Firefox dospěl
Hned začátkem roku jsme vás informovali o tom, že se tržní podíl Firefoxu propadl pod 10 %. Zlatá éra ohnivé lišky (pandy červené, chcete-li) dávno skončila, ve výsledku však může být pro Mozillu útěchou, že se v průběhu roku podíl jejího prohlížeče již dále razantně nesnižoval a podle Net Applications.com zůstal víceméně stabilní pod hranicí deseti procent.
Přesto by Mozilla chtěla se situací něco dělat, zvolená cesta ale podle nás není šťastná. Podobným příkladem je restart vývoje Opery. Podle nového plánu změní Firefox architekturu, což si vybere daň v podobě zrušení kompatibility se stávajícími doplňky, přijdeme také o seskupování panelů a klasické motivy vzhledu. Jinými slovy se vytratí unikátní znaky a funkce důležité pro pokročilé uživatele. Uživatelů se ale změny reálně dotknou až v příštím roce.
Zatím se můžeme těšit z mnohých novinek, díky nimž prohlížeč definitivně dospěl. Mozilla experimentovala se 64bitovou verzí, kterou v prosinci nakonec vydala. Vedle řady menších vylepšení si zaslouží zmínit anonymizace prohlížení v soukromém režimu. Blokování reklam prostřednictvím Focusu zavedla i na iOS, kde se Firefox konečně vyloupl a nezapomněl ani na synchronizaci uživatelských dat. Ze hry vypadly sponzorované dlaždice.
Chrome také dospěl
Naproti tomu na frontě u Googlu se tolik přelomových věcí nedělo. Chrome se na pohled výrazně neproměnil, k nejzásadnějším změnám patří to, že přestal vycházet pro Android 4.0 (podpora pro Ikspéčka skončí až v dubnu 2016). Desktopová verze přišla o málo využívané centrum notifikací a o kontroverzní „Ok, Google“. Google také ladil spotřebu paměti, výsledky jsou solidní. Po letech byl přepracován správce záložek.
To nepotěšilo každého, dobrou zprávou pro některé nebylo ani zrušení dalšího způsobu, jak do Chromu nainstalovat neoficiální doplňky. V rámci zjednodušování Google vymyslel, jak zpřehlednit indikaci stavu zabezpečení webu. Na Androidu Chrome od letoška zase zvládá uspořit až 70 % přenesených dat, verze pro iOS si porozuměla s multitaskingem. K tomu připočítejte nové plošší logo.
Opera je out
Nejsme si jistí, koho zaujala nová Opera – podobá se Chromu, má aspoň o něco více funkcí. Na druhou stranu podobně obsáhlá jako dříve zdaleka není a nejspíš nikdy nebude. V tomto roce pomalu dotahovala do konce některé základní věci jako synchronizaci uživatelského obsahu. Skoro dva roky trvalo, než se naučila synchronizovat obyčejné záložky, v září k tomu přidala hesla. Za zmínku tak nadále stojí hlavně režim Turbo, jenž byl na podzim vylepšen.
Komu nevyhovuje nová Opera, dostal milý dárek. Původní autor Jon Stephenson von Tetzchner totiž začal programovat vlastní prohlížeč, jenž je sice opět založený na Chromiu, ale vývoj je optikou fanouška původní Opery v případě Vivaldiho nadějnější než u nové Opery. Odpovídá tomu bohatší prostředí a výbava. Prvně vyšel v lednu a koncem roku se začal blížit stavu, kdy mu bude odejmuta nálepka beta. Mimochodem, Vivaldi je hodně vznešený název.
" frameborder="0" height="315" width="560">
Připomněl se i Seznam
Svůj prohlížeč pro iOS vydal český Seznam, bohatou funkcionalitou nás ovšem neoslnil. Další verze, jež vyšla v říjnu, ale byla zajímavější a nabídla i synchronizaci hesel. Na Windows si našel cestu UC Browser, z našeho pohledu ale šlo o nezajímavý a vlezlý prohlížeč. V tomto roce byl úplnou novinkou vlastně také Edge, nástupce Internet Exploreru, jenž ale znovu nic neuměl a data dokazují, že u uživatelů neuspěl. Aspoň, že Microsoft začal podporovat open source formáty.
Z novinek můžeme zmínit ještě Maelstrom, což je zase prohlížeč od BitTorrentu. Ten aplikuje model P2P sítě na weby, takže si uživatelé při prohlížení vlastně posílají data mezi sebou. S webem souvisí ještě poslední věc. Populární řešení na blokování reklamy na webu Adblock má nového tajemného majitele a zobrazuje některé reklamy. Dostáváme se do podivné spirály, kdy provozovatelé webových služeb platí někomu za to, aby neblokoval jeho reklamy.