Evolve – nejnovější hra na CryEngine – vs. 28 grafických karet (test)

4. 3. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Představení hry a záhada časovače


Evolve je hrou poněkud rozporuplnou. Možná za tím stojí velká očekávání daná týmem vývojáři stojícími za povedenou dvojicí multiplayerových Left 4 Dead se vždy dobře vypadajícím CryEngine poslední generace, možná prostě fakt, že to 2K tak trochu přehání s cenami a že je hraní příliš repetitivní. Tak jako tak, Evolve velmi rychle vypadla z Top 10 v zájmu na Heurece (po prvním týdnu) a průměrných 4,3/10 od 735 uživatelů na Metacritic také o něčem svědčí.

Recenzování her ale není naším kopytem a po technické stránce je Evolve zejména z pohledu GPU titulem atraktivním. Jak jsme zmínili, je zástupcem CryEngine poslední generace (tu předchozí v naší metodice představuje přímo Crysis 3) a ještě patří do programu The Way It's Meant to be Played. Sice teď trochu předběhnu, ale je také jednou z pěkných ukázek toho, že i když je hra opatřena logem GeForce, nemusí nijak favorizovat GPU Nvidie (a najdeme samozřejmě i opačné příklady).

    

Na obrázcích výše vidíte důvod, proč se v Evolve nedá testovat na běžné mapě – když už vás to náhodou nechá objevit se na jiném místě,
jsou jiné alespoň efekty počasí. Testujeme tak musíme na tutoriálu, který vždy projdeme právě takto:

" frameborder="0" height="360" width="640">

Evolve si krátce po svém únorovém uvedení vzali do hledáčku dva kvalitní německé magazíny. Na ComputerBase se zabývali srovnáním vlivu anti-aliasingu na výkon a obraz, srovnali čtrnáct grafik a prověřili škálování s taktem a počtem jader CPU. Jak už u CryEngine bývá zvykem, nejsou nároky na CPU vysoké, ale čtyři jádra procesoru je schopen engine využít. Je zajímavé, že to platí hlavně s Radeonem (testován 290X), GeForce (v tomto případě GTX 980) vypadá skromněji a dvě jádra CPU bez HyperThreadingu jakoby jí stačilo k takřka stejnému výkonu.

Redaktoři PC Games Hardware se kromě anti-aliasingu podívali na využívání grafické paměti hrou. Jelikož se hra dá na highendu rozběhat i v rozlišení 3840 × 2160 px (UHD, nebo 4K × 2K, jak chcete), zjistili, že nejplynulejší průběh má sice na GeForce GTX 980, ale u GTX 970 lze pozorovat už záškuby. Ty si redakce vysvětluje tolik přetřásanou 3,5GB hranicí u osekané varianty GM204.

Techspot zase jako obvykle kromě měření grafik sestavil žebříček výkonu zhruba 20 procesorů od Phenomu II X3 740 až po Core i7-5960X. I Celeron G1820 zvládne v 1080p s GTX 980 průměrných 60 fps, což jednak potvrzuje nikterak drastické nároky hry na procesor a současně nepřímo potvrzuje menší náročnost provozu GeForce GTX na CPU. V té samé kapitole článku na Techspotu najdete i škálování výkonu hry s frekvencí CPU Intel Core i7-4770K a AMD FX-9590.

Než se pustíme do představení našich vlastních výsledků, upozorním ještě na jednu technickou prověrku Evolve – tentokrát od GamersNexus. V ní vedle sebe můžete vidět ty samé grafiky s takřka nejvyšším možným nastavením detailům a současně s něčím jako „středními detaily“. Pokud byste hru chtěli trochu sami poladit, smazat třeba spoustu gigabajtů zbytečných videosekvencí, nastavit si jiný FOV atp., zavítejte do strukturovaného návodu na Steamu.


 Začátek testovací sekvence (tutoriálu). Zde startujeme měření FRAPSem s automatickým vypnutím po 64 sekundách

Záhada časovače

Když jsem začal Evolve testovat na výkonnějších GeForce, říkal jsem si, že mám asi vlčí mhu. V 1080p se průměrná snímková frekvence pohybovala kolem 50 fps, zatímco při zapojení dvou GTX 980 do SLI vyskočila na 180 fps. Škálování okolo 360 % nebylo samozřejmě jen tak samo sebou a zhruba 40 % využití GPU reportované Afterburnerem napovídalo, že něco je dost nemocné. Podobné snímkové frekvence vykazoval ale i Radeon R9 290X.

