Dvojrecenze: Sapphire Radeon HD 4850 a 4870 Vapor-X

14. 4. 2009

Sdílet

 Autor: Redakce

Vapor chamber chlazení na Radeonech od Sapphire

Jak už jsem předeslal v nedávné krátké upoutávce, otestovali jsme nové provedení Radeonů HD 4800 rovnou na obou existujících (různých) provedeních. Radeon HD 4850 s Vapor-X zastupoval model s 512 MB paměti, řada HD 4870 byla zastoupena modelem s 2 GB grafické paměti. To se asi většině poučených uživatelů zdá mírně zbytečné, alespoň to dává ale příležitost ověřit si zbytečnost příplatku v testu. Koneckonců Sapphire vám 2GB verzi nenutí, stejně dobře můžete jinak shodnou kartu pořídit i s běžnými 1024 MB paměti.

HD 4870 Vapor-X

Ze dvou recenzovaných karet je konstrukčně i co do provozních vlastností asi o něco zajímavější Radeon HD 4850. U něj byla společnost Sapphire také odvážnější a pustila se do kompletního redesignu. U Radeonu HD 4870 Vapor-X spíše nahradila jen chladič a součástky napájecí kaskády, zbytek je velmi podobný referenčnímu Radeonu HD 4870 včetně taktů v idle režimu (bohužel stále 500/900 MHz).

Zato Radeon HD 4850 Vapor-X v idle krásně zpomaluje na 160/250 MHz a na spotřebě je to znát. Přesunutí části napájecí kaskády do jiné části PCB umožnilo výrobu opravdu velmi krátké karty, koneckonců srovnání s referenčním Radeon HD 4850 (23 cm) vidíte o kousek níže.

Oba Vapor-X Radeony mají modrou LED podsvícené logo Sapphire, oba samozřejmě sází na „rozšířenou heatpipe“ v podobě vapor chamber (odpařovací komora, chcete-li). Jádro chladiče ukrývající se pod plastovou kapotou trochu připomíná Box chladiče procesorů Intel. Unikátem je cívka (konkrétně choke) integrující v sobě současně i pasivní chlazení. Sapphire je nazývá honosně (jak jinak) – Black Diamond.

Chlazení vapor chamber je sice hlavním, nikoli však jediným lákadlem nové řady karet od Sapphire. Marketingem se nešetří a hongkongský výrobce na krabici prodává všechno od pevných kondenzátorů až po balík ovladačů Catalyst. Bohaté příslušenství, jež vidíte na fotografiích, asi u Radeonu HD 4850 Vapor-X, který běžně koupíte u nás v obchodech, zase tak bohaté nebude – kvůli tlaku na cenu pořídíte asi jen lite (nikoli full) retail s instalačním CD a kablíky.

Zatímco Radeon HD 4870 s Vapor-X má standardní délku PCB (asi 24 cm), Radeon HD 4850 Vapor-X je opravdu velmi krátkou kartou. Na fotkách vidíte srovnání s referenčními Radeony HD 4870 a 4850 od společnosti Gigabyte.

Níže vidíte technologii vapor chamber chlazení, jak ji prezentuje Sapphire. Co se týče ventilátorum u HD 4870 Vapor-X hongkongský výrobce uvádí pod 20 dBA ve 2D, do 30 dBA v 3D (do 85 stupňů Celsia) a maximálně 38 dBA.

 

Hlučnost

Hlučnost

Hlukoměr

Měření hlukoměrem jsou prováděna ze vzdálenosti 20 cm od větráčku karty a současně tak, aby na hlukoměr nesměřoval proud vzduchu z nějakého ventilátoru. Bočnice počítačové skříně je při testech hlučnosti odejmuta. Hlučnost okolí (ambient), resp. spíše sestavy používané pro testy hlučnost (jediným zdrojem hluku je disk WD7500AAKS v antivibračním kitu a zdroj Enermax Modu82+, oba od hlukoměru vzdáleny dále než karta), činí asi 36,5 dB(A).

