Diablo III jsme navzdory tomu, o jak populární hru jde, nepodrobili typické konfrontaci s několika grafickými kartami, případně různým nastavením procesoru. Jednoduše proto, že na dnes vcelku průměrné konfiguraci běhá jako z praku. Zkoumat Diablo III z pohledu hardwaru má skutečně smysl jen na staré či málo výkonné sestavě.
Z jedné takové jsem sfoukal prach, připojil k testovacímu disku se systémem pro pravidelné testy lowendových a integrovaných grafik a jal se testovat. I v dnešní době je následující konfigurace dostačující pro brouzdání po internetu či sledování HD videa:
- procesor: AMD Athlon X2 BE-2350 (2× 2,1 GHz, Brisbane, 45 W)
- základní deska: Sapphire Hybrid CrossFire 780G (PI-AM2RS780G)
- grafická karta: ATI Radeon HD 3200 (IGP)
- operační paměť: 2× 1 GB Adata DDR2-800, CL4
- pevný disk: Western Digital Caviar SE16 (WD3200AAKS)
Stačí však na Diablo III? Odpověď by nám měly v ideálním případě poskytnout už oficiální požadavky na hardware od Blizzardu. V minimální sestavě pro PC (pro Mac jsou specifikace trochu náročnější) jsou tyto klíčové komponenty:
- procesor: Intel Pentium D 2,8 GHz nebo AMD Athlon 64 X2 4400+
- grafická karta: Nvidia GeForce 7800 GT nebo ATI Radeon X1950 Pro
- operační paměť: 1 GB s Windows XP, 1,5 GB s OS Windows Vista/7
Athlon X2 BE-2350 je jen o trochu slabší než X2 4400+ (2× 2,2 GHz, dvojnásobná cache), grafická karta se dost složitě srovnává. Radeon HD 3200 v čipové sadě 780G je nesrovnatelně modernější, podporuje i DirectX 10, hrubou sílu bych u něj však samozřejmě odhadoval o dost nižší. Je ale zajímavé, že pokud se podíváte na stránku Video Card Support for Diablo III, pak se tam Radeon HD 3200 vyskytuje a to nikoli v nejnižší skupině označené jako karty s ubohým výkonem v D3 (tam patří třeba Radeon X1600 či GeForce 7800), ale v třídě s nízkým výkonem (společně například s Radeonem HD 3600 či GeForce 9500 GT).
V praxi si tedy ukážeme, co Low Performance podle Blizzardu znamená. Za doporučeníhodné minimum totiž Blizzard považuje takovéto torzo HW konfigurace:
- procesor: Intel Core 2 Duo 2,4 GHz nebo AMD Athlon 64 X2 5600+
- grafická karta: Nvidia GeForce GTX 260 nebo ATI Radeon HD 4870
- operační paměť: 2 GB
Pro úplnost ještě připojím odkaz na grafické adaptéry, které v Diablo III podporovány nejsou.
Testovací sekce a metodika
Diablo III neobsahuje žádný zabudovaný benchmark, nezbývá tedy než spoléhat na nalezení nějaké pokud možno co nejvíce opakovatelné scenérie, její reprezentativní náročnost a všemocný Fraps. Diablo III mě (zatím) nechytilo, takže jsem se spolehl na znalosti hry u kolegy a využil také jeho postavy. Za dostatečně reprezentativní a několik náročných efektů obsahující považuje desátou část druhého aktu nazvanou Lord of Lies.
Po vybrání této části (od začátku) volíme obtížnost Nightmare. Ta je kompromisem mezi dostatkem efektů v různých bojích a současně pro postavu na úrovni 60 dostatečnou jednoduchostí. Mohu se tak soustředit na to, abych za držení pravého tlačítka v dosahu příšer pouze procházel lokacemi co nejvíce stejně.
Kterak přesně úkolem procházím, které monology přeskakuji a kam se stavím pro vystřílení nepřátel, to uvidíte nejlépe na následujícím videu. V takovém rozsahu (tedy až po zabití Beliala) zhruba tvořím log ve Frapsu.
Zbývá ještě ověřit opakovatelnost měření, zjistit možnou odchylku. K tomu jsem využil této sestavy:
První průběh používám pouze pro načtení hry a lokací do paměti a neměřím v něm snímky za sekundu. Snažím se tak omezit vliv pevného disku na měření (což stejně nejde dokonale).
