- Chcete být tam, kde lidé. Změna návyků uživatelů by měla souviset s tím, kam budete sypat peníze.
- Chcete dosáhnout na všechny uživatele, kteří vás zajímají. Facebook má nepřekonatelné cílení.
- Chcete být v nejaktivnější digitální zóně, což je proud novinek (News Feed).
Význam televize bude pomalu klesat | Foto: TechCrunch
Televize není středem vesmíru
Facebook upozorňuje, že televize již nemůže automaticky zaručit dosah k cílovým skupinám. Dříve se rodina v neděli večer sešla kolem televize, aniž by byla výrazně spojena s okolním světem. Na tom něco určitě bude. Dnes má každý svůj počítač, tablet, případně smartphone. Tato zařízení jsou připojena k internetu, a i když sledujeme televizní vysílání, velice rádi si s s některými z nich hrajeme.
Tip: Facebook zkouší sledovat pohyby myší. Ostré nasazení technologie je ve hvězdách
Tady přichází ke slovu také Facebook, který slouží jako uzel pro naše digitální sociální aktivity. Jak jste asi pochopili, Mark Zuckerberg útočí na televizi a chce marketérům předvést, že jeho platforma je důležitější. Sice se může zdát, že televize je všudypřítomná, ale podle citované studie od společnosti eMarketer denně 100× zapneme smartphone a 10–15× denně otevřeme Facebook. Pak tu máme veledůležitý graf.
Na mobilech se Facebooku také daří | Foto: TechCrunch
Efektivita cílení
Tentokrát Facebook odkazuje na data od firmy Nielsen. Ve věkové kategorii 18–24 let má televize v hlavním večerním vysílacím čase dosah „pouze“ někde mezi 55–61 %, zatímco modrá sociální síť má dokonce 70 %. Když uspořádáte reklamní kampaň na Facebooku, oslovíte svým spotem většinu důležitých lidí během tří dnů. A co další online služby?
Podle dalšího slajdu na mobilu na Facebooku a Instagramu lidé stráví více času než na YouTube, Twitteru, Pinterestu nebo portálech AOL, MSN či např. Yahoo dohromady. Pokud něco nelze zpochybnit, pak je to schopnost a efektivita cílení. Televize vysílá jeden spot, který vidí všichni účastníci sledování – děti, dospělí či důchodci. Naproti tomu Facebook může reklamy cílit podle věku, pohlaví a jiných demografických údajů.
Tip: Facebook ozdobí zdi reklamními spoty o 15 vteřinách. Připomínají TV
Dokonce i přesnost běžné kampaně na internetu je zhruba 38 %, zatímco Facebook dosahuje 89 %. Tu přichází ke slovu data, která jsme síti buď dobrovolně předali, nebo je vypozorovala z našeho chování na web. (Což je vlastně předchozí věta v bledě modrém.) Zuckerber pak ví, co nám má nabídnout. Uživatel prý na reklamy před videy na Facebooku reaguje méně negativně než na YouTube. Tam prý přerušení působí nuceně.
Kdo dokoukal video?
Vtipně působí poznámka, abyste se (vy, marketéři) navzdory tomu vyhnuli negativním řečem o YouTube. Oproti zmíněnému konkurentovi má ale Facebook slabinu v tom, že nedovede zobrazit podrobné statistiky o přehrávání videa. Ví jen, kolikrát bylo spuštěno, ne však kolik lidí jej dokoukalo do konce atp. Podobnosti bude možné zjistit díky novému systému, který bude nasazen v prvním čtvrtletí 2014. Facebook jde tedy tvrdě do televize, YouTube a dalších.
Další detaily, včetně zbylých slajdů, najdete na webu TechCrunch. Sociální síť nám tímto nechtěně připomněla tvrdou realitu, že ačkoli televize patří ke stabilním platformám pro reklamu, svět se už netočí jenom kolem ní. Zatímco vaší babičce to možná nevysvětlíte, vy to pravděpodobně sami dobře vnímáte.
Efektivita cílení reklamy v porovnání s velkými americkým televizními stanicemi | Foto: TechCrunch
Zdroj: TechCrunch via AllFacebook