Názor k článku Éra 8K je tady, Dell už prodává UltraSharp 32 s rozlišením 7680 × 4320. Zatím dost draho od Gildor - Pro profesionální grafiky, atd, to dost možná během...

  • 25. 3. 2017 6:38

    Gildor

    Pro profesionální grafiky, atd, to dost možná během pár let bude běžný standart a určitě to pro ně má význam. Každopádně přibližování se této technologie širšímu spektru uživatelů může být (a podle mě bude) nesrovnatelně delší, než bylo kdysi u FullHD, nebo teď je u 4K.
    I kdyby vlastní implementace do výroby a následné zlevňování této technologie bylo rychlejší než bych čekal (a já se ve výrobě monitorů nevyznám takže můj tip nemá žádnou váhu), tak, jak už je tu zmíněno, je v nedohlednu situace, kdy bude toto rozlišení skutečně reálně využitelné pro širší spektrum lidí.

    Když začneme u filmů, 4K rozlišení už dnes mají běžné TV s celkem normální cenou, ale k čemu to vlastně v tuto chvíli je, když nějaká 4K kabelovka se tu ještě ani reálně nechystá, netflix to myslím nabízí, ale jestli opravdu v plné kvalitě, tak musíte mít šíleně rychlej internet a nebo spíš je kvalita nižší, což je konec konců i Blu-ray, kde i nejnovjěší předražené 3-vrstvé disky nabízí 128 Mbit/s, takže pořád reálně menší kvalitu ku počtu pixelů než 36-48 Mbit/s FullHD verze. Co se torrentů týče, tak i pokud se masověj začnou 4K verze šířit, tak to bude opět buď nechutná komprese a nebo stahujte 100GB+ soubory a mějte na to úložiště... Takže prostě i 4K filmy mají ještě dlouhou cestu, než to bude něco běžně užívanýho, a tím pádem o 8K asi zatím ani nemá smysl mluvit ani v dost dlouhém výhledu do budoucna.

    Co se her týče, tak se tady tomu hned první komentáře smějí. Samozřejmě dneska je pro lidi s výkonějšíma sestavama (GTX 1070, 1080) ideál 2560x1440, pro levnější sestavy stále FullHD, 4K je pro lidi s SLI, nebo teda když si teď pořídím tu 1080Ti, tak určitě už má smysl si k ní ten 4K display koupit, holt u několika výkonostně nejšílenějších her stáhnete rozlišení na 2560*1440, abyste nemusely vypínat ten AA a další srandičky :D (s tím že podle mě radši o stupeň nižší rozlišení s plným AA, než vyšší úplně bez něj), každopádně 4K je stále na hranici technologických možností jednočipových GPU a stejně tak finančních možností běžných lidí. A vzat v úvahu progres poměru cena/výkon hardwaru v posledních letech, než se dostane 8K hraní na stejnou dostupnost jako dnešní 4K, tak to může trvat zatraceně dlouho.
    A vůbec nemusí být od věci ta poznámka o procesorech. Protože, ač teď je pro vysoká rozlišení jasnej bottleneck v GPU, sitauce je taková, že GPU se pořád dost rapidně posouvají kupředu, kdežto CPU poslední roky poměrně stagnují a nějaké zrychlení výkonostního růstu, že by se čekalo, to jsem moc nikde nezazmenal. Tohle je kapku nekvalifikovaná poznámka, protože upřímně netuším, jak by současná top-CPU dokázala pracovat se hrama v 8K, kdyby s k tomu dalo nějaké to 3-way/4-way SLI, ale tipuji, že by to taky nemusela být sranda.
    Jen tak pro zajímavost jsem jednou testoval u svého notebooku, který má mainstreamový procesor i7 6500U Skylake, jaké zvládne přehrát video na youtube. 4K nedával ani při normálním frameratu a opravdu to nebylo grafikou, ale procesorem. A při 60p nedal ani 1440, max. 1080 se zatížením kolem 60-70%. Takže i pokud by se třeba 4K panely rozšířily časem do mainstreamových notebooků, tak je otázka, jestli v té době to vůbec budou mít HW na jejich využití alespoň na ta videa. :D

    A na závěr bych se i trochu zamyslel o účelnosti takto vysokého rozlišení. Je vůbec otázka jestli, pomineme-li to profi použití, dokáže vůbec běžný uživatel registrovat na úhlopříčce okolo 30" a běžné vzdálenosti očí od monitoru ocenit 8K rozlišení, a jestli reálné rozlišování vyšší kvality obrazu nekončí v tomto případě někde kolem 4-6K a pak už to neztrácí smysl.
    Samozřejmě o tomto by se se mnou určitě leckdo hádal, ale podle mě to spíš bude něco jak s Hz u monitorů. Pro hráče her zaměřených na rychlost reakcí má samozřejmě smysl více jak 60Hz a rozdíl 60/120Hz+ většinou prokazatelně poznají. Pak tu máme rozdíl mezi 120Hz a 160, nebo 200Hz a tam vám pořád špičkový hráči fps her řeknou, že to poznají a ocení, a není důvod jim nevěřit. Ale doporučovat takový monitor hráči RPGček? Nebo někomu kdo si zahraje fps hru 2x do měsíce?
    Takže u 8K bych to viděl tak, že u běžně používaných úhlopříček ani nebude mít smysl nějak moc doufat v to, že je brzy budeme mít na stole, protože to těžko oceníme. Dalo by se argumentovat, že u 15,6" asi má ještě celkem smysl to 4K. Na druhou stranu kdo se na 32" monitor dívá z 25-30cm jak na notebookový? Takže u těchto ntb je sice stejná hustota pixelů jak u 8K na 31,5", ale srovnávat se to nedá.

    Vlastní zkušenosti s extra rozlišeníma tedy, přiznám se, zas až tak nemám. Nedávno jsem koupil 32" 2560x1440 Benq monitor k předchozímu 28" 1920x1080 taktéž Benqu. 4K zařízení nevlastním a co jsem je viděl, tak ten rozdíl je samozřejmě hodně zřejmý. I ten QHD co mám tak na 32" má stále relativně velké pixely. Na druhou stranu podle mě je to již naprosto nádherný obraz a hrát v tomhle hry na Ultra (což s 1070 už dám) je zážitek.
    Ale jak říkám 4/5K by u téhle úhlopříčky mohl být ten "TOP", který dokáže běžký uživatel/hráč ocenit a více je již otazník. A o moc větší úhlopříčky? K čemu - pak stejně by člověk musel mít monitor dost dál od sebe a opět to tak začíná ztrácet význam.
    Samozřejmě pak ty herní 21:9 prohnuté modely, dovedu si představit takové řekněmes 5040x2160 35-40" prohnuté modely jako herní top, nebo ty 5K 30-35" jako top pro standartní 16:9. A více jen pro profesionály, či lidi, co si to budou kupovat jen, aby měli něco extra.

    Tož uvidíme, jestli jsem jen škarohlíd a nepřítel technologického pokroku, nebo jsem to odhadl dobře. :D