GeForce 9600 GT a konkurence
GeForce 9600 GT (G94 alias D9P) je první GeForce deváté generace a měla by tvořit nižší střední třídu. Na GeForce 9800 GT, 9800 GTS, 9800 GTX a 9800 GX2 si ještě počkáme, v prvních dvou případech zřejmě půjde o současné GeForce 8800 GT a GTS-512 obohacené o Hybrid Power, ve třetím asi o rychleji taktovanou GeForce 8800 GTS-512 s Hybrid Power a možná širší sběrnicí, 9800 GX2 je v podstatě SLI sendvičem ze dvou níže taktovaných GeForce 8800 GTS-512 (G92 alias D9E).
GeForce 9600 GT byl od společnosti Nvidia důležitý krok. Po GeForce 8600 GTS už rozumný pes ani neštěkl, GeForce 8800 GT se sice v poslední době cenově přiblížila i méně movitým uživatelům (5500 Kč běžně, do 6000 Kč i přetaktované verze), ale níže by při velikosti čipu bylo pro obchodně vždy chytrou Nvidii jistě bolestné jít.
GeForce 9600 GT má o téměř o třetinu méně tranzistorů, tím pádem i menší rozměry čipu a takových čipů se na 300mm wafer vejde daleko víc. To znamená nižší výrobní náklady i nižší možnou cenu a přitom stále solidní vydělávání.
Základní parametry neprozrazují o GeForce 9600 GT (G94) vše. Co se týče stream procesorů (shaderů, ALU) je to přesná polovina GeForce 8800 GTS-512 (G92), má také polovinu texturovacích jednotek (TMU či TEX, 32 místo 64). Ale počet rasterizačních jednotek (ROP, 16) zůstal zachován, stejně tak i šířka paměťové sběrnice.
Použity jsou nadále rychlé GDDR3 paměti na 900 (1800 efektivně) MHz. Z toho se dá usuzovat dobrá rychlost ve starších hrách (méně shaderů) a také malé ztráty výkonu při zapnutí anti-aliasingu, alespoň toho realizovaného přes ROP (fixed resolve), nikoli přes shadery (shader resolve).
Jak to papírově vypadá proti nejbližší cenové konkurenci i všem dalším aktuálním kartám Nvidia i ATI jsem shrnul do tradiční tabulky, GeForce 9600 GT je opět zvýrazněna:
Nvidia ve svých materiálech poukazuje na jakousi „Novou kompresní technologii“, zatím ještě nemáme přesné vysvětlení, ale podle onoho srovnání s G80 s aktivními 64 stream procesory podle mě ukazuje jen vyšší efektivity stream procesorů (spíš plánovače úloh) a jejich vyšší takt. Těžko říct, do recenze se o tom pokusím zjistit více.
Referenční karta: fotky, chladič, hlučnost, rozborka
Do testlabu (bohužel až v úterý odpoledne a ve středu) nám dorazily zatím tři GeForce 9600 GT. Referenční karta společnosti Nvidia (Made in USA), Asus GeForce 9600 GT s referenčními takty, ale pozměněným chladičem a Zotac GeForce 9600 AMP! Edition, která je přetaktována na 725/1000 MHz (jádro/paměti, 2000 MHz efektivně pro paměti). Fotky těchto karet si pro vás schovám až do jejich recenze.
GeForce 9600 GT je asi o milimetr kratší než GeForce 8800 GT a asi o 3 mm kratší než Radeon HD 3850/3870:
Oproti GeForce 8800 GT se změnila kresba loga, perforace pro nasávání chladiče a hlavně větrák (ano, ten s „větší dírou“, jaký znáte už od některých GeForce 8800 GT firem Leadtek, XFX a Zotac (AMP! Edition)).
Jak už víme, tento chladič s vyšší hustotou a jiným tvarem lopatek je mnohem účinnější než referenční chladič GeForce 8800 GT, GeForce 9600 GT také přirozeně méně hřeje. V každém případě po startu počítače a do instalace ovladače se větrák točí naplno, což se projevuje silnějším hlubokým šumem, jeho intenzita je ale daleko menší než hluk při startu (asi pět sekund trvající) u GeForce 8800 GT.
Po instalaci ovladače se už rozhostí krásné ticho, během dosavadních testů se mi nepovedlo kartu zahřát natolik, abych chladič donutil k hlučnějšímu chodu. Zajímavé bude srovnání s vlastním chladičem Asusu.
Na GeForce 9600 GT najdete kromě jádra G94 (D9P), jež je stejně jako třeba byl R600 v Radeonu HD 2900 XT pootočeno o 45 stupňů, především GDDR3 moduly Samsung 1,0 ns (odpovídá až 1000 MHz, rezerva by tedy měla být zaručena).
Následující fotky poskytla přímo Nvidia (v galerii najdete JPEGy ve vysokém rozlišení):
Novinky: lepší HD video, ovladač 170 series, schopnosti karty
S GeForce 9600 GT novináři obdrželi beta ovladač série 170, který obsahuje několik zajímavých změň. Ty, týkající se videa, najdete níže, kromě nich se jedná o:
- zrychlení anti-aliasingu, především ve vysokých rozlišeních
- vylepšený výkon SLI
- možnost nastavit počet předpočítaných snímků (pre-rendered frames)
Především poslední možnost je velmi zajímavá a v Control Panelu si jí hned všimnete. Nvidia nám exkluzivně poskytla podrobnější informace:
Implicitně je hodnota předpočítaných snímků nastavena na hodnotu tři a značí počet snímků připravených procesorem před předáním grafické kartě (GPU). Ve scénářích limitovaných procesorem můžete zkusit tuto hodnotu zvýšit pro větší plynulost – GPU nebude tolik čekat na procesor. Pokud naopak cítíte pomalejší odezvu vstupních zařízení (myš, klávesnice), hodnotu snižte a ulevíte tak procesoru.
