Před dvěma týdny vyšla na Cnews recenze Garminu Edge 810, ve které jsem sliboval postřehy z testování levnější verze Edge 510. Ta se kromě drobnější konstrukce liší svou hlavní úlohou. Zatímco nejdražší model Edge 810 je plnohodnotná navigace, která umí zobrazit mapové podklady z microSD karty, pětsetdesítka je sport tester. Navigační funkce tedy chybí. Zbytek pokročilých funkcí však zůstal zachován. Opět se tedy jedná o špičku v oboru.
Zmíněná dvojice přinesla mezi Garminy možnost propojit nejnovější modely Edge pomocí bluetooth se smartphonem. To přináší jednodušší správu tras, tréninků i zaznamenaných aktivit. Zároveň telefony navigacím přidají internetovou konektivitu, kterou dokáží využít třeba pro zobrazení aktuálního počasí či hodinové předpovědi.
Protože jsou mnohé funkce stejné, jako v případě Edge 810, některé části recenze si vypůjčím právě ze zmíněného článku. Pokud jste jej četli, popis příslušenství a webového rozhraní můžete beze strachu přeskočit.
Tradiční nálož snímačů
Od profesionální krabičky, která má sloužit pro navigaci a především pro kompletní analýzu výkonu, se počítá především s možností připojit všemožné senzory. V nejdražším balení proto najdete tradiční trojici – pás pro snímání tepové frekvence, senzor kadence šlapání a klasický rychloměr.
Kromě potřebných stahovacích pásek a gumiček je zde i netradiční prodloužený držák. Ten se připevní na řídítka a navigace tak bude lépe na očích ještě před řídítky. Stejně tak jej mohou použít silničáři pro připevnění k prodloužené hrazdě v případě časovkových/triatlonových speciálů. V případě běžného kola je nejčastější místo pro upevnění navigace představec řídítek – ten má však většinou nevýhodu ve svém sklonu. Na navigaci je potom hůře vidět a o něco se sníží čitelnost vinou horších pozorovacích úhlů displeje. Je však pouze na uživateli, kam navigaci připevní a zda prodloužený držák využije.
Nechybí samozřejmě externí nabíječka s několika výměnnými nástavci a datový kabel s koncovkou microUSB. Ten využijete pro nabíjení i přenos dat do PC.
Samotná montáž je triviální. I díky bezdrátovému standardu ANT+ nemusíte nikde tahat žádné kabely a omotávat je kolem bowdenů jako u běžných tachometrů. Patici pro navigaci připevníte pomocí gumiček připomínající běžné těsnění, stahovací pásky pak poslouží při montáži snímače kadence. Do výpletu pak stačí přišroubovat druhý kus rychloměru. Pro optimální vzdálenost od senzoru je ramínko snímače možné jednoduše přiblížit či oddálit od výpletu kola.
Poté stačí zadat do Garminu základní údaje o bicyklu – obvod zadního kola a délku kliky pedálu, čímž je montáž a nastavení u konce.
Ke Garminu však nemusíte zůstat pouze u snímače tepovky a kadence šlapání. Díky bezdrátovému ANT+ spárujete i watt metry třetích stran nebo inteligentní váhy. Nabídka navigace je ostatně pro tyto senzory připravena a jejich párování je stejně jednoduché jako u originálního příslušenství.
Odolná konstrukce odolá vodě
U outdoorového zařízení, jakým Garmin Edge 510 je, se s jistou odolností počítá. Musí přežít nešťastný pád z řídítek i zmoknutí. To jsem si ostatně vyzkoušel na vlastní kůži; na rozdíl ode mě to Garminu nevadilo.
Dvě hardwarová tlačítka, která slouží pro spuštění/pozastavení záznamu aktivity a průjezd jedním kolem jsou na rozdíl od Edge 810 potažená gumou, která lemuje celou konstrukci. Sice se mačkají o něco hůře, tipuji však větší odolnost proti vniknutí vody.
Patice pro připevnění ke kolu se samozřejmě neliší od ostatních modelů. Díky tomu je možné používat velké množství originálního i neoriginálního příslušenství – především pak držáků na všechny typy kol i dalších sportovních pomůcek.
Protože Edge 510 neumí navigovat, není potřeba ani slot pro paměťové karty. Pod černou gumovou záslepkou tedy najdete pouze miniUSB konektor pro napájení a synchronizování s počítačem.
Subjektivně mohu říct, že se mi Edge 510 líbí ještě více, než dražší model. Především svou kompaktností a menšími rozměry nahrává lepšímu dojmu. O kvalitě zpracování se pak asi není potřeba bavit. Stejně jako u drtivé většiny sportovních navigací, testerů či hodinek od Garminu se zde výtky hledají jen těžko.
