GeForce 8800 GT (G92): na Vánoce budete hrát!

29. 10. 2007

Sdílet

 Autor: Redakce

Co přináší G92?

Podle slov šéfa divize desktopových grafik Nvidia (Ujesh Desai) je GeForce 8800 GT ztělesněním toho, co si hráči už dlouho přáli. Čtyři hlavní kritéria při návrhu měla být tato:

  • nejlepší poměr cena/výkon
  • podpora her hned při jejich uvedení
  • dobrý výkon SLI i pro Windows Vista
  • akcelerace videa PureVideo HD

GeForce 8800 GT má splňovat sen i jiným než nejbohatším hráčům. Zdroj: Nvidia

Nvidia tedy uvedení GeForce 8800 GT chápe nejen jako představení nové karty, ale jako upgrade celé své platformy (karta, ovladače, desky s čipsety nForce) pro hraní her.

  GeForce 8800 GT GeForce 8800 GTS GeForce 8800 GTX GeForce 8800 Ultra Radeon HD 2900 XT
jádro G92 G80 G80 G80 R600
výrobní proces 65 nm 90 nm 90 nm 90 nm 80 nm
stream procesorů 112 (1D) 96 (1D) 128 (1D) 128 (1D) 320 (5D)
takt jádra 600 MHz 500 MHz 575 MHz 612 MHz 742 MHz
fill-rate (textury) 33,6 Gtx/s 24 Gtx/s 36,8 Gtx/s 39,2 Gtx/s 11,9 Gtx/s
takt stream procesorů 1,5 GHz 1,2 GHz 1,35 GHz 1,5 GHz 742 MHz
takt pamětí (efektivně) 1,8 GHz 1,6 GHz 1,8 GHz 2,16 GHz 1,65 GHz
šířka sběrnice 256 b 320 b 384 b 384 b 512 b
propustnost pamětí 57,6 GB/s 64 GB/s 86,4 GB/s 101,3 GB/s 105,6 GB/s
velikost a typ paměti 512/256 MB DDR3 640/320 MB DDR3 768 MB DDR3 768 MB DDR3 512 MB DDR3
údávaná spotřeba 105 W 147 W 177 W 175 W 215 W
doporučený zdroj 400 W* 450 W 500 W 500 W 550 W s 8-pin PCIe
cena 6 500/5 500 Kč 8 600/7 100 Kč 13 100 Kč 15 800 Kč 9 300 Kč

* ... alespoň 26 A na 12V větvích. Pro SLI lepší zdroj, doporučení najdete na www.slizone.com

V tabulce základních parametrů však neuvidíte hlavní rozdíly oproti kartám GeForce 8800 GTS/GTX/Ultra, tedy dosavadním špičkám Nvidie postavených na rok starém jádře G80:

  • jednoslotové chlazení
  • délka devět palců (23 cm): stejně jako Radeon HD 2900 XT, o 4 cm méně než 8800 GTX/Ultra a asi 1 cm více než 8800 GTS
  • PCI Express 2.0
  • dva DualLink DVI-I výstupy s HDCP
  • PureVideo HD: narozdíl od veškerého současného highendu má G92 v sobě čip pro akceleraci HD videa s kodeky jako H.264/VC-1 (Nvidia VideoProcessor 2)
  • texturovacích jednotek je 56 a už nejsou trilineární (2:1), ale bilineární (uspořádání jako v GeForce 8600 GTS/GT)
  • shadery mají vyšší takt než u 8800 GTS/GTX a jsou efektivnější, Nvidia sdělila, že optimalizace se týkaly rozložení zátěže (load balancer) a plánovače (scheduler). Opět podobné, ne-li stejné, jako u GeForce 8600 GTS/GT

