Přestože z pohledu herního hardwaru (myšleno konzolí) veletrh příliš novinek nepřinesl, jedna věc se přece jen udála: Nintendo představilo druhý ovladač pro svoji novou konzoli Wii U. O tomto nástupci dnešní Wii již delší dobu víme, že má být kompatibilní se současnými ovladači (WiiMote a Nunchucky) a že má využívat druhý, výrazně větší ovladač s dotykovým displejem, který by měl hrám dodat další způsob ovládání - třeba tradiční minihry jako páčení zámků známé z RPG her poslední doby by mohly využívat právě tento displej, ale to je samozřejmě pouze příklad.
Nový, "tabletový" ovladač je známý již velmi dlouho, ostatně psal o něm Lukáš Václavík na Cnews již před rokem, protože je s ním u nové konzole počítáno již od jejího představení na loňském ročníku E3. Nyní byl představen ještě další ovladač s přídomkem Pro, který připomíná tradiční gamepady od ostatních konzolí (PlayStation, Xbox) a který by prý měl přilákat k Wii především hráče, pro které tato konzole doposud spadala do kategorie hraček pro děti a příležitostné hráče.
Jedná se tedy o gamepad klasického střihu se dvěma joysticky, směrovým křížem, spouštěmi a sadou tlačítek X, Y, A, B, Home, Select a Start. Nic co bychom neviděli již mnohokrát. Tento ovladač nebude ke konzoli standardně dodáván, bude třeba jej dokoupit samostatně za zatím neurčenou cenu. Navíc není úplně jasné, jak bude fungovat podpora u titulů, které budu využívat displej na standardním ovladači konzole, zda budou hry detekovat, který ovladač používáte, a podle toho přizpůsobovat ovládání, či zda na hraní některých titulů stejně bude potřeba sáhnout k dotykovému Wii U GamePadu.
Nově představené tituly pro Wii U
Kromě ovladače se Nintendo pochlubilo i řadou titulů pro chystanou novou konzoli. Půjde z části o konverze z jiných konzolí, jako je tomu třeba v případě sci-fi akčního RPG Mass Effect 3 či akční adventury Darksiders II, ale samozřejmě se objeví i hry exkluzivní pro Wii U - za všechny vyjmenujme třeba zombie akci ZombiU. Konverze představovat asi není třeba (kromě výše zmíněného ME3 a Darksiders II to bude i Batman: Arkham City a Just Dance 4), ale na novinky, které budou dostupné pouze pro novou konzoli, se podíváme podrobněji.
ZombiU
S postapokalyptickými střílečkami, kde se více či méně nápaditými zbraněmi snažíte zachránit si holý krk uprostřed rozpadající se civilizace a města plného živých mrtvých lačnících po vaší šedé kůře mozkové, se v poslední době roztrhl pytel a tak tady máme přehršel titulů od těch áčkových až po miniaturní flashové hry. ZombiU, hra s původně výrazně komplikovanějším názvem Killer Freaks from Outer Space, patří k těm prvním a měla by plně využívat možností nové konzole včetně dotykové obrazovky na ovladači, kde by měla probíhat práce s inventářem.
Ve hře se zhostíte sami nebo spolu s přáteli role jednoho či hrstky přeživším v Londýně plném oživlých mrtvol. Na rozdíl od mnoha jiných titulů by kousnutí od zombie ve hře mělo znamenat automatickou smrt a žádné oživení nebude možné, vaše postava nebude vůči zombie viru imunní a sama se zařadí mezi bezmyšlenkovitě se potácející mrtvoly. Inventář nicméně nově vzniklému zombíkovi zůstane a tak bude možné nasbírané užitečné věci získat zpět.
ZombiU rozhodně nevypadá jako hra pro celou rodinu, nicméně někdo těm všivým mrtvolám musí vysvětlit, že mozky k jídlu nejsou, a zasazení do Londýna navíc dává možnost zkombinovat porcování nemrtvého masa motorovou pilou s bohatým britským akcentem. Takže nabít zbraně a God save the Queen!
Wii Fit U
Wii Fit je známá hra využívající na pohyb citlivé ovladače konzole. Fit U bude stejně jako minulý a předminulý díl (Wii Fit a Wii Fit Plus) díl sadou miniher, které budou mít za úkol pořádně vás procvičit. Sice si nemyslím, že by k tomu byla potřeba konzole, ale na druhou stranu, naskakující body v minihrách a průvodce mohou některé jedince, kteří by se jinak nezvedli z gauče, přivést k fyzickému pohybu, takže proč ne.
