Hlavní navigace

Far Cry 2: výkon grafik a vliv nastavení

29. 10. 2008

Sdílet

Zdroj: Redakce

Podmínky testování

Far Cry 2 je zřejmě noční můrou všech programátorů ovladačů, možná se nakonec stala zlým snem i pro vývojáře, množství záhy po vydání nalezených bugů by o tomu napovídalo. V každém případě se však hra hraje a dle živých diskuzí se hraje nemálo. Navíc se nediskutuje jen o hře samotné, ale především o jejích konfliktech s hardwarem. Velkou sbírku poznatků, tipů, objevených bugů v zobrazení či řešení několika potíží včetně nezobrazování všech informací na širokoúhlých LCD najdete ve velkém tématu diskuzního fóra.

V odkázaném vlákně diskuzního fóra najdete problémy Radeonů ve Far Cry 2, které s minulý týden vydaným Far Cry 2 hotfixem nezobrazují správně některé textury (například menší kameny z určitých úhlů, odpadky, pražce na kolejích ...) a průhledné textury, resp. je nezobrazují místy vůbec. I proto je implicitním ovladačem pro měření výkonu bezproblémový ovladač Catalyst 8.10 WHQL, ovladač Far Cry 2 hotfix je u dvou nejsilnějších karet ATI ukázán v grafech ale pro jistotu také. AMD totiž každým dnem má vydat opravu těchto chyb a uvidíme, zda se vrátí na výkon 8.10 WHQL anebo bude platný výkon s tímto hotfixem.

Ani GeForce však nemají čistý štít. V DirectX 9 režimu jsem si při nastavení maximální detailů všiml poblikávání stínů . Jak Radeony, tak GeForce v DirectX 10 navíc nezobrazují květy (klasy) trav, v DirectX 9 ano. Jedinou kartou, která i v DirectX 10 správně zobrazuje trávu, je Radeon HD 2900 XT. O tom všem ale více v připravované části článku, která se bude trochu zabývat kvalitou obrazu ve Far Cry 2. V ní dojde také k provázání výkonnostního zisku při snižování detailů (viz závěrečná tabulka) se ztrátou kvality zobrazení.

Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, typicky pak test short ranch. Několik karet jsem vyzkoušel i v nejdelším benchmarku (long ranch). Nejčastější nastavení (profil Ultra High, DirectX 10 režim) vidíte na screenshotu pod tímto odstavcem, vždy jsem zkoušel i výkon při nastavení 4× anti-aliasingu, u některých karet pak rovněž propad/zisk výkonu v DirectX 9 režimu či po snížení detailů. Kdybych snížil detaily v části Performance, získal bych tak vyšší strop daný procesorem, chtěl jsem ale, aby grafické karty zobrazovaly všechny detaily spjaté právě s nejvyšším možným nastavením fyziky.

Testovací sestava

Monitor HP LP3065 (30", S-IPS)
Procesor Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,5 GHz (1,33 V)
Základní deska XFX nForce 790i Ultra SLI (FSB: 1,3 V, Unlinked)
Paměť Kingston 2× 2GB DDR3-1600, 8-8-8-24, 2T (1,9 V)
Pevný disk Western Digital VelociRaptor, 300 GB (10 000 ot./min)
Zdroj Corsair CMPSU-750TX (12V: 60 A, 750 W)
Chladič CPU Coolink Silentator + Noctua NF-P12 (1200 ot./min)
Skříň Cooler Master Centurion 534
Optická mechanika Toshiba SD-H802A (HD DVD, DVD-ROM)
Systémové větráky Noctua NF-S12-1200 (900 ot./min)
  Cooler Master 12cm (900 ot./min)
Operační systém Windows Vista Ultimate (32-bit, EN) SP1
Ovladače Nvidia ForceWare 180.43 + ForceWare 175.13 WHQL
  ATI Catalyst 8.10 WHQL + Catalyst 8.10 Far Cry 2 hotfix

Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065:

 

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston:

Kingston

Za poskytnutí základní desky XFX nForce 790i Ultra SLI děkuji společnosti XFX.

