F1 2011: výkon 18 karet v interaktivních grafech

4. 10. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

EGO 2.0: skvělá grafika s podporou DX11 a nevelké nároky

Hra běží na stejném herním enginu jako o malinko starší DiRT 3 – EGO 2.0. Engine, který vychází z Neon Game Engine. Jeho historie se táhne až k prvnímu Colin McRae: Dirt. Dnes už podporuje DirectX 11 a jeho jednoznačnou výhodou jsou kromě hezké grafiky i bohaté možnosti nastavení s výrazným vlivem na výkon, které umožňují optimalizovat nastavení i pro nejslabší grafické karty.

S jednotlivými verzemi tohoto enginu se můžete setkat jen v několika hrách, ale u hráčů i v testech grafických karet je série Dirt (a mimo jiné možná díky vestavěnému benchmarku) celkem populární a AMD i Nvidia mu v ovladačích při optimalizacích také věnují pozornost.

F1 2011 přichází s novými okruhy, celkově už jich je devatenáct. Kromě několika různých druhů počasí (a jeho dynamické změny) nabízí F1 2011 soumrak a přechod z denního na noční závodění s umělým osvětlením na okruhu v Abú Dhabí.

Minimální požadavky na systém (ze Steamu) jsou následující:

  • operační systém: Windows XP/Vista/7
  • procesor: Intel Core 2 Duo @ 2.4Ghz nebo AMD Athlon X2 5400+
  • paměť: 2 GB RAM
  • grafická karta: GeForce 7800/Radeon X1800 a lepší
  • DirectX®: DirectX 9.0c
  • pevný disk: 12,5 GB
  • zvuková karta: integrovaná nebo samostatná s podporou DirectX
  • další požadavky: pro online hraní je třeba připojení na internet a Games For Windows - Live
  • požadovaný broadband, doporučeno 512kbps a víc
  • podporované grafické karty:
  • ATI Radeon x1800, x1900, x1950, HD2400, HD2600, HD2900, řada HD3XXX, řada HD4XXX, řada HD5XXX, řada HD6XXX
  • Nvidia Geforce 7800, 7900, 7950, 7950Gx2, 8400, 8600, 8800, 9600, 9800, 9800Gx2, GeForce 210, GT220, GTS250, řada GTX2XX, řada GTX4XX, řada GTX5XX
  • nemusí být kompatibilní se všemi integrovanými grafickými a zvukovými adaptéry (včetně laptopů)

Doporučená konfigurace pro režim DX11:

  • OS: Windows 7
  • procesor: Intel Core i5 nebo AMD Phenom II x4
  • paměť:4 GB RAM
  • grafická karta: GeForce GTX 460 nebo ATI Radeon HD 5850
  • DirectX®: 11
  • pevný disk: 12,5 GB
  • zvuková karta: integrovaná nebo samostatná s podporou DirectX

Nová testovací sestava na hry

Po opakovaném naléhání v diskuzi u minulých testů karet v nových hrách jsem dal na testy karet ve hrách dohromady o něco lidovější sestavu (moc se ale neradujte, ani tak to není zrovna ořezávátko). Klíčové komponenty, desku a procesor, už jste mohli na Extrahardware.cz potkat ve starších testech grafických karet. Je postavená na svého času nejlevnějším čtyřjádru pro platformu LGA 1366 – Core i7-920 a základní desce Gigabyte GA-X58A-UD5 s čipovou sadou Intel X58.

Malý ústupek jsem ještě udělal u taktovací frekvence. Nastavil jsem ji o něco níž, oproti předchozím 4,0 GHz poběží procesor při testech v základu na 3,7 GHz (19 × 195 MHz).

Testoval jsem na poslední verzi WHQL ovladačů – v případě Radeonů je to Catalyst 11.9 s Catalyst application profiles 11.8 CAP5, u GeForce pak ovladače ve verzi 280.26.

Pro měření jsem použil originální DVD verzi hry, jež nám poskytla společnost Conquest entertainment, která u nás distribuuje hry od Codemasters.

Jak na benchmark a testování s vlastním nastavením

Testoval jsem pomocí integrovaného benchmarku. Ten mě tentokrát pořádně potýral. Pro nastavení benchmarku se používá konfigurační soubor xml v adresáři, kde je nainstalovaná hra. Test, který pouštíte přímo ze hry, využívá nastavení ze souboru example_benchmark.xml. Benchmark je ale možné spusit i přímo z příkazové řádky pomocí příkazu

F1_2011 -benchmark example_benchmark.xml

Konfigurační XML má tento obsah:

Možnosti nastavení benchmarku by byly úžasné, kdyby vše fungovalo dle očekávání. Bohužel, řada věcí nefunguje. Asi největší problémy jsem měl, než jsem zjistil, že benchmark (na rozdíl od např. DiRT 2, kde to fungovalo) nedokáže načíst konfiguraci detailů ze souboru, který mu podstrčíte.

Jde o parametr

hardwaresettings="hardware_settings_config.xml"

který odkazuje na soubor standardně uložený ve složce na cestě c:\Users\%jméno uživatele%\Documents\My Games\FormulaOne2011\hardwaresettings\

který by měl načíst poslední nastavení ze hry. Stačí jej uložit pod jiným názvem a změnit v něm například rozlišení. Pokud jej uvedete v xml, měla by hra testovat s požadovaným nastavením nezávisle na nastavení přímo ve hře. Benchmark se sice spustí, ale místo upraveného configu načte xml s nastavením ze hry, a aby to nestačilo, obsah upraveného souboru s konfigurací, který mu podstrčíte, přepráskne aktuálním nastavením ze hry, tedy obsahem souboru hardware_settings_config.xml. Vyřešil jsem to jednoduše, před každým testem jsem přepsal soubor hardware_settings_config.xml uloženým konfiguračním souborem s požadovaným nastavením. A ještě jedna drobnost – pokud pouštíte benchmark z příkazové řádky, dejte si pozor na to, aby aplikace neztratila focus, jinak se spustí v okně a při přepnutí do fullscreenu přes Alt+Enter už bude mít rozlišení nastavené pro desktop (a tímto nastavením opět přepíše xml s konfigurací).