Jak můžete vidět na videu, hra bude využívat kromě klasického gamepadu i další ovladač, položený na zemi - Wii Balance Board, tedy ten stejný, který je k dispozici již k současné konzoli. Ten je vybaven snímači tlaku a přesouváním váhy tak můžete ovládat svoji postavičku ve hře.
Pikmin 3
Další z exkluzivních titulů dostupných při uvedení Wii U na trh bude Pikmin 3. Jedná se o strategii v reálném čase (RTS), ve které se zhostíte kontroly roztomilých rostlinoidních tvorů, podle kterých hra dostala pojmenování. S nimi budete plnit různé úkoly - stavět i bojovat. Jednotek bude omezený počet a každé bude možné přidělit určitou roli; váš úspěch ve hře bude záviset na tom, jak dobře své síly rozdělíte a koordinujete.
Hra je třetím dílem série, předchozí díl ovšem vyšel ještě na konzoli GameCube před osmi lety - v roce 2004. Na Game Padu s displejem se bude zobrazovat herní mapa, k samotnému ovládání bude možné využít i klasický ovladač WiiMote s Nunchuckem.
Rayman Legends
Série o Raymanovi začala už v minulém století, nyní se ale dočká i svého zástupce na Wii U (a možná i na dalších konzolích, to však není jisté). Hra se bude stylem podobat minulému dílu řady, Rayman Origins, který vyšel loni; půjde o kooperativní arkádu pro maximálně pět hráčů, kde půjde o vzájemnou spolupráci při řešení logických hádanek za využití unikátních schopností jednotlivých postav.
Opět půjde o využití nového gamepadu s dotykovou obrazovkou; hráč, který jej dostane, bude hrát novou postavu jménem Murfy. Ten umí létat, chytat nepřátele, nebo třeba přeřezávat lana držící například most ve zdvižené poloze. Hra je opět velmi roztomilá (ostatně jako celá série Rayman), ale zabaví se u ní děti i dospělí. Na rozdíl od ostatních uvedených her zatím není jisté, zda se začne prodávat zároveň se zahájením prodeje konzole, nebo zda přijde až později.
Lego City Undercover
Chtěli jste někdy hrát GTA za stranu policie namísto organizovaného zločinu? Máte rádi lego? A chcete to zkombinovat?
Lego City Stories bude hra s postavami i celým světem z kostek Lego. Půjde však o detektivku, kde nebudou chybět policejní honičky, hledání důkazů, práce v utajení ani pořádně akční scény. Díky tomu, že postavičky z jsou figurky z Lega, se může objevit i nějaké to násilí - kdyby tekla krev, hra by dostala takový rating, že by cílovou skupinu úplně minula, ale takhle může klidně někomu upadnout ruka (viz video) a nikdo se nad tím ani nepozastaví.
Kombinace Lega a otevřeného světa se zločinem je každopádně zajímavá a možná nepůjde hru jen pro děti - ostatně, takový Lego Racer bych si teď taky zahrál klidně znova, mít někde schované CD. Hra se notně inspiruje sérií GTA, respektive jejími novějšími díly (od trojky výše), ale z traileru se zdá, že to rozhodně není na škodu. Video navíc ukazuje zatím asi nejzajímavější využití displeje v gamepadu v kombinaci se senzorem pohybu při hledání lidí termovizí.
Několik nejzajímavějších titulů E3 2012
ARMA 3
Začneme srdcovkou: realistická simulace boje současnosti i blízké budoucnosti ARMA z místní kuchyně se dočká třetího dílu a ukázka na E3 nemohla chybět. Půjde tentokrát spíše o tu budoucnost, konkrétně třicátá léta jedenadvacátého století, a armády NATO budou válčit s blíže nespecifikovanými "východoevropskými" armádami - prostě studená válka podruhé, ale trochu tepleji. Však to jistě všichni znáte.
V kampani se hráč zhostí role kapitána Scotta Millera ze speciálních jednotek britské armády (UKSF), který se bude během příběhu zabývat vším možným od boje o vlastní přežití po nepovedené misi přes nenápadné infiltrace a záškodnickou činnost až po velké bitvy se spoustou techniky. Hra se bude odehrávat na řeckých ostrovech Limos a Stratis a terén by měl být do detailů vymodelovaný pro co největší věrnost předloze.