Hlučnost ve FurMarku

Naměřené decibely nejsou úplně vše, takže se pusťme ještě do subjektivního hodnocení:

  • Sapphire Radeon HD 4850 Vapor-X – toto chlazení je opravdu velice tiché, 900 rpm v idle pro nevelký větrák s tichým motorkem neurazí ani opravdové milovníky ticha. V zátěži dosáhne větrák 1600 otáček za minutu, což při jeho konstrukci znamená pořád vcelku tichý chod.
  • Sapphire Radeon HD 4870 Vapor-X – „RV770 XT“ potřebuje už trochu vyšší otáčky než HD 4850 se stejným chlazením, stále se ale jedná o dost tichou kartu, zřejmě nejtišší kartu ve své výkonnostní třídě. Maximální otáčky větráku mohou být ručně nastaveny na 4000 rpm, pak hlučnost stoupne na 59,6 dB(A). To je ale asi informace jen pro ty, kdo se honí za každým MHz při přetaktování, běžně se větrák točí jen 1200 rpm v idle, 2250 rpm při hraní (Bioshock) a 2500 rpm v extrémní zátěži ve FurMarku.
  • Gainward GeForce GTX 275 – po startu vás plně rozběhnuté větráky docela vyděsí, v idle se ustálí na hodnotě pod 2000 rpm. I to je tedy dost slyšet, nehledě na to, že je tam jakýsi periodický parazitní zvuk. Po regulaci (ze 40 na 20 %) přes software (přiložený ExperTool, RivaTuner, Precision) už nejsou větráky točící se na 1200 rpm tak hlasité, ale zmíněný zbuk je tam pořád. Naopak na 2700 ot./min v zátěži není hlučnost až tak strašná, mnoho z výkonnějších karet umí být ve FurMarku hlučnějších.
  • Gigabyte Radeon HD 4890 – v idle se podobně jako u Radeonu HD 4870 jedná o poměrně tichou kartu, náhodné roztáčení větráku na max. jako u prvních HD 4870 se už nekoná. Stačí však chvilka v 3D zátěži a větrák se točí už na dost hlučných 2500 ot./min.
  • Gigabyte Radeon HD 4870 – v idle pro většinu hráčů určitě dostatečně tichá karta, ani v zátěži není hluk nesnesititelné. Spíše se jedná o hluboké šumění a bručení ventilátoru, který se typicky pohybuje na 1900–2100 rpm. Manuální regulací nedosáhnete tak nízkých otáček, jaké nastaví automatika, proto je hlučnost naopak o něco vyšší.
  • Nvidia GeForce GTX 280 – FurMark (3200 rpm a velký hluk nad 65 dB(A)) dokáže GTX 280 hodně vytočit, ve hrách jsou ale teploty nižší. A tím pádem i hluk, protože stačí 2100 rpm. V idle platí to stejné, co u GTX 260.
  • XFX GeForce GTX 260 SP216 – v idle do tichého počítače zdánlivě nevhodná, ale díky nízkému zahřívání stačí v RivaTuneru či Precision nastavit 25 namísto 40 % otáček a rázem máte velice tichou kartu. V zátěži se umí větrák roztočit a foukat pořádně, jedná se ale o snesitelný hukot podobný projevu Radeonu HD 4870 v zátěži. Ve hrách se větrák točí většinou kolem 1700 rpm, ve FurMarku jde až na 2100 rpm.
  • Gigabyte Radeon HD 4850 Silent-Pipe IV – pasivní chladič opravdu žádný zvuk nevydává
  • Gigabyte GeForce GTS 250 – Zalman VF1050 je sice účinnou záležitostí, ale Gigabyte zase ten dolar za regulaci otáček musel ušetřit. Chladič bude tím nejhlučnějším ve většině běžných PC, díky vysoké účinnosti jej ale můžete manuálně (hardwarově) zregulovat. K tichému chodu postačí Zalman Fan Mate 2 za 80 Kč.
  • eVGA GeForce GTS 250 SuperClocked – referenční chladič nepříjemně překvapil. Zatímco stejně vypadající Cooler Master na 8800 GTS-512 se dal považovat za slušně tichý, ten na GTS 250 se projevoval hlubším vrčivým zvukem. Možná nebyl úplně v pořádku a jiný vzorek karty by byl lepší. Nefungovala bohužel ani manuální regulace, 35 % otáček v idle se drželo, ať jsem zkoušel hýbat s čímkoli. Teplotní regulace ale funguje a v zátěži už je chladič celkem hlučný.
  • Gainward GeForce 9800 GTX+ – v idle není hlučnost tohoto chladiče nějak nesnesitelná, v zátěži už je Gainward ale hlučný hodně. Manuální softwarová regulace se mi opět nedařila.
  • Gigabyte Radeon HD 4850 – referenční chladič vypadající ten na Radeonu HD 3850 (jen s jinými lopatkami větráku) bohužel není tichý ani u druhého zkoušeného kusu. V idle to ještě jde, kvalitnější skříň zřetelné vrčení motůrku snad ještě odhluční. V zátěži už je vrčení dost zřetelné.

