nekteri v diskuzi zapominaj ze takove rozliseni neni primarne urcene na hrani her, navic pri teto uhlopricce je dost mala roztec bodu na to, aby se nemuseli pouzivat dalsi vyhlazovani , nazivejme je treba AA, ostatne takove rozliseni si snad muze kazdy nasimulovat jiz dnes, a nastavit si aby mu grafika obraz prepocitavala prave na toto rozliseni
tohle bude prvotne urcene do prefesionalni sfery kde rozliseni neni problem HW ktery ho ma produkovat, ale prave HW ktery ho ma zobrazovat, a ani cifra 150 tisic neni v jistych oborech nijak zavratna, jiz pred nejakymi 25 lety meli bezne ve filmovych stidiich monitory respektive TV ktere umeli rozliseni 2K, jejich cena bezproblemu atakovala cifry okolo 100 tisic dolaru, nebo si vzpomenme na prvni plazmove TV pred 20 lety, ceny 300-800 tisic nebili zadnej problem, a dnes po 20 letech se jiz ani nevyrabej a kdys se doprovali, tak obri placka stala par tisic korun, takze do 5 let bude 8k monitor celkem bezne zobrazovadlo v cene v jake dnes poridite normalni FHD panel :)
ostatne muj 5k panel startoval pri svem uvedeni na cene asi 60 tisic, po roce stal polovinu, nebo 4k displaye, dnes si i od relativne dobre znacky jako HP nebo Dell poridite 4k za min nez 10 tisic
Je dobře že se technologické hranice posouvají dále a výše. Jenom v tento moment píši na 1080 p monitoru, pc mi pohání intel 2600k + gtx 660 ti a představa těch peněz co bych potřeboval k tomu abych recenzovaný moninitor rozchodil ,mi přišla úsměvná. Nemluvě o tom, kde shánět obsach či jak ho potom skladovat. Selavi..
Pre bezneho highendistu zbytocny overkill. Radsej mali vydat 32" 5k, co je presne stvornasobna hustota bodov oproti 24" FullHD, da sa utiahnut na 60Hz jednym DP 1.3 a je to pouzitelne so SLI 1080/1080Ti konfiguraciami i na hry. Navyse by to mohlo stat snad menej, nez naozaj uchylnych 5k. Bohuzial po Asuse ProArt 5K sa evidentne zlahla zem. :-(
Pro profesionální grafiky, atd, to dost možná během pár let bude běžný standart a určitě to pro ně má význam. Každopádně přibližování se této technologie širšímu spektru uživatelů může být (a podle mě bude) nesrovnatelně delší, než bylo kdysi u FullHD, nebo teď je u 4K.
I kdyby vlastní implementace do výroby a následné zlevňování této technologie bylo rychlejší než bych čekal (a já se ve výrobě monitorů nevyznám takže můj tip nemá žádnou váhu), tak, jak už je tu zmíněno, je v nedohlednu situace, kdy bude toto rozlišení skutečně reálně využitelné pro širší spektrum lidí.
Když začneme u filmů, 4K rozlišení už dnes mají běžné TV s celkem normální cenou, ale k čemu to vlastně v tuto chvíli je, když nějaká 4K kabelovka se tu ještě ani reálně nechystá, netflix to myslím nabízí, ale jestli opravdu v plné kvalitě, tak musíte mít šíleně rychlej internet a nebo spíš je kvalita nižší, což je konec konců i Blu-ray, kde i nejnovjěší předražené 3-vrstvé disky nabízí 128 Mbit/s, takže pořád reálně menší kvalitu ku počtu pixelů než 36-48 Mbit/s FullHD verze. Co se torrentů týče, tak i pokud se masověj začnou 4K verze šířit, tak to bude opět buď nechutná komprese a nebo stahujte 100GB+ soubory a mějte na to úložiště... Takže prostě i 4K filmy mají ještě dlouhou cestu, než to bude něco běžně užívanýho, a tím pádem o 8K asi zatím ani nemá smysl mluvit ani v dost dlouhém výhledu do budoucna.
