GeForce 650 Ti je po GTX 660 teprve druhý model postavený na mainstreamovém jádru GK106 s architekturou Kepler. Kartu jsme si podrobně představili už s jejím uvedením v recenzi výborného modelu GeForce GTX 650 Ti Power Edition od MSI.
Na začátek připomenu specifikace referenční GeForce GTX 660, ze které 650 Ti vychází. Jádro GK106 má 5 bloků SMX, každý se 192 stream procesory, což dává celkem 960 stream procesorů. Takt jádra i pamětí je stejný jako u dvojice výkonnějších modelů s jádrem GK104 – GeForce GTX 660 Ti a GeForce GTX 670, tedy základní takt 980 MHz a průměrná frekvence GPU boost při běžné herní zátěži asi 1033 MHz. 2 GB pamětí GDDR 5 běží na 6008 MHz efektivně a komunikují přes 192b sběrnici.
GeForce GTX 650 Ti je oproti GTX 660 celkem dost ořezaná. Aktivní jsou jen čtyři SMX, tedy 768 stream procesorů, 16 rasterizačních jednotek a 64 texturovacích jednotek, a hlavně jen dva ze tří kanálů paměťového řadiče. Kvůli nim a kvůli pomalejším pamětem je oproti plnohodnotné GTX 660 propustnost pamětí o 40 % nižší. A poslední „drobnost“ – GTX 650 Ti je pro úsporu výrobních nákladů osekaná i o podporu GPU Boost.
GeForce GTX 650 |
GeForce GTX 650 Ti |
GeForce GTX 660 |
GeForce GTX 660 Ti |
GeForce GTX 670 |
GeForce GTX 680 |
|
Jádro | GK107 | GK106 | GK106 | GK104 | GK104 | GK104 |
Výrobní proces | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Velikost jádra | 118 mm² | 221 mm² | 221 mm² | 294 mm² | 294 mm² | 294 mm² |
Tranzistorů | 1,3 mld. | 2,54 mld. | 2,54 mld. | 3,54 mld. | 3,54 mld. | 3,54 mld. |
Stream procesorů | 384 | 768 | 960 | 1344 | 1344 | 1536 |
Takt jádra | 1058 MHz | 928 MHz | 980/1033 MHz | 980/1033 MHz | 980/1033 MHz | 1006/1058 MHz |
Takt SP | 1058 MHz | 928 MHz | 980/1033 MHz | 980/1033 MHz | 980/1033 MHz | 1006/1058 MHz |
ROP/RBE | 16 | 16 | 24 | 24 | 32 | 32 |
Texturovacích jedn. | 32 | 64 | 80 | 112 | 112 | 128 |
Paměť | 1024/2048 MB | 1024 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 |
Takt pamětí | 5000 MHz | 5400 MHz | 6008 MHz | 6008 MHz | 6008 MHz | 6008 MHz |
Šířka sběrnice | 128 b | 192 b | 192 b | 192 b | 256 b | 256 b |
Propustnost pamětí | 80 GB/s | 86,4 GB/s | 144,2 GB/s | 144,2 GB/s | 192,3 GB/s | 192,3 GB/s |
Fillrate (pixely) | 16,9 Gpx/s | 14,9 Gpx/s | 23,5 Gpx/s | 23,5 Gpx/s | 29,3 Gpx/s | 32,2 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 33,9 Gtx/s | 59,2 Gtx/s | 78,4 Gtx/s | 102,5 Gtx/s | 102,5 Gtx/s | 128,5 Gtx/s |
tFLOPS | 0,812 | 1,425 | 1,881 | 2,46 | 3,09 | 2× 2,810,9 |
Max. spotřeba | 64 W | 110 W | 140 W | 150 W | 170 W | 195 W |
Délka karty | 14,5 cm | 14,6 cm | 24,5 cm | 24,5 cm | 24,5 cm | 25,5 cm |
Karta od EVGA je výrazně přetaktovaná, patří k nejvýše taktovaným GTX 650 Ti vůbec. Jádro běží na vysokých 1072 MHz, tedy o 144 MHz výše než je referenční frekvence. Paměti už jsou ale na standardních 5400 MHz.