Spotřeba

Spotřeba

Sestava s přetaktovaným Core i7 920, 6 GB paměti a herní grafickou kartou už něco spořádá, hodnotám od 100 wattů v idle se tedy nedivte.

Gigabyte ke svým zdrojům řady Odin GT dodává zajímavou utilitu Power Tuner, ve které kromě regulace větráku, sledování teplot a dalších věcí můžete vidět i spotřebu sestavy. Nakolik jsou tato měření přesná, to nevím, ale vypadají docela jako čísla korelující se spotřebou na wattmetru, jen tentokrát bez (ne)účinnosti zdroje.

Teplotní testy

Teplota

Teplotu GPU jsem odečítal z programů GPU-Z a RivaTuner (pro všechny karty oba programy ukazují stejné hodnoty) zhruba po 10 minutách klidu ve 2D prostředí Windows Vista.

Teplotu z extrémní 3D zátěže programu Furmark odečítám poté, co křivka teploty přestane růst. Spouštěcí soubor je přejmenován na etqw.exe.

Teploměr

Teploty žhavější ze dvou karet, tedy Radeonu HD 4870 Vapor-X, jsem prozkoumal také bezdotykovým teploměrem. Dle Sapphire by totiž součástky jako Black Diamond Choke měly hřát od 10 až 20 procent méně než ty běžné, koneckonců i o deset stupňů chladnější GPU znamená nižší teploty okolí.

Po skenu celé karty jsem našel nejvyšší teplotu 84 stupňů Celsia (z druhé strany PCB než je napájecí kaskáda, blízko slotu PCI Express). Na cívkách jsem naměřil 66 stupňů a na pasivu na pamětech z druhé strany PCB pak 73 stupňů Celsia. Když jsem totéž zkusil na referenčním HD 4870 našel jsem v podobném místě jako u Vapor-X nejvyšší teplotu 84,8 stupňů, GPU-Z v téžě chvíli (zátěž ve FurMarku) ukazoval na VRM ale 130 stupňů Celsia. Monitoring VRM pak GPU-Z (nebo Vapor-X) bohužel nenabízí, tyto hodnoty nelze tedy porovnat.

Takto vypadaly teploty Radeonu HD 4870 Vapor-X těsně po zátěži ve FurMarku, z křivek zhruba vidíte i maxima, kam se teploty vyšplhaly:

 

Testovací konfigurace: hardware a software

Testovací konfigurace

Hardware

  • monitor: HP LP3065 (30", 2560 × 1600 px, S-IPS)
  • procesor: Intel Core i7 920 (20× 166 MHz = 3,33 GHz, Turbo Boost: 3,5 GHz)
  • základní deska: Gigabyte GA-EX58-UD5 (Intel X58)
  • paměti: 6 GB Kingston DDR3-1866 (1000 MHz, 7-7-7-20, 1,5 V)
  • pevný disk: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
  • optická mechanika: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
  • zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříň: Cooler Master Centurion 534
  • chladič CPU: Scythe Mugen 2 + Noctua NT-H1
  • systémové větráky: Arctic Fan12 PWM + Cooler Master 12 cm @ 800 rpm

Cpu-Z w/ Turbo

Operační systém a ovladače

  • Microsoft Windows Vista Ultimate SP1 (64-bitová verze)
  • ATI Catalyst 9.3 WHQL pro Radeon HD 4850/4870
  • ATI Catalyst 9.3 (změněný INF) pro Radeon HD 4890
  • Nvidia GeForce 182.08 WHQL pro GeForce 9800 GTX+ a GTS 250
  • Nvidia GeForce 185.65 pro GeForce GTX 260/275/285

Testovací software

  • 3DMark Vantage (1.1)
  • Bioshock (demo)
  • eVGA Precision (1.5.1)
  • Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool (0.31)
  • Furmark (1.6.0)
  • GPU-Z (0.3.3)
  • NiBiTor (4.9)
  • RivaTuner (2.24)
  • TechPowerUp Radeon BIOS Editor (1.2)
  • Window Clippings (2.3)

