Nvidia a Freesync s prostředníkem
První zpráva o FreeSync na grafice GeForce se objevila minulý týden na Redditu. Uživatel s přezdívkou bryf50 zkoušel hru World of Warcraft: Battle of Azeroth na počítači s Radeonem Pro WX 4100 a GeForce GTX 1080 Ti. Přitom měl k Radeonu připojený monitor s FreeSync. Tento titul má zabudovanou možnost přesunout za běhu hru manuálně z jednoho GPU na druhé.
Když bryf50 tuto volbu zkusil, přišel na to, že může WoW spustit na Radeonu a poté přesunout břemeno vykreslování na kartu GeForce, zatímco zobrazení zůstává na monitoru napojeném na Radeon. V této situaci GeForce vypočítává snímky hry, ale poté je k zobrazení posílá na grafiku AMD. Překvapivě při tom však byl zachován režim FreeSync a adaptivní obnovování. Posílání snímků z druhého GPU mu očividně nebránilo.
Klíčem je přepínání GPU ve Windows 10 v1803
Tato volba pro přepnutí není přítomná ve všech hrách (má ji snad ještě Far Cry 5), ale poté byla nalezena cesta, jak tento trik „zobecnit“. Klíčem k tomu je funkce přepínání integrované a výkonné samostatné grafiky, která je nyní zabudovaná přímo do Windows 10 verze 1803. Primárně je samozřejmě míněna pro notebooky, ale zdá se, že funguje i na desktopu (člověk se pořád učí…). Windows integrovaná GPU automaticky označuje jako „úsporná“ a samotné karty jako „výkonné“. Uživatel pak může při spouštění hry zvolit, na čem má program běžet v kontextovém menu otvíraném pravým tlačítkem myši.
Pokud je vaše integrovaná grafická karta Radeon (tj. musíte mít jako procesor nějaké APU), nastavíte ji v BIOSu jako primární a připojíte k ní monitor s FreeSync, lze jej používat se sekundární kartou GeForce ve velkém množství her. Není už třeba přepínat za běhu, stačí hru pustit na „výkonném GPU“, zatímco máte monitor připojen k APU. GeForce opět bude hotové snímky ochotně posílat na Radeon, který je vykreslí adaptivně – bez cukání, bez trhání.
Trik funguje prakticky bez problémů
Web PC Perspective postup vyzkoušel v tomto článku a ověřil, že funguje s Ryzenem 5 2400G, GeForce GTX 1080 a 144Hz monitorem Nixeus EDG-27. A dokonce celkem bezproblémově. Není zdá se třeba žádné komplikované nastavení, stačí mít monitor připojený k APU a aktivované FreeSync. Omezením ovšem je, že přepínání ve Windows asi funguje jen ve hrách běžících nad API DirectX, tedy asi nikoliv nad OpenGL nebo Vulkanem.
Tento trik by možná mohl méně movitým hráčům pomoci k adaptivnímu obnovování, pokud se jim nechce připlácet za G-Sync, ale mají grafiku GeForce (pokud máte GPU spíše mainstreamové nebo ještě levnější kategorie, příplatek za G-Sync bývá vzhledem k ceně karty dost vysoký). Případně by se mohl hodit těm, kdo mají LCD s FreeSync z minula nebo čistě náhodou. A FreeSync také začínají podporovat některé televize, u nichž máte s G-Sync zcela smůlu.
Otázka je ale samozřejmě, zda tato mezírka zůstane funkční. Nvidii se asi hack probourávající její politiku nebude líbit a mohla by jej teoreticky zablokovat nebo rozbít v ovladačích. V minulosti takto třeba Nvidia aktivně zablokovala možnost použít sekundární GPU GeForce pro PhysX, když měl uživatel jako hlavní grafiku Radeon.
Input lag se zvýší, ale ne drasticky
To, že se snímky přesouvají mezi dvěma grafikami, má určitý negativní dopad. Přenos a režie přidávají logicky nějakou latenci navíc, která se vloží mezi konec výpočtu snímku a jeho zobrazení na monitoru. V PC Perspective na toto nezapomněli a dopad otestovali pomocí vysokorychlostní kamery a myši, která při stisknutí tlačítka rozsvicuje LED, takže na kameře lze porovnat čas vstupu a čas změny snímky.
Výsledek je ale docela uspokojivý. Karta GeForce GTX 1080 s aktivním G-Sync (tedy s jiným monitorem) sama má input lag 24,9 ms (jde o hru Half-Life 2, novější hry mají často latenci vyšší). S přesměrováním na integrovaný Radeon Vega 11 v Ryzenu a při zobrazení na Nixeu byl lag 31,9 ms, tedy o 7 ms vyšší.
To by většina hráčů asi vůbec neměla poznat. Pro srovnání – když hra běžela přímo na Radeonu Vega 11, byla latence 29 ms. Teoreticky by tedy dokonce něco z rozdílu mohlo být způsobené i vyšším input lagem samotného monitoru Nixeus proti Asusu ROG Swift PG27Q, použitého pro měření s G-Sync. Toto ale nevíme, vyšší latenci může mít sám integrovaný Radeon.