Exkluzivně v ČR: AMD Radeon HD 7970 GHz Edition v testu

22. 6. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Radeon HD 7970 GHz edition se představuje

AMD dnes oficiálně uvedlo na trh nový Radeon HD 7970 GHz Edition. Karta se tak zařadí po bok dalších modelů, které dostaly tuto nálepku.

Při pohledu na specifikace Radeonu HD 7970 GHz Edition i samotné karty od AMD by se mohlo zdát, že jedinou změnou, kterou karta doznala, je „přetočený“ firmware s trošku vyššími takty jádra a pamětí.

Referenční karta je totiž stejná jako karty z první várky, stejný je plošný spoj, napájecí kaskáda, přídavné napájení kombinací šestipinu a osmipinu, a stejná je i revize grafického čipu.

AMD HD 7970 reference design-0012
originál

Mohlo by se tedy zdát, že je jen (a nepříliš výrazně) přetaktovaným Radeonem HD 7970, kterých jsou už v prodeji mraky. Není tomu tak.

Předně se pro nové karty používají kvalitnější čipy (to pochopitelně neznamená, že u běžných Radeonů nenarazíte i na lepší). Díky tomu by měla být i přes vyšší takty stejná obálka spotřeby. AMD už tentokrát bohužel neuvádí maximální spotřebu, ve specifikacích mluví pouze o typické spotřebě 250 W.

Samotné jádro se nijak nezměnilo, stejný je počet stream procesorů, texturovacích i rasterizačních jednotek, Základní takt jádra se u „GHz edition“ zvedl z původních 925 na rovných 1000 MHz (díky tomu se mimochodem GHz Edition jako první model vůbec dostala přes 1 TFLOPS u výpočtů v double precision, logicky by to ale mělo platit i pro starší OC modely). Co je s ohledem na citlivost nejvýkonnějších Radeonů HD 7000 na propustnost pamětí asi ještě důležitější je, že se zvedl i takt pamětí z 5500 na 6000 MHz efektivně.

Nejde ale jen o prosté navýšení taktů. Radeon HD 7970 kromě toho dostal od AMD i PowerTune Boost – obdobu GPU Boostu u Nvidie. Díky němu může Radeon dále dynamicky přetaktovávat jádro o 50 MHz nahoru (a v případě nereferenčních OC karet to může být i 100–200 MHz nahoru) v případě, že má karta dostatečnou rezervu.

U GeForce GTX 600 s architekturou Kepler se měří aktuální spotřeba a podle ní logika reaguje, a protože se spotřeba grafického čipu může lišit kus od kusu, může se i kus od kusu lišit rezerva pro přetaktování a s tím i výkon. AMD stanovilo frekvence pro Boost paušálně a platí pro všechny karty – každá by měla být schopná dosáhnout 1050 MHz, ale zároveň by žádná neměla běhat rychleji.

Technologie PowerTune Boost je realizovaná částečně pomocí nového firmwaru a částečně modifikací ovladačů. S ohledem na to, že se karty jinak fyzicky neliší, by tedy teoreticky neměl být problém rozběhat ji i na stávajících HD 7970. Ale rovnou vás zchladím, AMD zatím zastává postoj, že PowerTune Boost bude výhradně doménou GHz Edition a na starších Radeonech nepůjde zpětně zprovoznit.

Jak přesně PowerTune Boost funguje není z toho, co AMD k této technologii řeklo, zatím moc jasné. Situaci výrazně komplikuje i fakt, že na rozdíl od konkurenční GPU Boost se PowerTune Boost chová obdobně jako PowerTune – karta zřejmě diagnostickým utilitám nehlásí přesně aktuální frekvenci, v GPU-Z se totiž při zátěži střídala pouze základní frekvence jádra a udávané frekvence PowerTune Boost, tedy 1000 a 1050 MHz.

Možná je to ale dáno i tím, že se u PowerTune už moc nedá mluvit o něčem jako je reálná, ale spíše jen nějaká průměrná aktuální frekvence – karta ji totiž může měnit velice rychle a po velmi malých krocích.

