Nvidia si k příležitosti Computexu nechala delší dobu očekávanou „hráčskou verzi“ přece jen trošku drahé grafiky GTX Titan X. U architektury Maxwell tak zatím dělá vše jako u předchozí a bezesporu úspěšné generace Kepler. Ale zatímco GTX 780 Ti nesla oproti Titanovi polovinu grafické paměti a plnou konfiguraci čipu, u GTX 980 Ti se nesahalo jen na velikosti videopaměti, nýbrž i konfiguraci čipu. Nemusíte mít ale strach – prováděcích jednotek ubylo jen v řádu jednotek procent.
Zatímco plný „velký Maxwell“ čili GPU GM200 v GTX Titan X má k dispozici 3072 stream procesorů a 192 texturovacích jednotek, GTX 980 Ti byla alespoň trochu odlišena tak, že aktivních je 2816 SP a 176 TMU. Nominální takt jádra zůstal na 1 GHz, Titan X má o chlup vyšší průměrný Boost. GTX 980 Ti by měla běhat zhruba na 1075 MHz, v praxi se dá často čekat o několik procent více (maximální boost). GTX 980 Ti oproti Titanu X disponuje poloviční kapacitou videopaměti – s 6 GB ve hrách ani ve vysokých rozlišeních na limit asi nenarazíte. Paměti jsou připojeny opět po 384bitové paměťové sběrnici a běží na efektivním taktu 7 GHz.
Nvidia se v posledních letech ustálila nejen ve skladbě modelových řad, ale i v provedení referenčních karet. Od GTX 780 se highendové GeForce vzájemně podobají jako vejce vejci a nejinak je tomu v případě GTX 980 Ti. I tato karta měří necelých 27 cm (10,5 palce) a i zde najdete podobně konstruovaný chladič.
Nvidia v prezentaci slibuje plynulé snímkové frekvence u posledních herních hitů a marketing si neodpustil srovnání s GTX 680 namísto 780 Ti. V prezentaci se také nepíše s jakým nastavením detailů takové průměrné snímkové frekvence byly v té které hře dosaženy a ze své zkušenosti mohu jen říct, že průměrných 45 fps jsem při letmém zahrání si Witchera 3 (1.04) na plné detaily (skrze menu hry, nikoli konfigurační soubor) na GTX 980 Ti měl ve 2560 × 1440 px a nikoli 3840 × 2160 px. Na dalších slajdech prezentace pro novináře Nvidia popisuje výhody DirectX 12 (potažmo FL 12_1) a již známé zlepšováky pro brýle VR v rámci GameWorks (Multi-Res Shading).
GTX 980 Ti se má v ČR začít prodávat den po oficiálním uvedení (tedy 2. 6.) za 20 499 Kč vč. DPH. První karty by měl dodat Asus, o dva dny později bude následovat MSI. O dostupnosti karet od výrobců jako Gigabyte nebo EVGA nemáme bližší informace. Oficiální dolarovou cenou GTX 980 Ti je pak 649 USD, což oproti 999 USD u Titanu X zní přece jen rozumněji. Jak to zní proti současným 300 USD u R9 290X už nechám na vás. Potěší ale fakt, že Nvidia po uvedení 980 Ti snižuje cenu 980 o 50 USD (z 549 na 499 USD). GTX 970 zůstává na 329 a GTX 960 pak na 199 USD.
