Hlavní problém, který spolu s kauzou přišel, je ten, že O2 nepovažuje změnu pravidel za zhoršené postavení zákazníka. Tudíž necítí povinnost informovat jej o tom, že v případě nesouhlasu se změnami může zákazník bez sankcí odstoupit od smlouvy na dobu určitou.
Spotřebitelský časopis dTest varoval O2 před možnou soudní dohrou, ale operátor svůj postoj nezměnil. Právníci dTestu proto dnes podali žalobu Obvodnímu soudu pro Prahu 4 kvůli porušení zákona o ochraně spotřebitele.
„V žalobě navrhujeme, aby soud označil změnu podmínek a ceníku operátora O2 za protiprávní a zakázal mu ji na spotřebitelích uplatňovat. Soud by tak vlastně vrátil ceník do stavu před 15. červencem. Celá situace by se bývala mohla vyřešit, kdyby operátor informoval své zákazníky o možnosti ukončit smlouvu a nechal odejít bez sankcí ty, kterým se změna nelíbí,“ tvrdí dTest a dodává:
„Naše žaloba nemá přímý vliv na jednotlivé zákazníky a ti se k ní nemohou individuálně přidat. Pokud ale soud rozhodne o protiprávnosti jednání operátora, může to zpochybnit všechny následovné změny podmínek a smluv. Pravomocný rozsudek může sloužit jako podklad všem spotřebitelům pro reklamace a námitkové řízení nebo proti vymáhání pokut, které by po zákazníkovi operátor chtěl za předčasné ukončení smlouvy. Riziko soudního sporu tak na sebe bereme my. Dopadne-li podle našeho návrhu, může pomoci každému, kdo se změnou nesouhlasil. Pro spotřebitele stále platí, že změně mohou čelit ukončením smlouvy, ale operátor bude chtít pokutu za předčasné ukončení. Proti té se lze postavit v řízení před Českým telekomunikačním úřadem o tzv. námitce proti vyřízení reklamace.“
K tématu:
- Žádné zpomalení, ale nový balíček. O2 a jeho virtuálové budou po vyčerpání dat účtovat peníze
- T-Mobile ani Vodafone FUP měnit nebudou. Zákazníci O2 se mohou bránit, tvrdí ČTÚ
- FUP není fér, říká O2. Operátor ale také nejedná fér [komentář]
- FUPgate pokračuje. dTest kvůli klamání zákazníků chystá na O2 žalobu