQ BL3201PT AMA=High | |
odezva 0–255 (rise) [ms] | 10 | 13 | 8 | 9 | 9 | 7 |
odezva 0–255 (fall) [ms] | 10 | 9 | 7 | 9 | 8 | 8 |
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] | 20 | 22 | 15 | 18 | 17 | 15 |
odezva 0–150 (rise) [ms] | 11 | 7 | 6 | 12 | 8 | 6 |
odezva 0–150 (fall) [ms] | 8 | 6 | 5 | 7 | 7 | 5 |
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] | 19 | 13 | 11 | 19 | 14 | 11 |
odezva 127–255 (rise) [ms] | 7 | 9 | 7 | 9 | 7 | 6 |
odezva 127–255 (fall) [ms] | 10 | 8 | 7 | 9 | 11 | 8 |
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] | 17 | 16 | 14 | 18 | 18 | 13 |
odezva 75–180 (rise) [ms] | 11 | 7 | 7 | 11 | 7 | 4 |
odezva 75–180 (fall) [ms] | 10 | 8 | 6 | 8 | 9 | 9 |
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] | 21 | 15 | 13 | 19 | 15 | 14 |
Acer K272HU | Eizo EcoView EV2736W | Fujitsu P27T-7 LED | Samsung S27B970D | Samsung SyncMaster S27A850D | HP DreamColor Z27x | |
odezva 0–255 (rise) [ms] | 11 | 9 | 9 | 13 | 14 | 12 |
odezva 0–255 (fall) [ms] | 10 | 8 | 11 | 8 | 14 | 9 |
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] | 21 | 17 | 20 | 21 | 28 | 21 |
odezva 0–150 (rise) [ms] | 8 | 8 | 8 | 15 | 10 | 10 |
odezva 0–150 (fall) [ms] | 7 | 7 | 8 | 5 | 9 | 6 |
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] | 15 | 15 | 15 | 20 | 19 | 16 |
odezva 127–255 (rise) [ms] | 9 | 12 | 7 | 12 | 10 | 10 |
odezva 127–255 (fall) [ms] | 9 | 8 | 11 | 13 | 10 | 12 |
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] | 18 | 20 | 18 | 25 | 20 | 22 |
odezva 75–180 (rise) [ms] | 7 | 9 | 8 | 7 | 10 | 9 |
odezva 75–180 (fall) [ms] | 8 | 9 | 9 | 8 | 11 | 9 |
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] | 15 | 17 | 17 | 15 | 21 | 18 |
Do grafů jsem zanesl vždy jen celkový čas odezvy (rise + fall):
Pozorovací úhly a monitor v noci
Monitor v noci
Ačkoli je podsvícení docela rovnoměrné, prosvítání podsvitu je na několika místech dost patrné. IPS glow patří do průměru, zdroj se jevil jako bezhlučný i na minimální hladině jasu.
Pozorovací úhly
Mírné vyprání barev a zesvětlování tmavých tónů ze strany, žloutnutí/červenání zespodu, tak by se daly charakterizovat posuny obrazu při už asi docela extrémních pozorovacích úhlech. V praxi je to prostě dobré IPS a z úhlu vadí asi nejvíce glow na černé.
Referenční výsledky
Našel jsem si několik tapet zastupujících různé situace a kompletní srovnání učinil pro S-PLS Samsung S24A850DW, H-IPS HP ZR2740w a BenQ XL2420T zastupující matrici TN (Twisted Nematic). Díky Samsungu UE32D5500 jsem mohl doplnit konečně nějakého zástupce VA.
Musíte mi prominout, že jsem při focení pozorovacích úhlů ještě nevěděl o tom, že režim Film nakonec dokáže zajistit vcelku normální obraz a při srovnání pozorovacích úhlů se soustředit jen na změny a ne na ten který snímek absolutně (přesaturované barvy z kolmého pohledu způsobují, že při ztrátě kresby z úhlu začne fotka teprve vypadat normálně). V každém případě musím říct, že na VA má UE32D5500 pozorovací úhly dost nadprůměrně dobré, k vypranosti barev dochází až z ostřejšího pohledu. Slévání tmavých odstínů v černou z kolmého pohledu, neduh všech VA, bohužel platí i u UE32D5500.
U ZR2740w jsem neúmyslně nastavil trochu ostřejší úhly (nemám na to přesné testovací podmínky a rozdíly jsem viděl až při skládání v bitmapovém editoru), přesto je myslím dobře vidět to hlavní – jak u IPS, tak u PLS dochází jen k velmi malému barevnému a kontrastnímu posunu i při pohledu z ostřejších úhlů.
Zato na BenQ XL2420T jsem byl při pozicování fotoaparátu (pohledu) ještě mírný, přesto vidíte velice rychlou a v inverzní podání ústící změnu při pohledu zespoda (shora to není tak strašné a výsledek je jen o něco horší než ze strany). Ale i při pohledu ze strany vidíte už po pár stupních ztrátu kontrastu a blednutí sytějších odstínů i pleťovek, při pohledu ještě více ze strany je už ztráta kontrastu velice citelná.
Ještě jednu věc vezměte před prohlížením následujících složenin fotografií v potaz: ne vždy se podařilo vyvážit bílou tak, aby fotka odpovídala přesně tomu, co jsem viděl. Nehodnoťte tedy rozdíly mezi čelními fotografiemi napříč matricemi, ale hodnoťte velikost změny právě oproti čelnímu (kolmému) pohledu na obrazovku při pohledu z jiných úhlů.