Ochutnávka z nové metodiky

Karta je testovaná na nové testovací sestavě a na řadě her, které budou součástí nové testovací metodiky. Není to bohužel práce na dvě odpoledne, proto počítejte s tím, že ji budeme postupně doplňovat a vylepšovat.

Velmi stručné jsou zatím i popisky k jednotlivým hrám a nastavením, dá se říct, že recenze grafických karet stavím zgruntu znova, mějte prosím tedy chvíli strpení. Pokud vše půjde podle plánů, odměnou budou mimo jiná vylepšení i interaktivní grafy.

Testovací sestava

Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F10. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.

  • základní deska: Gigabyte X79-UD5
  • procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
  • chladič CPU: Noctua NH-D14
  • paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX
  • zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
  • pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB)
  • skříň: Gelid DarkForce
  • operační systém: Windows 7 x64

Gelid Darkforce

Všechny karty jsou testované jen na pár dní starých ovladačích – v případě Radeonů šlo o neveřejné ovladače Catalyst 12.7beta přímo od AMD. GeForce je testovaná na betaverzi ovladačů označené 304.48.

Ve srovnání najdete čtyři grafické karty, vlastně to nejzajímavější, co se dá s novou HD 7970 GHz Edition srovnávat.

Především je to konkurenční GTX 680 v referenčním provedení. Ve srovnání je dále původní novinářský sample HD 7970 v referenčním provedení, bohužel právě ten s lepší teplovodivou pastou, který se u nás po toulkách po světě zase na chvíli zastavil.

Přetaktované HD 7970 zastupuje model HD 7970 OC do Sapphire s dvojicí ventilátorů na výkonnějším 1000MHz profilu, a čtvrtým je konečně testovaná HD 7970 GHz edition.

Aliens vs. Predator, Battlefield 3

Aliens vs. Predator

Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.

Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:

 

Battlefield 3

Battlefield testuji s maximální úrovní detailů, výjimkou je pouze deaktivovaný režim vyhlazování MSAA, který kvůli náročnosti enginu zvládají rozumně jen nejvýkonnější karty. Vyhlazuje se tedy pouze pomocí FXAA. Testuje se 70 s dlouhý úsek po začátku druhé mise Operation Swordbreaker po vystoupení z transportéru.

Crysis Warhead, Crysis 2

Crysis Warhead

K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.

Crysis 2

V prvních dvou grafech je v singleplayeru měřeno prvních 60 sekund z mapy Alien Vessel, ve druhém pak 105 s z mapy City Hall.

Hra má doinstalovaný patch s podporou DirectX 11 a hires pack textur. Detaily jsou nastavené na maximum.

DiRT Showdown

Dirt Showdown

Nastavení benchmarku odpovídá zveřejněnému srovnávacímu testu výkonu grafických karet. Shodou okolností se chvíli před uvedením GHz edice Radeonu HD 7970 objevil i patch, u kterého již lze ze hry aktivovat Global illumination počítanou pomocí OpenCL

Max Payne 3, Metro 2033

Max Payne 3

Také Max Payne 3 je testovaný stejnou metodikou, jako v ještě čerstvém srovnání výkonu grafických karet.

Metro 2033

Testování v Metro 2033 doznalo oproti dřívější metodice jednu podstatnou změnu. Hru netestuji ručně, ale už pomocí vestavěného benchmarku.

Nastavení odpovídá nedávnému velkému srovnání 16 grafických karet.

Testuji v nabízené lokaci Frontline. V Metro 2033 netestuji nejnáročnější nastavení, jak již psal Mirek, že MSAA je spíše na škodu (ve hře rozmazává tak, jakoby šlo o nějaký postprocessing filtr a ne běžný multi-sampling) a tudíž používám pro změnu zase skoro neznatelné AAA. Vypnuta je výkon neskutečným způsobem žeroucí funkce DOF (Depth Of Field, hloubka ostrosti), jelikož to podle diskuzních fór nejspíše pro hratelné snímkové frekvence udělá většina lidí.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark, World in Conflict

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat Benchmark

Nastavení testu je shodné s předcházející metodikou, liší se pouze v tom, že už nadále testuji pouze dvě náročnější nastavení.

Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).

World in Conflict

Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.

Spotřeba (příkon), teploty, hlučnost

Spotřeba sestavy s grafickou kartou

Na prvním místě je spotřeba sestavy v úsporném režimu, tedy při vypnutém monitoru. Tady Radeony vítězí zásluhou režimu ZeroCore, ve kterém by jejich spotřeba měla být nižší než 3 W.

Podotýkám, že kvůli snížení vlivu procesoru jsou u sestavy deaktivované úsporné funkce (navíc přetaktovaného) procesoru. To kdybyste se divili, proč se jinde dostávají k hodnotám kolem 60 W. Samotná sestava bez grafické karty by tedy měla mít bez zátěže spotřebu kolem 115 W.

Dále následuje spotřeba při nečinnosti, kdy je zobrazená pracovní plocha systému.

V následujícím grafu je spotřeba sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují o poznání vyšší spotřeby než při běžném hraní, snad se dá říci, že jde o maximální hodnoty, na které se ve hrách běžně dostanete.

Nejde o jednu špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, jak se to často pro usnadnění v testech měří, ale o průměrnou hodnotu zaznamenávanou zhruba po dobu jedné minuty po 10–30 minutách stejné zátěže, kdy se dostatečně prohřeje chladič karty i samotná sestava a teplota grafického jádra i spotřeba se ustálí.

V případě referenční HD 7970 musím ještě připomenout jednu věc – jde o tutéž kartu, se kterou jste se mohli setkat v recenzi Sapphire HD 7970, konkrétně referenční model přímo od AMD, který už bohužel prodělal nejednu rozborku a tak není v původní podobě, ale má na jádře nanesenou kvalitnější teplovodivou pastu Noctua NT-H1. Kvůli tomu je spotřeba karty i teploty o něco nižší než tomu bylo u karty nerozebírané, kterou jste dosud mohli vídat v grafech. Pořád jde ale o karty z prvních várek, které mohly mít horší jádra než později prodávané modely.

Nová GHz Edition je na tom i tak se spotřebou ještě o 30 W hůř než původní model. A zajímavé je také její srovnání se starším přetaktovaným modelem od Sapphire – jak vidíte, spotřeba se příliš neliší od normálního OC modelu.

Musím ale zdůraznit, že reálná frekvence modelu GHz Edition i výkon je přes v grafech zdánlivě stejné frekvence jádra ještě o něco vyšší díky PowerTune Boost a vyššímu taktu pamětí.

GeForce GTX 680 si už ve srovnání s HD 7970 vedla podstatně lépe, že je oproti žravější GHz Edition už někde úplně jinde, asi netřeba zdůrazňovat, zejména pokud si uvědomíte, že nějakých 140 W z celé spotřeby PC dělají ostatní komponenty.

V posledním grafu je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, vychází z odhadované spotřeby karty (tu jsem dostal odečtením spotřeby sestavy s jedním zatíženým jádrem od spotřeby celé sestavy) a vyjadřuje, kolik W si vyžádá jeden snímek za sekundu, lepší jsou menší hodnoty.

Teploty

Teploty bez zátěže měřím při pokojové teplotě 25 °C v zakrytované testovací sestavě. Teplotu v zátěži odečítám po ustálení po 10-30 minutách po zatížení grafického jádra náročnou scénou v Crysis. Dosahovaná teplota je vyšší než při běžném hraní, dá se říci, že se pohybuje u horní hranice, které lze dosáhnout bez speciálních utilit stavěných na vytěžování grafického jádra.

Pamatujte na to, že jde jen o informativní hodnoty, porovnávat se dají jen karty se stejným jádrem. Mezi jednotlivými modely už nezbývá než se spoléhat na to, že hodnota, kterou zobrazují diagnostické utility, odpovídá realitě a výrobce ji nějak nepřikrášlil.