Herní testy

  • Assassin's Creed (1.01/1.02, DirectX 10.1, 2008/04)
    • Metacritics: 79 % (users: 82 %), Gamerankings: 80 %
  • Call of Duty: World at War (1.3, DirecX 9.0c, 2008/11)
    • Metacritics: 83 % (users: 69 %), Gamerankings: 84 %
  • Crysis Warhead (1.1.1.687, DirectX 10, 2008/08)
    • Metacritics: 84 % (users: 82 %), Gamerankings: 85 %
  • Enemy Territory: Quake Wars (demo, 2.0, OpenGL, 2007/09)
    • Metacritics: 84 % (users: 83 %), Gamerankings: 84 %
  • Far Cry 2 (1.02, DirectX 10.1, 2008/10)
    • Metacritics: 85 % (users: 55 %), Gamerankings: 85 %
  • Mirror's Edge (1.01, DirectX 9.0c, 2009/01)
    • Metacritics: 80 % (users: 81 %), Gamerankings: 80 %
  • Race Driver GRID (1.2, DirectX 9.0c, 2008/05)
    • Metacritics: 87 % (users: 76 %), Gamerankings: 88 %
  • S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (1.5.07, DirectX 10.1, 2008/09)
    • Metacritics: 75 % (users: 77 %), Gamerankings: 73 %
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion (1.2.046, DirectX 9.0c, 2006/03)
    • Metacritics: 94 % (users: 75 %), Gamerankings: 93 %
  • Tom Clancy's H.A.W.X. (demo, DirectX 10.1, 2009/03)
    • Metacritics: 73 % (users: 85 %), Gamerankings: 77 %
  • Trackmania Nations Forever (2.11.11, DirectX 9.0c, 2008/04)
    • Metacritics: 84 % (users: 87 %), Gamerankings: 87 %
  • World in Conflict (1.008, DirectX 10, 2007/09)
    • Metacritics: 89 % (users: 76 %), Gamerankings: 89 %
  • Zaklínač (The Witcher, 1.3, DirectX 9.0c, 2007/10)
    • Metacritics: 81 % (users: 93 %), Gamerankings: 81 %

 

Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065

Za poskytnutí procesoru Intel Core i7 920 děkujeme společnosti Czech Computer

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston

Kingston

Za poskytnutí základní desky GA-EX58-UD5 a zdroje Odin GT děkujeme společnosti Gigabyte

Mugen 2 v bedně

Za zaslání Blu-ray mechaniky děkuji společnosti Lite-On IT

Za poskytnutí teplovodivé pasty Noctua NT-H1 děkujeme společnosti RASCOM Computerdistribution

Za poskytnutí chladiče Scythe Mugen 2 děkujeme společnosti Scythe

Assassin's Creed (DX10.1)

Assassin's Creed

Pro měření použijte FRAPS, do volby automatického vypnutí po nějakém čase zadejte 72 sekund. Ve hře nastavte všechny detaily na maximální hodnoty, vypněte vertikální synchronizaci. Anti-aliasing se nastavuje také ve hře (vzorkování) a hodnota 3/3 by měla odpovídat 4× MSAA. Ten si lze ale dopřát jen do rozlišení 1680 × 1050 px včetně.

Po nastavení musíte mít hru uloženu na začátku prvního města (Masyaf), dole u studny (můžete využít i můj profil právě s takovou uloženou pozicí). Poté od studny vyběhněte ulicí nahoru (snažte se vyhýbat srážkám s kolemjdoucími, malé škobrtnutí ale nevadí. Používejte běh (pravé tlačítko myši), ale ne sprint (mezerník)) až k sekvenci ukazující pevnost. Po jejím skončení se otočte a vraťte se k domu, na který vylezete po žebříku. Dojděte až na jeho roh tak, abyste viděli z města pod vámi co nejvíce. Takto setrvejte několik vteřin a logování FRAPS se samo vypne. I při seběvětší snaze o co nejpodobnější opakování je v měření jistá malá dávka nepřesnosti (při naučení se průchodu se lze vejít do chyby 2 %).

AC1

AC2

U Assassin's Creeda mám nainstalovány dvě různé verze, jednu bez patche (1.01, retail) a druhou s patchem 1.02. Karty ATi Radeon s podporou DirectX 10.1 podávají v neošetřené verzi podstatně vyšší výkon, nějakých vad v obraze jsem si ani při pečlivějším studování screenshotů (alespoň v testované části) nevšiml. Zubaté stíny na Altairových šatech anebo lehce poblikávající spáry domů se objevují v obou verzích hry.