Parametry referenčních řešení
GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | |
GTX 780 | GTX 780 Ti | GTX 970 | GTX 980 | GTX 980 Ti | |
Jádro | GK110 | GK110 | GM204 | GM204 | GM200 |
Výrobní proces | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Velikost jádra | 561 mm² | 561 mm² | 398 mm² | 398 mm² | 601 mm² |
Tranzistorů | 7,1 mld. | 7,1 mld. | 5,2 mld. | 5,2 mld. | 8 mld. |
Stream procesorů | 2304 | 2880 | 1664 | 2048 | 2816 |
Takt jádra | 863 MHz | 875 MHz | 1050 MHz | 1126 MHz | 1000 MHz |
Takt Boost | 900 MHz | 928 MHz | 1178 MHz | 1216 MHz | 1075 MHz |
ROP/RBE | 48 | 48 | 64 | 64 | 96 |
Texturovacích jedn. | 192 | 240 | 104 | 128 | 176 |
Paměť | 3 GB GDDR5 | 3 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 | 6 GB GDDR5 |
Takt pamětí | 6008 MHz | 7000 MHz | 7000 MHz | 7000 MHz | 7000 MHz |
Šířka sběrnice | 384 b | 384 b | 256 b | 256 b | 384 b |
Propustnost pamětí | 288,4 GB/s | 336 GB/s | 224 GB/s | 224 GB/s | 336,5 GB/s |
Fillrate (pixely) | 41,4 Gpx/s | 42 Gpx/s | 67,2 Gpx/s | 72,1 Gpx/s | 96 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 165,7 Gtx/s | 210 Gtx/s | 109,2 Gtx/s | 144,1 Gtx/s | 176 Gtx/s |
FLOPS | 3,98 TFLOPS | 5,04 TFLOPS | 3,63 TFLOPS | 4,61 TFLOPS | 5,63 TFLOPS |
TDP | 250 W | 250 W | 145 W | 165 W | 250 W |
Délka karty | 26,5 cm | 26,5 cm | 25,5 cm | 25,5 cm | 26,5 cm |
DirectX | 11.0 | 11.0 | 12 | 12 | 12 |
Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | GeForce | |
R9 280X | R9 290 | R9 290X | R9 295X2 | GTX Titan X | |
Jádro | Tahiti | Hawaii | Hawaii | Vesuvius | GM200 |
Výrobní proces | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Velikost jádra | 352 mm² | 438 mm² | 438 mm² | 438 mm² | 601 mm² |
Tranzistorů | 4,31 mld. | 6,2 mld. | 6,2 mld. | 6,2 mld. | 8 mld. |
Stream procesorů | 2048 | 2560 | 2816 | 2× 2816 | 3072 |
Takt jádra | 1000 MHz | 947 MHz | 1000 MHz | 1018 MHz | 1000 MHz |
Takt Boost | – | – | – | – | 1089 MHz |
ROP/RBE | 32 | 64 | 64 | 2× 64 | 96 |
Texturovacích jedn. | 128 | 160 | 176 | 2× 176 | 192 |
Paměť | 3 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 | 4 GB (2×) GDDR5 | 6 GB GDDR5 |
Takt pamětí | 6000 MHz | 5000 MHz | 5000 MHz | 5000 MHz | 7000 MHz |
Šířka sběrnice | 384 b | 512 b | 512 b | 512 b | 384 b |
Propustnost pamětí | 288 GB/s | 320 GB/s | 320 GB/s | 320 GB/s | 336,5 GB/s |
Fillrate (pixely) | 32 Gpx/s | 60,6 Gpx/s | 64 Gpx/s | 2× 65,2 Gpx/s | 96 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 109 Gtx/s | 151,5 Gtx/s | 176 Gtx/s | 2× 179,2 Gtx/s | 192 Gtx/s |
FLOPS | 4,1 TFLOPS | 4,9 TFLOPS | 5,6 TFLOPS | 11,4 TFLOPS | 6,144 TFLOPS |
TDP | >250 W | >250 W | >250 W | >500 W | 250 W |
Délka karty | 27,5 cm | 27,5 cm | 27,5 cm | 31 cm | 26,5 cm |
DirectX | 11.2 | 11.2 | 11.2 | 11.2 | 12 |
GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | |
GTX 750 Ti | GTX 660 | GTX 760 | GTX 960 | GTX 770 | |
Jádro | GM107 | GK106 | GK104 | GM206 | GK104 |