Teploty jádra jsou podobné a u všech karet dobré, u těch žravějších je to ale vykoupeno vyšší hlučností chlazení. Oproti referenčním HD 7970 je pak GTX 680 tichošlápek.

Otáčky ventilátoru

údaje v tomto grafu jsou pouze informativní na doplnění ke grafům hlučnosti. Protože jen málokteré karty používají stejně koncipované chladiče a stejné ventilátory, nemělo by vzájemné porovnávání těchto hodnot valný význam.

Z otáček v zátěži je dobře znát, proč je GeForce o tolik tišší při obdobné teplotě jádra.

U GHz Edition je pozitivní alespoň to, že se ventilátor netočí o moc rychleji, a dost možná, že s původní pastou by byla obyčejná HD 7970 ještě hlučnější.

Hlučnost

Karta je osazená standardním referenčním chladičem s radiálním ventilátorem. Bez zátěže je ještě relativně tichý, v zátěži už je ale dost jasně slyšet. V případě HD 7970 GHz Edition ale asi stejně nebude mít valný význam posuzovat podle referenčního chlazení, dá se předpokládat, že většinu karet z nové GHz edice budou tvořit nereferenční karty vycházející ze stávající nabídky výrobců.

Na hlučnost už jsme naráželi, je obdobná jako u HD 7970, což není žádná sláva. Dá se ale předpokládat, že většina karet bude mít tišší nereferenční chlazení (pokud vůbec uvidíme nějaké GHz Edition v referenčním provedení).

Shrnutí výkonu, cena

Cena

Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.

Přesnou českou cenu Radeonů HD 7970 GHz Edition zatím neznáme, udávaná hodnota vznikla přepočtem z oficiální americké ceny 499 dolarů bez daně. Dá se předpokládat, že by se měla pohybovat někde v rozmezí 11800–12300 Kč.

 

Průměrný výkon, aneb tentokrát jej neberte vážně!

U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Protože porovnáváme nejvýkonnější karty, z celkového průměru jsem tam, kde u her testujeme více nastavení detailů (nemyslím tím rozlišení), vypustil méně náročná nastavení, která používáme pro porovnávání slabších karet.

Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet.

Obvyklé grafy s průměry tu mám zatím spíše pro zajímavost, testovaných her je zatím mnohem méně než obvykle, takže každá odchylka má výrazný vliv na celkový průměr.

Pozornost věnujte spíše následujícímu grafu, ve kterém jsou shrnuté rozdíly v průměrném výkonu v jednotlivých hrách:

Radeon GeForce ve většině titulů o cosi poráží, takže můžeme AMD potvrdit, že byl úkol splněn. Rozdíly se ale pohybjí na úrovni procent.

Nečestnou výjimkou je Dirt Showdown a jeho vliv na zmíněný graf s průměry. Na zdánlivě obrovském celkovém výkonnostnímu náskoku HD 7970 proti GTX 680 má obrovskouu zásluhu Dirt Showdown, zejména při aktivaci nové funkce Global Illumination, kde má HD 7970 oproti GTX 680 prakticky dvojnásobný výkon a na GeForce GTX 680 je de facto nehratelný.

Dávám jej sem z jediného důvodu – abyste souhrnné výsledky testů, kde je tato hra zejména s aktivním Global Illumintation započtena do celkového průměru (zejména při malém počtu her), zatím brali s velkou rezervou.

Efekt je podle AMD počítaný pomocí OpenCL, nemyslím ale, že by špatný výsledek GeForce byl jen důsledkem horšího výpočetního výkonu spíše herní GTX 680. Obdobné špatné to i u GTX 580, kde nejsou výpočetní funkce zdaleka tak osekané.

Je možné, že jde jen o uspěchanou implementaci nové technologie a dočkáme se ještě dalších optimalizací, o tom, že se na technologii nejspíš ještě pracuje, svědčí i to, že ještě před pár dny byla neaktivní.