Co se her týče, tak se tady tomu hned první komentáře smějí. Samozřejmě dneska je pro lidi s výkonějšíma sestavama (GTX 1070, 1080) ideál 2560x1440, pro levnější sestavy stále FullHD, 4K je pro lidi s SLI, nebo teda když si teď pořídím tu 1080Ti, tak určitě už má smysl si k ní ten 4K display koupit, holt u několika výkonostně nejšílenějších her stáhnete rozlišení na 2560*1440, abyste nemusely vypínat ten AA a další srandičky :D (s tím že podle mě radši o stupeň nižší rozlišení s plným AA, než vyšší úplně bez něj), každopádně 4K je stále na hranici technologických možností jednočipových GPU a stejně tak finančních možností běžných lidí. A vzat v úvahu progres poměru cena/výkon hardwaru v posledních letech, než se dostane 8K hraní na stejnou dostupnost jako dnešní 4K, tak to může trvat zatraceně dlouho.
A vůbec nemusí být od věci ta poznámka o procesorech. Protože, ač teď je pro vysoká rozlišení jasnej bottleneck v GPU, sitauce je taková, že GPU se pořád dost rapidně posouvají kupředu, kdežto CPU poslední roky poměrně stagnují a nějaké zrychlení výkonostního růstu, že by se čekalo, to jsem moc nikde nezazmenal. Tohle je kapku nekvalifikovaná poznámka, protože upřímně netuším, jak by současná top-CPU dokázala pracovat se hrama v 8K, kdyby s k tomu dalo nějaké to 3-way/4-way SLI, ale tipuji, že by to taky nemusela být sranda.
Jen tak pro zajímavost jsem jednou testoval u svého notebooku, který má mainstreamový procesor i7 6500U Skylake, jaké zvládne přehrát video na youtube. 4K nedával ani při normálním frameratu a opravdu to nebylo grafikou, ale procesorem. A při 60p nedal ani 1440, max. 1080 se zatížením kolem 60-70%. Takže i pokud by se třeba 4K panely rozšířily časem do mainstreamových notebooků, tak je otázka, jestli v té době to vůbec budou mít HW na jejich využití alespoň na ta videa. :D
A na závěr bych se i trochu zamyslel o účelnosti takto vysokého rozlišení. Je vůbec otázka jestli, pomineme-li to profi použití, dokáže vůbec běžný uživatel registrovat na úhlopříčce okolo 30" a běžné vzdálenosti očí od monitoru ocenit 8K rozlišení, a jestli reálné rozlišování vyšší kvality obrazu nekončí v tomto případě někde kolem 4-6K a pak už to neztrácí smysl.
Samozřejmě o tomto by se se mnou určitě leckdo hádal, ale podle mě to spíš bude něco jak s Hz u monitorů. Pro hráče her zaměřených na rychlost reakcí má samozřejmě smysl více jak 60Hz a rozdíl 60/120Hz+ většinou prokazatelně poznají. Pak tu máme rozdíl mezi 120Hz a 160, nebo 200Hz a tam vám pořád špičkový hráči fps her řeknou, že to poznají a ocení, a není důvod jim nevěřit. Ale doporučovat takový monitor hráči RPGček? Nebo někomu kdo si zahraje fps hru 2x do měsíce?
Takže u 8K bych to viděl tak, že u běžně používaných úhlopříček ani nebude mít smysl nějak moc doufat v to, že je brzy budeme mít na stole, protože to těžko oceníme. Dalo by se argumentovat, že u 15,6" asi má ještě celkem smysl to 4K. Na druhou stranu kdo se na 32" monitor dívá z 25-30cm jak na notebookový? Takže u těchto ntb je sice stejná hustota pixelů jak u 8K na 31,5", ale srovnávat se to nedá.