Výrobní proces | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Velikost jádra | 148 mm² | 221 mm² | 294 mm² | 228 mm² | 294 mm² |
Tranzistorů | 1,87 mld. | 2,54 mld. | 3,54 mld. | 2,94 mld. | 3,54 mld. |
Stream procesorů | 640 | 960 | 1152 | 1024 | 1536 |
Takt jádra | 1020 MHz | 980 MHz | 980 MHz | 1126 MHz | 1046 MHz |
Takt Boost | 1085 MHz | 1033 MHz | 1033 MHz | 1178 MHz | 1085 MHz |
ROP/RBE | 16 | 24 | 32 | 32 | 32 |
Texturovacích jedn. | 40 | 80 | 96 | 64 | 128 |
Paměť | 2 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2/4 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2/4 GB GDDR5 |
Takt pamětí | 5400 MHz | 6008 MHz | 6008 MHz | 7010 MHz | 7010 MHz |
Šířka sběrnice | 128 b | 192 b | 256 b | 128 b | 256 b |
Propustnost pamětí | 86,4 GB/s | 144,2 GB/s | 192,26 GB/s | 112,16 GB/s | 224,3 GB/s |
Fillrate (pixely) | 16,3 Gpx/s | 23,5 Gpx/s | 31,36 Gpx/s | 36,05 Gpx/s | 33,4 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 40,8 Gtx/s | 78,4 Gtx/s | 94,1 Gtx/s | 72,1 Gtx/s | 133,9 Gtx/s |
FLOPS | 1,23 TFLOPS | 1,89 TFLOPS | 2,26 TFLOPS | 2,3 TFLOPS | 3,21 TFLOPS |
TDP | 60 W | 140 W | 170 W | 120 W | 230 W |
Délka karty | 15 cm | 23 cm | 24,5 cm | 24,5 cm | 26,5 cm |
DirectX | 11.0 | 11.0 | 11.0 | 12 | 11.0 |
Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | |
R7 260X | R7 265 | R9 270 | R9 280 | R9 285 | |
Jádro | Bonaire | Pitcairn | Curacao | Tahiti | Tonga |
Výrobní proces | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Velikost jádra | 160 mm² | 212 mm² | 212 mm² | 365 mm² | 366 mm² |
Tranzistorů | 2,08 mld. | 2,8 mld. | 2,8 mld. | 4,31 mld. | 5 mld. |
Stream procesorů | 896 | 1024 | 1280 | 1792 | 1792 |
Takt jádra | 1100 MHz | 900 MHz | 900 MHz | 827 MHz | 918 MHz |
Takt Boost | – | 925 MHz | 925 MHz | 933 MHz | – |
ROP/RBE | 16 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Texturovacích jedn. | 56 | 64 | 80 | 112 | 112 |
Paměť | 2 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 3 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 |
Takt pamětí | 6,5 GHz | 5,6 GHz | 5,6 GHz | 5000 MHz | 5500 MHz |
Šířka sběrnice | 128-bit | 256 b | 256 b | 384 b | 256 b |
Propustnost pamětí | 104 GB/s | 179,2 GB/s | 179,2 GB/s | 240 GB/s | 176 GB/s |
Fillrate (pixely) | 17,6 GPx/s | 28,8 GPx/s | 29,6 GPx/s | 26,5 Gpx/s | 29,8 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 61,6 GTx/s | 57,6 GTx/s | 74 GTx/s | 92,6 Gtx/s | 102,8 Gtx/s |
FLOPS | 1,97 TFLOPS | 1,84 TFLOPS | 2,37 TFLOPS | 2,87 TFLOPS | 3,29 TFLOPS |
TDP | >115 W | >150 W | >150 W | > 250 W | >190 W |
Délka karty | 21 cm | 21 cm | 24,5 cm | 27,5 cm | 24,5 cm |
DirectX | 11.2 | 11.2 | 11.2 | 11.2 | 12 |
Poznámka: GeForce GTX 980 SLI si při zapojení AFR (Alternate Frame Rendering – střídání GPU při vykreslování snímků) můžete papírově představit jako teoretický dvojnásobek u většiny hodnot, platí však, že velikost paměti a šířka paměťové sběrnice je stejně limitní jako u jediné GTX 980.
