Portadi spravuje účty v cloudových službách, analyzuje jejich využívání a šetří firmám 30 procent nákladů.
Letos jste se ucházeli o místo v akcelerátoru Microsoft Ventures. Z 500 startupů podpořili osm včetně vás. Úspěch jako hrom. Jak vám spolupráce pomohla?
Na světě je jenom pár akcelerátorů, které mají pro smysl. Microsoft Ventures Accelerator má dobré jméno a je kolem něj silná komunita, včetně třeba mentorů. Jinak protože děláme bezpečnostní produkt, tak musím říci, že nám jméno Microsoft docela pomáhá s kredibilitou.
Jak ten nápad vůbec vznikl? Hledali jste díru na trhu, nebo jste už dříve zažil, že by (nejen) vám správa cloudových hesel usnadnila život?
Portadi vzniklo jako reakce na problém, který jsem zažíval dennodenně. Vedl jsem marketingový tým, používali jsme desítky cloudových služeb a měli jsme v nich stovky účtů. Za chvíli v tom začal být pěkný hokej, pořád se někdo ptal, kdo má přístup k tomu či onomu. Měli jsme i spoustu placených služeb, u některých jsem netušil, jestli je tým vůbec používá. To mi vadilo, šlo o dost peněz.
Máte v oboru nějakou konkurenci?
My spojujeme dvě zdánlivě nesourodé věci - správu přístupů a správu nákladů na cloudové služby. Tím dokážeme předat skutečný obrázek o tom, co se děje. Před pár lety se začaly objevovat první pokusy o správu přístupů do cloudových aplikací, přišla Okta a později OneLogin. Vedle toho se objevilo pár nástrojů, které pomáhají s pochopením nákladů. Příčinou byl Amazon, který udělal z účtování AWS docela hlavolam a dal vzniknout firmám jako je Cloudability.
V čem se lišíte? Proč by klienti měli přijít právě k vám?
Portadi spojuje data o přístupu a využívání služeb s jejich skutečnými náklady. Dokážeme odpovědět na otázku, které ze služeb jsou používané a které nejsou, a kolik peněz firma prostě vyhodí oknem. Nejsou to vůbec malé peníze.
Většinu SaaS produktů platíte kreditkou, běží v takovém platebním auto-pilotu. Třeba u Salesforce může být měsíční předplatné přes 200 dolarů na člověka. Když to zapomenete zrušit pro člověka, který z firmy odešel, tak za rok propálíte spoustu peněz. Stejné je to u projektů, ke kterým si koupíte služby jako New Relic, projekt běží půl roku, pak skončí a tyhle služby už nikdo nezruší. Za firemní cloudové aplikace letos firmy utratí 32 miliard dolarů, třicet procent z toho budou peníze vyhozené oknem.
Kdo je vlastně vaší cílovou skupinou?
Firmy. Ne úplně malé firmy, ale takové, co mají od 20 zaměstnanců nahoru. Tam už začíná být pěkný hokej v přístupech. Otázka peněz nastupuje někde od 50 zaměstnanců, ve firmě už existují týmy, týmy mají své rozpočty, kontrola probíhá nárazově.
Oslovujete klienty sami, nebo se spoléháte na šuškandu a doporučení spokojených klientů?
Je to kombinace. Řada zákazníků k nám přišla na doporučení od některého z existujících zákazníků, ale jinak je to stále „hustle“, jak říkají tady v Americe.
" frameborder="0" height="360" width="640">
Kolik klientů už máte? Stačí to už na to, abyste si na sebe vydělali?
Zatím nejsme v černých číslech.
Vedete nějaká statistiky, kolik jste klientům ušetřili času nebo peněz?
Jenom na zjednodušení přístupu a jeho přiřazování a odbírání zákazníkům ušetříme zhruba třicetinásobek toho, co je Portadi stojí. Velká část z toho je úspora času a nákladů interního IT help desku.
Portadi už je v tuhle chvíli hotové a budete jej pouze ladit, nebo plánujete jeho záběr ještě nějak rozšířit o další služby? Jakou Portadi čeká budoucnost?
Máme za sebou obrovský kus práce. Dokončili jsme centrální správu účtů a přihlašování uživatelů do služeb přes cloud SSO, integrovali jsme přes 400 služeb. Portadi teď běží u zákazníků po celém světě, v Americe třeba v Techweek nebo MyTime, v Argentině v Opera Mediaworks, v Čechách třeba ve STRV.
Chystáme se úplně změnit, jak firmy nakupují a analyzují používání firemních cloudových aplikací, což je dneska Divoký západ.
V současnosti Portadi podporuje správu účtů v několika stovkách online služeb. To musí být desítky různých druhů přihlašovacích dialogů. Existuje nějaký tak komplikovaný, že jste jej do Portadi nedostali?
Zatím známe zhruba asi 15 přihlašovacích vzorů, které naše heuristika umí rozpoznat a pracovat s nimi. Samozřejmě se občas objeví služba, kde je nějaká specialita – naposledy třeba Akamai.
Které služby vaši klienti nejvíce používají?
CRM vede, primárně Salesforce. Pak Office 365, Dropbox, Twitter, platební brány jako Stripe, Braintree, z webových nástrojů Wordpress a souvisejí analytické systémy jako Google Analytics nebo Keen.io.
Lze přímo skrz Portadi změnit přihlašovací údaje? To když Adobe a spol. zase někdo hackne. A jak vůbec vy chráníte citlivé údaje?
Udělali jsme tzv. proof-of-concept na rotaci hesel, zatím to máme v privátní betě. Funguje to skvěle, na jedno kliknutí můžete změnit svoje nebo firemní heslo v Twitteru, aniž byste musel jít na stránku Twitteru.
V Portadi je všechno šifrované, veškerá komunikace mezi browserem a Portadi cloudem je po šifrovaném kanále. S Microsoftem konzultujeme i část naší bezpečnostní architektury. Máme přes třináct let zkušeností se síťovými firewally.
Nestýská se vám po Česku?
Někdy ano. Vyrostl jsem v Krkonoších, mají pro mě neopakovatelnou atmosféru. Prochodil jsem tam snad všechny turistické trasy.
Myslíte, že rozjíždět startup v Silicon Valley je snazší než třeba v Plzni?
Samozřejmě v Plzni vzniklo několik technologických firem, kterým se daří globálně. Ale pro spoustu talentu a expertízy musíte jít jinam, v Plzni není dostatečná koncentrace. Výborné na Silicon Valley je, že to máte všechno po kupě - právníky, venture kapitalisty, technický talent, marketingový talent, obchodní talent, technologické partnery - a všichni hovoří stejným jazykem (tím nemyslím angličtinu). Podobný ekosystém má třeba i Berlín, to je takové mini Silicon Valley.
S vašimi zkušenostmi už můžete mentorovat. Mějme šikovného vývojáře, který zrovna dostudoval. Má nápad na produkt, ví, komu jej chce prodat, jak má vypadat. Ale jak začít a uspět?
Nápad je hrozně malá část úspěchu. Takové to „postavte a oni přijdou“ v SaaS byznysu moc neplatí, musíte tomu dost pomoci. Většina startupů nepřežije kvůli distribuci, nedokáží najít odpověď na otázku, jak prodávat – kdo je zákazník, jak ho najít, jak ho oslovit. Navíc prvních sto zákazníků je často jiných než prvních tisíc. Dropbox, Uber nebo Slack nejsou dílem štěstí a náhody, ale výsledkem pečlivé exekuce.
Děkuji za rozhovor a přeji hodně štěstí v podnikání.