Jako u předchozích dílů ale bude věnována velká dávka pozornosti i hře více hráčů a také podpoře modifikací a uživateli vytvořených map. Nebude chybět možnost upravovat uniformy i zbraně, podpora DirectX 10 i 11, přibudou prostředí pod vodou a vše s tím spojené (potápění, podvodní pušky i těžká technika), dočkáme se prý i vylepšeného letového modelu ze hry Take On Helicopters (také od Bohemia Interactive)... prostě se zdá že tvůrci nechtějí měnit to, co funguje, ale soustředí se na vylepšování důležitých aspektů minulých her série.
Vyvíjí: Bohemia Interactive Studio
Datum vydání: 4. čtvrtletí 2012
Platforma: PC (Windows)
Borderlands 2
První díl Borderlands byl perfektní mix mezi akčním RPG á la Diablo, kterému se podobal hlavně ohromným množstvím napůl náhodně generovaných zbraní, a klasickou střílečkou. V kooperativním režimu pro až čtyři hráče to byla neuvěřitelná zábava, hra měla i zajímavý příběh (i když s poněkud neuspokojivým koncem) a komiksová (cel-shaded) grafika celé hře dodávala výborný styl. Hra byla poměrně úspěšná a dočkala se tří rozšíření (DLC).
Druhý díl na tomto bude stavět a nabídne nový příběh, odehrávající se pět let po událostech prvního dílu. Vrátíme se na pouštní planetu Pandora, kterou v mezidobí ovládla korporace Hyperion reprezentovaná záporákem jménem Handsome Jack, který vládne vskutku tvrdou rukou. Hlavní hrdina bude jedna ze čtyř nových postav (ovšem schopnostmi podobných těm z prvního dílu); hratelné postavy z jedničky, tedy Bricka, Lilith, Rolanda a Mordecaie potkáme jako nehratelné postavy, které budeme muset osvobodit ze zajetí Hyperionu.
Mezi nejvíce zmiňovaná vylepšení patří umělá inteligence protivníků, kteří nyní budou vzájemně spolupracovat, léčit se, snažit se obkličovat hráče a obecně se od nich nedá čekat jen tupé nabíhání před hlavně vašich zbraní (či v případě Bricka před pěsti), které patřilo k nejvíce kritizovaným faktorům jedničky. Komiksová grafika zůstane zachována, stejně jako vývoj postavy rozdělováním talentů ve třech různých stromech včetně jedné speciální, "ultimátní" schopnosti a opět se můžeme těšit na záplavu z části náhodně generovaných předmětů.
Vyvíjí: Gearbox Software
Datum vydání: 18. září 2012 (USA), 21. září 2012 (Evropa)
Platformy: PC (Windows), PS3, X360
Company of Heroes 2
První CoH od Relicu (studia zodpovědného za legendární strategie jako Homeworld či Dawn of War) je hra, kvůli které jsme v redakci promeškali stovky, ne-li tisíce člověkohodin pařbami. (Může za to Mirek Jahoda.) Stejní vývojáři nyní chystají druhý díl, v jehož kampani tentokrát nebudete v boji s nacistickým Německem velet americkým jednotkám, ale ruským. Nepůjde tedy o kampaň pokrývající západní frontu od operace Overlord, podíváme se na východ a nepochybně k legendárním bitvám, jako ta o Stalingrad - žádná druhoválečná hra kde můžete hrát za Němce či Sověty tuto bitvu nesmí vynechat.
Kromě nových jednotek (na zatím dostupných screenshotech jsou vidět například legendární tanky T-34 a také stíhače tanků SU-76) a výrazně vylepšené grafiky se můžeme těšit na některé nové herní mechanismy. Jednak je často zmiňován "vaulting" (přeskakování), což bude nová schopnost pěších jednotek přeskočit přes kryt namísto jeho obcházení, jak to bylo doposud - to napomůže vyšší mobilitě pěchoty oproti těžším jednotkám. Dále vývojáři v rozhovoru na videu výše zmiňují i o sněhu, který jsme v prvním díle nepotkali, a který s sebou nese pomalejší pohyb jednotek či zanechávání stop, a také "true sight", což v podstatě znamená, že uvidíte pouze to, co vaše jednotky skutečně mohou vidět - ne tank, který stojí opodál za rohem, ale je v dosahu arbitrárně určeného detekčního rádiusu vašich pěšáků.
Samozřejmě se vrátí i multiplayer a tak se můžeme těšit na využití sněhu a nové techniky v praxi, stejně jako na větší důraz na oheň (interview ve videu zmiňuje, že většina budov na východní frontě byla ze dřeva, takže oheň a plamenomety pohrají významnější roli). My už se pomalu připravujeme na další období nestíhání uzávěrek, protože tuhle hru si málokdo z redakce nechá ujít.