Displej, možnosti nastavení
Rozumí si s dotyky
Řada 510 a 810 se liší i svými předchozími vlastnostmi. Zatímco předchozí Edge 800 již měl dotykový displej, levnější sourozenec se dočkal až u aktuálního modelu Edge 510. Použité rozlišení je stejné jako u většího modelu, tedy 160 × 240. Ve výsledku má tedy pětsetdesítka díky menší úhlopříčce 2,2“ jemnější displej.
Použitý panel je typu TN a přesto, že bude většinu času přepnutý do monochromatického režimu (který zvýší čitelnost), radši bychom zde viděli kvalitnější IPS. To přeci jen nabízí úplně jiné pozorovací úhly, které zde kupodivu můžou hrát roli právě při připevnění na představci. Dotyková vrstva je celkem logicky rezistivní. Sice nereaguje na doteky tak hezky jako kapacitní displeje smartphonů, zato ji můžete ovládat v rukavicích. Stejně tak se „nezblázní“ pokud zmokne nebo budete navigaci ovládat zpoceným prstem.
I když to u rezistivního displeje nepatři k nejpohodlnějšímu typu ovládání, můžete používat „swipe“ gesta, tedy táhnutí prstem v horizontální nebo vertikální rovině. V menu je tímto způsobem možné přecházet mezi jednotlivými položkami nastavení a v režimu zobrazování aktuálních dat mezi textovými údaji jako je rychlost či tepová frekvence a mapou. Bez rukavic je snadnější používat stále zobrazené navigační šipky, pokud však používáte prstové rukavice, swipe gesta se budou hodit.
Nekonečné možnosti nastavení
Jak už bylo zmíněno výše v souvislosti s montáží a perfektním zpracováním, Garmin do každé nové generace zapracuje několik změn, které plynou ze spolupráce s profesionálními sportovci. Neustále se tedy vyvíjí i samotné prostředí navigace.
Jednou z nejpříjemnějších změn je možnost nastavovat nejen profily jednotlivých kol, ale i rozdílné profily typů aktivit. A tím nemyslím pouze rozdíl mezi během a jízdou na kole. Odlišovat můžete třeba silové tréninky, tréninky vytrvalosti nebo jízdu na trenažeru. V prvním případě bude uživatele zajímat výkon, tepovka a třeba nastoupené metry – podle toho si nastaví datová pole, která se budou zobrazovat na úvodní obrazovce. Naopak při domácím trénování na trenažeru bude převýšení k ničemu a užitečnější bude zobrazování průjezdu virtuálních kol.
Údajů, které lze na displeji zobrazovat je obrovské množství. Všechny vypisovat nebudu a vypůjčím si tabulku od Rainmakera:
Údaje, které lze zobrazit na displeji (zdroj: Ray Maker)
Profily aktivit jsou odděleny barevně (i hlouběji v menu) a nemělo by se tedy stávat, že vyjedete s přepnutým profilem.
Stejně jako profily aktivit lze oddělovat i jednotlivé bicykly. Důležité jsou již zmíněné obvody zadních kol a délka kliky, navíc pak můžete zapsat hmotnost kola a určit, které senzory mají být aktivní. Když toto jednou zadáte, potom je nastavení před výjezdem otázkou několika kliknutí na úvodní obrazovce – pouze zvolíte typ aktivity a použité kolo a je možné vyjet. Záznam aktivity se zahájí stisknutím pravého tlačítka na přední straně – tím se také přepne navigace do akčního módu a na obrazovce začne zobrazovat aktuální údaje v předem nastavených datových polích. Ty jsou rozděleny na několika virtuálních obrazovkách, jejichž počet a organizaci je možné ovlivnit v nastavení. Přecházet je mezi nimi možné pomocí swipe gesta nebo po jednom klepnutí na displej pomocí zobrazených šipek.
Takto vypadá jen zlomek nastavení Garminu:
Proti virtuálnímu soupeři
Úplně poslední stránkou, na kterou se dostanete swipe gestem v režimu snímání aktivity, je plocha virtuálního soupeře. Zde jsou hned tři možnosti, jak tohoto neviditelného jezdce nastavit. Tou nejjednodušší je výchozí metoda, kdy nastavíte pouze rychlostní průměr na danou trasu. Podle něj vám pak navigace hlásí, o kolik jste pozadu či máte náskok. Dostupný je údaj o čase i přibližné vzdálenosti, která vás odděluje. Druhá možnost je ideální pro ty, kteří často trénují na stejných trasách. Zde je potom možné zvolit některý z vlastních výkonů a snažit se porazit sama sebe.
No a nejzajímavější potom je jízda proti dalšímu uživateli, jenž již absolvoval zvolenou trasu. V posledních dvou režimech, kdy se jede proti reálnému času, je potom možné jej pro větší motivaci o něco zkrátit. To je možné určit v procentech.