- Druhý průběh: 90,6 fps (průměrná snímková frekvence)
- Třetí průběh: 90,9 fps
- 2012-05-29 09:32:59 - Diablo III
Frames: 18591 - Time: 205203ms - Avg: 90.598 - Min: 35 - Max: 124 - 2012-05-29 09:37:38 - Diablo III
Frames: 18278 - Time: 201085ms - Avg: 90.897 - Min: 32 - Max: 124
Jak vidíte, odchylka je minimální. A na to, že se jedná o měření v maximálních detailech, rozlišení 1920 × 1200 a zapnutém anti-aliasingu, dnes už průměrná hráčská sestava stačí naprosto bohatě. Vyhlazování snímkové frekvence (frame rate cap) zespoda i shora byl vypnut. Detailně na grafu průběhu.
Testy slabého hardwaru
V dané metodice jsem přikročil k trápení výše zmíněné sestavy s Athlonem X2 BE-2350 a integrovanou grafikou v AMD 780G. Samozřejmě jsem ale nenastavil plnou kvalitu obrazu, od grafické karty Blizzardem zařazené do kategorie Nízký výkon se to ani čekat nedá. Všechny detaily jsem tedy nastavil na úplné minimum (Low), omezovače snímkové frekvence a VSYNC nechal vypnuty a vypnul jsem také anti-aliasing. Jako rozlišení jsem nastavil 1680 × 1050 px, jelikož starší počítač by mohl mít pravě nějakou tu v minulosti hodně rozšířenou 20 či 22" s poměrem stran 16:10.
Jak napovídá červená linka držící se kolem 5–6 fps a jak ukázalo už nestíhání vykreslování v samotném menu hry, AMD 780G s BE-2350 na Diablo III ani v takovémto nastavení nestačí. Možná bych se v 800 × 600 px dostal někam na 30 fps, ale to jaksi není řešení. Zbývalo zjistit, jestli je na vině slabý procesor, nebo slabý grafický adaptér. Přepnutí na diskrétní grafiku, lowendový Radeon HD 6570 (GPU-Z), vyznačené v grafu nad odstavcem zelenou linkou, znamenalo okamžité oživení. Největší propad byl podle všeho způsoben diskem, jinak se Radeon HD 6570 i s tak slabým procesorem jako je Athlon X2 BE-2350 držel nad 20 fps, v průměru pak kolem 40 fps.
Vyzkoušel jsem, jak moc omezím propady fps výměnou procesoru za silnější. Athlon II X2 265 bez problémů běžel ve stejné desce se 780G (AM2) a dokonce i se starou verzí BIOSu (bůh žehnej AMD alespoň za tu opravdu pěknou zpětnou kompatibilitu procesorů). Tento procesor obsahuje dvě jádra na 3,3 GHz, o 500 MHz (a dále rychlejší cache a pár dalších vylepšení IPC) tak předčí i doporučenou sestavu Blizzardu:
Poslední měření (modrá linie v grafu níže) jsem pak provedl na zbrusu novém Core i5-3570K s integrovanou grafikou HD Graphics 4000. Ta běží na 1150 MHz a jak dobře víte z našeho testu, předčí předchozí generaci (HD 3000) asi o čtvrtinu a je více než dvakrát rychlejší než běžnější HD 2000 osazená ve většině desktopových Sandy Bridge.
Ještě upozorním, že nyní jsou testy sice stále prováděny v 1680 × 1050 px, ale již s plnými detaily (High) a anti-aliasingem (viz screenshot).
Závěrem
Pro vychutnání si Diabla III ve vyšším rozlišení potřebujete především silnou grafickou kartu. Dvoujádrový procesor kolem 2,5 GHz vám bude stačit a domnívám se, že i sváteční hráči nebudou mít v desktopu něco slabšího.
Pokud Blizzard nějakou grafiku ve svém seznamu podporovaných řadí do kategorie Nízký výkon, připravte se víceméně na to, že budete muset upgradovat. Vzhledem k tomu, že samotné Diablo III stojí od 1500 Kč výše podle edice, tak investice do grafiky za podobnou cenu (Radeon HD 6570, možná i 6670, nejspíše také 128bitové GT 430 a 440) nezní nerozumně.
Co se týká integrované grafiky Intelu, stačilo, abych lehce slevil z maximálních detailů či anti-aliasingu, a HD Graphics 4000 zvládala Diablo III i v rozlišení 1920 × 1080 px. A na rozdíl od 780G i bez viditelných vad v obraze. Je pravděpodobné, že minulá generace HD Graphics (Sandy Bridge) by si se středními (HD 3000) či nízkými (HD 2000) poradila také.