Terry Makedon, vedoucí vývojového týmu ovladačů Catalyst, prozradil, že na Game Developers Conference (GDC 2009), která se koná příští týden, ATI představí svou strategii ohledně akcelerace fyziky přes grafické jádro. Makedon také potvrdil, že na implementaci spolupracuje ATI s Havokem.
Fyzikální engine HavokFX je jediným vážným soupeřem pro Ageia/Nvidia PhysX. Na přelomu let 2005 a 2006 byli Havok a ATI průkopníky v technologii akcelerace, počátkem roku 2006 představili několik techdem pro tehdy zbrusu nový Radeon X1900 (R580). V roce 2007 ale Havok odkoupil Intel a aby hráči poptávali výkonné vícejádrové procesory, experimentům s GPU byl konec. Loni AMD a Havok oznámily spolupráci; oznámení ale mělo příchuť prázdného gesta, kterým se společnosti snažily odvést pozornost od Nvidie a jejího PhysX. Nyní to ale vypadá, že Intel tváří v tvář ohrožení Nvidií dovolil nejen optimalizaci enginu HavokFX na procesory AMD, ale i obnovení práce na akceleraci grafickým čipem ATI.
Píše se březen roku 2009 a ATI s Havokem se dopracovaly na stejnou metu, které společně dosáhly už před třemi roky. Dnešní HavokFX akcelerovaný přes GPU bude využívat rozhraní „OpenCL a ATI Stream“. Nikde není řečeno, co přesně se tímto myslí, nicméně ATI hovoří o otevřených standardech. Doufám tedy, že pro další dodavatele GPU není podmínkou přijmout ATI Stream, budou-li chtít podporovat Havok. To je ostatně problém PhysXu, který je vázán na CUDA a tento nedostatek je oběma proprietárním technologiím často vyčítán (a často právě ze strany AMD).
Havok má za sebou Intel i AMD, kteří dohromady přestavují téměř celý trh procesorů a významnou část trhu samostatných grafických akcelerátorů. Dokáže se ale prosadit proti Nvidii, která s fyzikou akcelerovanou přes GPU (ač s využitím proprietární technologie vázané na její karty) má už více než roční náskok?
Zdroj: bit-tech.net