Call of Duty 5: World at War (DX9)

Call of Duty 5: World at War

Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane, spusťte FRAPS. Po výskoku z vybuchlého tanku držte stále klávesu pro pohyb vpřed, FRAPS po chvíličce sám přestane logovat. Měření jsou opakovatelná s velmi malou odchylkou.

Crysis

Crysis Warhead (DX10)

Crysis Warhead

K otestování výkon v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Abych měl měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. V tomtom druhém průběhu rovněž zaznamenám podrobný FRAPSLOG. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Pozor, Crysis Warhead je jednou ze dvou her v metodice, kde je k měření použito režimu timedemo (= zobraz zcela všechny snímky, jak rychle to jde). Křivky karet v průběhovém grafu jsou proto od sebe vzájemně časově posunuty.

Enemy Territory: Quake Wars (OpenGL)

Enemy Territory: Quake Wars

Nové Enemy Territory představuje jedinou současnou moderní OpenGL hru pod Windows a zároveň jediný OpenGL test v testovací sadě. Quake Wars používají značně upravený Doom 3 engine, obohacený především o technologii MegaTexture (více o technologii v článku na Beyond3D). Pro testy používám maximální detaily, přes konzoli vypínám limit 30 i 60 fps, AA i AF zapínám ve hře.

Pro účely testování jsem si nahrál vlastní timedemo (recordtimenetdemo), které měří výkon v rozsáhlé lokaci se stromy (Valley). Timedemo (pro verzi 2.0) ke stažení: zde.

Enemy Territory: Quake Wars je tou druhou hrou, kde je k měření
použito režimu timedemo (= zobraz zcela všechny snímky, jak rychle to
jde). Křivky karet v průběhovém grafu jsou proto od sebe vzájemně časově posunuty.

Far Cry 2 (DX10.1)

Far Cry 2

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.

Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.

Mirror's Edge (DX9, PhysX)

Mirror's Edge

Přesné testování v Mirror's Edge je usnadněno naskriptovaným průchodem FlybyFlight (spustíte např. takto: "D:\Hry\Mirror's Edge\Binaries\MirrorsEdge.exe" -FlybyFlight), který prolétne pokaždé stejně části děje v epizodě Flight. Před spuštěním testu nastavte FRAPS na 62 vteřin, pak je důležité, abyste začali logovat hned po načtení lokace. V TdEngine.ini je třeba vypnout položku bSmoothFrameRate (nastavte na False), rozšířenou PhysX i maximální detaily zapínám přes menu hry.

Lokace v benchmarku je mimochodem také první místo hry, kde při skutečném hraní a zapnutou rozšířenou fyzikou bez akcelerace PhysX dojde k hrubým propadům výkonu. Více v článku Mirror's Edge, PhysX, GeForce, Radeony a procesory.

Race Driver GRID (DX9)

Race Driver GRID

FRAPS nastavte na vypnutí po 31 vteřinách. Po spuštění hry s nainstalovanou záplatou 1.2 zvolte v nabídce Race Day. Všechno mimo lokace (Location) a okruhu (Route) ponechte, tyto změňte na Milan a Castello Circuit B. V následující obrazovce vyberte start až za všemi dalšími auty (Grid Position: Back). Ihned po načtení trati spusťte FRAPS a startujte schválně pomalu: tak, abyste se drželi stále kousek za ostatními. To vydržte až do první prudší zatáčky, v níž akorát vyprší lhůta 31 vteřin a logování FRAPSu bude u konce.

Veškeré detaily jsou nastaveny na maximální hodnoty (Overall Detail: Ultra), anti-aliasing je zapínán rovněž přes menu hry. Změna rozlišení bohužel vyžaduje restart.

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky (DX10.1)

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

U pokračování hry ze zóny kolem Černobylu jsem si opět vystačil hned s prvním táborem. Tentokrát jsem měření zjednodušil a udělal jej jednak přesnějším a rovněž srovnatelným se serverem PC Games Hardware. Jinými slovy využívám uloženou pozici PCGH (Users\Public\Documents\stalker-stcs\savedgames), která nejenže obsahuje výkondrásající paprsky vycházejícího slunce (god rays), ale stačí u ní po načtená spustit FRAPS, držet klávesu W pro pohyb vpřed a FRAPS vypnout před naražením do plotu. Měření je tak poměrně dost přesné.