Z toho, co vidíte, už je asi i vám jasné, že GeForce 8800 GT, navzdory svému trochu matoucímu názvu, musí být rychlejší než 8800 GTS. 112 a ještě k tomu rychlejších a optimalizovaných stream procesorů (shader jednotek) oproti 96 musí v drtivé většině případů smazat manko v podobě mírně nižší propustnosti paměťové sběrnice dané rozdílem 320 vs. 256 bitů v neprospěch GT. Výkon je až na vysoké rozlišení s anti-aliasingem velmi blízký GeForce 8800 GTX. Cena přitom nižší než u GeForce 8800 GTS 320 MB. Ohledně toho odpovídal Jen-Hsun Huang novinářům toto:

G80 zcela změnila obchodní model u grafických karet. Highend se najednou neprodával po kusech, ale masově. A prodává se tak dosud. Stále máme nové alokace na 8800 GTX i Ultra, které tak tak stíháme uspokojit. Navíc jen GTX a Ultra vám umožní 3-way SLI a hlavně mají přece jen větší framebuffer (oněch 256 MB navíc pomůže třeba v Crysis) a širší paměťovou sběrnici (oceníte při vysokých rozlišeních s anti-aliasingem). O prodeje těchto karet nemám strach.

Ujesh Desai vítězoslavně mává s GeForce 8800 GT nad hlavou

Další zajímavosti o G92/GeForce 8800 GT:

  • G92 má zhruba 754 milionů tranzistorů, což je více než G80 nebo R600
  • více tranzistorů si vyžádalo zabudování NVIO čipu (výstupy na monitory, SLI), VP2 (PureVideo HD) a DualLink DVI-I s HDCP
  • jádro G92 je vyráběno 65nm technologií, přesto má plochu zhruba 330 mm2. I přes přidání funkcionality oproti G80 (ale ubrání stream procesorů) vede ke spekulacím o deaktivovaných jednotkách v čipu G92 (Nvidia na dotazy odpovídá vždy stejně: "o budoucích produktech nehovoříme")
  • celkový výkon G92 v plovoucí desetinné čárce činí 336 MFLOPS
  • G92 podporuje HDMI (přímo v jádře), první karty s HDMI výstupem (bude řešen pomocí redukce jako u Radeonů HD) přijdou až ve druhé vlně, neboť výrobci čekají na certifikaci
  • 600/1 800 MHz jsou takty referenční karty, které jen mají poskytnout výrobcům prostor pro kreativitu. Již od začátku tak budou k vidění verze s vyšším taktem jádra a s pamětmi na taktu až 2 GHz efektivně

Schéma jádra G92. ROP jednotky (poslední v řetězci před zápisem do framebufferu) byly prý optimalizovány s ohledem na rozlišení 2 560 × 1 600 px. Zdroj: Nvidia

Takto má podle Nvidie nyní vypadat její nabídka grafických karet:

  • GeForce 8800 Ultra    $699
  • GeForce 8800 GTX    $499 - $599
  • GeForce 8800 GTS 640 MB    $349-$399
  • GeForce 8800 GT    $199 - $249
  • GeForce 8600 GTS    $149
  • GeForce 8600 GT    $109
  • GeForce 8500 GT    $69 - $89
  • GeForce 7300 GT 512 MB    $59 - $69
  • GeForce 8400 GS    $49 - $59
  • GeForce 8300 GS    pouze OEM
  • GeForce 7300 GS    $39-$49
  • GeForce 7200 GS    méně než $39

GeForce 8800 GTS 320 MB je tedy odepsána, GeForce 8800 GTS 640 MB se bude dále prodávat za vyšší cenu než GT, přestože je v drtivé většině případů o dost pomalejší. Už se také spekuluje o nahrazení jádra G80 jádrem G92 a vytvoření "nové GTS". Ceny v ČR podobně jako jinde v Evropě vychází bohužel z faktu, že v mnoha komoditách se dolar k euru počítá sále 1:1 a finální cena není obohacena jen o 8,5 % tax jako v USA, ale o 19 % naší DPH. Ale zase máme vždy alespoň dvouletou záruku (v USA je minimum tuším rok).

