GeForce Experience: Optimální nastavení her stiskem jednoho tlačítka

9. 12. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

GeForce Experience: Hezčí hry stiskem jednoho tlačítka

Nvidia spustila zatím uzavřený betatest GeForce Experience. Jde o projekt, ve kterém myslí především na méně zdatné uživatele PC. V první fázi se jej účastní deset tisíc uživatelů, kteří se do něj přihlásili na stránkách GeForce.com. V blíže nespecifikované budoucnosti nás čeká otevřená beta, ve které už si bude moci program vyzkoušet každý.

Nebo přesněji každý, kdo vlastní některou z podporovaných karet. Majitele produktů AMD už asi napadlo, jestli se program dokáže vypořádat i s Radeonem. Rovnou je zklamu. Důvodů, proč je nepodporovat, má Nvidia hned několik, snad je ani není třeba vyjmenovávat. Program GeForce Experience považuje za velkou konkurenční výhodu. S podporou konkurenčních karet nepřišla ani v případě méně náročných věcí (jako je např. GPGPU akcelerace PhysX u sestav s GeForce, kde je primární grafickou kartou Radeon).

Stejně snadné jako hraní na konzolích

Cílem GeForce Experience je přiblížit uživatelům hraní na PC tak, aby bylo stejně snadné jako na konzolích a také zúročit zkušenosti a využít spoustu dat, které testcentrum Nvidie nasbírá při testování a ladění ovladačů.

Zatímco u unifikovaných herních konzolí nemusí jejich majitelé v podstatě řešit žádné technické věci, v rozháraném světě PC existuje velké množství různých komponent s diametrálně odlišným výkonem. Hráč má dvě možnosti – buď u každé hry stráví nějaký čas tím, že bude hledat optimální nastavení, které bude jeho hardwaru vyhovovat, nebo se spolehne na standardní (často tzv. bezpečné) nastavení či v lepším případě na nějakou (a většinou ne zrovna ideálně fungující) autodetekci či nastavení „optimálních“ detailů.

Právě těm, kteří s nastavováním jen neradi ztrácí čas nebo dokonce vůbec netuší, co různé položky v nastavení znamenají, má GeForce Experience pomoci, aby si hru mohli užít na maximální možné detaily s minimální námahou – v podstatě by mělo stačit jediné klepnutí.

O vše se postará jednoduchá aplikace GeForce Experience. Na stránkách GeForce.com se objevilo video, kde ji Tom Petersen z Nvidie v krátkosti představuje.

 

Aplikace si po spuštění sama „očichá“ pevné disky (adresáře, kde hledá, lze upravit v nastavení) a všechny hry, které zná a najde, přidá na záložce Games do menu na levé straně. Mělo by být lhostejno, zda jde o hru instalovanou z DVD, přes Steam nebo jinou službu. Mimo jiné tím dostaneme i jednoduchý spouštěč nainstalovaných her ne nepodobný klientu Steamu

V něm jsou tři záložky – seznam nainstalovaných her, informace o ovladačích a nastavení programu. Na druhé záložce „drivers“ program hlídá, jestli máte nainstalované aktuální ovladače a v případě potřeby vám nabídne instalaci novějších.

Klíčová je první záložka hry. Klepnutím na příslušnou hru se zobrazí tabulka s aktuálním nastavením detailů a nastavením doporučeným pro vaši sestavu. Pro nastavení optimálních detailů pak už jen stačí klepnout na tlačítko Optimize (a v případě potřeby se následně lze zase vrátit na původní nastavení). Výbornou vychytávkou je, že je u každé hry i sada obrázků, na kterých je i s příkladem vysvětleno, co které nastavení dělá.

Na ukázce pak následuje porovnání optimalizované a neoptimalizované verze hry. Krom toho, že program napravil i úplná zvěrstva (jako je použití rozlišení 1280 × 720 bodů na fullHD LCD), samozřejmě nezapomněl v Borderlands 2 zapnout podporu GPGPU PhysX.

Odkud se berou?

Nastavení her program stahuje z vlastní online databáze. Ta je dílem Nvidie a má obsahovat obrovské množství vyzkoušených kombinací konfigurací hardwaru. Nvidia vysvětluje postup, jakým se k optimálnímu nastavení dopracovala, takto:

  1. Naši herní experti testují klíčové části hry (interiéry, exteriéry, multiplayer apod.), aby zjistili, jak jsou náročné a jaký vliv to má na kvalitu a výkon.
  2. Určí lokace pro automatické testování. Ty budou z náročnějších pasáží hry. Ne vždy ale bereme absolutně nejhorší scénáře, protože ty mohou zkreslovat výsledky.
  3. Součástí vyhodnocování je i určení odpovídající cílové snímkové frekvence. Zatímco akční hry vyžadují vysoké fps, u pomalejších stačí nižší. Při testu se zaměřujeme i na minimální fps, abychom minimalizovali stuttering (zadrhávání) hry. Průměrná cílová frekvence je typicky mezi 40–60 fps, minimální 25 fps.
  4. Pokud je výkon omezený, je nejtěžším rozhodnutím to, které volby nechat aktivní a které vypnout. Řešíme to tak, že otestujeme, jaký vliv na kvalitu obrazu dané nastavení má a podle toho mu přidělíme určitou váhu. Tester porovnává, jak každé z nastavení ovlivňuje kvalitu a výkon. Zjištěnými hodnotami pak „nakrmíme“ automatický algoritmus
  5. Na tomto místě začíná automatické testování. Superpočítač GeForce Experience postupně zapíná jednotlivá nastavení, až dosáhne cílové snímkové frekvence. Tak získáme nejlepší možný výsledek. Nastavení, která mají největší vliv na kvalitu obrazu při nízkých nárocích na výkon (například kvalita textur), se zapínají jako první, nastavení náročná na výkon s malým vlivem na kvalitu obrazu (například osminásobné vyhlazování) se zapínají jako poslední
  6. Superpočítač nakonec projde u dané hry testy a sestaví a otestuje tisíce možných konfigurací hardwaru. Pro každou kombinaci procesoru, grafické karty a rozlišení monitoru pak vygeneruje unikátní nastavení.