Karta je osazena dvouslotovým chladičem, který je minimálně podobný referenční GeForce GTX 650 Ti. Liší se samozřejmě krytem (v pozitivním smyslu, je větší, ale kratší), zato ventilátor a pasiv je bohužel nejspíš referenční. A referenční chladič má jen jednoduchý hliníkový pasiv podobný chladičům z boxů procesorů Intel. Shora jej ofukuje nepříliš tíchý axiální ventilátor (o něm podrobněji na další straně a v kapitole o hlučnosti).
Pro srovnání, takto vypadá karta v referenčním designu:
Přes chladič se dostáváme k tomu, co je na této kartě asi nejzajímavější – její délka. Plošný spoj referenční GeForce GTX 650 Ti je jen o milimetry delší než konektor PCI Express ×16. Karta od EVGA má kryt, který s plošným spojem přesně „zařezává“. Délka karty je tak pouhých 14,6 mm.
Pro běžné počítače něco podobný formát karty asi není zajímavý, něco jiného je to ale, když budete chtít kartu osadit do stále populárnějších malých skříní (boxů) pro základní desky formátu mini-ITX.
U nich můžete často s delší kartou narazit (doslova, na jiné komponenty nebo konstrukcí skříně). Jednou takovou skříní je třeba nedávno testovaná Fractal Design Array R2, u které by to při osazené kleci na klasické disky mělo s GeForce GTX 650 Ti vycházet na chlup.
EVGA GeForce GTX 650 Ti SSC: detaily a příslušenství
Chladič
Už jsem zmínil, že chladič je jen jednoduchý. Možná až příliš. Kromě jednoduchého pasivu má i jednodušší ventilátor, který je připojený jen dvoulinkou. V praxi to znamená nejen scházející PWM regulaci, ale i absenci monitoringu otáček. Regulace tedy pracuje naslepo.
Konektory
Na rozdíl od výkonnějších modelů řady 600 lze ke GTX 650 Ti připojit už jen trojici monitorů současně (schází čtvrtý DisplayPort).
Pozitivní je, že lze tři monitory pořád připojit přes používanější klasická rozhraní (DVI a HDMI), zatímco u Radeonů už musí při třech monitorů jeden z nich mít vstup přes DisplayPort (nejde-li o speciální edice, např. FleX od Sapphire), negativní je to v případě, že byste monitor přes DisplayPort rádi připojili.
Pro přídavné napájení slouží jeden šestipinový konektor. Nvidií deklarovaná maximální spotřeba je 110 W, což je podstatně méně než teoretické maximum pro napájení (75 W slot PCIe + 75 W přídavné napájení), to ale platí pro nepřetaktované kart.
Krabička je opět minimalistická, je jen o málo větší než samotná karta.
V příšlušenství toho moc není, přesto je tam vše podstatné a něco málo navíc – rychlá instalační příručka, dva letáky s upozorněním týkajícím se přídavného napájení a podpory slotu PCIe 3.0, médium s ovladači, redukce z DVI-I na analogový D-sub, redukce pro přídavné napájení (ze dvou 4pinových molexů na 6pin PCIe power) a kovový samolepící odznáček EVGA.
Testovací sestava, metodika
Testovací sestava
Jako testovací platforma pro měření výkonu a provozních vlastností s výjimkou hlučnosti posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.
- základní deska: Gigabyte X79-UD5
- procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
- chladič CPU: Noctua NH-D14
- paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
- zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
- pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
- skříň: Gelid DarkForce
- operační systém: Windows 7 x64
O chlazení počítače se starají ventilátory Noctua NF-F12, NF-P12 a NF-P14. Otáčky ventilátorů jsou zregulované tak, aby sestava nebyla zbytečně hlučná, ale zároveň uchladila i dvojici GeForce GTX 580 ve SLI. U 14cm ventilátorů je rychlost snížená na 700 ot./min, 12cm ventilátory běží na 800 ot./min.
