Většina v e-mailu jen prodává. Myslí na sebe. Na to, jak co nejvíce prodat, získat co nejvíce objednávek. A koho to pořád zajímá, že máte málo a tak tlačíte horem spodem? Vaše budoucí zákazníky ne.
Pokud spustíte na svou databázi tvrdou a nekompromisní prodejní kampaň a tu budete každý týden opakovat, bude to mít jistý úspěch. Po čase ovšem první vlna zájmu opadne, lidé si na vaše nabídky, které nevyužívají zvyknou a váš prodejní konverzní poměr směřuje k nule.
Co někdy poslat něco, co by mohlo využít opravdu hodně lidí? Co někdy poslat něco, co nebude jen prodávat, ale také pomáhat. Jste expertem ve svém oboru. Více, co vaše zákazníky trápí a jaké hledají řešení. Tak jim je jednodušejte dejte. Každého z vás jistě napadne spousty věcí, na které se vás klienti a zákazníci ptají:
- Jak správně dělat to a ono?
- Jak nejlépe vybrat tento produkt?
- Jak ho správně používat a pečovat o něj?
- Jak ušetřit?
- FAQ, návody, videa, ebooky, články, analýzy, informace.
Jaké rady a tipy byste mohli dát vy svým zákazníkům? Co byste jim mohli přístě poslat místo super slevy a 10 produktů s obrázky?
Na prvním místě je přece potěšení příjemce, uspokojení a radost z toho, že konečně našel řešení na své starosti. Nelze jen pořád prodávat a prodávat. Musíte začít pomáhat. Už dávno nefunguje starý systém, kde na každém rohu a v reklamě prodáváte. Změňte přístup.
Obsah je král
Takže co posílat? Posílejte to, co byste chtěli sami dostávat. Co by vás bavilo, co by vám ve vaší oblasti jako zákazníkovi udělalo radost. Co by vás pobavilo? Jaká informace by vám pomohla? Jaký obsah by byl přínosem? Čím byste mohli prostě pomoci.
Je třeba, abyste se odlišili. Ukažte, že jste opravdovými experty v tom co děláte. Začněte si věřit. Máte na to. Máte zkušenosti a znalosti. Je na čase je zhodnotit a prodat. Je ten pravý čas abyste své vědomosti zabalili do vhodného kabátu a vyšli s nimi do světa.
Každá fungující firma má obrovskou studnici vědomostí a znalostí ve svých lidech. Obrovskou studnu plnou hodnotného obsahu, který nevyužívá pro svůj prospěch. To je obrovská škoda a další velká díra na cestě k vydělávání peněz.
Takže jaký typ obsahu z vašich znalostí vytvořit a posílat? Vše z vašeho oboru. Zajímavé články, názory, novinky, analýzy, reporty, FAQ, případové studie, zkušenosti, věci z praxe, rady a tipy, návody, manuály, příručky, ankety, průzkumy, soutěže, dotazníky.
Připravte vzdělávací e-booky, návody, postupy, seriály. Zpracujte to, co znáte a víte do různých forem. Připravte texty, obrázky, natočte video, audio. Začněte pořádat semináře. Udělejte online webinář, kam se mohou lidé pravidelně přihlásit.
Jak šířit obsah e-mailem
Obsah pak můžete šířit několika typy e-mailů.
Nejznámější je asi newsletter, označme ho jako nějaký pravidelný zpravodaj, které posíláte na svou databázi. Nezapomeňte, že lepší je newsletter neposlat, pokud do něj nemáte co dát, než poslat newsletter jen proto, že je právě dnes 14. v měsíce, kdy rozesíláte newslettery.
Rozeslat zajímavou hromadnou zprávu, která má pro příjemce přínos, můžete i kdykoliv mimo pravidelnou periodu. Pokud vás a váš obsah příjemci znají, budou naopak rádi.
E-mailový seriál je moderní a chytrý způsop jak šířit obsah. Navazuje na problematiku webových formulářů a automatických e-mailů, tzv. autoresponder. Jedná se o sérii zpráv, která je předem připravena a rozesílání automatem při splněných podmínkách.
http://www.smartemailing.cz/kurz/
Dalším typem e-mailů jsou tzv. transakční e-maily. Jsou často podceňované. Jedná se o různé potvrzovací zprávy, potvrzení objednávek, registrací, přihlášení apod. Doporučuji také používat tyto typy e-mailů po každé schůzce, telefoním hovoru nebo jiné příležitosti, kde lze e-mailem jednoduše navázat na předchozí komunikaci. Takový e-mail je skvělou follow-up komunikací a posiluje vztah. Používejte je.
Existují také tzv. autoemaily, to jsou e-maily, které se odesílají, pokud je splněná nějaká podmínka. Návštěvník někam kliknul, otevřel e-mail apod. Pracuje se s nimi při přípravě podrobného plánu strategie e-mail marketingu.
Obsahový plán
Nejlepší je připravit plán hodnotného obsahu dopředu. Jaký hodnotný obsah připravíte tento měsíc a další a za půl roku. Pracujte s plánováním, protože tak se vyhnete stresu a nepohodě a obsah bude mít vyšší kvalitu, než když ho děláte rychle na poslední chvíli.
Plánování je vůbec hodně podceňovaná oblast. Znáte nějakou velkou úspěšnou firmu, která je špatná v plánování? Podívejte se na obchodní řetězce, ty už v létě ví, jaké cukroví budou prodávat o prázdninách. Módní návrháři chystají sezónu s ročním předstihem. Výrobci elektroniky plánují uvedení svých produktů měsíce a roky dopředu.
Zúročte obsah mnohokrát
Připravit kvalitní obsah dá práci. Ovšem pokud se opravdu chcete odlišit a sloužit klientům, je to cesta, jak vybudovat dlouhodobý vztah. Navíc můžete jednou udělanou práci využít několikrát. Pokud napíšete článek nebo text, máte mnoho příležitostí, jak ho uplatnit:
- Umístěte článek na firemní blog
- Odkaz na článek umístíte do pravidelného newsletteru
- Článek můžete publikovat na PR weby
- Z více článků připravíte e-mailový seriál
- Z ještě více članků sestavíte hodnotný e-book
Pomáhejte. Nejen prodávejte. V e-mailu obzvlášť.