Nvidia už vývoji GeForce Experience věnovala nemálo úsilí a práce není zdaleka u konce. Také proto běží stávající test zatím v režimu uzavřené betaverze. Stačí připomenout zprávičku z dubna letošního roku, podle které měla být první beta k dispozici už 6. června. Nvidia se nakonec rozhodla uvedení odložit, aby mohla věnovat více času vypilování aplikace (co přesně ještě pilovala není moc jasné, první snímky aplikace se objevily už někdy v dubnu) .

Úvodní beta podporuje GeForce s architekturou Fermi a Kepler a jen některé procesory (nepodporuje například starší Core 2 nebo některé procesory AMD). Optimalizovat můžete údajně 32 her, další hry by se měla aplikace naučit rozeznávat prostřednictvím automatických updatů. Na seznamu podporovaných her je uvedeno následujících 31 titulů:

  • Assassin's Creed 3
  • Batman: Arkham City
  • Battlefield 3
  • Borderlands 2
  • Call of Duty: Black Ops 2
  • Call of Duty: Modern Warfare 3
  • CrossFire: Rival Factions
  • Crysis 2
  • Counter-Strike:GO
  • Diablo III
  • Dirt 3
  • DOTA 2
  • Elder Scrolls V: Skyrim
  • F1 2012
  • FIFA 12
  • FIFA 13
  • League of Legends
  • Mass Effect 3
  • Max Payne 3
  • Medal of Honor: Warfighter
  • Planetside 2
  • Portal 2
  • Shogun 2: Total War
  • Star Wars The Old Republic
  • StarCraft II: Wings of Liberty
  • Team Fortress 2
  • The Sims 3
  • The Sims Medieval
  • The Witcher 2: Assassins of Kings
  • World Of Tanks
  • World of Warcraft: Mists of Pandaria

Ideální cílovou skupinou pro GeForce Experience budou v současnosti nejspíš majitelé notebooků. Důvod? Předně je to obecně nižší výkon mobilních grafik, který si vyžádá snižování detailů spíše než u stolních PC. A také, k levnějším notebookům, které nemají herního výkonu na rozdávání, od stolních PC houfně migrují právě méně nároční nebo méně zdatní uživatelé.

 

Je jasné, že program stěží vyhoví všem – spousta nastavení je spíše otázkou osobních preferencí. Někdo upřednostní kvalitnější stíny před lepším vyhlazováním hran, jiný nestrpí přehnané rádoby filmové efekty. Může se také stát, že bude optimalizovaná hra vypadat hůře než neoptimalizovaná jen proto, že program sníží nastavení detailů pro dosažení vyšší snímkové frekvence. GeForce Experience je ale orientovaný spíše na širší masy, které podobné nuance ještě nerozlišují, zdatnějším může zase posloužit jako výchozí bod pro ideální nastavení. Aplikace také nejspíš nebude podporovat neoficiální nastavení (např. úpravy konfiguračních souborů) a nejspíš ani postupy, kterými lze vyladit obraz prostřednictvím ovladačů (např. vynucení režimu vyhlazování, vertikální synchronizace, ambient occlusion). Tam už je to ale i do velké míry otázkou dohody s herními vývojáři.

Největším nebezpečím asi je, že je program odkázaný na profily připravené přímo výrobcem. A to také nejspíš rozhodne o jeho osudu – důležitá bude rychlost, s jakou bude Nvidia schopná připravovat nové profily, jaké procento příchozích her dokáže pokrýt a jaký hardware bude aplikace podporovat. S narůstajícím počtem her určitě nebude triviální záležitostí přidat u všech třeba podporu pro novou generaci grafických karet.

ICTS24

Že si Nvidia ukousla pořádné sousto, je už teď znát i z komentářů pod článkem a diskuzí, kde se objevují první ohlasy majitelů méně typických konfigurací (SLI, Surround, 120Hz monitorů, 3DVision apod.), kteří rovněž touží po tom, aby na ně aplikace myslela. A přisazují si i hráči, kterým některá doporučená nastavení nejsou po vůli (například kontroverzní vyhlazování FXAA, které je u slabších vítané, ale u těch výkonnějších, jež jsou dost silné i na kvalitnější metody vyhlazování, naopak kvalitu obrazu degradují). Asi nebudu sám, kdo je zvědavý, jak to vše nakonec dopadne. 

Zdroj: GeForce.com