Mobilní aplikace, webové rozhraní, verdikt
Mobilní aplikace
Garmin Edge 510 a 810 se prostřednictvím Bluetooth umí spárovat s chytrými telefony. Aplikace jsou připraveny pro Android i iOS. Díky tomu jsou některé úkony mnohem jednodušší. U předchozích generací bylo nutné pro každý upload trasy připojovat navigaci k PC a ve webovém browseru data nahrávat. Teď však to stejné zajistí telefon – v Garminu stačí kliknout na tlačítko uložit. Tím je záznam trasy a další údaje odeslány přes Bluetooth do telefonu odkud potom putují na web. Datových limitů FUP se bát nemusíte, jedna trasa nepřesáhne stovky kilobajtů.
Kromě nahrávání dat po ukončení jízdy je možné stejně jako v případě Runkeeperu nebo Endomonda vysílat údaje o probíhající aktivitě – tzv. livetrack. Aplikace automaticky v tomto případě pošle pozvánku (na mail, Twitter či Facebook) s odkazem, kde je možné v reálném čase sledovat pohyb na mapě i další údaje (rychlost, stoupání, tepovka , atd…).
Aplikace dále umí do navigace odesílat údaje o počasí. Na jejím displeji je možné si zobrazit aktuální počasí i hodinové předpovědi. Pokud by se blížila bouřka či jiné nebezpečí, navigace na to důrazně upozorní.
Na displeji telefonu si díky aplikaci samozřejmě můžete prohlížet historii aktivit, naplánované trasy a tréninky. Stejně jako v případě PC, ke kterému je fyzicky připojena navigace, je možné zde stisknout na kouzelné tlačítko Odeslat do zařízení, čímž se trasa uloží do Garminu. Nyní však bezdrátově díky Bluetooth.
Webové rozhraní
Nejpodrobnější údaje z navigace i kompletní nastavení profilu najdete na webu Garmin Connect. Jednotlivé aktivity zde mají zobrazeno o něco víc údajů, než v klasických službách jako Endomondo nebo Runkeeper. Je zde možné experimentovat s tréninkovými zónami podle tepové frekvence, podrobně analyzovat výkon a velkou výhodou je zobrazování dvou průměrných rychlostí – celkové a pohybové. Rozdíl je jasný – první průměr je vypočtený z celkového času, do druhého nejsou zahrnuté případné přestávky. Díky integrovanému teploměru v navigaci pak nechybí ani graf s teplotami. O možnostech webového rozhraní nejvíc řeknou screenshoty:
Výhodou je rozšířenost sportovních Garminů, z čehož plyne kompatibilita s dalšími službami. Díky pluginu do prohlížeče je možné nahrávat aktivity přímo z navigace na Runkeeper, Endomondo nebo do skvělé služby Strava.com.
Verdikt
Garmin řadou Edge jasně míří na profíky, kteří jej často využívají při tréninku i závodech. O tom se ostatně můžete přesvědčit i z údajů letošních etap na Tour de France, které byly zaznamenány týmem Garmin-Sharp právě těmito krabičkami. Tomu mimo jiné přispívá i možnost připojit velké množství příslušenství komunikují prostřednictvím ANT+.
Edge 510 je také mnohem dostupnější pro běžné hobby sportovce. Věřím, že většina cyklistů se obejde bez navigace, místo níž se dá bez problému použít smartphone či papírová mapa. Ušetřené peníze, které tvoří rozdíl mezi modely 810 a 510 určitě nejsou zanedbatelné. Garmin Edge 510 seženete za 7 300 Kč, navigační osmsetdesítka začíná na cenách o čtyři tisíce vyšších. Kromě samotné funkce navigování cenu zvyšují i mapové podklady.
V lecčems Edge 510 dražší model díky svojí velikosti překoná. Důležitým parametrem je určitě výdrž na baterii. Pokud si vhodně nastavíte úsporné režimy displeje a nenecháte jej svítit po celou dobu jízdy na kole, Garmin vydrží nejméně 20 hodin. U 810 je to minimálně o tři hodiny méně.
Konkurencí pro sportovní Garminy jsou zase jen Garminy. Na větších trzích jako jsou Spojené státy či v omezené míře i UK nebo Francie existují alespoň dvě další značky, které by se mohly s těmito modely popasovat. V Česku se o něco podobného pokusilo Mio, zatím se však tento experiment příliš nepovedl. Třeba se ale dočkáme druhé generace, která Garminůn konkurovat dovede.
Parametry: Garmin Edge 510 | |
Baterie - výdrž | do 20 hod. |
Displej - rozlišení | 160 x 240 |
Displej - typ | barevný; TN |
Displej - velikost, ŠxV | 44 x 35 mm |
Historie okruhů | 1000 kol |
Hmotnost | 80 g |
PC propojení | USB |
Provozní teplota | -20°C až +60°C |
Rozměry zařízení, ŠxVxH | 52 × 86 × 24 mm |
Snímač rychlosti/kadence | Ano v dodávce |
Snímač srdeční frekvence | Ano volitelně |
Voděodolnost | Ano |
Cena (bez snímačů) | 7 490 Kč |
Cena (snímač TF, kadence) | 8 490 Kč |
Hodnocení | 95 % |