Co šlo, to v roce 2013 Facebook redesignoval. Dostali jsme nové uživatelské profily i zcela přepracovanou zeď, která teď připomíná Google+. Velkou změnou prošlo také vyhledávání, to má jednak nový vzhled a jednak odlišnou filosofii. Lépe využívá souvislostí mezi daty, které uživatelé sdílí. Jenže v češtině ještě plnohodnotně nefunguje. Představte si však, že v budoucnu vyhledáte fotky, na kterých jste vy, kamarádka XYZ, byly pořízeny před rokem 2011 a zachycují noční Prahu. Právě takové filtrování by Facebook teoreticky měl umět.
Síť lehce změnila také logo a rovněž neslavnější internetové tlačítko. A pokud náhodou používáte aplikace pro Android, iOS, Windows Phone nebo Windows 8, taktéž jste dostali hromadu novinek. Facebook se více soustřeďuje na mobilní sdílení fotek, videa a také telefonování v rámci aplikace Messenger.
Facebook upravil i vlastní politiku. Všechny uživatele už převedl na zabezpečený protokol HTTPS, dovolil psát teenagerům veřejně a zavedl kopec nové reklamy. Teď pofrčí hlavně automaticky spuštěné video spoty. Facebook ostatně věří, že je už důležitější než televize. Aby dodal na důvěryhodnosti, celebritám přinesl ověřené profily, takže případní fanoušci mohou mít jistotu, jestli sledují skutečný, nebo falešný účet.
Velkými změnami prošla práce s příspěvky, komentáři nebo chatem. V síti už konečně fungují hashtagy a příspěvky na zdi můžete zpětně upravit. Komentáře se už řadí v jednoduché stromové struktuře, přibyly nové smajlíky a speciální palce. Veřejné příspěvky můžete nově sdílet na vlastním webu. A pokud by vám i tak nějaký příspěvek unikl, Facebook vám jej po čase zase vnutí.
Facebooku se už daří i komerčně. Síť zvyšuje tržby i zisk. Jen v posledním kvartálu utržila dvě miliardy a skončila 426 milionů dolarů v plusu. Podle posledních čísel má 1,19 miliardy uživatelů, z toho se každý den připojí 728 milionů z nich. Čtvrt miliardy uživatelů dokonce používá výhradně mobilní verzi. Zajímavostí je, že uživatelé na Facebook každý den nahrají 350 milionů fotek, celkově je jich už přes 250 miliard. Denně také olajkují 4,5 miliardy věcí a pošlou si mezi sebou 10 miliard chatových zpráv.
Silné finanční výsledky i rostoucí počet uživatelů se už projevil i na burze. Během Vánoc vystoupala hodnota akcií na rekordní hodnotu bezmála 58 dolarů za kus. Tržní kapitalizace Facebooku tak činila zhruba 140 miliard. To je asi jako eBay, Twitter a Yahoo dohromady.
Ne vše se ale Facebooku povedlo. Firma spolu s HTC vydala smartphone First, který má být Zuckerbergovou sítí zcela prostoupený. A pro ostatní telefony s Androidem je pak určeno nové prostředí Home. Obojí je strašlivý propadák.
Twitter na burze
O Twitter nebylo slyšet ani tam kvůli novinkám, kterých – pravda – moc nebylo, ale především kvůli vstupu firmy na burzu. Neopakoval se průšvih jako u Facebooku, který byl od začátku přeceněný a jehož akcie ihned po emisi ztrácely na hodnotě. Twitter si až na pár týdnů stále lehce roste. Aktuálně se jedna akcie prodává za 66 dolarů, což celou společnost oceňuje na 37 miliard dolarů.
Vývoj počtu aktivních uživatelů Twitteru
Kvůli emisi akcií musel Twitter přiznat barvu a zveřejnit výsledky hospodaření. Ty příliš pozitivní nejsou. Firmě stále rostou tržby, ale každý rok prohospodaří desítky milionů dolarů. Za první pololetí 2013 firma utržila 250 milionů dolarů, ale skončila se ztrátou 70 milionů. Twitter má 218 milionů aktivních uživatelů, denně se k síti připojí 100 milionů a během té doby vyprodukují půl miliardy tweetů.
Oproti Facebooku se Twitter celý rok prakticky neměnil. Nejpozitivnější zprávou je lepší zabezpečení, konečně můžete využít dvoufázové přihlášování. V Česku ale SMS kódy zatím nefungují, místo toho můžete použít výbornou push autentizaci díky aplikaci na Androidu. Twitter se také naučil řadit příspěvky do vláken, můžete si vytvořit vlastní timeline a nejčerstvější novinkou je posílání fotek v soukromých zprávách.
Češi ale museli přetrpět další rok, kdy na ně Twitter kašlal a nezavedl regionální trendy ani fungující geolokaci. Naše tweety stále řadí do Německa, Polska nebo Rakouska. Uživatele nepotěšila ani zrušením blogů Posterous nebo diskriminujícími podmínkami, které nedovolí plnohodnotně využívat síť v klientech třetích stran.
Instagram se naučil videa a přišel Vine
Twitter ale pouze neničil. Začátkem roku koupil rozvíjející se síť Vine. Slouží k rychlému sdílení šestisekundových čtvercových videí, které samozřejmě můžete vyšperkovat pomocí filtrů. Zkrátka takový videoInstagram. Což vyprovokovalo i zmíněný Instagram vlastněný Facebookem, který se čtvercovými videi přišel také. A mohou mít až 15 sekund.
Zajímavé je, že obě sítě se rychle vrhly na iOS, pak Android, ale třetí hlavní mobilní platformu Windows Phone dlouho ignorovaly. Uživatelé okenních systémů se dočkali až na podzim. Dle našich zkušeností jsou ale mnohem lepší volbou neoficiální aplikace 6tag a 6sec.
Instagram má mimochodem už 150 milionů uživatelů, kteří celkově nasdíleli 16 miliard fotek. Denně přibývá 55 milionů nových. Nově je lze posílat i soukromě konkrétní osobě. Veřejné příspěvky zase můžete vložit na vlastní web. Z větších novinek ještě vypíchneme plnohodnotné webové profily, kterým už prakticky chybí jen upload, a označování obličejů na fotografiích.