Freemium není zdarma. EU chce odlišit aplikace s in-app platbami

Sdílet

 Autor: Redakce

Evropské komisi se nelíbí, když vývojáři označují nálepkou „zdarma“ i aplikace, které sice lze bezplatně stáhnout, ale uvnitř se musí platit. Navrhuje proto několik kroků, jak ochránit uživatele. „Spotřebitele a zvlášť děti je třeba lépe chránit proti nečekaným výdajům za in-app nákupy. Vnitrostátní donucovací orgány a Evropská komise jednají s odvětvím o tom, jak řešit tuto otázku, která nejenže finančně poškozuje spotřebitele, ale může ohrozit také důvěryhodnost tohoto velice slibného trhu. Všichni mohou jen získat, nejde-li se konkrétní řešení co nejdříve,“ říká Neven Mimica, komisař pro spotřebitelskou politiku,

Aplikace 100+1 pro Android s in-app platbami

Komise na základě vlastní zdrojů tvrdí, že více než polovina mobilních her je nabízena volně ke stažení, ale často přitom vyžadují dodatečné platby za obsah. Úřady chtějí spolu s vývojáři najít řešení, které by vyhovovalo všem a díky kterému by uživatelé nemohli nechtěně utrácet.

 

EU se chce soustředit na tyto čtyři body:

  • Hry by neměly být označené jako bezplatné, ale musí spotřebitele informovat o skutečných výdajích.
  • Hry nesmí děti nutit k nákupu věcí nebo aby kvůli placení přemlouvaly rodiče.
  • Platby by neměly být strhávány automaticky bez toho, aniž by je schválil uživatel.
  • Vývojáři musí poskytnout e-mailovou adresu, kde si spotřebitelé mohou stěžovat nebo pokládat dotazy.

Nejsem si jistý, jak přesně chce EU tato pravidla vynucovat, ale dva nejvýznamnější obchody s aplikacemi pro smartphony a tablety – App Store od Applu a Play Storu od Googlu – se na tyto body zaměřují už od začátku. U každé aplikace je uvedeno, jestli obsahuje in-app platby (viz obrázek nahoře z našeho časopisu 100+1), každou transakci musí uživatel potvrdit heslem a u aplikací jsou i adresy vývojářů.

bitcoin školení listopad 24

Jak se přesvědčil sám Apple, ani to není dostatečnou zárukou, jak děti ochránit. Kvůli nechtěným platbám zaplatili rodiče přes 30 milionů dolarů. Po prvotní instalaci aplikace totiž v App Storu platí 15minutové okno, během něhož už uživatel nemusí in-app nákup schvalovat heslem. Toho zneužívaly děti. Americká obchodní komise svalila vinu na Applu, který se zavázal, že rodičům vrátí peníze zpět.

Zdroj: EU