O tom, že nás Facebook sleduje na každém kroku, víme. Objevují se však doklady, že oblast sledování je širší, než si možná někteří byli ochotní připustit. V poslední době upoutaly pozornost dva objevy, přičemž oba se týkají fotografií. Těžko nás překvapí, že Facebook pomocí strojového učení skenuje naše fotky, které se na stejnojmenné sociální síti objeví. Výpadek jedné z obslužných služeb Facebooku dne 3. července způsobil, že se nenačítaly obrázky. V prohlížeči se místo nich objevily běžně neviditelné popisky. Ty ukazují, že služba snímky označuje štítky podle obsahu. Jedná se samozřejmě o odhad, Facebook nicméně může celkem bezpečně říci, že se na fotce nachází čtyři lidé, z nichž dva sedí, dva stojí a vedle nich je ještě červený automobil. Ačkoli zjištění neberu jako překvapivé, dle reakcí se zdá, že si mnoho lidí neuvědomuje, že ke skenování fotek dochází, jak upozornil magazín The Verge. Už léta Zuckerbergova síť ostatně nabízí funkci pro automatické označování osob na fotkách. Současně platí, že nevíme, k čemu všemu společnost data případně používá. https://twitter.com/zackwhittaker/status/1146456836998144000
Sledovací kódy ve fotkách
Na mnohem zásadnější jev upozornil Edin Jusupovic, který se mj. zabývá programováním a kyberbezpečností. Všiml si, že Facebook vkládá zvláštní kód pro sledování přímo do fotografií. Minimálně do těch, jež si stáhnete. Na pohled na snímku samozřejmě nic nepoznáte, Jusupovic si nicméně všiml abnormality ve struktuře snímku, když zkoumal hexadecimální zápis.
https://twitter.com/oasace/status/1149181539000864769
Podle autora se jedná o instrukci pro sledování, kterou vyvinula skupina The International Press Telecommunications Council. Pomocí ní lze sledovat lidi i za hranicí sociální sítě. Z metadat je možné vyčíst minimálně to, kdo snímek nahrál na Facebook. Na objev upozornil magazín Forbes. Jak se ale ukázalo, vkládání sledovacího kódu bylo objeveno už v roce 2016. Problematika je popsána na blogu The Hacker Factor.
Čtěte také: FTC rekordně pokutuje Facebook, podle kritiky je to ale slabý výsledek
Uvedená metadata pro sledování do snímků Facebook vkládal už v roce 2014. Sledování přes fotky ovšem sociální síť praktikovala ještě dříve. Předtím sledovací kódy obyčejně vkládala přímo do názvů souborů. Analytik pro Forbes uvedl, že Facebook takto může lépe sledovat vazby mezi lidmi. Stejně tak např. pozná, že jste sdíleli obrázek získaný z určité skupiny, což mu dovoluje segmentovat uživatelkou základnu.
Samozřejmě jen v případě, že se u snímek znovu dostane pod ruku. Abych to zrekapituloval, Facebook při stažení do fotky vloží speciální sledovací kód. Nevíme, k čemu všemu je používán, případně ještě existují další skryté způsoby sledování přes fotografie. Je ale zřejmé, že sociální síť se snaží označovat a propojovat data v masivním měřítku. Což opět není vyloženě nový závěr, jen nám události připomínají, jak Facebook, ale potenciálně i jiné sítě fungují.