Vlastní zkušenosti s extra rozlišeníma tedy, přiznám se, zas až tak nemám. Nedávno jsem koupil 32" 2560x1440 Benq monitor k předchozímu 28" 1920x1080 taktéž Benqu. 4K zařízení nevlastním a co jsem je viděl, tak ten rozdíl je samozřejmě hodně zřejmý. I ten QHD co mám tak na 32" má stále relativně velké pixely. Na druhou stranu podle mě je to již naprosto nádherný obraz a hrát v tomhle hry na Ultra (což s 1070 už dám) je zážitek.
Ale jak říkám 4/5K by u téhle úhlopříčky mohl být ten "TOP", který dokáže běžký uživatel/hráč ocenit a více je již otazník. A o moc větší úhlopříčky? K čemu - pak stejně by člověk musel mít monitor dost dál od sebe a opět to tak začíná ztrácet význam.
Samozřejmě pak ty herní 21:9 prohnuté modely, dovedu si představit takové řekněmes 5040x2160 35-40" prohnuté modely jako herní top, nebo ty 5K 30-35" jako top pro standartní 16:9. A více jen pro profesionály, či lidi, co si to budou kupovat jen, aby měli něco extra.
Tož uvidíme, jestli jsem jen škarohlíd a nepřítel technologického pokroku, nebo jsem to odhadl dobře. :D
" pri teto uhlopricce je dost mala roztec bodu na to, aby se nemuseli pouzivat dalsi vyhlazovani , "
Tak to bohužel z mé zkušenosti nefunguje. Na displeji se stejným DPI (4k při 15,6") stále jsou vidět zuby na hranách bez použití AA. Přitom pro hladký obraz na tom samém displeji mi naopak stačí FullHD s AA. Můžu jen doufat, že tím že budu sedět o něco dále než u nb, tak to překoná i tuto hranici.
4k zlevnilo na tretinu az ctvrtinu po 3 letech sve puvodni ceny, takze po peti letech bude i u 8k panelu cena nekde na urovni 400-500 eur ;) neni duvod aby to drzelo cenu nejak vyrazne delsi dobu, chystaji se jiz i 16k panely a u nich to 100% neskonci a bude se inovovat dal a dal ;)
Nemám v tomto takové znalosti, takže jsem možná napsal blbost. Myslel jsem že x264 knihovna se používá pro jiné účely než Blu-ray disky.
Ale informaci, že 4K BD jsou o něco více komprimované než FullHD jsem určtě někde četl. Je ale možné, že tím byly myšleny ty 2-vrstvé disky a né ty nejnovější 3-vrstvé s 128Mbit/s přenosem
IMHO skončí. Nemusí to být zrovna na 8k ani na 16k, ale podobně jako už DPI wars na mobilech pomalu končí, tak skončí i u normálních monitorů. Lidem se musí vysvětlit, proč by to měli chtít (reklama nedokáže vše) a od určitého rozlišení to nevysvětlíš.
FullHD přineslo vlastně jen zvětšení monitorů, 4k přineslo napůl zvětšení a napůl zvýšení detailů na plochu, 8k už přinese hlavně zvýšení detailů (které už někteří ani neuvidí), 16k může mít smysl pro perfekcionalisty s dokonalým zrakem a obrovským monitorem. Více nevysvětlíš. Dříve nebo později se dostaneme do situace, v jaké jsou už pěknou řádku let reproduktory - vývoj možná nějaký je, ale i tak nevidím důvod měnit u druhého kompu repráky kupované k Pentiu II, protože za jejich cenu dnes nedostanu o moc lepší.
tohle neni hracskej monitor, ale monitor pro profesionaly, a tam hlad po vetsich rozlisenich proste je, a to ve vycero oborech, od filmu, prez foto az k bezne grafice, pokud maji a budou mit poptavku, tak se bude dal zvetsovat rozliseni
ja mam ted QHD a 5K monitor, a pokud bude treba za 2 roky az budu uvazovat o nahrade nejaky 8k za baj voko 1500 eur ve stejne kvalitativni tride, tak ho poridim, pak casem 16k, 24k, proste tak jak to bude v nabidce