Freemium není zdarma. EU chce odlišit aplikace s in-app platbami

Sdílet

 Autor: Redakce

Evropské komisi se nelíbí, když vývojáři označují nálepkou „zdarma“ i aplikace, které sice lze bezplatně stáhnout, ale uvnitř se musí platit. Navrhuje proto několik kroků, jak ochránit uživatele. „Spotřebitele a zvlášť děti je třeba lépe chránit proti nečekaným výdajům za in-app nákupy. Vnitrostátní donucovací orgány a Evropská komise jednají s odvětvím o tom, jak řešit tuto otázku, která nejenže finančně poškozuje spotřebitele, ale může ohrozit také důvěryhodnost tohoto velice slibného trhu. Všichni mohou jen získat, nejde-li se konkrétní řešení co nejdříve,“ říká Neven Mimica, komisař pro spotřebitelskou politiku,

Aplikace 100+1 pro Android s in-app platbami

Komise na základě vlastní zdrojů tvrdí, že více než polovina mobilních her je nabízena volně ke stažení, ale často přitom vyžadují dodatečné platby za obsah. Úřady chtějí spolu s vývojáři najít řešení, které by vyhovovalo všem a díky kterému by uživatelé nemohli nechtěně utrácet.

 

EU se chce soustředit na tyto čtyři body:

  • Hry by neměly být označené jako bezplatné, ale musí spotřebitele informovat o skutečných výdajích.
  • Hry nesmí děti nutit k nákupu věcí nebo aby kvůli placení přemlouvaly rodiče.
  • Platby by neměly být strhávány automaticky bez toho, aniž by je schválil uživatel.
  • Vývojáři musí poskytnout e-mailovou adresu, kde si spotřebitelé mohou stěžovat nebo pokládat dotazy.

Nejsem si jistý, jak přesně chce EU tato pravidla vynucovat, ale dva nejvýznamnější obchody s aplikacemi pro smartphony a tablety – App Store od Applu a Play Storu od Googlu – se na tyto body zaměřují už od začátku. U každé aplikace je uvedeno, jestli obsahuje in-app platby (viz obrázek nahoře z našeho časopisu 100+1), každou transakci musí uživatel potvrdit heslem a u aplikací jsou i adresy vývojářů.

ICTS24

Jak se přesvědčil sám Apple, ani to není dostatečnou zárukou, jak děti ochránit. Kvůli nechtěným platbám zaplatili rodiče přes 30 milionů dolarů. Po prvotní instalaci aplikace totiž v App Storu platí 15minutové okno, během něhož už uživatel nemusí in-app nákup schvalovat heslem. Toho zneužívaly děti. Americká obchodní komise svalila vinu na Applu, který se zavázal, že rodičům vrátí peníze zpět.

Zdroj: EU