Technický marketingový manažer Nvidie je ale mužem na svém místě a dobře mě navedl na to, abych vyzkoušel nastavit časovač (timer) Windows na 1 ms. Výsledky byly samozřejmě mnohem vyšší (kromě 2160p, kde už výchozí nastavení časovače nemělo vliv) a užili jsme si skoro stejně veselé přeměřování jako u Dying Light. Práce cvičené opice při současných testech grafik asi není nikdy dost.

Každopádně pokud vás trápí nízké využití GPU v Evolve, zkuste pomocí některé z volně dostupných utilit také natvrdo nastavit časovač na 1 ms. Na druhou stranu to v případě 60Hz monitoru může být i výhodné – výkon a využití GPU je tak uměle omezeno a současně s tím má váš počítač nižší příkon a samozřejmě menší zahřívání. Závislost na timeru Windows není čistě záležitostí Evolve, ale týká se více her na CryEngine.

Nároky hry na (video)paměť, využití procesoru

Zatímco v 1080p si hra na GTX 970 ukousne asi 2322 MB videopaměti, v 1440p už je to 2550 MB a ve 2160p pak „spotřeba“ videopaměti dosahuje 3215 MB.


 Testované nastavení hry

Když jsem se pokusil zopakovat měření požadavků na grafickou paměť u GTX 980, začal jsem s 3237 MB ve 2160p, po snížení na 1440p zaznamenal pokles na 2680 MB a nakonec v 1920 × 1080 px naměřil zhruba 2519 MB. Po chvílí bádání jsem přišel na to, že velký vliv má volba Fullscreen, Windowed a případně Fullscreen Windowed. Hra ve Fullscreen vyžaduje méně videopaměti.

1080p na GTX 970

 

1440p na GTX 970

2160p na GTX 970

CryEngine se dokáže „rozprostřít“ i přes šest jader procesoru Core i7-3960X (napevno na 4,2 GHz pro všechna jádra). Screenshot patří opět k rozlišení 1080p a GTX 970.


 

Testované karty, testovací sestava a návod na grafy

Testované karty

Výrobce karty Označení modelu Takt GPU [MHz] Takt Boost [MHz] Takt pamětí (efektivně) [MHz] Velikost grafické paměti [MB] Šířka paměťové sběrnice [bit] Zjištěný takt GPU v zátěži [MHz] Cena vč. DPH [Kč]
Radeon R9 295X2 AMD ref. karta 1018 1018 5000 4096 ×2 512 1018 42 920
GeForce GTX 980 SLI Nvidia + Asus Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 1178 1279 7012 4096 ×2 256 1126 31 290
GeForce GTX 780 Ti OC Gigabyte GV-N78TOC-3GD 1020 1085 7000 3072 384 1137 (po chvíli 1124) 17 300
GeForce GTX 980 Nvidia ref. karta 1127 1216 7012 4096 256 1151 14 590
GeForce GTX 780 Nvidia ref. karta 863 902 6008 3072 384 993 (po chvíli 967, pak až na 928) 13 900
GeForce GTX 970 OC Gigabyte GV-N970G1 Gaming-4GD 1178 1329 7012 4096 256 1354 10 800
Radeon R9 290X OC Gigabyte GV-R929XOC-4GD 1040 1040 5000 4096 512 995 10 380
Radeon R9 290 AMD ref. karta 947 947 5000 4096 512 928 8 400
GeForce GTX 770 Nvidia ref. karta 1046 1085 7012 2048 256 1150 (po chvíli 1071) 8 210
Radeon R9 280X OC MSI R9 280X Gaming 3G 1050 1050 6000 3072 384 1050 7 060
Radeon R9 285 OC MSI R9 285 Gaming 2G 973 973 5500 2048 256 973 6 400
GeForce GTX 960 OC Gigabyte N960WF2OC-2GD 1216 1279 7012 2048 128 1380 6 030
Radeon R9 280 OC MSI R9 280 Gaming 3G 972 972 5000 3072 384 925 5 800
GeForce GTX 760 OC Asus GTX760-DC2OC-2GD5 1006 1072 6008 2048 256 1137 6 290
GeForce GTX 660 OC MSI N660 Gaming 2GD5/OC 1006 1072 6008 2048 192 1124 (občas propad na 1110) 4 800
Radeon R9 270 OC MSI R9 270 Gaming 2G 975 5600 2048 256 975 4 780
GeForce GTX 750 Ti OC MSI N750Ti TF 2GD5/OC Gaming 1085 1228 (kolísá na 1202) 5400 2048 128 1202 4 280
Radeon R7 250X OC Gigabyte GV-R725XOC-1GD 1050 4600 1024 128 2 630
Radeon HD 7850 Sapphire Dual-X 860 860 4800 1024 256 860
Radeon HD 6950 AMD ref. karta 800 800 5000 2048 256 800
GeForce GTX 650 Ti OC Gigabyte GV-N65TOC-1GI 1033 1033 5400 1024 128 1032
GeForce GTX 460 Nvidia ref. karta 675/1350 3600 1024 256 675/1350
Radeon HD 5850 Asus EAH5850 725 725 4000 1024 256 725
Radeon HD 7790 OC MSI R7790-1GD5/OC 1050 1050 6000 1024 128 1050
Radeon HD 7750 Sapphire HD7750 1G LP 800 4500 1024 128 2 340
Radeon HD 5770 Sapphire HD5770 1G Vapor-X 860 4800 1024 128
GeForce GT 740 Palit 993 5000 1024 128 2 310
Radeon R7 250 HIS 1050 4600 1024 128 2 460