Testy hlučnosti
Hlučnost grafických karet měřím samostatně na speciální sestavě, která vznikla jen kvůli tomuto účelu. Podrobnosti o ní najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Sestava je osazená SSD, o chlazení dvoujádrového Athlonu se stará chladič Noctua NH-C14, která během měření hlučnosti chladí procesor jen pasivně. Jediným aktivním zdrojem hluku u sestavy při měření je tak tichý zdroj Enermax s ventilátorem běžícím na přibližně 600 ot./min. Abych hluk jeho ventilátoru co nejvíc izoloval od grafické karty, je záměrně umístěný až za základní deskou.
Při měření na grafické kartě nastavím otáčky, které jsem zjistil ze zátěžových testů naměřených na herní sestavě a změřím samostatně hlučnost grafické karty. Protože je většina karet (hlavně bez zátěže) tišší než samotná testovací sestava pro měření výkonu, je to jediná možnost, jak se vyhnout zkreslení výsledků systémovými ventilátory a ostatními aktivními prvky chlazení.
Karty pro srovnání
Ve srovnání najdete karty, které jste mohli vidět v nedávných recenzích na Extrahardware.cz. Na jakých ovladačích byla karta testovaná, zjistíte z podrobnějších informací, které se zobrazí v rámečku v grafech po najetí na příslušný datový pruh.
Testovaná karta běžela na posledních ovladačích GeForce GTX 310.90 WHQL, které oproti starším verzím s certifikací WHQL přinášejí v řadě titulů malý nárůst výkonu.
Aliens vs. Predator, Battlefield 3
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Battlefield 3
Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivované vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.
Crysis Warhead, Crysis 2
Crysis Warhead
K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Crysis 2
V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 s z mapy City Hall.
Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack textur. Detaily jsou nastavené na maximum.
Max Payne 3, Metro 2033
Max Payne 3
Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou jako ve srovnání výkonu grafických karet. Téměř všechna nastavení jsou na maximu, výjimkou je snížené rozlišení map pro stíny (s nejvyšší kvalitou stínů by nebylo možné měřit v rozlišení 2560 × 1600 bodů karty s 1 GB paměti). Z obdobného důvodu a také kvůli velkým nárokům na výkon karty je deaktivované náročnější vyhlazování MSAA, hrany jsou vyhlazované pouze pomocí FXAA..
Výkon měřím FRAPSem po dobu 38 sekund ve dvou náročných lokacích – na druhém checkpointu z páté kapitoly a na druhém checkpointu ze sedmé kapitoly.
Metro 2033
Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru už netestuji ručně, ale pomocí vestavěného benchmarku.
Nastavení odpovídá nedávnému velkému srovnání 16 grafických karet.
Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal ve velkém srovnání 16 karet Mirek, MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark, World in Conflict
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark
Nastavení testu je shodné s předcházející metodikou, liší se pouze v tom, že už nadále testuji pouze dvě náročnější nastavení.
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Spotřeba (příkon)
Spotřeba sestavy s grafickou kartou
Protože nás zajímají především rozdíly mezi jednotlivými kartami, pro zmenšení chyby měření a snížení vlivu procesoru jsou u sestavy deaktivované úsporné funkce procesoru (navíc přetaktovaného). To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají k hodnotám kolem 60 W, zatímco naše sestava jde daleko přes 100 W. Samotná sestava bez grafické karty by měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.
Spotřeba EVGA GeForce GTX 650 Ti SSC 1GB GDDR5
Spotřeba karty při běžné práci bez zátěže je výborná, a ani v zátěži se vysoké přetaktování od výrobce na spotřebě příliš negativně nepodepsalo, rozdíl oproti jinému (také přetaktovanému modelu) GTX 650 Ti je v řádech wattů.
Spotřeba v úsporném režimu monitoru
Tady Radeony vítězí zásluhou technologie ZeroCore, ve kterém by jejich spotřeba měla být nižší než 3 W. Záměrně říkám že měla, protože s přibývajícími kartami a při rozdílech mezi Radeony je zřejmé, že se všechny Radeony do deklarovaného 3W limitu v ZeroCore vejít nemohly.
Následuje spotřeba počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pracovní plocha systému. Tam je spotřeba karty o malinko vyšší, pohybujeme se ale na rozdílech v řádech jednotek Wattů, které jsou jen o málo větší než chyba měření.
