Francouzský ministr školství v neděli schválil návrh, podle kterého žáci a žákyně nebudou smět ve škole používat mobil. Zákaz bude platit od září 2018, tj. od začátku příštího školního roku. Jak informuje zpravodajský web France 24, nesmělo mobily používat ve třídách žactvo základních škol. To platilo též pro první čtyři roky navazujících studií. Čerstvý zákaz vlastně jen bude rozšířením stávajícího, protože kromě výuky mobilní zařízení vykáže rovněž z obědů, přestávek na svačinu i krátkých přestávek mezi hodinami. Podle deníku The Local francouzský ministr školství Jean-Michel Blanquer uvedl, že mu nepřipadá zdravé, když děti o přestávkách tráví čas zíráním na obrazovky, místo aby si hrály. Zákaz považuje za věc veřejného zdraví. Mezitím není zřejmé, jak by měl zákaz fungovat. Je očividné, že děti si mobily do školy stejně budou brát už jen z případné potřeby komunikovat s rodiči po výuce apod. Podle The Local někteří včetně Blanquera navrhují, aby ve školách vznikly skříňky, kam by si každý mohl svůj smartphone zamknout po dobu prezence ve škole. [caption id="attachment_124995" align="aligncenter" width="1600"] Jak děti motivovat, aby zvedly hlavy od mobilů?
Ministr se domnívá, že by si děti měly hrát. Možná si hrají, byť v různých online či multiplayerových hrách. Co děti na smartphonech dělají, podle mě ministr bezpečně neví. Zákaz jako takový představuje radikální řešení, které navíc bude jen těžko dodrženo. Patrně také víte, jak funguje psychologie člověka. Ne nadarmo se říká, že zakázané pokušení nejvíce chutná.
Nebylo by lepší místo zákazu děti navádět správným směrem a učit je sebekontrole a ujistit se, že využívají mobily primárně ke správným cílům? Pokud někdo hraje tři hodiny denně na mobilu např. Angry Birds a neumí zařízení využít smysluplněji, není to jisté dobré. Ale vyřeší takové případy plošný zákaz ve školách? Nepřinese naopak vznik nových nežádoucích (sociálně patologických) jevů?
Další věc je, že zákaz se zaměřuje na školní prostředí, bylo by ale také dobré podchytit situace v domácnostech, které mají na dítě rovněž nemalý vliv. Některé výzkumy pak naznačují, že zákaz mobilů ve školách vedl ke zlepšení výsledků žactva v testech. (Otázka pak také zní, jakou vypovídající hodnotu mají testy na jedné konkrétní škole.) Jsem osobně zvědavý, jak zákaz mobilů ve francouzských školách dopadne. Co myslíte vy?