Nový ovladač, nový anti-aliasing

Pro novou GeForce 8800 GT Nvidia zapracovala i na ovladačích. Zatím je ovladač ve fázi beta a kromě zvýšení výkonu v Crysis, by měl optimalizovat výkon GeForce 8800 GT ve vysokých rozlišeních (a s anti-aliasingem) a všem produktům zpetně až po GeForce 7 přinést nový režim vyhlazování průhledných textur (tráva, listí, ploty, stromy).

Nvidia se je vědoma toho, že její transparency multi-sampling je sice rychlý, ale skoro nikde k ničemu nepomůže a transparency super-sampling zase pro změnu pomáhá dost, ale má příliš velkou daň v podobě ztráty výkonu. To by měl řešit "nový" transparency multi-sampling, jenž by při velké rychlosti měl být podobně účinný jako transparency super-sampling.

Srovnání předchozí a nového TrMSAA na notoricky známem plotu v Half-Life 2. Zdroj: Nvidia. Klepnutím zvětšíte

Srovnání nového TrMSAA a pomalejšího TrSSAA (super-samplingu). Zdroj: Nvidia. Klepnutím zvětšíte

Nový TrMSAA by měl být na GeForce 8800 GT skoro stejně rychlý jako běžný 4× MSAA. Zdroj: Nvidia

Předchozí graf výkonu s TrMSAA musíte brát s rezervou: tam, kde se anti-aliasing průhlednosti neaplikuje (stále většina snímků běžných her), nedochází k poklesu žádnému. Lze potom naopak najít místa s mnoha lístečky apod., kde bude vliv na výkon velký (a hra už nemusí být dale plynulá), ať už se v průměru tentokrát snad opravdu fungující anti-aliasing průhlednosti zdá být rychlý nebo ne.

Další vynikající zprávou i pro majitele starších karet než GeForce 8800 GT je fakt, že v mnoha hrách (především pak ve hrách založených na Unreal 3 enginu) můžete konečně opravdu vynutit vyhlazování hra (MSAA), přestože hra sama anti-aliasing nepodporuje a vaše nastavení ovladače bylo až dosud ignorováno.

Na Editor's Day Nvidia novinářům ukázala srovnání anti-aliasingu průhlednosti s Radeonem HD 2900 XT, které se později asi do oficiálních materiálů bála dát (a vy je jinde nenajdete):

Na fotkách slajdů z prezentace má být srovnání transparency multi-samplingu GeForce 8800 GT a adaptivního anti-aliasingu Radeonu HD 2900 XT na listech v Crysis. Na Radeonu HD 2900 XT je to samozřejmě špatně, ale Nvidia jednak neuvádí jaký adaptivní AA byl u Radeonu použit (profily kvalita/výkon) a také je pravděpodobné, že se jedná jen o chybu vytaženou jako příklad.

Preview výkonu

Jak si výkonnostně GeForce 8800 GT vede ve hrách najdete na mnoha grafech v článku na AnandTechu. Pěkný český test najdete třeba na Světhardware.cz. Já mám vinou účasti na Editor's Day jen čísla Nvidie. Ta sice nelžou, ale jsou samozřejmě trochu tendenčně vybraná (přestože to GeForce 8800 GT při svých kvalitách přiliš nepotřebuje):

Srovnání výkonu GeForce 8800 GT a Radeonu HD 2900 XT v rozlišení 1 600 × 1 200. Je zapnut 4× MSAA, což je od Nvidie chytré: s ním má R600 velké výkonnostní problémy a nová GeForce snadněji vyniká. Původní graf byl s posunutou nulou (působil legračně marketingově), proto jsem jej přepracoval. Vynechal jsem také Half-Life 2: Episode 1, druhý díl pro ilustraci stačí. Zdroj: Nvidia

Výkon SLI s ovladačem 163.69 32-bit ve Windows Vista (tmavě zelená) a ve Windows XP 32-bit (světle zelená). Zdroj: Nvidia

