Po kvartálních výsledcích Intelu, kterým jsme se věnovali minulý týden, je čas i na výsledky AMD za první čtvrtletí. U Intelu jsme viděli, že se výrazně propadly prodeje serverových procesorů Xeon a zároveň je byl Intel nucen zlevňovat, takže v serverové oblasti přišel o hodně z dřívějších zisků. Toto by mělo být kvůli tvrdé konkurenci, kterou představují 7nm Epycy od AMD. Tudíž teď samozřejmě chceme vědět, jestli se to promítne na nějakých velkých výdělcích tohoto menšího konkurenta.
AMD mělo v posledním kvartálu roku 2020 tržby 3,244 miliardy $ a na první čtvrtletí oznámilo očekávání okolo 3,2 miliardy. Povedlo se mu to překonat, reálné tržby dosáhly 3,445 miliardy dolarů, což je samozřejmě dosavadní rekord firmy. Velký nárůst je to ale hlavně meziročně (o 93 %), protože v před rokem byly tržby v Q1 2020 jen 1,786 miliardy. Tento dramatický rozdíl je způsoben více faktory, ale důležité určitě byl rozjezd výroby semi-custom APU pro konzole Sony Playstation 5 a Microsoft Xbox Series X/S. Ta teď v Q1 2021 asi běží téměř naplno, zatímco před rokem už jen dobíhala minulá generace konzolí a tržby z nic asi byly jen malé.
Z uvedených tržeb mělo AMD 555 milionů čistého zisku (dle GAAP metodiky), což je na jednu akcii 45 centů. Zisk se meziročně zvýšil o 243 % (v Q1 2020 jen 162 milionů $). Hrubá marže byla v průměru 46 %, což je beze změny proti stavu před rokem. Pokles marže, jenž byl vyvolán velkým objemem výroby čipů pro konzole, tedy byl vyrovnán zvýšením marže za výnosnější produkty). Mimochodem se také o dost vylepšil volný cashflow, který byl v tomto kvartálu pozitivních 832 milionů, zatímco o rok dřív negativních 120 milionů.
Segmenty: Ryzeny, Radeony versus Epyc a konzole
Nějakých 60 % tržeb bylo přes zmíněný nárůst konzolí tvořeno běžným hardwarem pro PC. Divize Computing and Graphics v prvním kvartálu měla tržby 2,1 miliardy dolarů, což je meziročně zlepšení o 46 % proti 1,438 miliardy v Q1 2020 (a proti předchozímu vánočnímu kvartálu je to nárůst o 7 %). Divize měla provozní zisk 485 milionů dolarů (před rokem to bylo jen 262 milionů).
Větší podrobnosti se bohužel nedozvídáme, jen že průměrné prodejní ceny se zvedly v procesorech Ryzen i grafikách Radeon, AMD tedy prodávalo výkonnější modely (u Ryzenů se patrně projevilo i zdražení generace 5000, ale může jít i o efekt toho, že se levná CPU a APU nedají sehnat, takže zmizely z mixu produktů prodávaných v retailu). Jak u Ryzenů, tak Radeonů zdá se rostou i prodeje v počtu kusů, i když formulace v tiskových materiálech v tomto nejsou moc jasné. V notebookové oblasti údajně tržby už šestý kvartál po sobě nepřetržitě rostou a tržby Ryzenů 5000 se od vydání zvedají údajně dvakrát rychleji než u generace 4000.
Divize Enterprise, Embedded and Semi-Custom měla tržby 1,345 miliardy dolarů, zde je to meziročně nárůst o 286 %, protože v Q1 2020 byly tržby této divize jenom 348 milionů dolarů. Ovšem na takto vysokou úroveň už se tržby dostaly v předchozích kvartálech, takže proti Q4 2020 (1,28 miliardy $) už je to nárůst jen o 5 %. Provozní zisk divize byl 277 milionů, zatímco před rokem měla ještě mírnou ztrátu.
Velký meziroční nárůst tržeb bude pravděpodobně z velké části vytvořen těmi semi-custom APU pro konzole, ale dílem i rekordními tržbami za procesory Epyc. AMD uvádí, že proti Q4 2020 se teď už tržby za konzole snížily o jednociferná procenta, což znamená, že nárůst tržeb této divize proti Q4 uskutečnily serverové procesory Epyc, které vykompenzovaly nižší prodeje čipů do konzolí a nadto se asi ještě celkový výsledek zvýšily o 70 milionů $. Prodeje byly údajně víc než 2× proti stavu před rokem (v Q1 2020) a o dvouciferná procenta lepší než ve čtvrtém kvartálu. Ale nic přesnějšího bohužel AMD k prodejům Epyců neuvádí.
Výhled na druhé čtvrtletí: 3,5–3,7 miliardy $
Růst tržeb bude pokračovat v dalším kvartálu, ale nijak explozivně. Tržby čeká AMD 3,6 miliardy $ (plus minus 100 milionů). Hrubá marže by měla trošku stoupnout na 47 %. Předpověď zisků uvedená není, ale vzhledem k vyšší marži i vyšším tržbám by měly být opět lepší (odhadem od boku by se asi mohly přehoupnout přes 600 milionů $). 3,6 miliardy dolarů by jinak byl nárůst o 87 % proti druhému kvartálu roku 2020.
Celoroční tržby 15 miliard $ (nebo víc?)
V druhé polovině roku už se takovéto explozivní navýšení tržeb konat nebude, protože v prognóze na celý rok AMD uvádí, že očekává růst tržeb „jen“ cca o 50 % proti roku 2020. Třetí a zejména čtvrtý kvartál loňska už totiž byly výrazně silnější než první polovina roku právě proto, že se začaly vyrábět konzole, takže proti nim se letos nebudou tržby už zvedat tak moc, jako v první polovině.
Loni mělo AMD tržby 9,763 miliardy $, takže přesně 50 % navíc by znamenal 14,64 miliardy $ tržeb. Ve skutečnosti to nejspíš bude víc, protože AMD pravděpodobně odhad na třetí a čtvrtý kvartál zatím udává s rezervou vzhledem k tomu, že objem prodejů v tomto vzdálenějším období je méně jistý. Nicméně pokud by se tento odhad (a prognóza na Q2) trefil, tak by na třetí a čtvrtý kvartál v průměru připadaly na každý asi 4 miliardy dolarů. Uvidíme, zda (nebo jak moc) se to nakonec v reálných číslech povede firmě vylepšit.
Galerie: Finanční výsledky AMD v Q1 2021
Zdroje: AMD, Seeking Alpha