Úspěšný byznys
Facebookovou stránku si může založit kdokoliv. V podstatě jediná zvláštní podmínka se týká faktu, že oficiální stránku místa/společnosti/značky/produktu musí vést výhradně oficiální zástupce. Jinak je nutné viditelně zdůraznit, že jde pouze o fanouškovskou stránku. Pro stránky pochopitelně platí také facebookové komunitní zásady, což znamená, že byť si Facebook na jednu stranu zakládá na svobodě projevu, nenávistný obsah, pornografie a příspěvky tohoto typu tu místo nemají.
Nejtypičtějším důvodem, proč založit facebookovou stránku, bývá propagace. Facebooková stránka jako taková vás nic nestojí a prostřednictvím Facebooku můžete oslovit přes miliardu lidí. Což ovšem neznamená, že se tak stane. Proto existuje možnost zaplatit si reklamu, což Facebook vidí jako základ „úspěšného podnikání“ firem, jak píše v oficiálních materiálech. Za určitou částku, která se podle počtu lidí, jež chcete oslovit, pohybuje mezi stokorunou až čtyřmi sty korunami, se z vašich příspěvků stanou sponzorované a zobrazí se potenciálním zákazníkům.
Úspěšnost stránky pak značí několik faktorů. Tím hlavním je počet lidí, kteří stránku označí To se mi líbí. Jinými slovy počet fanoušků, kterým se zobrazují nové příspěvky stránky přímo na jejich zdi. Dalším, podstatnějším údajem, je počet lidí, kteří o stránce takzvaně „mluví“, tedy příspěvky z ní sdílejí, lajkují, komentují a ona je tudíž vidět. S tím souvisí rovněž dosah stránky – vypovídá o tom, ke kolika lidem se příspěvek díky „mluvení“ o něm zobrazí. Jde o číslo, které může až několikanásobně přesáhnout počet fanoušků stránky.
Všechny tyto údaje může správce (nebo správci – počet není nijak omezen a jejich pravomoci lze nastavit) sledovat v bezpočtu grafů a statistik, v nichž se dočte i takové detaily, jako je věkové zastoupení fanoušků, převládající pohlaví nebo místo bydliště. Tito fanoušci s vámi potom mohou jednoduše komunikovat prostřednictvím zpráv nebo sdílením vlastních příspěvků na timelinu facebookové stránky.
Kontroverze táhne
Fenomén facebookových stránek má ale více rozměrů než jen ten marketingový. Může vzniknout nejprve facebooková stránka a až potom značka. Svým způsobem bychom sem mohli zařadit studnice memů jako 9GAG, jenže to je původně samostatná internetová stránka, třebaže dnes ji většina uživatelů zná z Facebooku. Pro čistokrevný příklad facebookové stránky, která dala vzniknout značce, ale nemusíme daleko.
Česká facebooková stránka Stay Zmrd funguje samostatně, jen s rozšířením na Twitter. Nabízí kontroverzní humor postavený zejména na zesměšňování pseudocelebrit, ale i třeba černočerných vtipech. Facebook u podobných stránek vynucuje označení “[Kontroverzní humor]“. Ani to ale neznamená, že stránka vydrží. Administrátoři Stay Zmrd, stránky o skoro sedmnácti tisích fanoušků, počítají s brzkým zrušením této původní stránky fungující po předchozím zrušení od února 2012. V prosinci 2011 proto vznikla ještě dceřinná Stay Z, momentálně s necelým šest a půl tisícem fanoušků.
Přes nebo spíše díky kontroverzi přibývá prý sto až dvě stě fanoušků týdně. K žádné promyšlené a cílené propagaci nedochází. „Propagujeme to tím, že kalíme se Zmrdama, sjíždíme se božským sněhem a různejma drogistickejma srandama!“ svěřili se její zástupci. Jedinou formou propagace je tak třeba Stay Zmrd Party, která se poprvé konala v březnu tohoto roku, přičemž pro velký úspěch (vyprodané Rock Café v Praze) se v říjnu fanoušci dočkají pokračování. Příznivci Stay Zmrd přitom mají k dispozici i merchandising v podobě triček či tašek.