Uvidíme také, jak na mizerný výkon GeForce v ovladačích zareaguje Nvidia. Je pravděpodobné, že poté, co se hra objevila v testovacích metodikách, nezůstane lhostejná. Ještě připomenu, že třeba po vypuštění Dirt 3 byla situace podobná, tehdy to ale bylo bez výrazných novinek v enginu a Nvidia zareagovala poměrně rychle.

Poměr cena/výkon

Poměru cena/výkon, který vychází ze stejných průměrů, tu dávám jen kvůli vzájemnému porovnání jednotlivých verzí HD 7970.

 

Závěrečné shrnutí

Dá se říci, že Radeon HD 7970 GHz Edition předčil má očekávání – především v tom, že díky PowerTune Boost a vyššímu taktu pamětí dosahuje i přes nevýrazné zvýšení taktu jádra podstatného zlepšení výkonu, díky kterému povětšinou překoná GeForce GTX 680 na referenčních taktech a může tak operovat s titulem nejvýkonnější jednoprocesorová grafická karta na světě. Platí to ale jen pokud jde o referenční karty.

AMD teď v souboji s GTX 680 také hodně sází na to, že je HD 7970 univerzálnější. Prezentace hodně připomínala uvedení GeForce GTX 280 a GTX 480, AMD při ní kladlo velký důraz na vysoký výpočetní výkon v GPGPU a na její využívání v běžných aplikacích, které GPGPU využívají.

S odstupem času nezastávám názor, že by původní HD 7970 byla nějak výrazně a zbytečně uškrcená, AMD vědělo, co dělá – nižší takty znamenaly nižší spotřebu, lepší provozní vlastnosti a větší prostor pro zužitkování méně vydařených čipů. A vyšší frekvence jádra neměla v případě HD 7970 na výkon tak výrazný vliv jako u jiných karet.

Doufám, že nebude následovat protiopatření Nvidie, ve kterém by obdobně vyrukovala s oficiálním OC modelem GTX 680, u kterých už od jejich uvedení také víme, že měly své rezervy a byly připravené i pro výkonnější provedení.

Co už je u HD 7970 méně veselé, je o poznání vyšší cena oproti základním modelům HD 7970. Pokud jste se těšili, že nové karty nabídnou vyšší výkon za cenu starších modelů, čeká vás zklamání. Model HD 7970 GHz Edition nemá nahradit starší HD 7970, ale měl by existovat po jejím boku a být o něco dražší.

Příliš mnoho HD 7970?

A se vším tím souvisí jeden průšvih – neumím si představit, jak se někdo, kdo grafickými kartami nežije, bude ve stávající nabídce modelů HD 7970 orientovat. Zřejmě totiž budou bok po boku existovat běžné HD 7970, přetaktované HD 7970, HD 7970 GHz Edition a konečně přetaktované HD 7970 GHz Edition. Jisté je u nich jen jedno, že by referenční HD 7970 měla být nejpomalejší, u zbývajících už bude záležet na konkrétních taktech.

AMD by udělalo líp, kdyby kartu uvedlo pod jiným označením. Jenže s řadou HD 6900 AMD natlačilo značení výkonných karet až téměř na doraz celé modelové řady, a s HD 5970 ke všemu ještě změnilo konvenci značení dvouprocesorových karet a nenechalo si velký prostor na to, aby karta mohla dostat obdobné značení jako svého času HD 4890.

ICTS24

Vyšší výkon je i přes použití kvalitnějších čipů vykoupený vyšší spotřebou v zátěži a to se také negativně projevuje na provozních vlastnostech karty. Uvidíme ještě, jaké vlastnosti nabídnou nereferenční karty a zda a jak se výrobcům vydaří přetaktované modely přetaktovaných Radeonů HD 7970.

AMD Radeon HD 7970 GHz edition

+ výrazný nárůst výkonu proti původní HD 7970
+ PowerTune Boost
+ nejvýkonnější jednoprocesorová karta
+ výhody a technologie HD 7970
− vyšší cena
− vyšší spotřeba
− reálná frekvence jádra je u PowerTune Boost netransparentní