Tak to vypadá, že to s navyšováním výrobních kapacit nebude moc horké. Jestliže jsou teď ve 4Q/20 a 1Q/21 schopni vykázat 3,2-3,3 miliardy tržeb a za rok očekávají 13,4 miliardy, není tam prakticky žádné navýšení. Lisa sice mluvila o tom, že na 2. pololetí nějaké navýšení objednané mají, ale asi to nebude nic významného.
Jinak ale pěkné výsledky. Škoda jen, že je nechtějí trochu lépe rozsegmentovat, aby bylo vidět, jak na tom jsou jednotlivé kategorie produktů.
Oni by to mozno radi rozsegmentovali ale mam pocit, ze na to teraz nemaju priestor. Musi sa ukludnit situacia.
Je nedostatok vsetkeho, tak pravdepodobne segmentuju hlavne podla zisku. Ak by mali kapacity, tak by vedeli poriadne zvysit predaje a podkurit Intelu. Tu ma vyhodu Intel a vdaka tomu sa drzi ako sa drzi a AMD neziskalo na trhu lepsiu poziciu.
Intleu zahrala do karat Corona. Predava sa v podstate vsetko a tak vykon alebo technologicky naskok nehra taku rolu ako by hral za normalnych okolnosti.
Mě zaujal růst marže. Vezmeme-li v úvahu, že velkou část produkce AMD za 2020 sebraly konzole, které na tom s marží budou asi poměrně bídně, je celková úroveň 45% poměrně dobrá - a i očekávaný růst na 47% v 2021 ukazuje, že po saturaci konzolového trhu je příležitost se "zahojit" na produktech s vyšší marží (tj. AMD může výrazně potlačit negativní efekt nákladů promarněné příležitosti).
Podle mých předpokladů má AMD ještě cca 2-3 roky než se s plnou konkurenční silou vrátí Intel do segmentu CPU. Jsem zvědavý, zda a jak téhle příležitosti využijí. Bude hodně zajímavé sledovat jejich strategii i taktiku, zejména jakým způsobem budou akcentovat vývoj CPU/GPU, nebo zda se pustí do nějakého nového segmentu (Xilinx) či zda dojde k dalšímu prorůstání dříve striktně oddělených segmentů. Proti tomu může samozřejmě hrát vývoj na trhu (Covid, pravděpodobný nadcházející krizový rok na burzách, hosp. krize celosvětového charakteru.) V tomto ohledu IMHO nuda panovat tedy nebude.
stavěl jsi většinou to, co jsi doporučil ... tady soused skládá a rozváží compy pomalu každý den jeden a nemá o intel sestavy nouzi ... říká "půl na půl ... a ty sestavy cos dělal ... potěš pánbůh ... jetě ta "áefka" ujde ... 3100 je k čemu? Vyřváváte tady už roky, že 4 jádra jsou k blití a tady se rozlýváš nad tím, kolik jsi jich nanutil BFUčkám ... a zrovna na těchto amd asi moc nevydělá ...
Holeček má na mysli segmentaci ve smyslu kde přesně co prodali a kde přesně kolik vydělali ... protože například hláška "prodali jsme rekordní počet epyců" může znamenat, že prodali o jeden víc, než loni
... a co jsou ty normální okolnosti? Jako že má tsmc neomezené možnosti výroby? To ale můžeme řísti o intelu, že kdyby nepodělal procesy, amd neexistuje ...
Vás zaujal růst marže a analytiky při té telekonferenci taky. Jen opačně než vás. Šili do Lisy, jak je možné, že marže splnila jen očekávání a je na 45 %, když tržby výrazně překonaly odhad. Chtěli slyšet, jak je to s maržemi v jednotlivých segmentech, ale moc se toho nedozvěděli. Jen to, že marže v grafickém segmentu patří k těm horším a u Ryzenů k těm lepším. Což asi není úplně dobrá zpráva pro hráče. Grafiky budou až při nedostatečných výrobních kapacitách až na druhé koleji.
Znova zopakuju, že marže na konzolové čipy byly asi extrémně nízké, protože jak jinak vysvětlit cenu celé PS5 v hodnotě lehce přes 13 tisíc Kč? Za to v koncovce nekoupíš ani srovnatelné CPU s deskou a RAM, natož grafiku, SSD, zdroj a krabici. I kdyby to Sony zadotovalo ze 100% (tj. cena 13 litrů by šla celá za AMD, což nevidím jako pravděpodobné), tak i tak tam nevidím možnost, jak levněji vyrobit 308mm2 (pro srovnání, chiplet zen3 má cca 80mm2) velký čip aby měl marži oněch 45%.