V následujícím grafu je spotřeba sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují o poznání vyšší spotřeby než při běžném hraní, snad se dá říci, že jde o maximální hodnoty, na které se ve hrách běžně vůbec dá dostat.
Nejde o jednu špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu zaznamenávanou zhruba po dobu jedné minuty po 10–30 minutách stejné zátěže, kdy se dostatečně prohřeje chladič karty i samotná sestava a teplota grafického jádra i spotřeba se ustálí.
Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, bývají rozdíly menší. Obzvlášť to platí, když grafickou kartu brzdí procesor.
Zejména 28nm Radeonům příliš nesvědčí vyšší teploty, na které se karty v testovací scéně v Crysis zahřívají, počítejte s tím, že při běžném hraní, kde takovou scénou jen proběhnete, na tom budou ve srovnání s Geforce líp.
Některé karty už jsou bohužel rozebírané, takže už nemají původní pastu. Konkrétně jde o GeForce GTX 690, i v případě referenční HD 7970 musím ještě připomenout, že jde o tutéž kartu, se kterou jste se mohli setkat v recenzi Sapphire HD 7970, konkrétně referenční model přímo od AMD, který už bohužel prodělal nejednu rozborku a tak není v původní podobě, ale má na jádře nanesenou kvalitnější teplovodivou pastu Noctua NT-H1. Kvůli tomu je spotřeba karty i teploty o něco nižší než tomu bylo u karty nerozebírané, kterou jste dosud mohli vídat v grafech. Pořád jde ale o karty z prvních várek, které mohly mít horší jádra než později prodávané modely.
V dalším grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, vychází z odhadované spotřeby karty (tu jsem dostal odečtením spotřeby sestavy s jedním zatíženým jádrem od spotřeby celé sestavy) a vyjadřuje, kolik W si vyžádá jeden snímek za sekundu, lepší jsou menší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.
Teploty, otáčky ventilátoru, hlučnost
Teploty
Teploty bez zátěže měřím při okolní teplotě 25 °C v zakrytované testovací sestavě. Teplotu v zátěži odečítám po ustálení po 10–60 minutách zatížení grafické karty náročnou scénou v Crysis. Dosahovaná teplota je vyšší než při běžném hraní, jde o zátěž, na kterou se můžete dostat ve výjimečně náročných scénách a situacích. Do jisté míry supluje zátěžové testy jako je Furmark či MSI Kombustor, jen s tím rozdílem, že nejde o umělý test stavěný speciálně na abnormální vytížení grafického čipu, ale je přímo z praxe.
Pamatujte na to, že se u daného údaje spoléháme jen na to, co na sebe sama grafická karta požaluje a nikde není uvedeno, nakolik údaj z čidla odpovídá realitě. U komponent se běžně stává, že jádro hlásí nižší teplotu, než má vzduch, který jej chladí.
Proto nedoporučuji srovnávat teploty u různých modelů karet, rozumně porovnávat se dají snad jen karty se stejným grafickým čipem. Mezi jednotlivými modely už nezbývá než se spoléhat na to, že hodnota, kterou zobrazují diagnostické utility, odpovídá realitě a výrobce ji nějak nepřikrášlil.
Teploty EVGA GeForce GTX 650 Ti SSC 1GB GDDR5
Nízká teplota bez zátěže při nízké hlučnosti je u novějších karet už takovým nepsaným standardem. V tomto případě musím dodat bohužel, protože jí bylo dosaženo za ceny velmi vysokých otáček ventilátoru
Ani v zátěži se karta neprohřešila proti dobrým mravům, teplota byla slušných 70 °C.
V zátěži patří karta mezi ty nejchladnější – otáčky ventilátorů jsou ale zbytečně vysoké a chladič je kvůli tomu hlučnější, než by mohl být.
Otáčky ventilátoru
Protože ne všechny karty používají stejně koncipované chladiče a zejména stejně velké a stejně výkonné ventilátory, nemá samotné porovnávání daných hodnot valný význam. Údaje v tomto grafu jsou pouze informativní na doplnění ke grafům hlučnosti.