Několik málo procent pod Titanem X
Další otestované karty ve srovnání
Přehledová tabulka testovaných modelů
Výrobce karty | Označení modelu | Takt GPU [MHz] | Takt Boost [MHz] | Takt pamětí (efektivně) [MHz] | Velikost grafické paměti [MB] | Šířka paměťové sběrnice [bit] | Cena vč. DPH [Kč] | |
Radeon R9 295X2 | AMD | ref. karta | 1018 | 1018 | 5000 | 4096 ×2 | 512 | 24 980 |
GeForce GTX 980 SLI | Nvidia + Asus | Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 | 1178 | 1279 | 7012 | 4096 ×2 | 256 | 29 980 |
GeForce GTX 980 Ti | Nvidia | ref. karta | 1000 | 1076 | 7012 | 6144 | 384 | 20 490 |
GeForce GTX 780 Ti OC | Gigabyte | GV-N78TOC-3GD | 1020 | 1085 | 7000 | 3072 | 384 | 17 760 |
GeForce GTX 980 | Nvidia | ref. karta | 1127 | 1216 | 7012 | 4096 | 256 | 14 990 |
GeForce GTX 780 | Nvidia | ref. karta | 863 | 902 | 6008 | 3072 | 384 | 13 740 |
GeForce GTX 970 OC | Gigabyte | GV-N970G1 Gaming-4GD | 1178 | 1329 | 7012 | 4096 | 256 | 10 800 |
Radeon R9 290X OC | Gigabyte | GV-R929XOC-4GD | 1040 | 1040 | 5000 | 4096 | 512 | 9 690 |
Radeon R9 290 | AMD | ref. karta | 947 | 947 | 5000 | 4096 | 512 | 8 730 |
GeForce GTX 770 | Nvidia | ref. karta | 1046 | 1085 | 7012 | 2048 | 256 | 8 250 |
Radeon R9 280X OC | MSI | R9 280X Gaming 3G | 1050 | 1050 | 6000 | 3072 | 384 | 7 000 |
Radeon R9 285 OC | MSI | R9 285 Gaming 2G | 973 | 973 | 5500 | 2048 | 256 | 6 120 |
GeForce GTX 960 OC | Gigabyte | GV-N960IXOC-2GD | 1165 | 1228 | 7012 | 2048 | 128 | 5 630 |
Radeon R9 280 OC | MSI | R9 280 Gaming 3G | 972 | 972 | 5000 | 3072 | 384 | 5 780 |
GeForce GTX 760 OC | Asus | GTX760-DC2OC-2GD5 | 1006 | 1072 | 6008 | 2048 | 256 | 5 470 |
GeForce GTX 660 OC | MSI | N660 Gaming 2GD5/OC | 1006 | 1072 | 6008 | 2048 | 192 | 5 000 |
Radeon R9 270 OC | MSI | R9 270 Gaming 2G | 975 | – | 5600 | 2048 | 256 | 4 690 |
GeForce GTX 750 Ti OC | MSI | N750Ti TF 2GD5/OC Gaming | 1085 | 1228 (kolísá na 1202) | 5400 | 2048 | 128 | 4 300 |
Radeon R7 265 | Asus | R7265-DC2-2GD5 | 925 | – | 5600 | 2048 | 256 | 4 080 |
Radeon R7 260X OC | Asus | R7260X-OC-2GD5 | 1075 | – | 5000 | 2048 | 128 | 3 570 |
Testovací sestava, ovladače, návod na interaktivní grafy
Testovací sestava
Výkonné grafické karty testujeme na monitoru BenQ BL3201PT (32" 4K2K, IPS).
Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F12. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.
- základní deska: Gigabyte X79-UD5
- procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
- chladič CPU: Noctua NH-D14
- paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX @ 1600-9-11-11-24-1T, 1,5 V
- zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
- pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB) + Seagate 7200.12 (500 GB)
- skříň: Gelid DarkForce
- operační systém: Windows 7 x64
Ovladače
Všechny grafické karty Nvidia GeForce s výjimkou Gigabyte GTX 960 ITX byly testovány s ovladačem GeForce 347.52 a karty AMD Radeon pak s Catalyst Omega 14.12.
Jak na interaktivní grafy 2.1
- Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace.
- V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
- Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
- Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
- Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
- Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
- Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
- Interaktivní grafy 2.1 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 12.x), Internet Explorer 8, 9 a 10 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
- V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.Jak na interaktivní grafy 2.1
Aliens vs. Predator, Assassin's Creed Unity
Aliens vs. Predator
Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Assassin's Creed Unity
V AC Unity jsme dlouho zkoumali, kterak udělat opakovatelné testování (a současně dost náročné). Nakonec využíváme začátku jednoho úkolu, kdy necháme ujet kočár a místo toho s držením klávesy otáčíme kamerou v zaplněné pařížské ulici. Fraps je nastaven na třicet sekund. Detaily nastavujeme na maximum a i z toho důvodu už se v AC Unity jakožto jediné hře nepouštíme do testů v rozlišení UHD.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
GeForce GTX 980 SLI sice poskytuje nejvyšší výkon, ale s chybami v obraze (blikající kaluže). Ty v době testu nebyly opraveny v ovladači a ani žádnou záplatou ve hře.
