Facebook není „in“. Nejmladší jedinci ho loni opouštěli rychleji, než se čekalo

23. 2. 2018

Sdílet

 Autor: Redakce
Mladí do 25 let Facebooku vysílají jasný signál.

Neuškodí se občas podívat hlouběji do sociální džungle, abychom lépe porozuměli světu. Možná si pamatujete, že již před několika roky se hovořilo o tom, že mladí lidé už Facebooku tolik neholdují. Facebook u teenagerů a teenagerek začal ztrácet popularitu poprvé v době, když na sociální síť začali přicházet jejich rodiče. To už samozřejmě nějaký ten pátek je. Od té doby se nejmladší uživatelky a uživatelé ve větší míře zajímají o alternativní sociální sítě. Čerstvý report firmy eMarketer tvrdí, že v USA z Facebooku odešlo loni 2,8 milionu lidí do 25 let věku. K největší ztrátě došlo ve věkové kategorii 12-17 let, kde došlo k 9,9% poklesu (tj. cca 1,4 milionu lidí). Původní odhad firmy přitom počítal s 3,4% poklesem. Výsledky studie, jež zveřejnil magazín Recode, nejsou pro Facebook příznivé. Momentálně se to může zdát jako nedůležité, dlouhodobě ale Facebook bude nezájmu mladých muset čelit. S trochou nadsázky mu hrozí, že se z něj časem stane „seniorská síť“. (Ve velkých uvozovkách.) Rok 2017 byl druhým rokem, kde k poklesu zájmu uvedené věkové skupiny došlo.

Facebook není v kurzu

Kvantitativní data přirozeně nenabízí vysvětlení situace samy o sobě. Lze se domnívat, že Facebook u mladých jedinců prohrává právě proto, že jej nevnímají jako „cool“ produkt. Jsou na něm všichni, používat ho není vůbec dobrodružné ani zajímavé. Dalším faktorem může být, že jsou dostatečně rozšířené jiné platformy, skrze které mohou mladí zůstat v kontaktu se svými blízkými, může to být např. WhatsApp.

bitcoin_skoleni

Facebook Facebook

Dále se zdá, že se mladí lidé více zajímají o své soukromí v tom smyslu, že si nepřejí všechno ukládat. Snapchat, který pravděpodobně drtivá většina lidí nad 25 let nechápe, nabídl přímou i nepřímou komunikaci, kde lze obsah nastavit tak, aby byl dostupný jen jednorázově a dočasně. Právě tento koncept ovšem Facebook loni okopíroval a podobné funkce nasadil na všech svých platformách.

Možná si ale pamatujete, že dočasné příspěvky nejsou populární právě na samotném Facebooku, kde se firma všemožně snaží funkci prosadit. Naopak nástup těchto funkcí výrazně pomohl Instagramu, který je využívá zřejmě v největší míře, oblíbené jsou však také na WhatsAppu. V letošním roce se Facebooku u mladých opět nepovede nejlépe – v USA by jej mělo opustit 2,1 mil. lidí do 25 let, odhaduje eMarketer. Obecně platí, že čím nižší věk, tím větší procento těchto lidí platformu přestane používat.