"V cloudovém hraní je již zainteresováno tolik firem, že je zkrátka budoucnost, se kterou musíme počítat."
Uplne prvne byste meli pocitat uzivatele, protoze cloudovych firem pro hrani je dneska vic nez zajemcu. Je pochopitelne, ze to ted, kdyz je to IN, kazdy zkousi, ale ono spousta spousta lidi si proste na domaci herni PC potrpi a cast firem, ktere budou mene uspesni, budou muset skoncit, protoze ten trh "cloudovych hracu" zase tak velky nebude.
"Kdo to vlastně všechno zaplatí?"
Tak to vim presne. Zaplati to uzivatel/zakaznik. Proto taky rikam, ze ten prostor tam nebude.
1. Tradicni PC hraci na to z velke casti neprejdou, to se muzou firmy stavet treba na hlavu.
2. Nekonecny vykon pro hrace VR jen tak nehrozi, to potrva desitky let, takze dlasi skupina ktera z cloudu vypadava.
3. Cast hracu neprejde z duvodu nutneho pripojeni na internet. Ten porad neni uplne vsude a zase desitky let potrva nez bude.
4. Cast hracu neprejde kvuli cene. Kdo si dneska koupi na hrani nejakou GTX1050Ti a takoe lidi znam, tak tezko budou mit prachy na cloud.
Presne toto je buducnost hrania. Hra bezi na servri, kde je pripojenych napriklad 64 hracov ( maximum v Battlefielde ) a server vsetko zvlada pocitat vratane grafiky pre kazdeho hraca. Na klientovi bezi iba videostream a od klienta idu pohyby mysi a vstup z klavesnice. AAA hry sa budu dat hrat aj na chromebooku. Klientsky pocitac bude musiet zvladat prehrat obycajne video a to dnes dokaze kazdy. Za mesacny poplatok ( naprikad 20 eur ) bude mat hrac vsetky hry od toho vydavatela. Ak klesne zaujem o nejaku hru, tak sa vypoctovy vykon moze posunut na ine hry, o ktore je vyssi zaujem.
Samozřejmě mi to taky připadá jako blbost, ale s dnešníma internetama přes optiky 100/100 bych to tak reálně neviděl. A pokud bych už si chtěl nějakou online hru s ostatními hráči zahrát, tak bych do toho aji šel, protože dneska mě to nebaví skrz podvodníky, co si zapnou wallhack nebo autoaim a pak tam po mapě běháte úplně zbytečně, jen jako ovce na porážku.
Jinak znovu si budu stěžovat, proč se věnují AI do pitomých her, místo aby AI instalovali do kancelářských strojů, které by nám technikům výrazně ulehčili v byrokracii. Vždyť z té naší byrokrcii je jediná možnost, začít používat AI.
Nemyslím si to.
Kromě toho, že takové řešení vyžaduje daleko lepší konektivitu (rychlosti min. 8Mbit, nízký jitter, nízká latence), tak to má další, dalekosáhlé důsledky, jako zvýšené latence při hraní (tzv. lag), nepěknou kompresní rozmatlávačku obrazu, atd. Další problém bude nemožnost hrát s kýmkoli, bude nutno mít předplaceno u stejného poskytovatele a zřejmě i na stejné serverové farmě. A v neposlední řadě to někdo bude muset zaplatit.
Celé to povede na to, že když klesne zájem, tak poskytovatel hru vyřadí a ti, co by ji rádi hráli, budou mít prostě smolíka. Stejně jak třeba EA v minulosti zabilo Battlefield2 - jenomže protože to byla "normální" hra, tak se jí ujala komunita a rozjela si vlastní infrastrukturu. V případě předplatného toto nebude možné. Z mého pohledu je to konzum na druhou.
Mě je jasné, že je do dojná kráva na mě. Jsem zvyklý koupit hru na konzole v bazaru a zas prodat. Ale dává to smysl. Pronajímat si jen čas velkého počítače. Nemuset vyměňovat vlastní železo každých pár let. Prostě jen tenký klient s rychlou odezvou. Zákazníky si to asi najde. Ale je fakt že než se to rozšíří už může být dost velký paralelní výkon v domácích počítačích.
Ja mam pripojenie 80Mbit a za jednorazovy poplatok si to mozem zvysit na 1Gbit. Do domu ide optika a dalej cez routre do bytov ide ethernet. Uz teraz ide LTE na desiatkach az stovkach Mbitov a latencia je v desiatkach ms. Siete 5G zvysia rychlosti na radovo Gbity za sekundu latencie znizia na jednotky milisekund. Full HD video v h264 ma 2.5 - 6Mbitov za sekundu. Pri h265 je to este menej pri rovnakej kvalite.
Ano, je to konzum. Vydavatel hier moze ponukat svoje hry na vlastnej infrastrukture a za predplatne moze hrat kazdy. Netreba drahe graficke karty, drahe RAM, ... . V poslednych rokoch cena herneho PC vyrazne stupla a na prilezitostne hranie sa neoplati kupovat herne PC.
Ty máš 80Mbit, gratuluji. Bohužel průměrná rychlost připojení v ČR je někde okolo 5MBit/s (https://www.seznam.cz/mapa-rychlosti-internetu) , na Slovensku bych neřekl, že to bude o moc lepší.
A dále, vůbec jsi nezohlednil další podstatné parametry, jako jitter a latenci (btw desítky ms jsou jak z doby kamenné, proto je LTE na hraní naprosto nevhodné, podobně jako xDSL). Sítě páté generace tu ještě nejsou, a až budou, dopadne to s nimi jako s LTE, budou zahlušeny YTubery a přenosem dalších videodat. Cokoli má podstatu v CSMA/CD či CA (nebo podobné technologii sdílení pásma jako je TDMA), je už předem odsouzeno k problémům a negarantovatelnosti služby (nebo řádově nižším rychlostem a vysoké latenci), zejména pokud bude použita agregace, jak je u veřejných sítí naprosto běžné.
Bohužel pro teoretiky a technadšence tohle všechno není tzv. "problém", vy vidíte jen ta nicneříkající číslíčka a gigabity.
A poznámky na závěr:
1. FHD video, které je zpracované 2-passově s možností předpočítat VBR a řazení jednotlivých typů framů zcela jistě na 6Mbit dostaneš v koukatelné kvalitě. Jenže livestream je něco úplně jiného.
2. Ceny herních PC naopak docela pěkně klesají. Co roste, jsou ceny hiendu, ale na tom skoro nikdo nehraje. Za 20 tisíc je k mání velmi dobře použitelné herní PC střední třídy. Stejně tak na příležitostné hraní nemá smysl kupovat AAA tituly, což zase implikuje, že běžné hry si člověk dnes zahraje dokonce i na notebooku s intel grafikou.
Souhlas. Já jsem od "skvělého" vdsl utekl k wifi, byť ne zcela. Právě kvůli symetrii a nižším latencím.
BTW, v našem městě je maximum na vdsl 20Mbit, takže uplink směšné 2Mbit/s. Nemožnost si domluvit jiný poměr up/down to degraduje ještě víc. Jediná výhoda je stabilita, takže milé vdsl bylo degradováno do role zálohy.
Nezvedla se ta rychlost po té nedávné úpravě sítě? https://www.cnews.cz/vdsl-zrychluje-o2-20-50-100-mbps
Já jsem také mohl mít max 20 Mb/s, ale teď už funguje i 50 Mb/s. Reálně mi to ale jeden jen 37/5 Mb/s, protože útlum signálu je tam už větší, tak to přepli na jiný profil. I tak skoro dvojnásobek rychlosti za o pár korun vyšší cenu.