Ještě dodám, že obecně jsou radiální (odstředivé) ventilátory s lopatkami po obvodu, které se běžně používají u výkonnějších referenčních karet, výrazně hlučnější než chladiče s axiálními ventilátory.
Karty s jedním ventilátorem bávají při stejných otáčkách tišší než karty se dvěma obdobnými ventilátory – důvodem nemusí být jen vyšší průtok vzduchu, ale i interference obou ventilátorů, kvůli níž mohou otáčky ventilátorů i hluk kolísat, což člověk vnímá hůř než stabilní hladinu hluku.
Ventilátor EVGA GeForce GTX 650 Ti SSC 1GB GDDR5
Samotnému ventilátoru není až na absenci PWM regulace a monitoringu otáček co vytýkat. Možná je ale právě scházející zpětná vazba od ventilátoru a absence PWM důvodem, proč regulace funguje, jak funguje (tedy že pro jistotu do ventilátoru pouští vyšší napětí, aby se opravdu rozběhl).
Po zapnutí počítače se ventilátor rozbíhá na necelých 2300 ot./min. Ovladače zregulují otáčky ventilátoru na (na současné poměry) stále příšerně vysokých 2060 ot./min, což je bohužel jen 21 % výkonu ventilátoru. Bohužel proto, že jde o výkon, na který se umí dostat jen automatika, manuální regulace otáček pomocí běžně používaných utilit začíná na 25 % výkonu. Jinak řečeno, pokud byste chtěli ručně snížit otáčky, jen přepnutím na manuální regulaci situaci ještě zhoršíte, protože při ní vás ovladače nepustí pod přibližně 2130 ot./min.
Dokonce i v zátěži na tom karta byla s hlučností lépe, než tomu bude v případě, že byste se pokusili napravit hřích výrobce sami – ani v náročném zátěžovém testu v Crysis jsem se totiž nedostal přes 24 % výkonu ventilátoru (~2100 ot./min), což je stále pod hranicí toho, co vám karta dovolí při manuální regulaci.
Na maximálním výkonu se ventilátor roztáčí asi na 3870 ot./min.
Hlučnost EVGA GeForce GTX 650 i SSC 1GB GDDR5
Na tomto místě obvykle píšu o tom, že je dobře zvládnutá regulace otáček a tichý chod bez zátěže je samozřejmostí. Karta od EVGA mě přesvědčila, že není. Patří jí za to nelichotivé prvenství.
I když to v zátěži není celkem logicky s hlučností o nic lepší, kvůli tomu, že regulace zvedne otáčky jen o necelou stovku, už ji řada karet přebíhá. Srovnávat ji přímo s podstatně rozměrnější GeForce GTX 650 Ti od MSi s chladičem Cyclone II by asi nebylo fér, pokud ale hledáte kartu pro osazení do průměrné skříně, nebudou menší rozměry karty hrát roli.
Cena a shrnutí výkonu
Cena
Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.
Protože cenu hledáme především kvůli porovnání poměru cena/výkon s nejvýhodnějšími kartami, které jsou ve stejnou dobu dostupné, nemusí odpovídat konkrétním testovaným modelům, ale může jít o levnější kartu na obdobných taktech.
Cena EVGA GeForce GTX 650 Ti SSC 1GB GDDR5
Výrazně přetaktovaná karta je i o poznání dražší než běžné GTX 650 Ti (cenou se bohužel vyrovná nebo i předčí karty s výrazně větším a tišším chladičem). A co hůř, je jen o malinko levnější než Radeon HD 7850 se stejným množstvím paměti.
Průměrný výkon
U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.
Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet.
Poměr cena/výkon
V rozlišení 1920 × 1080 bodů, které budou majitelé karet z tohoto segmentu z největší pravděpodobností využívat, válcuje gigabajtový Radeon HD 7850 všechny porovnávané karty široko daleko (včetně 2GB OC modelu HD 7850). Důvod je zřejmý, při daném nastavení her, které je do jisté míry kompromisem, výkonem za 2GB a 3GB kartami de facto nezaostává a přitom nabízí výrazně lepší cenu.