Další změny potěší milovníky kvalitního videa. První změnou v PureVideo HD je dynamický kontrast, který je nyní počítán pro každý jednotlivý snímek. Je to prý v podstatě funkce Auto Levels (úrovně) z photoshopu aplikovaná 30× za sekundu:
Dalším vylepšením na základě výzkumu reakcí lidského oka jsou dynamické barvy se zaměřením na modrou, zelenou a pleťovku:
Dual stream znamená akceleraci dvou streamovaných videí současně:
Máte-li úplně nové PowerDVD a WinDVD můžete si užít současně akcelerované HD video (1080p) i rozhraní Windows Vista Aero:
Už předchozí GeForce 8 (G84/G92) na tom byly v benchmarku kvality videa podle většiny serverů velmi dobře, nejinak tomu je u GeForce 9600 GT:
Testy proti HD 3850 a 3870, jak je naměřila Nvidia
Marketing Nvidie se konečně poučil! To je první dobrá zpráva při pohledu na oficiální materiály určené pro novináře. Už žádná posunutá nula, žádná procenta ve srovnáních s konkurencí! Svého polepšení si je Nvidia vědoma a nulu v grafech dokonce zvýrazňuje zeleným kroužkem.
Těžko říci, jestli polepšení zelených goblinů zapříčinila aféra ohledně zveřejněného fighting guide zaslaného novinářům s naivním cílem je nějak ovlivnit (pokud je GeForce 8800 Ultra v širším spektru her rychlejší než Radeon HD 3870 X2, přišli bychom na to sami), nebo na marketing nastoupil někdo s rozumem, každopádně teď vypadá Reviewer's Guide o 100 % lépe a nutno říci, že AMD/ATI by se mohlo učit.
Kromě uvěřitelných výsledků a grafů s pevnou nulou Nvidia totiž poskytuje podrobné popisy, na co si v jednotlivých hrách při benchmarkování dát pozor, které hry a pasáže jsou limitovány procesorem, které hry korektně nepodporují anti-aliasing, či které naopak už mají zabudovánu nějakou formu anti-aliasingu transparentních textur.
Těch několik málo dní, které mi zabere dotestování dvou různě taktovaných GeForce 9600 GT a tvorba desítek grafů, vám zatím zkrátím výsledky, jež naměřil přímo výrobce, tedy Nvidia. Zda jsou či nejsou tendenčně vybrané, to si budete moci za pár dní ověřit v podrobném testu.
První srovnání je proti Radeonu HD 3850 256 MB, který se však prodává o 700–1000 Kč levněji:
Radeon HD 3850 512 MB se nyní prodává nejméně asi za 3800 Kč, skladem jsou hlavně karty v cenách kolem 4100 až 4200 Kč, po oznámeném zlevnění AMD by Radeon HD 3850 512 MB měl být o víc než 500 Kč levnější než GeForce 9600 GT:
Radeon HD 3870 bude cenově GeForce 9600 GT asi nejblíže, nyní jej koupíte zhruba za 4600 Kč, jeho cena by se po zlevnění právě kvůli GeForce 9600 GT mohla dostat i pod 4000 Kč, tedy zhruba na úroveň této karty:
Testy jsou trošku šikovně vybrány, v Crysis, Company of Heroes a Unreal Tournament 3 je rychlejší HD 3870, v Lost Planet, World in Conflict a Call of Duty 4 vede GeForce 9600 GT, ve zbytku jsou rozdíly docela malé. GeForce 9600 GT získává po zapnutí 4× AA, který architektuře G80/G92/G94 sedí lépe než Radeonům HD (situace se mění s 2× MSAA a hlavně 8× MSAA). V takovém nastavení Nvidia testovala (u UT3 je překlep, byl zapnut jen AF, což uvidíte v tabulce níže):
Od SLI dvou GeForce 9600 GT si Nvidia slibuje především alespoň dohnání Radeonu HD 3870 X2 při lepší pořizovací ceně. Parametrově by to mělo být možné.
V grafech jsou většinou výsledky, kde byl rozdíl pozitivnější pro karty Nvidia, kompletní výsledky naměřené v kalifornském testlabu najdete v této tabulce:
GeForce 9600 GT vypadá slibně a v podstatě dostává Nvidii do hry i v cenové relaci kolem 4 000 Kč. Od 3 000 Kč níže sice zatím firma nic nemá a čeká se na GeForce 9500 GT, ale od 4 000 Kč nahoru vypadá nabídka GeForce opravdu dobře.
GeForce 9600 GT přináší podstatně menší jádro než G92 v GeForce 8800 GT/GTS-512, tím i nižší náklady na výrobu, nižší výslednou cenu a samozřejmě také nižší spotřebu. Ta se ale kvůli ne až tak sníženému počtu tranzistorů (texturovacích jednotek a ROP je stále hodně) i vysokým taktům nesnížila natolik, aby Nvidia mohla uvažovat o verzi bez napájecího konektoru.
PCB bohužel také není kratší, 256bitová sběrnice si zatím žádá své. Naopak je potřeba ocenit evidentní výkonnostní skok proti předchozí generaci (GeForce 8600), tiché referenční chlazení a velmi dobrý výkon s anti-aliasingem. Podrobnější verdikt si nechám až po vlastní recenzi.