Nvidia se chlubí tím, že má dobré škálování výkonu se SLI již při uvedení her/karty. Program Meant To Be Played opravdu nese svoje ovoce. Násobky u každé hry znamenají právě nárůst výkonu se druhou GeForce 8800 GT v SLI. Detaily o nastavení, rozlišení (nejspíše 2 560 × 1 600 px bez AA) či procesoru v tomto marketingovém obrázku nejsou. Škálování můžete porovnat se škálováním v tomto článku. Zdroj: Nvidia

Výběr her, v nichž si SLi dvou GeForce 8800 GT vede velmi dobře. Zdroj: Nvidia

Všechny hry mají být na nové GeForce 8800 GT hratelné i v rozlišení 30" LCD displeje, bez anti-aliasingu, ale s maximálními detaily. To tvrdí Nvidia, já na vlastní oči viděl tuto plynulost v Call of Duty 4 a Unreal Tournamentu 3. Zdroj: Nvidia

GeForce 8800 GT: referenční karta

Nvidia bohužel naprosto nezvádla časovou organizaci Editor's Day v korelaci s koncem embarga na testy GeForce 8800 GT, a tak paradoxně novináři, kteří jeli přímo na představení do Kalifornie jen stěží stihnou nebo nemohou stihnout své recenze na den a hodinu veřejného představení karty.

V té horší z variant jsem i já, v době, kdy čtete tyto řádky, jsem doma asi dvě hodiny po dvaatřicetihodinovém cestování ze Santa Clary. Na praktické testy (nejlépe karet přímo od výrobců) si na ExtraHardware.cz budete muset počkat (předpokládám, že jich bude na webu touto dobou spousta, proto jsem se vám alespoň v první kapitole snažil přinést jinde možné neviděné informace). Z Editor's Daye jsem odvezl alespoň pár zajímavostí o nových DirectX 10 hrách a nějaké informace o záhy představených dalších produktech Nvidie - to všechno si na ExtraHardware.cz přečtete v příštích dnech. Kartu jsem podrobil rozborce alespoň na hotelovém balkoně před odletem:

Když už nám Nvidia neumožnila karta včas otestovat, tak nám ji pěkným dárkem v podobě sady nářadí umožnila alespoň včas rozebrat. Klepněte pro zvětšení

Karta je dlouhá 23 cm, je dost lehká a stačí si s jedním PCIe 6-pin napájecím konektorem. Klepnutím zvětšíte

Chladič drží 12 šroubků, možností uchycení pro alternativní řešení bude tedy spousta. Klepnutím zvětšíte

... aby v prosklených bočnicích bylo vidět, že máte GeForce ... Klepnutím zvětšíte

Demontáž odhalí teplovodivé polštářky a neuvěřitelně mohutný nános teplovodivé pasty na jádře (a spíše i na jeho okolí). Klepnutím zvětšíte

Nvidia tvrdí, že její chladič je supertichý, první testy nedodržující NDA mluví o hlučnosti jako Radeon HD 2900 XT. Pravda je mezi a při taktu jádra 600 MHz souhlasím spíše s tím tichým chodem. Klepnutím zvětšíte

Detail karty bez chladiče. Klepnutím zvětšíte

Jádro G92 revize A2 a datum výroby 39. týden roku 2007. Klepnutím zvětšíte

Poprvé vidíme u nové, důležité grafické karty paměti značky Qimonda - 1ns GDDR3. Klepnutím zvětšíte

Hlučnost: videa

Otestovat hlučnost je zatím to jediné, co se mi po příletu podařilo stihnout. Nebyl čas ani z videí udělat streamovaná (doplníme), zatím si tedy můžete stáhnout originální AVI a WMV. Cvakání automatického zaostřování fotoaparátu si nevšímejte, lze jej od zvuku větráčků úspěšně filtrovat.