Používám takřka plné detaily, náročný režim Enhanced full dynamic lighting (DX10), všechny legrace jako SSAO zapnuty. Jen anti-aliasing průhlednosti už nezapínám. Zapnutí či vypnutí anti-aliasingu vyžaduje restart hry, rozlišení nikoli.

Enhanced full dynamic lighting je režim, který umožní zapnout několik funkcí jako třeba Volumetric Smoke či Wet Surfaces (více v tomto srovnání). U karet ATI Radeon zapínám podporu DX10.1 (zlepšuje výkon, obraz nechávám při stejném nastavení), anti-aliasing průhlednosti budou snad stíhat grafické karty nějaké další generace. Jen pro zajímavost: DX10.1 režim tohoto A-tested objects vyhlazování je asi hezčí, ale náročnější.

The Elder Scrolls IV: Oblivion (DX9)

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Čtvrtý díl série Elder Scrolls patří i přes svůj věk stále mezi nejnáročnější hry vůbec. Zvlášť, když stejně jako já v testu, vyberete lokace s množstvím vlnící se trávy, pohupujících se stromů a přesto rozhledem do vzdálené krajiny (The West Weald). Testuji s maximálními detaily a HDR. Soubor s nastavením (vše na maximum) a uložená testovací pozice ke stažení: zde.

Anti-aliasing i anizotropní filtrování vynuťte v ovladačích, v souboru Oblivion.ini se přesvědčte, že máte vypnutou vertikální synchronizaci (iPresentInterval=0). Po spuštění hry si nahrajte mou uloženou pozici číslo 260 a po načtení ihned začnětě logování FRAPSem a pohyb vpřed. Držte stále klávesu pro pohyb vpřed, dokud se neobjeví nápis upozorňující na to, že dále už nemůžete. Když nastavíte automatické vypnutí FRAPSu po 34 vteřinách, nic taky nezkazíte.

Tom Clancy's H.A.W.X. (DX10.1)

Tom Clancy's H.A.W.X. (DX10.1)

V arkádovém simulátoru bojových letadel lze využít nejen DirectX 10 pro efekty jako SSAO či volumetrické paprsky, ale také DirectX 10.1. Tuto revizi lze použít jak pro zrychlení hry na kartách, které ji podporují (což činím), nebo pro zlepšení obrazu nastavením SSAO na very high (což kvůli porovnatelnosti výsledků s kartami bez podpory DirectX 10.1 nečiním).

V nabídce s grafikými nastaveními je i tlačítko spouštějící zabudovaný benchmark, což v praxi znamená oblet města. Průběh loguji samozřejmě i FRAPSem, výstupem benchmarku jsou totiž jen dvě celočíselné hodnoty (průměrné a trošku nepochopitelně rovněž maximální fps).

Trackmania Nations Forever (DX9)

Trackmania Nations Forever

Trackmaniu hraje nejen ve světě, ale i v ČR obrovský počet hráčů, hra má navíc zabudovanou možnost benchmarku. Ten používám pro realistické a současně přesné měření i já. Detaily mám nastaveny na maximální hodnoty, anti-aliasing i anizotropní filtrování zapínám přímo přes možnosti hry a nastavením stínů na komplexní překračuji nejnáročnější předdefinovaný profil.

World in Conflict (DX10)

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details (zapnul jsem i water reflects clouds (voda odráží oblaka), anizotropní filtrování navýšil na 16×). Používám vestavěný benchmark.

Zaklínač (The Witcher) (DX9)

Zaklínač (The Witcher)

Opakovatelné testování v Záklínačovi není úplně jednoduché. Pro měření je samozřejmě používán nástroj FRAPS, detaily i anti-aliasing a anizotropní filtrování nastavuji v nabídce hry. Verze hry 1.3 a grafické karty s více jak 512 MB paměti by měly nabídnout i 4× AA přímo ve hře. U karet Nvidia GeForce funguje spolehlivě i vynucení anti-aliasingu v ovladačích, u karet ATI Radeon bohužel ne. Jakmile v ovladačích zvolíte 4× AA (MSAA, Box), vypne se anti-aliasing ve hře. A to bez ohledu na to, zda jej máte v menu hry zapnutý či vypnutý. Toto alespoň platí pro ovladače Catalyst 9.3.