Nastavení ovladačů:

  • Nvidia ForceWare – Vsync: off, Quality: high, transparency AA: off, max. pre-rendered frames: 3
  • ATI Catalyst – Vsync: off, Quality: high, adaptive AA: off

Výkon v číslech (DirectX 10)

V grafech můžete najít následující grafické karty, některé pak pro porovnání se dvěma verzemi ovladačů:

  • MSI GeForce 9400 GT, 550/800 MHz, 512 MB
  • MSI Radeon HD 4650, 600/1000 MHz, 512 MB
  • Sapphire Radeon HD 4670, 750/2000 MHz, 512 MB
  • XFX GeForce 9600 GSO, 550/1600 MHz, 384 MB
  • ATI Radeon HD 2900 XT, 743/1650 MHz, 512 MB
  • Gigabyte GeForce 9600 GT 178.13, 650/1800 MHz, 512 MB
  • Asus GeForce 9800 GT (ForceWare 178.13), 600/1800 MHz, 512 MB
  • Asus GeForce 9800 GT, 600/1800 MHz, 512 MB
  • Sapphire Radeon HD 4830, 575/1800 MHz, 512 MB
  • Gigabyte Radeon HD 4850, 625/1986 MHz, 512 MB
  • Nvidia GeForce 9800 GTX+, 738/2200 MHz, 512 MB
  • eVGA GeForce 8800 GTX, 576/1800 MHz, 768 MB
  • Gigabyte Radeon HD 4870, 750/3600 MHz, 512 MB
  • Gigabyte Radeon HD 4870 (FC2 hotfix), 750/3600 MHz, 512 MB
  • Gigabyte Radeon HD 4870 OC (FC2 hotfix), 820/4400 MHz, 512 MB
  • Zotac GeForce GTX 260 SP216, 576/2000 MHz, 896 MB
  • XFX GeForce GTX 260 SP216 Black Edition, 666/2300 MHz, 896 MB
  • Nvidia GeForce 9800 GX2, 600/2000 MHz, 2× 512 MB
  • Nvidia GeForce GTX 280, 600/2200 MHz, 1024 MB
  • ATI Radeon HD 4870 X2, 750/3600 MHz, 2× 1 GB
  • ATI Radeon HD 4870 X2 (FC2 hotfix), 750/3600 MHz, 2× 1 GB
  • SLI (XFX + Zotac): GeForce GTX 260 SP216, 576/2000 MHz, 2× 896 MB

Grafická řešení jsou v grafech seřazena podle ceny, SLI dvou GeForce GTX 260 SP216 jakožto suverénně nejdražší je nahoře, GeForce 9400 GT pak dole. GeForce 8800 GTX je v umístění odpovídající poslední ceně před ukončením prodeje (5 000 Kč), Radeon HD 2900 XT je na „cenovém místě“ Radeonu HD 3870, se kterým má obyčejně podobný výkon. V případě Far Cry 2 by tomu tak asi nebylo (rozdíl v podpoře DirectX 10.1), žádnou kartu na čipu RV670 jsem však bohužel neměl k dispozici. Zajímavé je také pozorovat, že XFX už GeForce GTX 260 SP216 v edici Black Edition přetaktovala natolik, že je už opravdu stejně výkonná jako GeForce GTX 280.

Výkon v DirectX 9 režimu, shrnutí

Doplněno: Výkonné grafické karty jsem porovnal i v DirectX 9 režimu, kde všechny zobrazují korektně i trávu. Chybí pro změnu měkké stíny, celková kvalita stínů je tristní a zřejmě nedochází k vyhlazování průhledných textur (tráva, listy stromů), ale zase zde odpadají problémy s trháním obrazu i při dostatečném počtu snímků za sekundu.

To nejzajímavější ale obsahuje tabulka s (téměř) všemi naměřenými výsledky. Orientujte se vám nejen podle nastavení+rozlišení a názvu karty, ale také podle barev: červená znamená neplynulé nastavení, žlutá hranici plynulosti, zelená pak dostatečnou rychlost.

Závěry z měření jsou jasné:

MMF24

  • slabším kartám pomáhejte především snižováním detailů
  • změna DirectX 10 > DirectX 9 prospívá výkonnostně spíš Radeonům (u HD 2900 XT pomůže velmi), u GeForce spíše škodí
  • Far Cry 2 je v DX10 Ultra High nastavení citlivá na velikost paměti grafické karty, 512 MB nemusí stačit
  • 4× anti-aliasing je DX10 velkým problémem pro výkon Radeonů HD 4800
  • Far Cry 2 hotfix pomáhá Radeonům HD 4800 (X2) ve vyšším rozlišení a s anti-aliasingem
  • rozdíl ve výkonu ForceWare 180.43 a 178.13 WHQL je i u levnějších GeForce rozdíl značný
  • při momentálním stavu ovladačů platí, že souboje jinak srovnatelných grafických karet dopadají výrazně lépe pro GeForce
  • SLI ani CrossFire výkonných grafických čipů se neukazují jako výhodné: limit procesorem je znát

Článek bude mít pokračování v podobě menší analýzy kvality obrazu (GeForce vs. Radeon, DirectX 9 vs. DirectX 10, Ultra High vs. Very High vs. High vs. Medium vs. Low), dost možná dojde také k aktualizaci po vydání opraveného hotfixu pro Radeony.