Hlavní navigace

Facebook chce vypichovat kvalitní zprávy. Nezvolil šťastnou cestu

24. 1. 2018

Sdílet

Zdroj: Redakce
V tomto roce bude Facebook pokračovat v cestě za kvalitním zpravodajstvím. Otázka zní, zda toho se stanovenou strategií dosáhne.

V první třetině ledna Facebook oznámil, že změní způsob výběru příspěvků, které se nám zobrazují. Měl by poklesnout počet příspěvků od stránek (značek), zato by mělo být posíleno spojení s našimi známými. Protože je to ale Facebook, k prostému chronologickému řazení se nevrátí a stále nám bude primárně on určovat, co uvidíme. K tomu se přidává další novinka. Sociální síť konečně přistupuje k tomu, aby vybírala zprávy z důvěryhodných zdrojů. Dezinformace je jeden problém, do toho se o pozornost čtenářek a čtenářů bojuje skrze tzv. clickbait. V tomto roce se Zuckerbergův podnik hlouběji zaměřuje na kvalitu zdrojů. Chce, abychom četli zprávy z důvěryhodných zdrojů, které mají vyšší informační hodnotu a které jsou relevantní pro místní komunity.

Záludnost přístupu Facebooku

V tomto týdnu začíná v praxi testování nového modelu založeného na třech uvedených kritériích. Potenciálně problematicky zní ale způsob hodnocení zpráv, resp. informačních zdrojů. V první fázi testování budou vyšší prioritu získávat příspěvky od médií, jež komunita sama vyhodnotí jako důvěryhodná.

Tip: Interaktivní mapa dezinformačních kanálů na českém YouTubu

KL24

Co hrozí? V Česku by se tak určité skupině lidí mohly zobrazovat příspěvky od „důvěryhodného“ Aeronetu, který je prokazatelně ruským dezinformátorem. V této fázi zatím hodnocení platí jen v USA, kde Facebook provedl výzkum mezi lidmi. Proč raději neoslovil nějaké odborníky a odbornice? V tuto chvíli můžeme mít spíše oprávněné obavy o logiku počínání Facebooku.

Kdybyste tiše doufali, že Facebook podpoří pouze seriózní žurnalistiku, jste vedle. K jeho hodnotám samozřejmě patří také zábava, tj. více či méně bulvární zpravodajství. Facebook dále reaguje na žádosti o zobrazování lokálních zpráv. V tomto ohledu snad nemůže šlápnout vedle a bude lokální zprávy zobrazovat ve zvláštní sekci. Buď jak buď, práce s uspořádáním obsahu začínají v USA a budou pokračovat v celém roce. Nakonec bychom se podobných změn měli dočkat také doma.

Byl pro vás článek přínosný?