Hlavní navigace

Duel: nejluxusnější soukromá letadla světa

30. 4. 2010

Sdílet

Zdroj: Redakce

Cessna Citation X: Královský rekordman

Mimořádné oblibě se mezi špičkovými manažery a oligarchy těší exkluzivní řada proudových letadel Citation od americké společnosti Cessna. Králem civilního vzdušného prostoru je model Citation X, který byl na trh uveden v roce 1996. Královský titul mu náleží právem. Díky revoluční aerodynamice má velmi nízkou spotřebu a jeho dolet se značně prodloužil. Pochlubit se také může výjimečnou rychlostí 972 km/h (Mach 0,92), což z něj činí nejrychlejší civilní proudový letoun (tzv. třída business jet). Dvoupilotní dvaadvacet metrů dlouhé letadlo, které je poháněno dvěma motory Rolls-Royce, se také může pochlubit revoluční aerodynamikou, která kromě rekordní rychlosti zajišťuje výrazné snížení spotřeby paliva a delší dolet. S téměř tunovou nádrží je letoun schopný urazit až 6 tisíc kilometrů. Zaujmou také křídla, která mají unikátní šípovitou formu.

Zdroj: Svět poznání

Citation X je velmi lákavou hračkou pro milovníky jedinečného luxusu. Každý kus se totiž „šije“ pro potřeby konkrétního zákazníka, majitel se tedy nemusí bát, že identické dvojče má ve svém hangáru ještě někdo jiný. Stylový interiér letounu je kombinací přepychu a moderních technologií. Dominantními materiály jsou kůže, drahé tkaniny a ručně opracovávané dřevo. Zákazník si může vybrat, jestli chce mít v letadle kuchyň, komunikační centrum, nebo více prostoru pro obchodní jednání. Základem je samozřejmě počítač s připojením na internet, plazmová televize, satelitní telefon či koupelna se sprchovým koutem. Nejlevnější verze luxusního letounu se pohybuje kolem 200 milionů korun.

Zdroj: Svět poznání

Gulfstream G550: Nebeská kancelář

V roce 2003 společnost Gulfstream Aerospace Corporation představila obra mezi tryskovými civilními letadly. Model G550, který dosahuje cestovní rychlosti 904 km/h, totiž váží 21 tun. Navíc rozpětí křídel má skoro stejné jako dopravní Boeing 737. Ačkoliv letoun nabízí prostor pro 19 pasažérů, kvůli komfortu je paluba většinou přizpůsobena pro 14 cestujících. Po oficiální premiéře G550 získal prestižní cenu Roberta J. Colliera, kterou uděluje americká Národní letecká asociace za mimořádný technologický průlom. Převratných řešení totiž v „létající kanceláři“ najdeme hned několik. Bez mezipřistání například G550 urazil vzdálenost 7 301 námořních mil. Během rekordního letu z jihokorejského Soulu do amerického Orlanda byl ve vzduchu úctyhodných 14,5 hodiny, což mu zajistilo další rekord.

Zdroj: Svět poznání

Díky nejmodernější avionice Primus Epic od společnosti Honeywell je pilotování G550, který má pod křídly dva turboventilátorové motory Rolls-Royce, mimořádným zážitkem. „Rozmazlení“ cestující se mohou těšit na prostornou palubu, která je rozdělená na 3 sekce. Stejně velký prostor má k dispozici i posádka a pomocný personál. V letadle nechybí ani koupelna a luxusní kuchyně včetně baru. Aby se ušetřilo místo, každou dvojici proti sobě umístěných křesel lze jednoduše předělat na lůžko. K naprosté spokojenosti pasažérů přispívá i unikátní systém větrání. I při letu ve výšce 15 500 m je na palubě skoro stejný tlak jako na zemi. Samozřejmostí je satelitní a bezdrátová komunikace, fax, tiskárna nebo LCD panely. Díky službě Broad Band Multi Link je také možné využívat připojení k internetu. I majitel G550 se může těšit na precizně provedený interiér, ve kterém nechybí prvky dřeva a kůže.

CS24

Zdroj: Svět poznání

Původní článek vyšel v magazínu Svět poznání, autorem je Igor Mahal.