Facebook Titan: e-mail 2.0, veškerá konverzace na jednom místě

16. 11. 2010

Sdílet

 Autor: Redakce

Facebook minulý týden oznámil, že na pondělní večer (našeho času) chystá tiskovku, na které oznámí něco velkého. Project Titan, jinak zvaný Facebook Mail, na kterém se začalo pracovat už před rokem, byl logickým tématem. Ukazovaly na něj internetové drby a vlastně i přímo Facebook.

Ještě o víkendu, před zahájením tiskovky, mě napadly dvě otázky. Jak chce Mark Zuckerberg přesvědčit lidi, aby začali používat jeho e-mail? Není už e-mail pro osobní komunikaci přežitek? A jak bude takový e-mail použitelný pro pracovní záležitosti? Na odpovědi se dostalo. Tak trochu.

Kdo očekával schránku založenou na Windows Live Hotmail od Microsoftu (stejně jako se Facebook páruje se softwarovou jedničkou na tvorbě Docs), bude překvapen.

E-mail 2.0

Tradiční e-mail, i když se jedná o mnoho let zavedenou službu, je prý podle Facebooku příliš složitý. Ne mrtvý, ale komplikovaný. Není třeba být vždy tak formální nebo vyplňovat kolonky předmět, kopie atd., když následný text zprávy může být i kratší. Facebook chystanou novinku ani nenazývá e-mailem, i když s ním má co dočinění, a zároveň ani netvrdí, že by měl pohřbít zavedené celosvětové schránky Yahoo, Gmail nebo Hotmail.

Zuckerberg trefně zařadil současný e-mail do historických souvislostí. Když se začal šířit i mezi masy lidí, dávali mu přednost zkrátka proto, že poštovní služby (ty „analogové“ :-)) byly pomalé, ale vaše babička raději poslala dopis, než aby se trápila s nějakým e-mailem.

Nové zprávy Facebooku se pasují do role jakéhosi nástupce e-mailu. V dnešní uspěchané době mají být rychlejší, jednodušší, ale konzervativně smýšlející uživatele asi z počátku nepřesvědčí. Proto do nich vstoupí skrz starší bránu – pomalý e-mail.

Zprávy Facebooku – nekonečný proud informací

Jak si tedy největší sociální síť představuje budoucnost komunikace? Všechny konverzace budete mít pořád u sebe. Je jedno, jestli jde o SMSku, e-mail, chat nebo soukromou zprávu v síti. Vše bude v jednom vlákně jako nekonečný rozhovor. Pokud se udrží nekonečná historie, za čas se prý budete moci ze zpráv „Ahoj, jak se máš?“ dopracovat až k „Vyzvedneš dnes děti ze školy ty?“.

Messages (Zprávy) se ve vašem profilu změní. Ano, každý dostane e-mailovou schránku ve tvaru vase_uzivatelske_jmeno@facebook.com. Ta ale není primárním přenosovým médiem, jen jedním z mnoha. Slouží pro přístup zvenčí, pro lidi, kteří Facebook ani nepoužívají.

Social Inbox zničí spam

Zprávy se ukládají do jednoho centrálního místa, které má tři škatulky: Social Inbox, Ostatní a Spam.

V Social Inbox přistanou konverzace s vašimi přáteli a jejich přáteli. Každý dostane jedno zvláštní vlákno a tím se rozbije klasický koncept dělení na jednotlivé zprávy a identifikace podle předmětu. Social Inbox bude jediná bezpečná schránka, prostá spamu. Protože přátelé spam neposílají, že. A hlavním úkolem je oddělit soukromé rozhovory od výpisů z bank a jiných formalit.

Ostatní zahrnou konverzace s lidmi, které neznáte, resp. nemáte je v přátelích. Také sem zapadnou e-maily od cizích lidí. Zároveň ale můžete e-maily od rodičů, kteří na Facebook registrovaní nejsou, přesunout do Social Inboxu.

Ve spamu končí všechno ostatní.

Samotné psaní zprávy se více podobá chatu. Není třeba zadávat adresu uživatele, ani kopie či skryté kopie a už vůbec ne předmět. Jen text a odeslat Enterem.

Facebook Titan
Nová podoba zpráv, zdroj: Facebook

Definitivní podobu hodnotit nemůžu, protože nový Facebook ještě nebyl spuštěn, alespoň ne pro všechny. Nasazení nových zpráv má trvat až několik měsíců, kdo chce, může se přednostně přihlásit na adrese facebook.com/about/messages.

Další postřehy a pravidla

Facebook odkoupil doménu fb.com. Na tu se přesunout e-maily jejich zaměstnanců. Formát @facebook.com připadne uživatelům rozdělen podle zkrácené adresy. Ti kdo ji nemají, budou si  moci vytvořit novou při zakládání e-mailu. Takže asi žádná ošklivě vygenerovaná kombinace fb1235654@facebook.com.

Ve výchozím nastavení vám může odeslat zprávu kdokoliv. Facebook slibuje bohatší možnosti přizpůsobení, e-maily odjinud bude možné zakázat.

Každá konverzace (pozor, zatím ne jednotlivá zpráva) může být smazána, archivována (neobjeví se ve zprávách, ale bude dohledatelná) nebo označena jako spam.

Pokud odešlete zprávu na adresu, která vyžaduje vyplněnou kolonku předmět (typicky e-mail), doplní se do ní začátek zprávy. Samotná zprávy bude zřejmě ve formátu HTML a bude vypadat tak jako na Facebooku. Stejné styly, k tomu vaše ikonka a samotný text.

Přílohy budou zdá se omezeny na obrázky, video a dokumenty. První dvě služby má na starosti samotný Facebook, dokumenty (PowerPoint, Excel a Word) pak Docs, který spravuje Microsoft. Balíček ZIP nebo písničku asi přímo nevložíte.

Současné zprávy na Facebooku používá 350 milionů lidí (z 550 mil.), každý den je prý odesláno čtyři miliardy zpráv.

Facebook chce časem nasadit protokol IMAP, aby bylo možné spárovat zprávy s jinými schránkami. Na dotaz ohledně VoIP a videa Zuckerberg odpověděl, že se také možná něco chystá. Záleží ale na ohlasech uživatelů.

Nebude to propadák?

Otázkou je, jestli novou podobu zpráv přijmou uživatelé. Když se o revoluci pokoušel Google se svým Wave, zůstal nepochopen. Tím, že nový Facebook bude časem pro všechny, jistou naději má. Ale ve firemním prostředí si jej nedovedu představit už kvůli chybějícím předmětům. Co si myslíte vy?

Nejvíce jsem zvědavý na systém vyhledávání v takto nekonečných vláknech.

ICTS24

Kompletní záznam včerejší konference si můžete prohlédnout na facebook.com/facebooklive. Možná vás překvapí uvolněná (až taková vysokoškolská přednáška) atmosféra, ale tak už to v jejich centrále v Palo Alto chodí. Neformální za každou cenu. A trochu si osvojíte angličtinu, protože kulometná mluva Marka Zuckerberga a Andrew Boswortha byla fakt „záhul“.

Zdroj: Facebook