Každopádně po načtení uložené pozice z Lesa na Blatech se otočte přímo na vstupní bránu do háje druidů, stiskněte klávesu pro pohyb vpřed a současně odstartujte logování FRAPSu (typicky F11). Projděte co nejpříměji, vyhněte se co nejmenším úkrokem ze směru. Logování vypněte v bažině, kde už opravdu dále směrem kupředu jít nejde. Měření jsou opakovatelná s překvapivě malou odchylkou, problémem je jen počasí. Jakmile načtete uloženou pozici a na Blatech prší, rovnou ji nahrajte znovu a doufejte ve vyčasený den (častější případ). Výkon karet je při deštivém počasí nižší. Při benchmarkování používám pohled přes rameno (F3).

Více v článku Zaklínač (The Witcher) vs. hardware: tweakguide.

3DMark Vantage

3DMark Vantage

Vantage

Zájemci o v 3DMarku Vantage použité technologie jejich popis najdou v tomto whitepaperu (PDF). V grafech najdete pouze výsledky z GPU testu.

GeForce GTX 285, 1 GB, Performance:

GTX285

GeForce GTX 275, 896 MB, Performance:

GTX275

Radeon HD 4890, 1 GB, Performance:

HD4890

Radeon HD 4870, 2 GB, Performance:

HD4870

Radeon HD 4870, 1 GB, Performance:

HD4870

 

GeForce GTX 260 (SP216), 896 MB, Performance:

GTX260

GeForce GTS 250, 1 GB, Performance (s PhysX – ovlivňuje CPU score i celkové skóre):

Radeon HD 4850, 1 GB, Performance:

GeForce 9800 GTX+, 512 MB, Performance:

Radeon HD 4850, 512 MB, Performance:

Implicitním nastavením a také jediným, které si můžete v neplacené
verzi 3DMarku Vantage zkusit, je Performance. To zvolí rozlišení 1280 ×
1024 px, nastavení shaderů „performance“ a post-processsing 1:2. Po registraci získáte přístup také k profilům Entry, High a Extreme.

Nastavení shrnuje tato tabulka přímo od Futuremarku:

 

 

Shrnující grafy a verdikt

Verdikt

Vapor-X provedení se Sapphiru jednoznačně povedlo. Kdo hledí čistě na poměr cena/výkon, vybere si asi vzhledem k především u levnějšího HD 4850 nezanedbatelnému příplatku v podobě čtyř až pěti set korun jinde, kdo ale hledá tiché chlazení na kartě této výkonnostní třídy, ten našel. Alternativní chladič Accelero S1 s 12cm větrákem vás nestojí méně, riskujete ale poškození karty, ztrácíte čas a ve výsledku stvoříte tak trochu obludnou kartu.

Radeon HD 4870 potřebuje chladit více, proto není Vapor-X provedení až tak tiché jako u HD 4850, i tak myslím uspokojí většinu majitelů jen trochu solidních skříní. V idle totiž bude HD 4870 Vapor-X zavřený ve skříni sotva slyšitelný i při tichých scénách nočního sledování filmů. O tom, že si s takovou kartou rovněž zahrajete, nemůže být pochyb, Radeon HD 4870 stále patří mezi nejlepší volby. Pravda, 1GB verze je asi v současnosti o chlup méně výhodná než GeForce GTX 260 SP216, zde ale náležíme už na preference značky, to, zda máte radši vyšší režimy anti-aliasingy, či hraní si s CUDA/PhysX. Anebo prostě to, že nesnesete zbytečně o 40 W v idle více (berte GeForce), či máte skříň, do níž 27cm lopatu naopak nedáte (berte Radeon).

Ptáte-li se na přetaktování, pak vězte, že v tomto ohledu není Vapor-X žádným skokem kupředu. S Radeonem HD 4850 Vapor-X lze sice ustabilnit vcelku pěkných 710 MHz na jádře (a 1125 MHz pro paměti), pro Radeon HD 4870 pak bylo možné dosáhnout 820 MHz pro jádro a 1150 MHz pro paměti (= 4,6 Gb/s). 825 MHz už pro Crysis Warhead bylo příliš. Ještě pro zajímavost: po přetaktování HD 4850 z 625/993 na 710/1125 MHz vzrostl výkon v Crysis Warhead z 27 na 29,2 fps (průměrné snímky za vteřinu; minimální pak ze 17,5 na 20,4).