IPS-like IGZO Sharp (Asus PQ321QE)
TN (BenQ XL2420T)
A-MVA (Samsung UE32D5500)
S-PLS (Samsung S24A850DW)
H-IPS (HP ZR2740w)
TN (BenQ XL2420T)
A-MVA (Samsung UE32D5500)
S-PLS (Samsung S24A850DW)
H-IPS (HP ZR2740w)
TN (BenQ XL2420T)
A-MVA (Samsung UE32D5500)
S-PLS (Samsung S24A850DW)
H-IPS (HP ZR2740w)
TN (BenQ XL2420T)
A-MVA (Samsung UE32D5500)
S-PLS (Samsung S24A850DW)
H-IPS (HP ZR2740w)
TN (BenQ XL2420T)
A-MVA (Samsung UE32D5500)
S-PLS (Samsung S24A850DW)
H-IPS (HP ZR2740w)
TN (BenQ XL2420T)
A-MVA (Samsung UE32D5500)
S-PLS (Samsung S24A850DW)
H-IPS (HP ZR2740w)
Abyste nemysleli, že s omezenými pozorovacími úhly XL2420T (TN) maluju čerta na zeď, podívejte se ještě na následující příklad. V něm se snažím dívat na bílou plochu z typického posezu na kancelářské židli zhruba ze vzdálenosti natažené ruky s kolmým pohledem asi někam do výšky horní vodorovné linky.
TN na tom také může být ale o trochu lépe, více v kapitole Pozorovací úhly (+ Magic Angle) v recenzi Samsungu T27B550.
Dodatek: VA off-centre color/contrast shift
Jev zvaný off-centre contrast/color shift u VA najdete demonstrován třeba v už starším testu 17 LCD monitorů (odkaz vede na příslušnou kapitolu, pod nadpisem Další demonstrace off-centre contrast shift u VA najdete popis problematiky) a je vidět i na těchto dvou sadách fotek 24" monitoru s A-MVA (Philips 241P4QPYK). Druhá série je pořízena jen z mírně posunutého úhlu. Matrice VA vinou tohoto není považována za vhodnou pro náročnější úpravu fotografií.
Regulace jasu, spotřeba (příkon), interpolace
Regulace jasu
Dell už PWM na nízké frekvence nepoužívá docela dlouho a nejinak je tomu u U2515H. Regulace je komplet lineární úpravou napětí stejnosměrného proudu.
100% jas:
90% jas:
75% jas:
50% jas:
0% jas:
Jas bílého bodu je měřen vždy uprostřed monitoru a vždy až po jeho dostatečném zahřátí. Ponechán je jak nativní kontrast, tak výchozí (tovární) režim a barevný profil.
Spotřeba (příkon)
Pro měření příkonu monitoru využíváme zásuvkový wattmetr FK Technics a běžná krajinná tapeta znamená obrázek číslo 6 ze sady tapet Hamada Darwishe pro Windows Vista.
Interpolace
Rozlišení Full HD (1080p) roztažené na celou obrazovku je interpolováno řekněme průměrně, 1024 × 768 px pak špatně. To se dá ale změnit zvolením zachování poměru stran (doplněno černými pruhy), pak už jsou i takováto archaická rozlišení koukatelná.
(klepněte na malé náhledy a v galerie se pak dalším klepnutím na obrázek dostaňte k originálu (1:1))
Verdikt a doporučení
Verdikt a doporučení
Nejprve jsem trochu litoval, že se mi do rukou dostal zrovna raný vzorek revize A00. Jediná vážnější slabina v podobě nižšího kontrastního poměru se však u kolegou zakoupeného U2515H rev. A01 již nevyskytovala a dokonce ani jiný A00 v recenzi na TFTcentral se držel s kontrastem stále hodně nad 1000:1.
Jinak se u U2515H zvláště s přihlédnutím k ceně a aktuální konkurenci dá těžko něco vytýkat. Prosvítání podsvícení se alespoň v nějaké míře vyskytuje snad u všech tenkorámečkových monitorů a přinejmenším testovaný kus měl hodně nadprůměrnou rovnoměrnost podsvitu.
Tovární kalibrace UltraSharpů je ve spojení s výbornými záručními službami Dellu hodně silným lákadlem, dobré výkony takřka ve všech testovaných ohledech, vybavenost USB 3.0 hubem a polohovatelným stojanem pak už tento UltraSharp 25 posunuje jasně směrem k ocenění Smart Buy.
Bez mučení se přiznám, že rozlišení 2560 × 1440 px se mi na 25palcové úhlopříčce hodně líbí a Dell U2515H je snad dobrou volbou pro všechny mimo lidí schopných vnímat nasazení jakékoli OverDrive pro urychlení odezvy.
Dell UltraSharp U2515H
matrice IPS (pozorovací úhly) | |
dobrý stojan, plné polohování | |
tovární kalibrace barev | |
tříletá záruka se servisem on-site NBD | |
dobrá paleta videovstupů, DisplayPort Out | |
dobrý poměr cena/parametry+funkce | |
polohovatelný stojan | |
flicker-free (lineární regulace jasu, bez PWM) | |
USB hub verze 3.0 | |
software pro ovládání monitoru | |
přehledné OSD, snadné ovládání | |
dostatečně nízký minimální jas | |
stabilní kontrast, v rev. A01 dostatečně vysoký | |
rozlišení 2560 × 1440 px na 25" úhlopříčce | |
polomatná antireflexní vrstva | |
prosvítání podsvícení | |
OverDrive nelze zcela vypnout | |
stojan nemá aretaci a mohl být pevnější/robustnější | |
IPS glow | |
nepodporuje 24p | |
Cena | 8800 Kč (vč. DPH) |