Batman: Arkham Origins, Battlefield 4
Batman: Arkham Origins
Trochu kontroverzní titul používající knihovny Nvidia GameWorks je jediným zástupcem už notně obaleného a v neuvěřitelném množství her použitého Unreal 3 engine. Grafické karty srovnáváme bez HW PhysX.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Battlefield 4
V Battlefield 4 testujeme jednu z nejnáročnějších cutscén kampaně. U multiplayeru budou zejména nároky na CPU vyšší, ale co se náročnosti GPU týče, tak tento průchod lodí s všemožnými efekty patří k těm nejlépe škálujícím. K testům používáme předvolený profil nastavení kvality grafiky Ultra. Chcete-li si srovnat výsledky, nastavte Fraps na 110 sekund od následující scény (odkaz vede na video na YT).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Bioshock Infinite, Company of Heroes 2
Bioshock Infinite
Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.
Company of Heroes 2
V CoH 2 využíváme integrovaný benchmark a maximální možné nastavení detailů. To zahrnuje i anti-aliasing formou super-samplingu (což je skutečně zejména ve vyšších rozlišeních pro karty vražedné).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Crysis 3, Dragon Age: Inquisition
Crysis 3
V nastavení Crysis 3 nastala od minule změna takříkajíc v souladu s vyšším výkonem současných grafik. Nastavení detailů je nyní v podstatě na maximu a místo SMAA střední (2TX) používáme už klasické MSAA 4×.
Testujeme pořád na dlouhé, na rozličné efekty bohaté a poměrně náročné úvodní animaci z mapy „Swamp“, která přísluší čtvrté misi s českým názvem „S plným rizikem“. Počítejte s tím, že ve hře narazíte i na náročnější pasáže. Zejména při obtížně opakovatelných (měřitelných) přestřelkách může být výkon karet podstatně nižší.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Dragon Age: Inquisition
V DAI postaveném na enginu Frostbite využíváme integrovaný benchmark. Detaily na maximum a 4× MSAA (API DirectX 11).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Dying Light, Evolve
Dying Light
Zajímají-li vás detaily o testování v této hře, zavítejte do článku Srovnání 28 grafických karet v Dying Light. Od R7 250 až po GTX 980 SLI. Dying Light si bohužel vyžaduje aktualizace (pro pokračování v uložené hře) a s další novou verzí hry se bohužel změnil i výkon. Výsledek posledně doměřené karty (GTX 960 ITX) tak není plně srovnatelný s ostatními a hru bude potřeba přestat počítat do souhrnného výsledku. Je to škoda, jednalo se o poměrně náročný a dobře škálující test GPU a současně dost populární hru.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Evolve
Detaily o testovaní v Evolve najdete v článku Evolve – nejnovější hra na CryEngine – vs. 28 grafických karet (test). V každém rozlišení testujeme s maximálními detaily a nejvyšším přímo ve hře dostupným stupněm anti-aliasingu (SMAA 1TX).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Far Cry 4, Metro: Last Light
Far Cry 4
Ve Far Cry 4 jsme zvolili vždy stejné proběhnutí (95 sekund) ve vesnici Kyrat, dobu nastavujeme na poledne.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Metro: Last Light
Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.
Testujeme s tímto nastavením:
Tedy s deaktivovanou GPGPU akcelerací PhysX.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Sleeping Dogs, Stalker: Call of Pripyat
Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)
Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Stalker: Call of Pripyat
Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Thief, Tomb Raider
Thief
Thief nabízí poměrně dobrý zabudovaný benchmark, a tak jej využíváme i v naší metodice.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Tomb Raider (2013)
S předloňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Total War: Shogun 2, Witcher (Zaklínač) 2
Total War: Shogun 2
Plná verze Shoguna 2 nabízí nejen DirectX 11, ale také vestavěný benchmark. Testujeme s vlastním nastavením detailů (na maximum) a vyhlazováním MSAA 4×.
Witcher 2: Assassins of Kings (Zaklínač 2)
The Witcher 2 testuji s téměř maximálním nastavením detailů, výjimkou je pouze nastavení Nejlepší kvalita (UberSampling), které je vypnuté.