Hlučnost GeForce 8800 GT po startu počítače a následném běhu bez zátěže. Klepnutím přehrajete video

Start počítače s GeForce 8800 GT (WMV, 12 MB)

Po startu se větrák rozběhne na 100 % a ukazuje, jak moc by mohl být bez regulace hlučný. Po asi 7 sekundách, kdy se karta inicializuje a regulace začne fungovat, je jeho chod už velmi tichý. Je to zvláštní, tuto hloupost s hlučným startem už Nvidia, zdálo se, od GeForce 7600 GT neopakovala, naopak ATI/AMD se poučila až u Radeonu HD 2900 XT. Teď tedy návrat ke špatným zlozvykům. Jinak kromě toho startu, jež by spícího v místnosti určitě vzbudil, pochvala.

Hlučnost GeForce 8800 GT v 3DMark06. Klepnutím přehrajete video

3D zátěž v 3DMark06 (AVI, 26 MB)

Takto si chladič vede při zátěži v 3DMark06, testu Canyon Flight. Schválně prstem zastavuji větrák nad procesorem a systémový chladič (Corsair HX620w je opravdu supertichý), abyste viděli, že ten jemný šum je od GeForce 8800 GT. V zavřené skříni jej ale ani nepostřehnete.

Hlučnost GeForce 8800 GT v Oblivionu po 15 minutách. Klepnutím přehrajete video

Vysoká zátěž: Oblivion, náročná scéna, 4× MSAA, 16× AF, po více jak 15 minutách (AVI, 25 MB)

Abych zjistil, jak si karta vede v opravdu těžkých podmínkách, vybral jsem jednu z nejnáročnějších scenérií v Oblivionu (hodně stromů a ještě více trávy), nastavil maximální detaily, vysoké rozlišení, vynutil 4× anti-aliasing a 16× anizotropní filtrování a hlučnost zaznamenával až po 15 minutách. Karta už o sobě dává vědět, pořád to ale není nic strašného. Jak strašné by to mohlo být, ukazuje při zastavení větráčku prstem, pak se snaží teplotu snížit vysokými otáčkami. Přetaktovaná karta nebo karta ve špatně větrané skříni by tedy mohla už být hlučná.

Názor na GeForce 8800 GT

Přestože jsem ještě nemohl provést vlastní testy a v době vydání článku není přesně známa cena skutečně (ne jen virtuálně) dostupných karet v ČR, můžu s klidem konstatovat, že GeForce 8800 GT je pro uživatele parádní produkt.

Za cenu určitě pod 7 000 Kč (možná i kolem 6 000 Kč) ochutnáte většinu výkonu GeForce 8800 GTX a získáte kartu s rozumnou spotřebou a při standardních podmínkách (a referenčních taktech) i docela tichým chlazením.

Srovnání s Radeonem HD 2900 XT je pak opravdu kontrastní: GeForce 8800 GT je v praxi (hry) rychlejší (s anti-aliasingem pak výrazně rychlejší), stojí méně, není tak hlučná a řekne si v zátěži o polovinu wattů. Spotřebu i hlučnost ATI (AMD) do 15 dní (uvedení RV670) zřejmě smaže, ale s výkonem (a zvlášť s výkonem s anti-aliasingem) to nebude mít lehké. Konkurent Nvidie by v tomto musel předvést malý zázrak.

ICTS24

GeForce 8800 GT - plusy a minusy
+ cena/herní výkon
+ ideální partner pro 20-24" LCD (1 680 × 1 050, 1 920 × 1 200 px)
+ rozumná spotřeba
+ sympatické rozměry
+ akcelerace HD videa (PureVideo HD)
+ 2× DualLink DVI-I s HDCP
+ většinou tichý chod
+ rezerva pro přetaktování
+ SLI dvou G92 je k něčemu
- zahřívání
- hluk po startu, při zahřívání (přetaktování)
- první karty bez HDMI

Další závěry si na ExtraHardware.cz přečtete v recenzi skutečně prodávané karty, jako opatrný český člověk si také určitě půl měsíce počkáte na výsledky RV670 - finální Crysis, Unreal Tournament 3 a další superočekávané hry teprve vyjdou.