Testovací sestava

Výkonné grafické karty testujeme na monitoru BenQ BL3201PT (32" 4K2K, IPS).

Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F12. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.

  • základní deska: Gigabyte X79-UD5
  • procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
  • chladič CPU: Noctua NH-D14
  • paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX @ 1600-9-11-11-24-1T, 1,5 V
  • zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
  • pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB) + Seagate 7200.12 (500 GB)
  • skříň: Gelid DarkForce
  • operační systém: Windows 7 x64

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty

Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty Testovací sestava na grafické karty

Ovladače

Všechny grafické karty Nvidia GeForce byly testovány s ovladačem GeForce 347.52 a karty AMD Radeon pak s Catalyst Omega 14.12.

 

Jak na interaktivní grafy 2.1

  1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace. 
  2. V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
  3. Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
  4. Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
  5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
  6. Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
  7. Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
  8. Interaktivní grafy 2.1 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 12.x), Internet Explorer 8, 9 a 10 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
  9. V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.

Výsledky v interaktivních grafech

Z výsledků Evolve je jasné, že ani nejvýkonnější grafiky nejsou už od 1080p limitovány použitým procesorem a GTX 980 SLI tak deklasuje zbytek pole. Radeon R9 295X2 doplácí na neexistenci profilu pro CrossFire (platí to samé co u Dying Light – měl by být zahrnut v dalších vydaných ovladačích). Za pozornost stojí propad Maxwellů se zvyšováním rozlišení – resp. jejich relativního výkonu oproti Radeonům R9.

Níže umístěné grafy obsahující informaci o minimimální snímkové frekvenci (obsahující ve skutečnosti minimum snímkové frekvence odečítané v poměrně hrubém sekundovém intervalu) berte jen jako podružnou informaci.

 

Příkon PC (spotřeba), výkon/příkon


 

Příkon (spotřeba)

wattmetr

Spotřeba (ano příkon) celé sestavy s daným procesorem je měřena pomocí zásuvkového měřiče spotřeby elektrické energie FK Technics. 

Příkon PC ve Windows: Naměřená hodnota odpovídá spotřebě počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pouze pracovní plocha systému. Naměřená hodnota odpovídá „práci“ v systému Windows 7, který má (z ryze praktických důvodů) vypnuté rozhraní Aero.

Příkon PC v Evolve: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérii s bránou do další části tutoriálu, poletujících částic a samozřejmě hřbetem Goliatha a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).

Jelikož jsme příkon změřili jen v rozlišení 1920 × 1080 px, jsou na zobrazované efektivitě jakoby bity drahé a výkonné grafiky. Není tomu tak úplně, jelikož ty levnější zase penalizuje žravý přetaktovaný procesor (odečítán je příkon celého PC).

 

Výkon/cena


 

Jestliže v poměru výkon/příkon na tom GeForce byly ještě dobře, v poměru výkon/cena už mezi sebou soutěží jen Radeony. S GeForce se v nižším rozlišení drží jen nedávno uvedená GTX 960.

ICTS24

Pokud je náhodou o Evolve větší zájem než čemu nasvědčuje třeba pozice na Heurece či uživatelské hodnocení na Metacritic, mohu opět dodat průběhy fps společně s nástrojem Fraps prohlížeč 2.1 od havliho.