Do metodiky jsem vybral lokaci, jež patří určitě mezi nejnáročnější: poslední část kapitoly zvané Vedení útoku, kdy drak proboří hradby a útočí na vaši družinu i nepřátelské vojáky.
Watch Dogs, World of Tanks
Watch Dogs
Metodiku testování a rozbor hry po stránce výkonu hardware najdete v článku Watch Dogs: korektní souboj 25 GeForce a Radeonů. Grafiky nyní trápíme v maximálním možném nastavení (Ultra) s čtyřnásobným multi-samplingem.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
World of Tanks 9.5
Detaily o testech grafik ve WoT 9.0 a podrobnější výsledky najdete v článku tomu věnovaném.Od té doby se prakticky nic nezměnilo, Wargaming se dost zasekl i v přidávání HD modelů tanků (či výměně starých modelů za nové a detailnější). Přesto jsme opět ověřili, že GPU nejvíce prověří stále mapa Fjords (těsně před Windstorm) a na Wotreplays opět vybrali z několika replayů (13,5 MB ZIP) na vytipovaných mapách, ve kterých hraje hlavní roli tank s tzv. HD modelem, ten nejnáročnější (odkaz vede na soubor .wotreplay o velikosti 1,8 MB) a nejlépe škálující s GPU.
Replaye/mapy na Core i5-4670K, GeForce GTX 680 v rozlišení 2560 × 1440 px s max. detaily a FXAA (240 sec) | ||
Mapa/replay | Avg. fps | Min. fps |
Windstorm #1 (T-54) | 43,7 | 15 |
Windstorm #2 (Firefly) | 42,0 | 20 |
Fjords #1 (Chaffee) | 39,2 | 23 |
Fjords #2 (T-54) | 38,9 | 17 |
Stalingrad (T-54) | 51,1 | 26 |
Winter Ruinberg (Panther) | 38,7 | 27 |
Windstorm Arty (Grille) | 54,3 | 40 |
Kharkiv (T-54) | 43,9 | 19 |
Windstorm #3 (Hellcat) | 45,3 | 30 |
Přesné nastavení, jaké používáme, najdete v konfiguračním XML. Po načtení výše odkazovaného replaye počkáme na čas 0:28 před startem bitvy a potom logujeme Frapsem 270 sekund.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Příkon (spotřeba), příkon/výkon
Spotřeba (ano příkon) celé sestavy s daným procesorem je měřena pomocí zásuvkového měřiče spotřeby elektrické energie FK Technics.
Příkon PC ve Windows: Naměřená hodnota odpovídá spotřebě počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pouze pracovní plocha systému. Naměřená hodnota odpovídá „práci“ v systému Windows 7, který má (z ryze praktických důvodů) vypnuté rozhraní Aero.
Příkon PC v Battlefield 4: Po skončení testovací scény necháme scénu (na člunu) zhruba půl minuty „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.
Spotřeba (příkon) při intenzivní zátěži v Crysis: V druhém grafu je spotřeba celé sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují vyšší spotřeby i zahřívání než při běžném hraní, zřejmě nemají daleko k maximální hodnotám, na které u grafické karty při běžném hraní dá vůbec dostat.
Nejde o jedinou špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, ale o hodnotu odečtenou po několika minutách (v době, kdy je ukazatel příkon ustálen) této takřka neměnné zátěže. Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, mohou být rozdíly mezi kartami odlišné.
Příkon PC v Crysis 3: Po proběhnutí testovací scény (úvod Swamp) necháme pohled zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.
Příkon PC v Dying Light: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérie se spoustou kouře, poletujících částic a do dálky vykreslovaných objektů a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).
Jelikož jsme příkon změřili jen v rozlišení 1920 × 1080 px, jsou na zobrazované efektivitě jakoby bity drahé a výkonné grafiky. Není tomu tak úplně, jelikož ty levnější zase penalizuje žravý přetaktovaný procesor (odečítán je příkon celého PC).
Příkon PC v Evolve: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérii s bránou do další části tutoriálu, poletujících částic a samozřejmě hřbetem Goliatha a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).
Jelikož jsme příkon změřili jen v rozlišení 1920 × 1080 px, jsou na zobrazované efektivitě jakoby bity drahé a výkonné grafiky. Není tomu tak úplně, jelikož ty levnější zase penalizuje žravý přetaktovaný procesor (odečítán je příkon celého PC).
