Google v roce 2015 představil nový webový formát AMP určený pro úsporné verze stránek, které se díky datové i výpočetní nenáročnosti načítají okamžitě. Stále přitom stojí na pevných pilířích v podobě značkovacího jazyka HTML, kaskádových stylů a (očesaného) JavaScriptu. Loni firma oznámila, že by AMP chtěla dostat i do e-mailů. To se právě teď stalo.
Desktopový Gmail začal podporovat AMP, do mobilních aplikací se funkce dostane v blízké době. A nezůstane jen u Googlu. Podporu totiž chystá i Microsoft, který AMP nasadí do Outlooku.com během letošního léta. Přidají se rovněž Yahoo Mail a Mail.ru, kteří rovněž patří mezi největší poskytovatele schránek na světě.
Jejich společným zájmem je posunout e-mail do 21. století. Od jeho vynalezení před téměř 50 lety se v jádru příliš nezměnil. Došlo k jeho standardizaci, výrazným krokem byla podpora HTML zpráv, díky kterým se e-maily daly také formátovat. Stále to však byly statické zprávy. Díky AMPu budou e-maily dynamické, interaktivní.
K čemu se to hodí? Díky AMPu byste mohli odpovídat na doručená oznámení z diskuzního fóra, aniž byste museli fórum navštívit. Pokud vám dorazí newsletter s nabídkou výhodných produktů, zájezdů, čehokoliv… , přímo z e-mailu byste mohli zaplatit. Stav objednávky zboží z e-shopu by se mohl stále aktualizovat v jedné zprávě, aniž by vám přišlo 10 e-mailů, že objednávka byla přijata, zpracována, zabalena, odeslána apod. V pozvánkách na různé akce uvidíte interaktivní kalendář i s aktuálním počtem volných míst. Možností je spousta.
AMP má v e-mailech smysl zejména pro komunikaci firem se zákazníky, běžní uživatelé si takové zprávy nejspíš posílat nebudou. AMP v blízké době nasadí služby jako Booking.com, Despegar, Doodle, Ecwid, Freshworks, Nexxt, OYO Rooms, Pinterest a redBus. Podporu zahrnou též nástroje pro tvorbu newsletterů a analýzu zpráv jako SparkPort, Litmus, Twilio nebo Amazon Pinpoint.
PS: Schránky nebo klientské programy, které AMP nepodporují, místo nich zobrazí klasickou statickou HTML zprávu.