Takže IMHO tohle je důvod. A myslím, že logicky Lisa nechtěla "shodit" svou dlouhodobou strategii pokrytí co největšího herního segmentu.
Že budou vyrábět konzolové čipy snad věděli i předtím, když tu marži odhadovali spolu s tržbami. Tedy otázka zněla, proč tržby překonali a marži ne. A není to otázka moje, je to otázka těch několika analytiků, kteří se Lisy na tu marži ptali.
Lisa samozřejmě mlžila jako vždycky. Což není výčitka, jen takové připomenutí, že to manažeři dělají a jen těm od Intelu se to ve zdejších diskuzích vyčítá.
apu ps5 je jeden čip, cena holého čipu je cca 114 dolarů, možná si je nechává pouzdřit Sony, tím pádem by těch 40% marže nebyla vysoká suma ... čiplet je sice levnější, ale do cpu jdou často dva + IO na interposeru, mnohem složitější implementace, takže mají co dělat tu marži udržet ... cena holého graf čipu je cca 260 dolarů, + pouzdření, a při prodejních cenách, které AMD za grafiky původně nasadilo, ani na těch 45% nedosáhnou ... zbývají Epyc, tam by neměl být problém ... zapoměl jsem ještě apu do pc a mobilní ... tam s těmi maržemi to asi taky nebude velká sláva ...
A proč by nemohla tolik stát, PS je služba primárně, a ten kus HW je jen nástroj k poskytnutí té služby.
Nicméně jsou to čipy na zakázku, takže AMD to neprodává jako vlastní produkt, marže je nízká. Pokud SoC PS5 má 308mm tak jeho výrobní náklady mohou být něco jako 50 dolarů. Kdyby to bylo nějaké APU pod značkou AMD, tak by ho AMD klidně prodalo za 3 sta dolarů, ale pokud to sony prodají za nějakých 70 dolarů, což znamená že jsou na "obří" marži nějakých 40%, pokud mají 10% tak to sony koupí třeba za 55. Takže není problém celé zařízení vyrobit na hranici nákladů a prodávat za 500 když primární příjem má být ze služeb.
Vývoj a dodávky pro konzole byly dlohodobě v horších časech pro AMD přínosem, dnes při změněné situaci jsou spíše zátěží. Na druhou stranu AMD je asi jedno jestli vyrábí APU pro konzole či GPU do GK. V obou případech bude inkasovat pravděpodobně jen okolo 1US$/mm2_7nm. U Ryzen 5800X je to nejspíš násobně více.
Tak podle propočtů co dřív kolovaly když se hodnotilo to kolik asi vyjde 3080 tak výroba RTX3080 na TSMC procesu, což by bylo přes 400mm může vyjít na 70-80 dolarů a u samsungu teoreticky o 20-30 dolarů níže, při 308mm čipu bych tipoval tu cenu Soc pro PS5 poloviční, ale ano počítám jen samotný křemík, nic jiného.
no nevím, velikost 3080 je 628mm2, rx 6800 má 520mm2 a cenu cca 260 dolarů, 7nm wafer stojí přes 15 tisíc dolarů a takhle velkých čipů z něj vyleze maximálně těch 60, u větší nvidie ještě méně ... takže cena určitě nebude 80 dolarů, ale 3-4x víc ... apu v ps5 má 308mm2, z waferu vyleze cca 130 kompletně funkčních, možná pár ne úplně, co se ještě dají použít...
No ale přece přesně to píšu - PS5 je dotovaná Sony, tj. logicky si u AMD museli vyjednat nízké/výhodné ceny. A nízká cena = nízká marže. V objemech, ve kterých se prakticky celý rok APU pro PS5/XBOX vyráběly, to muselo s celkovou marží AMD zahýbat směrem dolů. Ten příklad jsem psal jako absurdní (limitní) extrém, je jasné, že Sony konzole nedotuje ze 100%.
Apple v první řadě vydělává na mobilech a tabletech. Macy jsou dnes už jen doplňky. Ale to všechno má zarámováno do statutu "luxusního" zboží pro snobíky, a podle toho má nastavenou i cenovou politiku.
AMD jste se ještě nedávno smáli a sázeli se, kdy zkrachuje a kdo ho koupí. Jestli si opravdu myslíš, že se dají srovnávat marže takových dvou podniků a podle jasného výsledku "pokárat AMD", tak potěš koště.