Příkon PC ve Far Cry 4: Po proběhnutí testovací scény (Kyrat) necháme pohled na celé údolí a protější hory zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.
Příkon PC ve Watch Dogs: Po projití popsaného testovacího běhu se vracíme opět na „start“ a s pohledem zčásti na město a z části na vodu necháme wattmetr zhruba minutu uklidnit a poté odečítáme příkon.
Některé karty s automatickým řízením spotřeby nebo přetaktování mohou při vyšší zátěži narazit na nastavené limity spotřeby či teploty a následně snížit takty, s čímž klesne i spotřeba. Potom se bude naměřená spotřeba ve srovnání s ostatními kartami jevit lepší, než by tomu bylo u porovnání při nižší zátěži.
V následujících grafech je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, platí pro celou sestavu a vyjadřuje, kolik snímků za sekundu zvládá počítač na 1 W. Lepší jsou vyšší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.
Důležitou věcí je i to, že s přetaktovaným procesorem, který se nemálo podílí na celkovém příkonu sestavy, jsou v tomto poměru dost penalizovány levnější grafiky. Následující podíl berte tedy jako relevantní, jen pokud máte podobně žravý procesor, případně pokud ho chcete brát jako měřítko efektivitu pro „high-end“ gaming.
Abyste si udělali trochu snáze celkový obrázek o poměru výkon/příkon, máme pro vás jeden průměrující graf:
Chování Boost 2.0 a PowerTune
Referenční GTX 980 Ti má zřejmě dost přísný Power Limit, takže maximální Boost (1190 MHz) vydrží jen pár minut intenzivní zátěže a pak se GPU ustálí někde kolem taktu 1088 MHz.
Hraní Project Cars (vlevo) a Witchera 3 (vpravo) ve skříni Fractal Design Define R4 vedlo k takovémuto průběhu teplot a otáček ventilátoru:
V Crysis schválně odečítáme příkon a aktuálně zobrazený výkon (Fraps) hned po načtení testovací scény. Všimněte si, jak je u některých grafik příkon podstatně vyšší než potom po zásahu Boost/PowerTune:
Přehledová tabulka testovaných modelů
Výrobce karty | Označení modelu | Takt GPU [MHz] | Takt Boost [MHz] | Takt pamětí (efektivně) [MHz] | Velikost grafické paměti [MB] | Šířka paměťové sběrnice [bit] | Zjištěný takt GPU v zátěži [MHz] | |
Radeon R9 295X2 | AMD | ref. karta | 1018 | 1018 | 5000 | 4096 ×2 | 512 | 1018 |
GeForce GTX 980 SLI | Nvidia + Asus | Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 | 1178 | 1279 | 7012 | 4096 ×2 | 256 | 1126 |
GeForce GTX 980 Ti | Nvidia | ref. karta | 1000 | 1076 | 7012 | 6144 | 384 | 1190 (po chvíli 1088) |
GeForce GTX 780 Ti OC | Gigabyte | GV-N78TOC-3GD | 1020 | 1085 | 7000 | 3072 | 384 | 1137 (po chvíli 1124) |
GeForce GTX 980 | Nvidia | ref. karta | 1127 | 1216 | 7012 | 4096 | 256 | 1151 |
GeForce GTX 780 | Nvidia | ref. karta | 863 | 902 | 6008 | 3072 | 384 | 993 (po chvíli 967, pak až na 928) |
GeForce GTX 970 OC | Gigabyte | GV-N970G1 Gaming-4GD | 1178 | 1329 | 7012 | 4096 | 256 | 1354 |
Radeon R9 290X OC | Gigabyte | GV-R929XOC-4GD | 1040 | 1040 | 5000 | 4096 | 512 | 995 |
Radeon R9 290 | AMD | ref. karta | 947 | 947 | 5000 | 4096 | 512 | 928 |
GeForce GTX 770 | Nvidia | ref. karta | 1046 | 1085 | 7012 | 2048 | 256 | 1150 (po chvíli 1071) |
Radeon R9 280X OC | MSI | R9 280X Gaming 3G | 1050 | 1050 | 6000 | 3072 | 384 | 1050 |
