Euro Truck Simulator 2: to nejlepší pro virtuální truckery (recenze)

12. 11. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Od vydání prvního dílu Euro Truck Simulatoru uplynuly už čtyři dlouhé roky. Už na začátku letošního roku se začalo spekulovat o dvojce, která by měla vývojové dílny českého SCS Software opustit na podzim. Zprávy se potvrdily a všichni fanoušci virtuálních náklaďáků mohli zajásat. Po povedeném prvním dílu, který však měl poměrně dost nedostatků, jsme se těšili na jejich odstranění a především připravované novinky. A těch je opravdu mnoho.

Řidičem i manažerem

V předchozím díle byla pouze jedna možnost jak se posadit za volant – na začátku jste dostali kapitál, který vyšel na několik základních tahačů. S přibývajícími kilometry a zkušenostmi bylo možné nakupovat silnější náklaďáky a odemykat stále větší území na mapě Evropy. Zatímco z počátku jste si z Prahy vyjeli maximálně do okolních států, u konce hry jste mohli vozit rajčata ze Španělska do Polska.

ETS 2 je v tomto ohledu mnohem svobodnější. Na začátku hry nemáte vůbec nic, pouze řidičák skupiny C+E a odhodlání strávit za volantem stovky tisíc kilometrů. Okamžitě se můžete vydat na cesty pomocí rychlých zakázek. Pokud některou z nich přijmete, firma, pro kterou pojedete, vám svěří nejen návěs, ale i tahač a proplatí veškeré náklady. Výdělky jsou v řádech tisíců euro. Takto můžete pokračovat tak dlouho, dokud si nenašetříte na svůj první tahač.

" frameborder="0" height="360" width="640">

Máte však ještě druhou možnost, v dnešní době určitě oblíbenější. Můžete totiž zajít do banky a na auto si půjčit. Pro začátek vám banka nabídne 100 000 nebo 400 000 euro. Na pouhý tahač bude bohatě stačit první možnost. Víc ani nemá smysl, na dražší a výkonnější auta jsou stejně potřeba získané zkušenosti. Pokud nasednete do svého vlastního tahače, můžete brát zakázky tak, jak to znáte z prvního dílu. Dojedete do firmy, vyberete si náklad, připojíte návěs a dojedete do cílového místa.

Ve druhém díle však přibyla úžasná možnost zřídit si vlastní přepravní společnost. Z našetřených (nebo půjčených) peněz můžete nakoupit víc garáží a do nich takřka neomezené množství tahačů. A protože se auta nebudou po Evropě pohybovat sami, potřebujete řidiče. Ty je nutné najímat prostřednictvím personálních agentur, které budete objevovat při vašich jízdách napříč Evropou. Stejně jako vy, nebudou řidiči z počátku prakticky vydělávat. Náklady na tahače a garáže se budou vracet jen pomalu. Když se ale dostanete do plusu a počet zaměstnanců stoupne, částka na účtu se začne vesele zvyšovat.

Řízení na prvním místě

I když v ETS 2 přibyla funkce manažera v libovolně velké firmě, stále se jedná o simulátor jízdy s tahačem. Na soupisce dostupných značek najdete některé reálné, licencované – MAN, Renault a Scania, ale i smyšlené, podobající se reálným výrobcům – Valiant (Volvo), Dav (Daf), Majestic (Mercedes). Nejlevnější modely s výkonem sotva převyšujícím 300 koní budou mít co dělat s těžšími náklady, když se však propracujete k těm nejdražším modelům, budete si jejich pekelnou sílu opravdu vychutnávat.

Tvůrci si pro virtuální truckery však připravili ještě jedno milé překvapení. Vzpomínáte si na nekonečné možnosti tunění sporťáků v Need for Speed: Underground? Přesně to si nyní můžete vyzkoušet s náklaďáky. S přibývajícími zkušenostmi a financemi na vašem kontě můžete na svém čtyř či šestikolém miláčkovi upravovat jak základní stavební prvky tahače – motor, brzdy či kabinu, tak nespočet detailů. Můžete přidávat světla, majáky, klaksony, vylepšovat vnitřek kabiny. Nechybí ani výměny pneumatik a změna laku.

 

Neméně důležitá jsou také vylepšení vás – řidiče. Za každý nový level (ano, i v simulátoru budete levelovat) můžete přiřadit získaný bod do některé z dovedností. Můžete se specializovat na dlouhé vzdálenosti (z počátku budou mít trasy kolem čtyř set kilometrů, na konci to bude přes tisícovku), křehké náklady nebo nebezpečné kapaliny. Díky tomu budete vozit hodnotnější náklady a tím se budou výrazně zvyšovat i zisky.

Za volantem

Manažerský a karierní mód by mohl být jakkoliv propracovaný, pokud by ale vázla simulace jízdy, ETS 2 by uspět nemohl. To se naštěstí nestalo a stejně jako u jedničky, i zde si budete jízdu po většinu času užívat. Tahače se ovládají skvěle, i když budete hrát na klávesnici. Volant se centruje podle rychlosti, brzdy (ne)brzdí v závislosti na hmotnosti soupravy, návěs se i při couvání chová reálně.

Vše navíc dokresluje povedená grafika, která má svědomí perfektně propracované modely tahačů a návěsů i s nejdrobnějšími detaily, ale také okolí silnic, po nichž se budete prohánět. Nesmí chybět déšť a střídání denních období.

Přibyly také drobné detaily na cestách. Čas od času potkáte práci na silnici, kde bude provoz řízen semafory nebo bude obousměrný provoz smrsknut do 1,5 pruhu. Protijedoucím řidičům se v noci nebudou líbit dálková světla a výrazně na to upozorní zablikáním či troubením. Blikat na vás také budou při blokování křižovatky nebo rychlejšího pruhu dálnice.

Originální je také zapracování reálných rádií přímo do hry. Pokud si budete chtít zpestřit zdlouhavou cestu přes půl Evropy nějakou rádiovou peckou, můžete si vybrat z několika desítek online rádií. Nechybí ani české stanice jako Evropa 2, Frekvence 1 nebo Country rádio. Nebo si můžete pustit svoji hudbu z pevného disku – tak jak to znáte z GTA.

bitcoin_skoleni

Slabiny a zhodnocení

Bezchybná hra asi ještě vytvořena nebyla a tak se ani zde neubráním kritice. Tu si zaslouží především počítačem ovládaní řidiči. Mnohdy se vám připletou pod kola ani nevíte jak. Často zběsile přejíždějí z jednoho pruhu do druhého nebo nenadále brzdí. Především u vašich virtuálních kolegů – náklaďáků řízených umělou inteligencí, je problém v rozdílné fyzice. Zatímco vy budete s návěsem plným písku brzdit jak vlak přijíždějící k nádraží, AI trucker si zastaví na desetníku. Pokud jede před vámi, zpravidla to končí pokutou 400 EUR za srážku a poškozeným tahačem. Málokterý střet je vyhodnocen ve váš prospěch.

I přes tuto drobnost se jedná o naprostou špičku v oboru. Pokud máte možnost zahrát si s kvalitním volantem, zážitky z řízení tahačů budou perfektní a vydrží vám na dlouhé desítky, spíš stovky hodin. Zmíněná vylepšení přinesla do celé série novou šťávu a grafika ji zabalila do líbivého kabátku. O to víc potěší, že takto povedené hry pochází od českých vývojářů.

Autor článku