Otazka v titulku je, predpokladam, spis recnicka a na prilakani pozornosti, protoze zatim vsechny testy zavislosti vykonu na rychlosti pameti u intel procesoru ukazuji prinos ve hrach a beznych aplikacich tak 1-2%.
Pameti na intelech jdou sice velmi dobre taktovat, ale prinosy zvyseni taktu jsou az navyjimky temer zanedbatelne. Je to dane konstrukci pametoveho radice, u ktereho jsou rychlosti prenosu z pameti a rychlost vnitrnich sbernic procesoru na sobe nezavisle.
U her s externi grafikou navic neomezuje fps prenosova rychlosti pameti, ale zpozdeni (latency) nahodneho pristupu k jednotlivym mistum v pameti. Je to dano zrejme tim, ze data, ktera cpu zpracovava, jsou rozptylena ve velkem rozsahu pameti, pouzivane bloky pameti se vsechny nevejdou do bezne vyrovnavaci pameti (cache) procesoru a museji se prubezne nacitat z pomale ramky. Tohle uzke misto se muze odstranit zvetsenim vyrovaci pameti (3d cacehe), ale zvyseni prenosove rychlosti ram moc nepomuze. Zpozdeni (latency) tech novych pameti je totiz 9.5 ns, coz je stejne, jako je u spickovych ddr4 pameti.