Radeon R9 285 OC | MSI | R9 285 Gaming 2G | 973 | 973 | 5500 | 2048 | 256 | 973 |
GeForce GTX 960 OC | Gigabyte | GV-N960IXOC-2GD | 1165 | 1228 | 7012 | 2048 | 128 | 1329 |
Radeon R9 280 OC | MSI | R9 280 Gaming 3G | 972 | 972 | 5000 | 3072 | 384 | 925 |
GeForce GTX 760 OC | Asus | GTX760-DC2OC-2GD5 | 1006 | 1072 | 6008 | 2048 | 256 | 1137 |
GeForce GTX 660 OC | MSI | N660 Gaming 2GD5/OC | 1006 | 1072 | 6008 | 2048 | 192 | 1124 (občas propad na 1110) |
Radeon R9 270 OC | MSI | R9 270 Gaming 2G | 975 | – | 5600 | 2048 | 256 | 975 (dřív 1050, ale v 14.12 jakoby zmizel Boost) |
GeForce GTX 750 Ti OC | MSI | N750Ti TF 2GD5/OC Gaming | 1085 | 1228 (kolísá na 1202) | 5400 | 2048 | 128 | 1202 |
Radeon R7 265 | Asus | R7265-DC2-2GD5 | 925 | – | 5600 | 2048 | 256 | 925 (po chvíli spadne na 900) |
Radeon R7 260X OC | Asus | R7260X-OC-2GD5 | 1075 | – | 5000 | 2048 | 128 | 1075 |
Shrnutí a verdikt
Shrnující grafy
Shrnující graf je vytvořen tak, že v každé hře tvoří 100 % (základ) nejlepší výkon a od něj jsou odvezeny další relativní výkony. Takto nemá žádná hra větší váhu. Průměrující grafy jsou samozřejmě značně zavádějící a na rozdíl od předchozích kapitol rozhodně nejsou určeny pro čtenáře, kteří se o problematiku srovnávání grafik zajímají hlouběji. Her je do průměru započítáno ne 21, ale „jen“ 20, neboť ve War Thunder je část karet otestována ve verzi 1.45 a část 1.47.
Výkon ve 20 hrách v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)
Výkon/cena
Jestli je něco ale opravdu hodně zavádějící, pak jsou to grafy poměru výkon/cena. Lačníte-li ale po nich, nezklameme vás.
Výkon cena v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)
„4K“ alias UHD alias 3840 × 2160 px
Jelikož se jedná o test highendových grafik, musíme se v něm v roce 2015 už zabývat i velmi vysokým rozlišením jako je 3840 × 2160 bodů. To jsme vynechali jen v případě supernáročné hry Assassin's Creed Unity, proto je průměr z 20 a ne 21 her:
Verdikt
GTX 980 Ti je stejně jako všechny další GeForce na architektuře Maxwell dobrá karta. V optice pouhého pohledu na výkon nebo ještě lépe v kontextu s příkonem (spotřebou) dokonce skvělá. Ale stejně jako všechny v poslední době uvedené grafiky je taky nehezky drahá. Její cena působí příjemně jen ve srovnání s Titanem X.
Computexová 980 Ti bude oceněna těmi, které zase tak nebolí investovat do nejnovějších herních hraček, ale zase nechtějí tak trochu vyhazovat peníze vyloženě oknem. Zvláště v případě konfigurace SLI je už cenový rozdíl oproti Titanu X velmi cítit.
V rozlišení 4K je oproti nyní snad konečně zlevňované GTX 980 náskok nové 980 Ti dost citelný (zhruba 30 %), proti jednočipové špičce od AMD (R9 290X) je 980 Ti ve 4K rychlejší o víc než 40 %. Jenže R9 290X momentálně v přetaktované verzi a s dobrým chlazením seženete za za nějakých 9700 Kč a to je přece jen obrovský rozdíl. A pokud za rozumnou volbu dnes považujete spíše rozlišení 2560 × 1440 px, tak zde se v poměru výkon/cena GTX 980 Ti jako racionální volba nejeví už vůbec.
Pro potenciální kupce 980 Ti bude určitě fajn bonusem dost očekávaná hra Batman Arkham Knight a my pragmatičtější budeme zvědavi, jak se AMD povedou Radeony R9 série 390 (Fiji) a co to případně udělá s cenovou politikou posledních dvou soků na poli herních GPU.