Komise vyšetřuje Google už od roku 2010 poté, co obdržela 18 různých stížností na jeho chování. Internetová jednička údajně zneužívá své dominantní postavení. Loni vyšlo najevo, co EU a konkurenci nejvíce vadí. Jde o čtyři body:
- Google ve výsledcích zvýhodňuje odkazy na vlastní služby. Nejvíce je to vidět při vyhledávání hotelů, restaurací nebo produktů. Konkurence, ač může poskytovat relevantnější výsledky, je vidět méně, případně vůbec.
- Ve výsledcích Google bez povolení využívá data třetích stran, například obsahy recenzí.
- Vydavatelé, kteří chtějí nasadit reklamy Googlu, nemohou mít na stránkách reklamy třetích stran, případně musí být v menšině.
- Kampaně vytvořené přes Google Adwords nelze přenést do konkurenčních reklamních platforem.
Obdobný spor Google vedl s americkým Federálním obchodním úřadem, kde se nakonec zavázal, že reklamní kampaně budou přenositelné a že tvůrci obsahu budou moci Googlu zpětně zakázat přístup k datům. Evropa je však v otázce hospodářské soutěže citlivější, a proto se spor táhl delší dobu.
Takhle by mohl vypadat Google s prominentními výsledky konkurence
Komise už je spokojená
Komise tento týden vydala zprávu, že už je s návrhem změn, které Google předložil, spokojená. Návrh ale nejdříve předloží konkurentům Googlu, tedy hlavním stěžovatelům. Až po jejich připomínkách se Komise rozhodne, zdali je předložené řešení dostatečné a zdali vyšetřování ukončí. Co Google navrhuje?
- Ve výsledcích specializovaných vyhledávačů (produkty, hotely, restaurace atd.) Google na prominentním místě zobrazí mimo vlastních služeb i výsledky tří konkurentů.
- Správci webů budou moci Googlu explicitně zakázat (systémem opt out), aby ve specializovaných vyhledávačích nevyužíval jejich data. Google je přitom nesmí penalizovat v Pageranku. Web tak může zůstat na předních místech ve výsledcích, ale Google nesmí krást například ony zmíněné recenze.
- Reklamy Googlu (AdSense) už nebudou mít na stránkách exkluzivitu.
- Kampaně z AdWords budou přenositelné.
Pokud Komise návrh definitivně uzná, pro Google se stane závazným po dobu pěti let, a to nejen na území EU, ale vcelém Evropském hospodářském prostoru. Google se tím zároveň vyhne miliardovým pokutám.
„Mým cílem je chránit hospodářskou soutěž ku prospěchu spotřebitelů, nikoliv konkurentů. Jsem přesvědčen, že po dlouhých a obtížných jednáních je nový návrh Googlu dostatečným řešením. Nebrání Googlu ve vylepšování jeho služeb a poskytuje uživatelům srovnatelným způsobem výběr mezi konkurenčními službami. A je pouze na nich, aby si zvolili co nejlepší možnost. Tímto způsobem bude moci Google i jeho soupeři inovovat a zlepšovat svou nabídku,“ řekl viceprezident Komise Joaquín Almunia.
Konkurence se už zlobí
Ještě v polovině ledna jsme psali o tom, kterak EU dává Googlu poslední šanci, protože už ztrácí trpělivost. Změny navržené Googlem se ale nijak neliší od těch, které známe už rok. Dohoda tedy nejspíš vázla na drobnějších detailech, nejvíce určitě v prvním bodě. Zvýrazněná prezentace tří konkurentů totiž vyvolává několik otázek. Kteří konkurenti se do výběru dostanou? Kolik je to bude stát?
Hlavní protigooglovská aliance FairSearch, mezi jejíž členy patří Microsoft, Nokia, Oracle, TripAdvisor nebo třeba polské Allegro (vlastník Aukra), tvrdí, že předložený návrh je horší, než kdyby Google neudělal nic. Konkurenti totiž za to, aby se dostali na stejné místo jako vlastní služby Googlu, budou muset platit. Navíc formou aukce, takže budou muset menší hráči bojovat. Almunia k tomu ale jasně říká, že Komise myslí hlavně na spotřebitele, nebo konkurenty, takže ještě můžeme čekat divoké přestřelky.
Zdroj: EU