Vyvíjí: Relic Entertainment
Datum vydání: 2013
Platforma: PC (Windows)
Crysis 3
O třetím dílu legendární sci-fi střílečky, jejíž první díl dodnes nejen my používáme k testování výkonů grafických karet, notebooků i celých sestav, jsme vám již psali před nějakou dobou v novinkách. Tehdy se objevil nejdříve teaser na trailer a následně trailer na samotnou hru.
Ve trojce se podíváme do New Yorku roku 2047. Ten je uzavřen do obřího Nanodomu, postaveného korporací jménem Cell. Ta občanům tvrdí, že je to pro jejich vlastní dobro a že je dóm chrání proti zbytkům vetřelců z minulých dílů, ale vám je již jistě jasné, že všechno není tak růžové, jak to vykreslují hlášení místního rozhlasu. V kampani proto opět ovládnete vojáka označovaného jako Prophet (prorok) a rozkryjete pozadí zápletky za bohatého využití schopností, které vám dává váš speciální oblek, a samozřejmě také různorodých zbraní včetně luku známého z prvního traileru.
Největším tahákem Crysis byla ale vždycky grafika a vývojáři zřejmě ani tentokrát nezaháleli, jak je vidět na přiloženém videu. Pokud máte dostatečně silný hardware, můžete se těšit na obraz realističtější než realita sama. U konzolí samozřejmě hardware řešit nemusíte; grafika však oproti maximálním detailům na PC nejspíš utrpí.
Vyvíjí: Crytek
Datum vydání: Únor 2013
Platformy: PC (Windows), PS3, X360
Halo 4
Legendární série Halo, která měla nemalý podíl na komerčním úspěchu celého herního systému Xbox (a X360), se dočká dalšího dílu s číslem čtyři. Hlavní hrdina John-117 neboli Master Chief se po trojce, která končila jeho ztracením v širém vesmíru, vrátí a rovnou se mu podaří dopadnout na doposud neznámou planetu. Podstatná část hry se bude zabývat také umělou inteligencí jménem Cortana, která hlavního hrdinu od prvního dílu série provázela, a která se dostává do problémů kvůli své delší než plánované službě. Umělé inteligence ve světě Halo se totiž kvůli neustále probíhající akumulaci dat postupem času určitým způsobem "zblázní" z příliš vysokého množství informací, které mají k dispozici. Jak si s tím Cortana poradí?
Master Chief se jako ústřední postava do hry vrátí po několikaleté odmlce. Poslední dvě hry ze světa Halo se totiž týkali jiných lidí: Halo Wars byla strategie a Halo: ODST se zabývala osudy vesmírného mariňáka a na rozdíl od Johna-117 vcelku normálního člověka. Tato hlavní příběhová linie by se nicméně časem měla dočkat ještě dalších dvou dílů, Microsoft má sérii naplánovanou jako hexalogii.
Za zmínku stojí, že tým stojící za prvními čtyřmi hrami řady (Halo 1-3 a Halo: ODST), Bungie, tentokrát hru vyvíjet nebude; vývoj připadl studiu 343 Industries, vytvořenému Microsoftem právě kvůli sérii Halo poté, co se s Bungie rozešel. Jsme tedy zvědaví, jak si nový tým s rozjetou sérií poradí, ale snad to dopadne dobře a Halo 4 bude stejně povedená střílečka jako předchozí díly.
Vyvíjí: 343 Industries
Datum vydání: 6. listopadu 2012
Platformy: X360
Hitman: Absolution
Série her o holohlavém zabijákovi s čárovým kódem na zátylku se také dočká dalšího dílu. Oproti minulým dílům by se novinka měla soustředit spíše na akci a střelbu než na nenápadné zabíjení, schovávání se ve stínech a opatrné řešení každé situace. Bohužel, doba je taková a opravdové stealth hry už nejsou příliš in.
Hlavním hrdinou bude opět Agent 47, známý z předchozích dílů. Hra se bude odehrávat ve Spojených státech a příběh se bude točit okolo nějaké velké, tajemné konspirace - jak jinak. Podle slov vývojářů by hra měla být "povědomá, ale přesto podstatně jiná než ostatní hry série Hitman". Hlavní záporák se bude jmenovat Blake Dexter a to je asi tak vše, co o hře zatím víme. Proč jsou v novém traileru z E3 se radši ani ptát nebudeme.
Vyvíjí: IO Interactive
Datum vydání: 20. listopadu 2012
Platformy: PC (Windows), PS3, X360