Dále benchmark ignoruje nastavení kamery uvedené v xml (např. viewname="bumper"). Dokonce ani benchmark spouštěný přímo ze hry na toto nastavení nebere ohled a použije poslední nastavení kamery, se kterým jste naposled hráli. Pamatujte na to, abyste benchmark spouštěli vždy se stejným nastavením kamery, rozdíl může být až několik snímků za sekundu.

Zajímavý je ještě parametr forceyellowflag, se kterým lze pomocí ="1" vynutit žlutou vlajku na trati a který jsem při srovnání karet také použil. Díky němu se formule nepředjíždějí, ale jedou pěkně ve štrůdlu. Projetí celého okruhu pak sice trvá asi o 20 s déle, ale nedochází k tomu, že se  při předjíždění scuknou v zatáčkách a nevědí, jak se vymotat, a je také podstatně nižší pravděpodobnost, že se vaše formule řízená AI někde vykotí, srazí nebo zasekne a nedojede okruh (=nepoužitelné měření). Výsledkem jsou podstatně přesnější měření a podobnější průběhy testů.

Vliv nastavení na kvalitu a výkon

Nejprve jsem na Radeonu HD 6850 proběhl všechny tratě pomocí vestavěného benchmarku. Z něj mi jako z tratí, které AI zvládla ujet, jako nejnáročnější vyšla trať v Singapuru – ani ne tak průměrem, jako spíš dosaženým minimem. Na rozdíl od DiRTu jsou ale jinak výsledky na všech tratích velmi podobné a výrazně se neliší (maximálně v řádu jednotek snímků/s).

Standardně je pro testování ze hry zvoleno Monako, které je (aspoň pro HD 6850) méně náročné. Průměr na rozlišení 1920 × 1080 bodů se pohyboval kolem 51,4 fps, zatímco u Singapuru to bylo 49,95. Významněji se ale lišila minima – u Monaka to bylo 46 fps, v Singapuru padá snímková frekvence až na 42 fps.

Kvůli nepříliš velké náročnosti hry a naopak velkému množství dílčích položek jsem při testech vlivu nastavení detailů na výkon sáhl rovnou na globální nastavení detailů a změřil výkon při nastavení ultra low, low, medium, high a ultra.

Pro srovnání nastavení detailů v původním rozlišení 1920×1080 bodů (tedy v zobrazení potřebném pro korektní srovnání) otevřete v nových záložkách textové odkazy pod obrázky.

Battlefield 3 beta Eyefinity-0001
Battlefield 3 beta Eyefinity-0002
Battlefield 3 beta Eyefinity-0003
ultra low | low | medium

Battlefield 3 beta Eyefinity-0004
Battlefield 3 beta Eyefinity-0005
high | ultra

Možnosti nastavení jsou velmi dobře odškálované, díky vysokým frekvencími si na kartách za necelé tři tisíce zahrajete ve fullHD naplno.

Na výkon má významný vliv i aktuální počasí. Asi byste hádali, že nejnáročnější musí být silný déšť, kdy se všechno leskne, okolo formulí stříká voda a o čelo přilby či čočku kamery se neustále rozpleskává voda. Ne, není tomu tak.

Téměř nejhorší je krásný jasný den s ostrým sluníčkem, a suverénně nejhorší je, pokud je pod mrakem. Déšť je na výkon grafiky naopak nejméně náročný.

Srovnání výkonu grafických karet – trať „Monaco“

První test odpovídá (téměř) integrovanému benchmarku, je zde především kvůli zpětné kompatibilitě výsledků ze standardně nastaveného měření. Ovšem s jednou odlišností – editací konfiguračního souboru jsem vynutil řežim žluté vlajky.

 

Srovnání výkonu grafických karet – trať „Singapore“

Noční Singapur je pak o něco náročnější, v pasáži v úvodu dosahují karty vůbec nejnižších snímkových frekvencí.

 

Závěrem

EGO 2.0 už od dob uvedení Race Driver: GRID nedoznává nějakých dramatických proměn ani v kvalitě ani v náročnosti. Dá se předpokládat, že s každým novým dílkem bude vůči soudobým grafikám stále shovívavější. Výrazné změny bych (bohužel) čekal až s novou generací konzolí.

Bohaté možnosti nastavení detailů vám umožní výrazné snížení náročnosti hry (přesto pořád vypadá dobře). Hlídat si musíte jen stromy, u kterých dochází k výrazné degradaci kvality zejména na okruzích, kde jsou blízko trati.

Hru si zahrajete i na nejslabších moderních DX11 grafikách, které lze označit alespoň za karty pro příležitostné hraní (např. HD 6670).

Pozor si ale musíte dávat na snímkovou frekvenci. Průběh snímků ve hře je docela vyrovnaný. Díky decentnímu motion bluru hra vypadá dobře a plynule i při 20 fps a cukání není tolik znát, počítejte ale s tím, že při nízkých snímkových frekvencích je ovládání kvůli inputlagu línější. Proto je lepší, pokud hra běží rychleji než na hranici plynulosti.

Za poskytnutí hry do testu děkujeme společnosti ConQuest entertainment

bitcoin školení listopad 24

Conquest entertainment


Autor článku