O jednu z nejoblíbenějších stránek českého Facebooku se stará celkem osmička správců, z nichž jich ale Facebook údajně větší část blokuje. Důvodem, proč facebooková svoboda slova není stoprocentní, může být tlak ze strany inzerentů, kteří nechtějí svoji reklamu vedle nevhodných fotek, i stížnosti prudérnějších uživatelů.
Další oblíbená facebooková stránka také stavěla na kontroverzi. Přestože v jejím případě šlo o mnohem sofistikovanější humor, Facebook ji zrušil a její pohrobek už jako by ani neměl ambice dosáhnout obliby originálu. Přiznání Hitlera, produkt vlny stránek, které nabízejí prostor pro anonymní přiznání studentů vybraných škol (Přiznání UK), zástupců určitého zaměstnání (Přiznání novinářů) nebo pohlaví (Přiznání kluků/holek), měla po několikaměsíční existenci desítky tisíc fanoušků.
V dobách největší slávy podle jednoho ze dvou (původně deseti) administrátorů nabírala až tisíc fanoušků denně, těsně před zrušením to pak bylo kolem stovky – opět bez jakékoliv cílené propagace, jen díky virálnímu šíření. Nová Přiznání Hitlera mají momentálně kolem dvou tisíc fanoušků. Zajímavé je, že zrušení facebookové stránky je tichá záležitost – Facebook podle administrátora Přiznání Hitlera, kterému mimochodem dříve smazali i osobní profil, neinformuje o zrušení, tedy ani nezdůvodňuje, proč k němu došlo.
„Pro srandu králíkům“
Ani další facebookové stránky, jež jsme oslovili, neinvestují do reklamy. Přitom třeba české verze zahraničních projektů jako Google Poetics nebo Grammar Nazis zdaleka nedosahují u tuzemského publika takových úspěchů jako výše zmíněné kontroverzní stránky. Česká stránka Grammar Nazis má přes 1600 fanoušků, přibývá zhruba dvacet nových týdně. „Stránku jsem založila loni v březnu. Nijak ji nepropaguji, maximálně občas vložím odkaz na svůj soukromý profil a pozvu nové přátele,“ říká její jediná administrátorka, která původně fotky gramatických perliček sdílela na svém soukromém profilu.
Neoficiální česká verze Google Poetics, Google poezie, pak za zhruba půl roku existence nasbírala pouhé tři stovky fanoušků. „O reklamě určitě nepřemýšlíme,“ říká jeden ze dvou správců stránky, která svůj obsah čerpá z našeptávače googlovského vyhledávání. „On ten nárůst fanoušků ovlivňují různé faktory, třeba doba sdílení příspěvků. V neděli večer oslovíte víc fanoušků než ve všední den v poledne,“ dodává.
Proč ale někdo vlastně spravuje ve volném čase facebookovou stránku? Může to být pro zisk? Stránky s počtem fanoušků nad sto tisíc mají cenu dvacet až padesát halířů za sto lidí, takže spíše ne. Tak proč tedy? „Snažit se přijít na to, proč někdo zakládá facebookovou stránku, je asi podobné, jako chtít zjistit, proč vlastně lidé mají Facebook nebo Twitter,“ napsali nám z Google poezie.
Spravovat virtuální nástěnku je prostě moderní koníček. Zkuste ho sami, třeba vás chytne. Budete-li mít štěstí, může vaše facebooková stránka překročit hranice virtuální reality a stát se něčím víc – budete pořádat party a prodávat trička, jako se to povedlo Stay Zmrd. Ti teď mají jiné plány. „Další cíl je natočit porno s Dádou Patrasovou, na režii musí bejt Zmrdek Troška a Zdeněk Pohlreich nám musí vařit piko v reality show Vaří celé Česko!“ Hodně štěstí a dobrou chuť.