EVGA GeForce GTX 650 Ti SSC 1GB GDDR5: závěrečné shrnutí
Závěrečné shrnutí
Při pohledu na grafy, ve kterých figuruje i GeForce GTX 680, vás možná napadne, že to s tím výkonem nebude zase tak žhavé. Ale na plné HD rozlišení, které je v této cenové kategorii podstatné, výkon stačí na drtivou většinu titulů včetně těch nejnovějších, jen u těch náročnějších her je třeba něco málo ubrat na detailech (často stačí jen vypnout náročnější vyhlazování MSAA nebo stáhnout kvalitu stínování).
Karta je už v základu výrazně přetaktovaná a díky tomu patří k nejvýkonnějším GeForce GTX 650 Ti. To se spolu s lepší značkou pochopitelně odráží i na vyšší ceně. Ve srovnání s pomalejšími Radeony HD 7770 a GeForce GTX 650 Ti je poměr cena/výkon o něco horší, ale rozdíl není dramatický. Když si ale uvědomíte, že přidáte necelé dvě stovky navíc a pořídíte odlehčený 1GB Radeon HD 7850, který je o třetinu výkonnější, už to nevypadá zdaleka tak dobře.
Co také k jedné z nejdražších 1GB GeForce GTX 650 Ti moc nepasuje, je použitý chladič. Proti teplotám nelze nic namítat, chlazení karty v zátěži zvládá na nepřílš vysokých 70 °C. I co do výkonu má chladič, nebo přesněji jeho ventilátor, ještě nějakou rezervu. Hodně nepříjemné je ale (ne)fungování regulace otáček (viz příslušnou kapitolu). Je-li něco, co kartám už dlouho neodpouštím, je to právě zbytečně vysoká hlučnost bez zátěže.
Nad regulací otáček visí jeden velký otazník – týká se to jen karty od EVGA, nebo je jádro problému už v referenčním návrhu Nvidie, který jen EVGA využilo? Pokud by tomu tak bylo, může na tom být podobně i řada podobných modelů s referenčním pasivem a ventilátorem, které se liší jen krytem. Ještě horší je, že to kvůli nastavení regulace nepůjde jako obvykle jednoduše obejít prostou manuální úpravou nastavení regulace či profilem pro řízení otáček.
V zátěži už není karta (ve srovnání s konkurencí) nějak výrazně hlučnější, řadí se k průměru. Řada větších (a výkonnějších) karet umí být i výrazně hlučnější, z recenze GeForce 650 Ti s chladičem Cyclone II už ale víme, že se nepříliš žhavá GTX 650 Ti dá s větším pasivem uchladit i podstatně tišeji. Znamená to jediné – pokud nepotřebujete zrovna patnácticentimetrovou kartu, vybírejte raději z modelů s rozměrnějším chladičem. Potvrdilo se mi to, co jsem tušil – výkonné grafiky s krátkým plošným spojem jsou sice pěkné, v praxi je ale jejich přínos minimální, když se to při jejich spotřebě bez pořádného pasivu stejně nedá tiše uchladit.
A pokud ji chcete do nějaké skříně mini-ITX právě proto, že je to asi nejvýkonnější řešení, které se dá v tomto formátu pořídit, budete se muset s vyšší hlučností bez zátěže smířit, nebo s ventilátorem něco udělat. Vyřešit by to mohl i odpor a ruční zvýšení výkonu ventilátoru v zátěži, ale v takovém případě už zase musíte postupovat opatrněji kvůli scházejícímu monitoringu otáček.
EVGA GeForce GTX 650 Ti SSC 1GB GDDR5
+ jedna z nejvýše taktovaných GeForce GTX 650 Ti
+ délka pouhých 14,6 cm (+ napájení)
+ rezerva chladiče
+ spotřeba bez zátěže a v zátěži
+ tři monitory bez DisplayPortu
− vysoká hlučnost bez zátěže
− v zátěži není tichá
− nezvládnutá regulace
− při manuální regulaci ještě hlučnější
− nepodporuje monitoring otáček
− vyšší cena
− jen o málo levnější než 1GB HD 7850