Má-li někdo z vás zájem o BIOSy obou karet, stáhnete si je na následujících odkazech: HD 4850 512 MB Vapor-X, HD 4870 2 GB Vapor-X.

Sapphire Radeon HD 4850 Vapor-X

+ velmi tiché chlazení
+ nízké zahřívání
+ nižší spotřeba než běžné HD 4850
+ krátké PCB

– asi o 400 Kč dražší než nejlevnější HD 4850


Sapphire Radeon HD 4870 Vapor-X

+ tiché chlazení
+ nižší zahřívání než s ref. chladičem
+ 1GB verze patří mezi výhodné nákupy

– asi o 500 Kč dražší než nejlevnější HD 4870 (srovnání verzí s 1 GB paměti)
– verze s 2 GB grafické paměti je v současnosti absurdní
– teplý vzduch není příliš směrován ze skříně
– na spotřebě v idle se nezapracovalo

Shrnutí výkonu

Výkon 512MB verze Radeonu HD 4850 už známe, zajímat nás bude rozdíl mezi výkony 512, 1024 a 2048megabajtové verze Radeonu HD 4870, případně srovnání s cenovým sokem od Nvidie (GeForce GTX 260 SP216).

Jako obyčejně si nejprve si shrneme výkon ze všech herních testů, každá hra se na výsledném skóre tedy podílela vahou 1/13.

Následovat nemůže nic jiného než graf poměru výkon/cena. Jako obvykle jsem hledal nejnižší ceny karet stejného výkonu, jaký vidíte v grafech. Musí se jednat o ceny skladem a ceny vč. DPH. Prohledal jsem čtyři e-shopy (alfacomp.cz, barbone.cz, czc.cz a softcom.cz) a našel takovéto nejnižší ceny (platné k 14. 4. 2009). Karty jsou ve všech grafech seřazeny dle ceny (nejlevnější dole), jen Radeon HD 4870 512 MB jsem pro přehledné srovnání přidružil k dalším dvěma Radeonům HD 4870.

Komu by se mohlo takové zjednodušující shrnutí zdát zavádějící, pro něho mám shrnutí rozlišující výkon v jednotlivých herních titulech. Jedna ze dvou forem podání výsledku snad uspokojí každého (jediná hodnota byla získána průměrem ze dvou měřených nastavení pro každou hru):

Další graf vznikl obdobně, jen v něm můžete vidět tentokrát už ne relativní, ale absolutní hodnoty. Ono jediné číslo pro každou hru vzniklo též průměrem ze dvou měřených hodnot (nastavení) u každé z her.

Krom obvyklého souboje ATI vs. Nvidia by vás ještě mohlo zajímat, jak si 512/1024/2048MB verze Radeonu HD 4870 vede v opravdu vysokém rozlišení či s vyšším režimem multi-samplingu (8× MSAA). Náročnější nastavení než 1920 × 1200 px připadá u her z mé testovací metodiky v úvahu asi u čtyř titulů, u tří z nich jsem to vyzkoušel.

ICTS24

   

Radeon HD 4870

   

512 MB

1024 MB

2048 MB

Enemy Territory: Quake Wars

1920 × 1200, 8× AA

50,7

52,0

51,2

 

2560 × 1600, 4× AA

41,4

41,9

42,0

         

Race Driver GRID

1920 × 1200, 8× AA

38,5

74,0

73,7

 

2560 × 1600, 4× AA

13,4

55,5

54,5

         

Trackmania Nations Forever

1920 × 1200, 8× AA

57,0

57,6

58,1

 

2560 × 1600, 4× AA

DNF

42,2

43,7

U TMNF bylo sice možné 4× AA i ve 2560 × 1600 px na 512MB Radeonu HD 4870 zapnout, jenže ve skutečnosti se MSAA neaktivoval (proto je políčko označeno DNF). 512MB Radeon HD 4870 zcela nestačí na GRID s nastavením vyšším než 1920 × 1200 px s 4× MSAA (na to naopak jakoby framebuffer přesně stačil), u ET:QW stačí i pro nejnáročnější nastavení 512MB HD 4870 zcela.

Z testovaných titulů už v 1680 × 1050 px s 4× AA chce více než jen 512 MB Far Cry 2 a Crysis Warhead, z těch neotestovaných jsou požadavky na grafickou paměť dobře známy třeba u GTA IV.