Není sleva jako sleva. Jak nenaletět na falešné výprodeje?

15. 11. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce
Je sleva opravdu reálná? Nejsou jiné obchody levnější? Nezdražili včera, aby dnes mohli zlevnit? Ukážeme vám, jak poznat falešné výprodeje a slevy.

Black Friday, Černý pátek, Cyber Monday, masakr cen, letní Vánoce, předvánoční výprodeje, povánoční výprodeje, jarní slevy, sleva až 95 %, dneska za polovic. Dnes je pořád důvod nabízet produkty levněji, ale nejsou slevy pouze virtuální? Jak poznat, kde si s vámi jen hrají?  

Co je to sleva?

Předně je nutné vysvětlit, jak to se slevami chodí. Výrobce vyprodukuje produkt, pošle jej do obchodu a stanoví u něj doporučenou maloobochodní cenu (v angličtině MSRP, manufacturer's suggested retail price). Není závazná, skutečná cena u produktu zpravidla nebývá vyšší, ale většinou bývá nižší. Nejde o hranici, pod níž by již obchod na produktu prodělával. Marži bude mít vždy, nejde-li opravdu o výprodej starých zásob, kterých se obchod chce zbavit.

Výše slevy se pak odvíjí od oné doporučené ceny. Méně poctivé obchody ale od počátku schválně nasadí vyšší základní cenu, aby mohly nabídnout například 10% slevu. Produkt, který v obchodě stojí 999 Kč bez slevy je opticky i marketingově méně atraktivní než ten, který byl na 999 Kč zlevněn z 1099 Kč, přestože se za onu vyšší částku nikdy neprodával. V zákazníkovi to vyvolá pocit, že právě teď je nejvyšší čas nakoupit.

V ideálním případě má obchod všechno v neustálé slevě. A když něco opravdu zlevní (tj. prodá to za méně než před týdnem), výše slevy se samozřejmě nevztahuje k původní prodejní ceně, ale té doporučené (či vyšší).

Díky internetu už na podobné triky nemusíte naletět.

Srovnávače cen

Heuréka, Zboží.cz nebo třeba náš srovnávač CoChceš.cz vám řeknou, kolik daný produkt stojí v jiných obchodech. To je první krok, jak zjistit, jestli sleva je skutečnou slevou. Není samozřejmě nutné ani doporučené kupovat produkt v obchodě s nejnižší cenou. Cena je jedním z hledisek. Pokud máte dobrou zkušenost s obchodem X, klidně mu zaplatíte o 5 % víc, protože víte, že tam jsou milí, dobře vyřizují reklamace, mají poblíž pobočku apod.

Vývoj ceny na Heuréce Vývoj ceny na Heuréce

Levnější obchody budou zpravidla menší krámky s omezeným skladem, zákaznickou podporou i množstvím poboček. Proto jsou levnější. A také proto, že si neplatí drahé billboardy a reklamní spoty.

U levných obchodů je také vhodné na Heuréce zkontrolovat zkušenosti uživatelů. Stejný srovnávač má také na spodku stránky graf ukazující, jak se v průběhu času měnila minimální a průměrná cena. Z něj i vyčtete, jestli už produkt není příliš starý.

TIP: Srovnávač se hodí i v kamenných prodejnách. Díky smartphonu s mobilním internetem už nebudete bezbranní a nenecháte se opít falešnou slevou.

Velké rozdíly v ceně mobilů aneb pozor na šedivky

Především u mobilů si můžete všimnout, že menší obchody nabízejí výrazně nižší ceny než velké e-shopy. Může to být způsobeno jednak oním levnějším provozem (viz předchozí odstavce), ale často spíš tím, že obchody neprodávají mobily výrobce určené pro Českou republiku. Jde o tzv. šedý dovoz.

U telefonů jakožto relativně nesložitějších zařízení to může znamenat několik problémů. Telefon vůbec není homologován pro použití v Evropě. Hlavně čínské mobily v minulosti neměly certifikát CE od výrobce a místní prodejci si jej nechali vystavit až zpětně po importu do Česka. Dle nové direktivy EU platné od června 2016 to již není možné a všechny importované produkty již musí mít značku CE dopředu přímo od výrobce.

Slušnější prodejci přiznají, že jde o EU distribuci Slušnější prodejci přiznají, že jde o EU distribuci

Ani s logem CE nemusíte mít vyhráno. V českých obchodech najdete levné mobily určené původně pro jinou evropskou zemi. Bude mít jiný firmware (třeba i nějaký brandovaný od cizího operátora) a v případě poruchy vám český autorizovaný servis nemusí takové zařízení převzít. Stále jste chráněni českou dvouletou zárukou prodejce. Co když je to ale prcek, co za pár měsíců zkrachuje?

Zkušenost: Osobně jsem v minulosti podle srovnávače koupil nejlevnější foťák (Panasonic FZ8, kdyby vás to zajímalo). V jednom obchodě byl o třetinu levnější než jinde, o rizicích jsem věděl, ale sleva byla příliš lákavá. Foťák přišel bez tištěného českého manuálu (jen odkazem na stažení PDF), s redukcí z americké na evropskou zásuvku (nejlevnější možná, vůbec nedržela) a americkým firmwarem. V menu nebyla čeština (český model ji měl) a u videa nebyla podporovaná norma PAL, ale jen NTSC. Před deseti lety bylo výhodnější mít snímkovací frekvenci 25 místo amerických 30 fps.

Samotnou kapitolou je, jak nenaletět podvodným obchodům.

Byla včera stejná cena jako dnes?

Zdá se vám, že vámi sledovaný obchod mění ceny každý den? Je to možné. A díky internetu můžete změny i sledovat.

Výborné řešení, které se ale hodí pro sledování e-shopu jen omezeně, je služba followthatpage.com. Zadáte adresu stránce a e-mail, na který vám přijde upozornění, pokud se na stránce cokoliv změní. Sledovačka se hodí například při hlídání akcí s bonusovým kreditem u Kaktusu. Ceny můžete monitorovat také, ale z principu pouze upozorní na budoucí slevy produktu X v obchodě Y.

Zpětně se podívat na ceny můžete díky Google Cache nebo Archive.org. Obě služby vám jednoduše zpřístupní cachedview.com. Stačí zkopírovat adresu produktu z prohlížeče a kliknout na oranžové nebo zelené tlačítko.

CachedView CachedView vám pomůže najít dřívější podobu stránky

Google pravidelně prochází celým webem a ukládá k sobě jednu starší kopii stránky. Ta se neustále přepisuje podle toho, jak často jeho robot web navštěvuje. Pokud budete mít štěstí, uvidíte podobu stránky třeba ze včerejška. (Bing má Cache také, ale české stránky neprochází tak důkladně.)

Archive.org ukládá všechny kopie stránky v čase, v archivu je jich přes 300 miliard. S trochou štěstí objevíte několik historických cen. Na e-shopy ale Archive.org není moc dobrý, indexuje spíš zpravodajské a firemní weby. I tak můžete najít cenné informace.

ICTS24

Jak s Google Cache a Archivem.org pracovat, uvidíte na videu.